ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت (44) اخبار جهان

ایران و  جهان در هفته‌ای که گذشت (44)

  بزرگنمایی:
سیل دست‌کم جان ۹۰ نفر را در کشور گرفت / انتقاد از مسئولان و حاشیه بازدیدهای مناطق سیل زده / اگر می‌گذاشتند در اسفند ۹۹ به برجام برگردیم، دولت را در شرایط دیگری تحویل می‌دادیم / بوی فرهنگ طالبان در برخوردهایی که با زنان و دختران می‌شود به مشام می‌رسد / سقوط یک جنگنده سوخو در شیراز

به گزارش نشریه حزب اراده ملت ایران، پیام فیض، سیل و رانش زمین در دو هفته اخیر جان دستکم «90 نفر» را گرفته است و هم‌زمان امدادگران همچنان به دنبال مفقودان هستند.

انتقاد از مسئولان و حاشیه بازدیدهای مناطق سیل زده

هواشناسی به‌طور مکرر، در خصوص وقوع سیل در جنوب و شرق کشور هشدار سطح قرمز را طی چند روز تمدید کرد.

سازمان امدادونجات نیز طی این مدت در آماده‌باش قرار داشت. از اوایل مرداد تاکنون دستکم 69 نفر بر اثر سیل جان باختند. جمعیت هلال‌احمر می‌گوید «45 نفر» دیگر هم مفقود می‌باشند.

باران‌های موسمی و سیل‌آسا در روزهای آخر تیرماه نیز جان 22 تن را در شهر استهبان استان فارس گرفت. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت تغییرات اقلیمی نیز در حوادث اخیر نقش داشته‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، آمار مفقودان در مازندران بیش از دیگر نقاط است. استان تهران نیز بیشترین شمار جان‌باخته‌ها را ثبت کرده است.

جواد ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی، گفته است که در فاز نخست بیش از «6 هزار میلیارد تومان» خسارت سیل در حوزه‌های مختلف کشاورزی برآورد شده است. بنا بر اعلام سازمان مدیریت بحران گزارش‌های اولیه حاکی است، دستکم 20 هزار واحد مسکونی در سیل‌های اخیر دچار آسیب شده‌اند و از این تعداد 13 هزار واحد هم نیازمند تعمیر می‌باشند.

هفت هزار واحد نیز نیازمند بازسازی کامل هستند. مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: بالغ بر شش هزار نفر نیز به‌صورت اضطراری اسکان داده‌شده‌اند که بیشترین اسکان‌های اضطراری در استان سیستان و بلوچستان و اصفهان انجام‌شده است. 

همچون بحران‌های گذشته، انتقادهایی هم به عملکرد مسئولان مطرح‌شده است. حضور هم‌زمان تعدادی از مقامات در مناطق سیل‌زده، آن‌هم با پوششی نامناسب در شبکه‌های اجتماعی واکنش برانگیز شده است و منتقدان آن‌ها را به گرفتن «ژست‌های رو به دوربین» متهم کرده‌اند و این رفتار را «تبلیغاتی، عوام‌فریبانه و ریاکارانه» دانستند. درمجموع 24 استان در جریان بارش‌های اخیر درگیر سیل و آب‌گرفتگی بودند.

اگر می‌گذاشتند در اسفند 99 به برجام برگردیم، دولت را در شرایط دیگری تحویل می‌دادیم

صبح روز 12 مرداد، حسن روحانی در جمعی از وزرا و معاونان سابق رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در سالروز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری خود با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع)، گفت: اینکه می‌گویند فشار خارجی مهم نیست، بلکه مدیریت داخلی اشکال دارد، حرف کاملاً درستی است اما تفسیر وارونه می‌کنند.

 تصمیمات ما ایراداتی داشته که امروز گرفتار این مشکلات شدیم. اگر تصمیمات درستی در داخل می‌گرفتیم، از خارج نمی‌توانستند این‌چنین به ما فشار بیاورند. ما سال 1397 تحت‌فشار ترامپ قرار گرفتیم.

ترامپ مشکلات فراوانی ایجاد کرد؛ اما چه کسی به ترامپ چراغ سبز نشان داد؟ چه کسانی باعث شدند که ترامپ به خودش چرات بدهد و به این نتیجه برسد که اگر فشار حداکثری به ما وارد کند، در همان سال 97 انقلاب ما سرنگون می‌شود.

 ترامپ که نمی‌خواست ما صرفاً تحریم شویم. اطرافیان ترامپ به‌صراحت اعلام کردند مردم و مسئولان در 22 بهمن جشن پیروزی انقلاب را نخواهند دید.

 هدف آن‌ها سرنگونی نظام و انقلاب بود. همه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا بود. توطئه بیرونی بود اما علامت داخلی هم دادند. اردیبهشت 97 حاصل دی 96 بود.

پس مشکل از داخل است تا بیرون. وی افزود: در دولت دوم اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و روند ادامه داشت، ما علیرغم بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و همه‌گیری کرونا، می‌توانستیم به رشد اقتصادی برسیم و تورم تک‌رقمی را ادامه می‌دادیم.

 اگر می‌گذاشتند در اسفند 99 به برجام برگردیم، دولت را در شرایط دیگری تحویل می‌دادیم. او گفت: ما تصمیم گرفتیم برای خرید 200 میلیون دز واکسن خارجی قرارداد ببندیم.

خیلی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند ما در داخل واکسن تولید می‌کنیم و به‌زودی 50 میلیون دز تحویل می‌دهیم. ما حتی پیشاپیش از آن‌ها هم خرید و هم تشویقشان کردیم.

60 میلیون دز واکسن از روسیه خریداری کردیم که چند میلیون دز بیشتر به ما تحویل ندادند. 50 میلیون دز واکسن از تولیدکنندگان داخلی خریدیم که در دوره ما چند میلیون دز بیشتر نتوانستند تحویل دهند.

 از چین و هند، اروپا و کو واکس واکسن خریدیم. شرایط به‌گونه‌ای شد که حداقل حدود 110 میلیون دز واکسن، علاوه بر واکسن داخلی، خریداری کردیم. ضمن اینکه اگر طرح تحول سلامت نبود ما در کرونا زمین‌گیر می‌شدیم.

بوی فرهنگ طالبان در برخوردهایی که با زنان و دختران می‌شود به مشام می‌رسد


آیت‌الله سروش محلاتی در آخرین گفتار، از سلسله گفتارهای خود با موضوع «جامعه منکر زده»، حذف تصویر از برخی سنگ‌قبرهای زنان در بهشت‌زهرا را مطابق با موازین شرع ندانست و گفت: برخوردهای خارج از موازین شرع سبب گسترش فساد در جامعه می‌شود.

بنا بر گزارش دیده‌بان ایران؛ این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر بخواهیم منکر را بر اساس اهمیت انتخاب و بر اساس آن جامعه را مورد ارزیابی قرار دهیم کافی است که به نهج‌البلاغه مراجعه کرده و شاخصه‌های لازم را برای ارزیابی منکرات اجتماعی استخراج‌کنیم.

هرکسی که با منطق این کتاب آشنا باشد می‌داند که ریشه اصلی مفاسد اخلاقی، اجتماعی و دینی «فقر» است. لذا حضرت به فرزند خود فرمودند: «فقر اختلافات را در جامعه زیاد و درگیری ایجاد کرده و عقل و خرد را خاموش و دین را نابود می‌کند».

سروش محلاتی گفت: حضرت امیر (ع) بااینکه خودشان صاحب قدرت و حکومت است، شجاعانه وضع جامعه را ازنظر اقتصادی نقد کرده و به ریشه‌یابی مسائل می‌پردازند و می‌فرمایند: «اضْرِبْ بِطَرْفِکَ حَیْثُ شِئْتَ مِنَ النَّاسِ، فَهَلْ تُبْصِرُ إِلَّا فَقِیراً یُکَابِدُ فَقْراً، أَوْ غَنِیّاً بَدَّلَ نِعْمَهَ اللَّهِ کفرا».

منکراتی که امروز در نزد برخی از متدینان اهمیت پیداکرده، در کلام حضرت امیر علیه‌السلام دیده نمی‌شود. وی به حساسیت‌های ایجادشده بر پوشش زنان در جامعه امروز ایران اشاره کرد و گفت: لباس نشان‌دهنده نوع فرهنگ انسان است.

 کمی‌ها و کاستی‌هایی در این حوزه وجود دارد و در چند دهه اخیر این ضعف‌ها گسترش پیداکرده و جامعه ما ازاین‌جهت دچار مشکل است و مسیری را طی می‌کند که برای هیچ‌کسی خوشایند و قابل دفاع نیست؛ اما در کنار این منکر، منکر دیگری وجود دارد و آن، نوع مواجهه با منکر اول است؛

یعنی بخشی از نهی از منکر‌های امروز، مصداق منکر است. این استاد دروس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: در جامعه ما دو نوع نگرانی وجود دارد، عده‌ای نسبت به منکر اول نگرانی دارند وعده‌ای نگران منکر دوم هستند. گروهی از دسته اول، منکر دوم را نمی‌بینند و گروهی از آنانی که منکر دوم را می‌بینند نسبت به منکر اول اغماض می‌کنند.

 ما معتقدیم هر دو منکر هست و نباید نسبت به آن‌ها چشم‌پوشی داشت؛ اما روبرویی با منکر اگر دارای حد و حدودی نباشد و در قالبی که شرع گفته اتفاق نیفتد، با وضع خطرناکی روبرو می‌شویم.

 نگرانی در برابر پوشش، غیرقابل‌انکار است اما نگرانی دیگر این است که کسانی برای اصلاح امور قدم به میدان بگذارند که با شیوه‌های خود نتوانند مشکلی را حل کنند، بلکه فشار‌ها و تهدید‌ها افزایش پیدا کند و با نسلی که هرروز فاصله‌اش با موازین دینی بیشتر می‌شود روبرو شویم.

 آقای سروش محلاتی گفت: در چند هفته گذشته که برخورد با بدحجابی شدت پیدا کرد، مسئولان بهشت‌زهرا اعلام کردند ما هم به میدان آمدیم و با کسانی که عکس بدحجاب را نصب می‌کنند برخورد می‌کنیم. اعلام کردند که 97 سنگ‌قبر را با هماهنگی خانواده‌ها اصلاح‌کرده‌ایم.

 وی تصریح کرد: نباید به اسم نهی از منکر از ضوابط شرع خارج شد. چه کسی گفته عکسی که روی سنگ‌قبر کشیده می‌شود باید محجبه باشد؟ کدام فقیهی چنین فتوایی داده است؟ آیت‌الله اراکی می‌فرمودند در عکس اگر مفسده‌ای نباشد، رعایت حجاب لازم نیست. نامحرم، شخص است.

 اگر از این نظر نیز بگذریم، نشان دادن صورت فرد روی سنگ‌قبر چه حرمتی دارد؟ با عنوان مبارزه با فساد اخلاقی، چه‌کارهایی را دنبال می‌کنیم؟ مقرراتی را که مبنای دینی ندارد اجرا می‌کنیم و از طرفی افرادی این مقررات را دور می‌زنند و افرادی خارج از ضوابط سنگ را دوباره نصب می‌کنند.

هرکجا که حرکت غیرمنطقی کردیم، راه‌های فساد را باز می‌کنیم. این استاد دروس خارج حوزه علمیه گفت: برخورد طالبان با دختران افغانستان در دانشگاه، جامعه، مدرسه، ادارات و کوچه و خیابان را همه دیده‌ایم.

 گاهی این فرهنگ در ایران نیز استشمام می‌شود. عده‌ای در اوایل انقلاب درصدد تفکیک دختران از پسران در دانشگاه بودند و حضرت امام این موضوع را جمع کرد.

امروز برای اینکه قدرت اقدام عملی کنیم نداریم باید استدلال و منطق خود را بگوییم و توضیح دهیم که آنچه اتفاق می‌افتد دین نیست و به نام دین است و اگر هم دین باشد، دین طالبان و خوارج است.

سقوط یک جنگنده سوخو در شیراز

بنا بر خبر اولیه، این اتفاق حوالی ساعت 9 صبح چهارشنبه 12 مرداد 1401 رخ داد. بر اساس این گزارش، خلبان و کمک‌خلبان در زمان وقوع این مشکل، خود را به خارج از هواپیما پرتاب (اجکت - پرتاب با صندلی خلبان) کردند که در این حادثه مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

 دراین‌ارتباط روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه در اطلاعیه‌ای از وقوع حادثه برای یک فروند هواپیمای سوخو 22 این نیرو به دلیل نقص فنی در پایگاه هوایی شیراز خبر داد.

 بر اساس این اطلاعیه این هواپیما هنگام برخاستن در پایگاه هوایی شیراز دچار نقص فنی شد و خلبانان ناگزیر به استفاده از سامانه صندلی‌پران (اجکت) شدند. در این سانحه خلبانان با عکس‌العمل بهنگام خویش، در سلامت کامل هستند.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه