سخن سردبیری (33): تخریب محیط‌زیست، تخریب ایرانیت سخن سردبیری

سخن سردبیری (33): تخریب محیط‌زیست، تخریب ایرانیت

  بزرگنمایی:
برخی از شرایط موجود در محیط زیست کشور و عوامل دخیل در ایجاد آن در ارتباط با ایرانیت مورد بررسی قرار می گیرد مانند: مدیریت شهری معطوف به هماهنگ کردن انواع تخصص‌ها، منابع شهری و ملی، انسانی، تجهیزاتی و ... به‌منظور حل‌وفصل انواع چالش‌های شهری در راستای بهبود زیست شهروندان است.

قابل کتمان نیست که محیط‌زیست در سراسر ایران‌زمین حال خوبی ندارد. ناخوشی آشکار محیط‌زیست را می‌تواند در خشک‌شدن زاینده‌رود، شور شدن آب سد گتوند، کوچک (در حال خشک‌شدن) شدن دریاچه ارومیه، ازبین‌رفتن مراتع و جنگل‌ها، نشست زمین، کم و خشک‌شدن آب‌های زیرزمینی، آلودگی هوا و ... در جای‌جای ایران‌زمین، مشاهده کرد.
بی شک ریشه ناخوشی محیط‌زیست را همانند دیگر چالش‌ها در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، روابط خارجه، آموزش‌وپرورش، ویرانی اخلاق سیاسی تجاری، بهداشت و درمان و ... را باید در ناکارآمدی مدیریت کلان سیاسی جستجو کرد. 
به‌منظور فهم ناکارآمدی مدیریت محیط‌زیست، تبیینی کلی و مختصر از مفهوم مدیریت ارائه می‌شود. مدیریت (سیاسی) به بیانی کلی معطوف به سازماندهی عناصر متعدد و گوناگون به‌منظور تحقق یک هدف خاص است.
به‌عنوان‌مثال مدیریت شهری معطوف به هماهنگ کردن انواع تخصص‌ها، منابع شهری و ملی، انسانی، تجهیزاتی و ... به‌منظور حل‌وفصل انواع چالش‌های شهری در راستای بهبود زیست شهروندان است. یا مدیریت یک واحد صنعتی، تهیه و نظم دادن به انواع تجهیزات، نیروهای اداری، متخصص، فنی و ... به‌منظور تولید برخی کالاهای خاص است، و نکته حایز اهمیت در مبحث مدیریت این است که “فعل مدیریت معطوف به تحقق یک هدف مشخص است”. به عبارتی، “اهداف” انسانی که ریشه در انواع نیازهای اجتماعی، مادی و روان‌شناختی دارند، مبنا و تعیین‌کننده مبحث و فعل مدیریت در عرصه‌های گوناگون است. 
اگر رابطه مبحث و فعل مدیریت (معلول) به‌عنوان برآیند تحقق یک هدف خاص (علت) را بپذیریم، آنگاه، در کارخانه‌ای که به‌منظور تولید لبنیات تأسیس شده نمی‌توان از مدیریت آن، انتظار تولید یخچال داشته باشیم. اگر تبیین مفهوم و کارکرد فوق پیرامون مدیریت منطقی و کاربردی تلقی شود آنگاه باید آسیب‌های بی‌سابقه در عرصه‌های گوناگون محیط‌زیست را در اهداف حاکمیت در مدیریت محیط‌زیست جستجو کرد. چند نکته پیرامون مدیریت محیط‌زیست قابل‌تأمل است. 
یک، بنا بر شواهد گوناگون سازمان محیط‌زیست اختیار لازم برای مدیریت محیط‌زیست را ندارد و تابع نهادهایی است که هیچ دانش و تخصصی در مدیریت محیط‌زیست ندارند، است. 
دو، عدم اولویت حفاظت از محیط‌زیست در سطح کلان مدیریت کشور. 
سه، سوداگری برخی افراد، نهادها، و صاحب‌منصبان، عوامل اصلی تخریب محیط‌زیست در جای‌جای ایران‌زمین است. به‌عنوان‌مثال، گفته شد که یکی از عوامل اصلی سیل چند سال پیش در استان گلستان تخریب منطقه وسیع جنگلی به‌منظور کسب درآمد توسط خاندان یکی از صاحب‌منصبان محلی بود. یا ایجاد صنایع فولاد در منطقه کم آب اصفهان منشأ اصلی خشک شدن زاینده‌رود است. یا کم آب شدن دریاچه ارومیه به‌واسطه ایجاد چندین سد غیرکارشناسی شده است. یا منشأ ریزگردها جنوب کشور سوءمدیریت و نابودکردن برخی تالاب‌ها در جنوب کشور و عدم توجه مدیریت کلان سیاسی به سدسازی‌های ترکیه در سرچشمه‌های دجله و فرات است. بی شک اگر اعتراض‌های گسترده ملی نبود، کوه دماوند توسط نهاد خاصی که قصد تصاحب بخشی از آن را داشت تا به امروز تخریب شده بود.
مفهوم یا پدیده ایران متشکل از یک وجه روان‌شناختی و یک وجه جغرافیایی (فیزیکی) است. به تعبیری جغرافیای ایران جایگاه یا بستر وجه روان‌شناختی پدیده ایران است. به بیانی، بسیاری از احساسات شهروندان (انسان‌ها) در تجربیات و روابط طولانی‌مدت با محیط‌زیست آنها ریشه دارد. به‌عنوان‌مثال، خلیج‌فارس، دماوند، تخت‌جمشید، کارون، دریاچه‌های مازندران و ارومیه، مقبره‌های فردوسی، سعدی، خیام، امیرکبیر، مصدق، جنگل‌های شمال و ... عناصر فیزیکی (جغرافیایی) منشأ بسیاری از احساسات و هویت ملی ایرانیان هست. 
به تعبیری، خشک‌شدن زاینده‌رود، تخریب بناهای تاریخی و ملی، جنگل و کوه تراشی توسط برخی شخصیت‌ها و نهادها (به‌قصد سودآوری) و ... پیامدی جز ازبین‌بردن احساسات شهروندان ندارد. آیا این‌گونه نیست که اگر خلیج‌فارس، جنگل‌های شمال، کوه دماوند، بناهای تاریخی و ... نباشند، ایرانیت معنی خود را از دست می‌دهد. پربیراه نیست اگر گفته شود ایرانیت و محیط‌زیست دوروی یک سکه هستند. اگر بپذیریم که آینده برآیند عملکرد امروز ماست، می‌توان انتظار داشت که روند کنونی مدیریت محیط‌زیست بی شک منجر به بحرانی شدن بقای محیط‌زیست خواهد شد؛ بنابراین به‌منظور صیانت از ایران، هیچ تصمیم سیاسی نباید بدون درنظرگرفتن پیامدهای احتمالی بر محیط‌زیست اتخاذ شود و عواملی که به‌قصد سوداگری، محیط‌زیست را تخریب می‌کنند باید در ردیف دشمنان ایرانیت تلقی شوند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه