هفته‌نامه اراده ملت گزاش می‌دهد؛ حاتم بخشی شرکت های تاکسی آنلاین از جیب رانندگان! اندیشه

هفته‌نامه اراده ملت گزاش می‌دهد؛ حاتم بخشی  شرکت های تاکسی آنلاین از جیب رانندگان!

  بزرگنمایی:

مدت‌زمان زیادی نیست که از ورود تاکسی‌های آنلاین به کشور می‌گذرد. پدیده‌ای نوظهور و الگو گرفته‌شده از کشورهای غربی که توانسته در همین مدت زمام کوتاه حمل‌ونقل درون‌شهری را قبضه کند. حمل نقل درون‌شهری مانند برون‌شهری به‌مانند شریان‌های خونی یک سیستم خون‌رسانی بدن آدمی است. در پایتخت کشور روزانه میلیون‌ها سفر انجام می‌گیرد البته که حمل‌ونقل عمومی خصوصاً مترو بخش عمده این سفرهای را انجام می‌دهند اما تاکسی‌ها و تاکسی‌های آنلاین نیز سهم قابل‌توجهی از این سفرها دارند. قبل از ورود این پدیده نوظهور که الحق توانسته انقلابی در خدمت‌رسانی آنلاین در کشور بپا کند مشکلات فراوانی بر سر تاکسی‌ها و آژانس‌های درون‌شهری بود. ازجمله این مشکلات عدم اعتماد مسافرین به راننده‌ها و بالعکس، کرایه‌های نامشخص و سلیقه‌ای، عدم پاسخگویی در قبال سرویس‌دهی بد، عدم دسترسی به‌موقع مسافرین به تاکسی‌ها و مشکلاتی که از حوصله این بحث خارج است
سیستم تاکسی‌های آنلاین مزایای بسیار قابل‌توجهی دارد. مزایایی که توانسته در مدت کوتاه تمام توجهات را به خود اختصاص دهد به معنای آن است که منحصربه‌فرد عمل کرده است. اولین مزیتی که در تاکسی‌های آنلاین به‌صورت محسوس دیده می‌شود سیستم پاسخگویی است. پاسخگویی رکن گم‌شده این روزها در مدیریت کشور هم محسوب می‌شود که این سیستم‌ها توانسته‌اند به رانندگان و مسافرهایشان به‌صورت آنلاین پاسخگو باشند. وقتی به‌پای صحبت‌های مسافرین تاکسی‌های آنلاین نشستیم اشکالاتی را مطرح کردند که عموماً متوجه رانندگان بود و نه شرکت، مسافرین عدم قیمت‌گذاری مشخص که هیچ‌گاه معلوم نمی‌شود که یک شرکت تاکسی آنلاین چگونه و با چه معیاری قیمت می‌دهد، نکته بعد خودروهای نسبتاً ضعیف شرکت‌های آنلاین است این خودروها معمولاً کثیف هستند که شکایت مسافرین را به همراه داشته است. پس اگر بخواهیم یک جمع‌بندی بکنیم شکایتی که مسافرین به شرکت دارند در 2 مبحث خلاصه می‌شود عدم قیمت‌گذاری مشخص و کثیفی خودروها البته نکات دیگری هم هستند که عمومیت ندارند.
خبرنگار هفته‌نامه اراده ملت گفتگویی هم داشته با یکی از رانندگان تاکسی‌های آنلاین و از او در رابطه با کار کردن در این شرکت‌ها سؤالاتی را داشته که در ادامه می‌خوانید:
این راننده در پاسخ به این پرسش که مزیت‌هایی که باعث شده شما در این شرکت کارکنید چیست گفت: شاید بتوان به جرات گفت که اکثر رانندگان شرکت‌های تاکسی آنلاین از سر اجبار و تنگدستی معیشتی در این کار مشغول هستند. اوضاع بد اقتصاد و همچنین اشتغال در کشور باعث شده که هر فرد برای کسب درآمد لازم خود در چند نوبت‌کاری مشغول فعالیت شود و در این میان این شرکت‌های آنلاین بهترین گزینه برای شغل دوم محسوب می‌شوند. علت استقبال به این شرکت‌ها زمانی کاری راننده است که کاملاً در اختیار او است، نکته دوم درآمد نسبتاً خوب این شرکت‌ها است البته درباره این موضوع صحبت‌ها بسیار است چراکه در حال حاضر رانندگان فقط متحمل ضررهای مالی هستند.
این راننده در پاسخ به این پرسش که چرا و به چه دلیل رانندگان تاکسی آنلاین در حال ضرر مالی هستند توضیح داد: راستش را بخواهید در ابتدای جذب راننده توسط یک شرکت آنلاین تبلیغ شد که درآمد شما ماهانه پنج میلیون تومان است و در همان ابتدا از رانندگان کمیسیون نمی‌گرفتند. شرایط کمی مساعد بود، قیمت‌ها تقریباً خوب بود، برخورد مسافرین خوب بود و کمیسیون هم نمی‌دادیم. اما به‌مرورزمان شرایط به‌طور محسوسی تغییر کرد. کمسیون 13 درصدی اضافه شد، افزایش کاملاً غیرموجه تعداد رانندگان، کاهش بسیار محسوس قیمت‌های خصوصاً در چندماهه اخیر، نحوه پرداخت شرکت به رانندگان، عدم برابری قوانین تنبیهی برای رانندگان و مسافرین، شرایط بشدت بد نحوه ارتباط رانندگان با شرکت عمده مشکلاتی است که رانندگان با آن دسته پنجه نرم می‌کنند.
وی ادامه داد: بگذارید برایتان مثالی بزنم تا متوجه شوید زمانی که ما از ضرر مالی سخن می‌گوییم یعنی چه، رانندگان در تاکسی‌های آنلاین دارای یک حساب کاربری هستند که تمام تراکنش‌ها مالی آن‌ها به این حساب واریز می‌شود و بعد به‌حساب شخصی آن‌ها انتقال می‌یابد. این حساب اگر کمیسیون بدهکار باشد منفی و اگر بالای صفر باشد مبلغی است که باید به‌حساب راننده منتقل گردد. فرض بفرمایید یک درخواست سفر از شرکت اسنپ به مبلغ 15 هزار تومان برای یک راننده می‌آید و راننده آن سفر را قبول می‌کند. اگر این مسافر هزینه سفر را به‌صورت آنلاین واریز نمایند شرکت اسنپ 10 هزار تومان از این پول را برای کمیسیون سفرهای آینده بلوکه کرده و مابقی را برای واریز به‌حساب راننده کنار می‌گذارد. این انتقال عموماً فردای عصر آن روز است که البته اگر تعطیلی بین آن‌ها ایجاد شود به دو یا سه روز بعد منتقل می‌گردد. حال اگر راننده بعدازاین سفر، سفر دیگری را قبول کند و آن شخص به‌صورت نقدی محاسبه نماید کمیسیون این سفر از آن 5 هزار تومان کسر می‌شود. به همین دلیل تمام رانندگان این شرکت‌های آنلاین بر نحوه پرداخت کرایه به‌صورت نقدی اصرار دارند. درحالی‌که می‌توان فیش کمیسیون به‌صورت هفتگی و یا روزانه برای رانندگان صادر شود تا این اصطکاک بین مسافر و راننده از بین برود.
این راننده ادامه داد: از دیگر مشکلات رانندگان ثبت‌نام بیش‌ازحد تاکسی‌های آنلاین از افراد برای کار در شرکت می‌باشند به‌طوری‌که این عملکرد باعث کاهش قابل‌توجه میزان درخواست‌ها شده است. هر محل در شهر تهران حدود به 15 راننده آماده‌به‌کار دارد که این شرایط را به نفع شرکت و به ضرر رانندگان تغییر می‌دهد. نکته بعد کاهش بسیار محسوس قیمت کرایه‌ها است. با توجه به افزایش غیرقابل وصف قیمت‌ها در همه لوازم مصرفی خودرو نه‌تنها که قیمت‌های بالا نرفته بلکه در برخی موارد کاهش 20 تا 30 درصدی نیز داشته است. که این مورد با هیچ معیاری همخوانی ندارد. این شرکت‌ها برای رقابت با هم‌دست در جیب رانندگان می‌کنند. حال شما با این کاهش قیمت و افزایش هزینه استهلاک خودرو، هزینه اینترنت و تماس تلفنی که در ماه چیزی حدود به 100 هزار تومان می‌رسد را نیز محاسبه کنید. ما نه‌تنها با مسافرین برای پیدا کردنشان باید تماس بگیریم بلکه برای حل مشکلاتی که ممکن است در هر سفر پیش بیاید باید با شرکت تماس گرفته و حداقل 10 دقیقه در نوبت انتظار صبر کنیم.
او افزود: مشکل بعدی که ما با آن دست‌به‌گریبان هستیم عدم برابری در وضع قوانین بین مسافرین و رانندگان است. مسافرین برای کوچک‌ترین مسائل با شرکت تماس گرفته و از رانندگان شکایت می‌کنند و شرکت بدون این‌که مسئله را جویا شود جریمه‌ای برای راننده در نظر می‌گیرد. حال در صورت هرگونه اتفاقی که ممکن است مقصر راننده باشد یا مسافر نهایت جریمه شرکت برای فرد خاطی بستن حساب کاربری آن فرد است منتهی با این تفاوت که اگر حساب کاربری مسافر بسته شود وی از یکی دیگر از شرکت‌های تاکسی آنلاین استفاده می‌کند اما اگر حساب کاربری راننده بسته شود یک خانواده از نان خوردن ساقط می‌شوند.
او در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌شود شرایط خدمت‌رسانی به مسافر و راننده بهبود بخشید، گفت: متأسفانه در اکثر بنگاه‌های اقتصادی در کشور میزان خدمت‌رسانی فقط در آغاز به کار آن بنگاه به‌صورت مطلوب است و بعدازآن به‌طور چشمگیری رو به کاهش می‌رود. ایجاد یک شورای رقابت عادلانه بین تاکسی‌های آنلاین و سازمانی با نام حمایت از حقوق مصرف‌کننده در زیرمجموعه این شورا می‌تواند شرایط را بهبود بخشد. همان‌طور که گفته شد شرکت‌های تاکسی آنلاین برای رقابت با یکدیگر دست در جیب رانندگان می‌کنند و با کم کردن قیمت‌ها روزانه وضعیت و شرایط معیشتی رانندگان خود را سخت‌تر می‌کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه