سر مقاله (42):

استقرار اعتماد یا بی‌اعتمادی؟ سرمقاله

استقرار اعتماد یا بی‌اعتمادی؟

  بزرگنمایی:
هفته گذشته و بعد از حدود سه ماه بلاتکلیفی، استعفای محمدباقرخرمشاد از معاونت سیاسی وزارت کشور پذیرفته شد و محمدرضا غلامرضا جایگزین ایشان شد. نه سابقه اجرایی و نه سابقه آکادمیکی از ایشان در روزهای اول در دسترس نبود تا مشخص شد وی مسئولیت‌هایی در سپاه قدس و وزارت اطلاعات داشته است؛ و ازاین‌رو ردی از ایشان در فضای مجازی مشاهده نمی‌شود.

هفته گذشته و بعد از حدود سه ماه بلاتکلیفی، استعفای محمدباقرخرمشاد از معاونت سیاسی وزارت کشور پذیرفته شد و محمدرضا غلامرضا جایگزین ایشان شد.

نه سابقه اجرایی و نه سابقه آکادمیکی از ایشان در روزهای اول در دسترس نبود تا مشخص شد وی مسئولیت‌هایی در سپاه قدس و وزارت اطلاعات داشته است؛ و ازاین‌رو ردی از ایشان در فضای مجازی مشاهده نمی‌شود.

محمدباقر خرمشاد یک نیروی آکادمیسین بود که در سمت استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی تجربیات متعددی در حوزه‌های پژوهشی و اجرایی و حتی روابط بین‌الملل داشت و مدرک دکترای خویش را نیز از فرانسه دریافت نموده بود. طبیعی است که نگاه منبعث از تجربه ایشان در حوزه احزاب و دانشگاه و مدیریت مبتنی بر پژوهش، می‌توانست کمکی در بخش احزاب و انتخابات برای توسعه سیاسی کشور نماید؛ اما جانشین ایشان در فضای دیگری رشد و نمو یافته‌اند و تجربه متفاوتی دارند. پس می‌خواهیم به این پرسش بپردازیم که این تغییر، چه پیام و چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟

در بدو این رصد، استقرار یک نیروی امنیتی در معاونت سیاسی وزارت کشور، این پیام را به فعالین سیاسی در سراسر کشور منتقل می‌کند که سپهر کنش سیاسی رسمی تغییر کرده است و قرار نیست در بر همان پاشنه سابق بچرخد. قرار گرفتن یک مقام اطلاعاتی نشان از غلبه‌ی یک نگاه امنیتی بر این بخش مهم، از مجموعه فعالیت‌های وزارت کشور دارد. واحدی که کنترل نهایی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها، انتخابات و حوزه احزاب را بر عهده دارد. چنین انتخابی به نوعی فاصله گرفتن از رویکرد جا افتاده در این ساختار از وزارت کشور نیز تلقی می‌شود و این امر را به ذهن متبادر می‌کند که چون وزیر کشور از بیرون به این ساختار ورود کرده است، شانس اینکه نظر مثبتی به روال کارشناسی این وزارت‌خانه داشته باشد، کاهش می‌یابد و حالا ترجیح می‌دهد به دنبال عدم توفیق در پایداری و هماهنگی با معاون پیشین، نیرویی از جنس امنیتی را در این کارزار بیازماید.

حال ببینیم که این تغییر می‌تواند چه پیامدهایی داشته باشد؟ طبیعی است که فردی با سوابق نظامی و امنیتی، دست‌یافته‌های خود از این جنس تجارب را، به حوزه کاری جدید هم منتقل می‌کند و این تعمیم و انتقال، باعث می‌شود که نگاهی آمرانه و مقتدرانه (ارمغان حوزه نظامی) و نگاهی بی اعتماد و شکاک (دستاورد حوزه امنیتی) نگرش غالب در این ساختار گردد. طبعاً تأثیرات این نگاه در مدیریت استانداران و فرمانداران تأثیر خود را خواهد گذاشت. از طرفی، دوری و بیگانگی ایشان با فضای احزاب و تشکل‌های صنفی - سیاسی و همچنین حرکت‌های مدنی و اعتراضی می‌تواند نگرانی‌هایی را برای دغدغه‌مندان جامعه مدنی ایجاد کند. در امر انتخابات نیز، ازآنجایی‌که به نگاهی گشوده و مردم‌محور نیاز است تا بتوان رضایت و تشویق مردم را در فرایند انتخابات برانگیخت و این علامت را به جامعه داد که می‌توانند فرصتی برای گزینش و برگزیدن داشته باشند، چنین پیشینه‌ای موجبات دغدغه و تشویش فعالین سیاسی و مدنی را فراهم می‌کند.

در کنار تحلیل بالا، زاویه دید متفاوتی نیز مطرح می‌شود. در سال‌های اخیر خصوصاً در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تخصصی، شاهد بوده‌ایم که مدیران آکادمیسین و متخصص، به علت هراس‌های متعددی، فاقد اعتمادبه‌نفس لازم برای طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های لازم بوده‌اند و در برخورد با نخستین چالش‌های امنیتی و سیاسی، از پیگیری برنامه‌های خویش پا پس کشیده‌اند. حال یک نیروی آشنا با اقتضائات قدرت و مناسبات امنیتی، اگر از دیدگاهی کلان محور برخوردار باشد و در پیِ بستن و تنگ‌تر کردن فضای کنش ورزی نباشد، از این جهت می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند. چراکه گاه انتظار می‌رود چنین نیرویی، تحت فشارهای مناسبات قدرت و تنشِ گزارشات امنیتی، دست از ادامه‌ی پروژه‌های هدف نکشد و ناامید یا خسته، صحنه را ترک نکند.

در تحلیل دوم که خوش‌بینان سیاسی مطرح می‌کنند، حضور فردی با چنین سوابق طولانیِ نظامی و امنیتی چنانچه آراسته به برنامه مدون و مشخصی برای افزایش شور و مشارکت مردم، تقویت احزاب و نهادهای سیاسی و نهادینه‌سازی حق اعتراض مردم باشد؛ می‌تواند مؤثرتر و کامیاب‌تر از اسلاف خویش پیش برود. در ادوار گذشته بسیار شاهد بوده‌ایم که گاه پروژه‌ها و برنامه‌های مناسبی برای توسعه سیاسی و افزایش مشارکت مردم نیز در دسترس بوده است اما مجریان امر، فاقد اقتدار، اعتماد به نفس و توان لازم برای پیشبرد این برنامه‌ها بوده‌اند.

حال باید این کارزار را به تماشا نشست و دید که این تغییرات از دریچه خوش‌بینی به سود مشارکت و حضور ساختارمند مردم در سرنوشت سیاسی خودشان پیش می‌رود یا نگرانی‌ها به وقوع خواهد پیوست؟

روش حرکت و مواجهه ایشان با مسائل روی میز معاونت در ماه‌های پیشرو، مسیر آینده را نشان خواهد داد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه