پیام فیض

جهان در هفته‌ای که گذشت (49) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (49)

  بزرگنمایی:
عراق از بن بست سیاسی خارج شد / ادعای جروزالم پست: اسرائیل اطلاعات پهپادهای ایرانی را در اختیار اوکراین قرار داده است / ایلان ماسک فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران را تأیید کرد / اردوغان دستور اجرایی شدن پیشنهاد پوتین برای ایجاد «هاب گازی» در ترکیه را صادر کرد / چهارده گروه فلسطینی از جمله فتح و حماس توافقنامه آشتی امضا کردند / تبادل زندانی میان حوثی‌ها و ائتلاف؛ در اقدامی نادر یک هیئت عربستانی به صنعا سفر کرد / فرانسوی‌ها برای خرید سوخت به بلژیک می‌روند / نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ۲۰۲۲ بدون حضور ایران برگزار می‌شود

تهیه و تنظیم: پیام فیض

عراق از بن بست سیاسی خارج شد
مجلس عراق روز پنجشنبه در جلسه خود که یک سال بعد از اجرای انتخابات برگزار شد، «عبداللطیف رشید» را به ریاست جمهوری عراق انتخاب کرد. بر اساس اطلاعات منتشرشده، عبداللطیف رشید زاده 1944 عضو حزب اتحادیه میهنی و از چهره‌های نزدیک به «جلال طالبانی» و باجناق وی است. وی در سلیمانیه به دنیا آمده و از چهره‌های بنیان‌گذار حزب اتحادیه میهنی و نماینده این حزب در لندن و کشورهای اروپایی بود. او در سال‌های 2003 تا 2010 وزیر منابع آبی عراق بود و دولت عراق او را به عنوان نامزد این کشور برای دبیر کلی سازمان فائو معرفی کرد. رشید از سال 2010 مشاور ارشد رئیس جمهور عراق است و در انتخابات اخیر عراق نیز به صورت مستقل نامزد شد. عبداللطیف رشید تحصیل‌کرده رشته مهندسی منابع آبی در دانشگاه منچسر تا رتبه دکتری است و در شرکت‌های مهم بین‌المللی در این عرصه فعالیت کرده است و مدیر اجرای پروژه‌هایی در این عرصه را در عربستان، یمن، سومالی بوده است. او علاقه مند به هنرهای تجسمی است و در سال 2014 یک گالری برای حمایت از هنرمندان جوان در سلیمانیه افتتاح کرد. با وجود سابقه گسترده در حزب اتحادیه میهنی، وی نامزد این حزب برای ریاست جمهوری نبود و ساعاتی پیش از برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق، حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که از نامزد خود صرف نظر می‌کند و به عبداللطیف رشید رأی می‌دهد. برخی گروه‌های عضو چارچوب هماهنگی از جمله ائتلاف دولت قانون نیز اعلام کردند که گزینه آنها برای ریاست جمهوری، عبداللطیف رشید است. شب گذشته «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی از اعضای چارچوب هماهنگی خواست که به وعده خود پایبند باشند و به نامزد این حزب یعنی «برهم صالح» رأی دهند. وی به آنان یادآور شد که حزب اتحادیه میهنی در سخت‌ترین شرایط در کنار چارچوب هماهنگی ایستاد. محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مأمور تشکیل دولت جدید عراق در سال 1970 در استان میسان در جنوب عراق متولد شده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی دارای لیسانس علوم کشاورزی است. السودانی به عنوان فرماندار العماره مرکز استان میسان، استان میسان، وزیر حقوق بشر، معاون رئیس سازمان عالی بازپرسی و عدالت، معاون وزیر کشاورزی، معاون رئیس سازمان زندانیان سیاسی، معاون وزیر مهاجرت، معاون وزیر دارایی، وزیر کار و امور اجتماعی، معاون وزیر تجارت و معاون وزیر صنایع عراق فعالیت کرده است. وی در نخستین اظهارنظر خود پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه گفت که کابینه دولت را در نزدیک‌ترین زمان ممکن ارائه خواهد کرد. عبداللطیف رشید، رئیس جمهور جدید عراق، نامه مکلف شدن السودانی به تشکیل دولت جدید را به او تحویل داد.

ادعای جروزالم پست: اسرائیل اطلاعات پهپادهای ایرانی را در اختیار اوکراین قرار داده است
بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد اسرائیلی موضوع اطلاع رسانی در باره پهپادهای ایرانی به کار گرفته شده در اوکراین را با روزنامه تایمز در میان گذاشته و همچنین یادآور شده است که یک شرکت خصوصی اسرائیلی تصاویری ماهواره‌ای ازمواضع نیروهای روسی را در اختیار مسئولان اوکراینی قرار می‌دهد. ولودیمیر زلنسکی روز دوشنبه گذشته در پی حملات گسترده روسیه به چندین شهر اوکراین گفت که بخشی از این حملات با پهپادهای انتحاری شاهد-136 صورت گرفته است. جروزالم پست در گزارش خود با اشاره به پهپادهای شاهد که از سوی ایران تحویل روسیه شده می‌نویسد که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در مجموع با «موفقیت‌های محدودی» در صحنه نبرد همراه بوده است. وزارت دفاع بریتانیا نیز روز چهارشنبه قابلیت پهپادهای شاهد را زیر سؤال برد و گفت که از سرعت بالایی برخوردار نیستند و در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند؛ مسئله‌ای که سبب می‌شود «تک پهپادها» به سادگی هدف سامانه‌های متعارف پدافند هوایی قرار گیرند. در گزارش وزارت دفاع بریتانیا اما در عین حال آمده است که روسیه با به پرواز درآوردن همزمان تعدادی از این پهپادها سعی در برطرف کردن ضعف یاد شده داشته و به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کرده است. ارتش اوکراین مدعی است که تاکنون تعدادی از هواپیماهای شاهد-136 را که از سوی روسیه در حملات به این کشور مورد استفاده قرار گرفته، سرنگون کرده است. کی‌یف به تازگی در همین خصوص مدعی شده است که دست کم 60 درصد از 86 پهپاد شاهد به کار گرفته شده از سوی روسیه در حملات روز دوشنبه را منهدم کرده ست. همزمان با انتشار گزارش جروزالم پست، اوکراین بار دیگر از حمله روسیه با پهپادهای ساخت ایران به حومه کی یف، پایتخت، در روز پنجشنبه 13 اکتبر خبر داد. الکسی کولِبا، فرماندار منطقه کی‌یف با اعلام این که این حمله پهپادی به منطقه پیرامون پایتخت صورت گرفته است، اشاره‌ای نکرد که آیا این حمله تلفات جانی در پی داشته است یا نه. کیریلو تیموشنکو، معاون مسئول در دفتر ریاست جمهوری اوکراین هم در تلگرام نوشت که به «تأسیسات زیرساختی حیاتی» حمله شده است. وی نیز اشاره‌ای به جزئیات این حمله پهپادی نکرد.

ایلان ماسک فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران را تأیید کرد
ایلان ماسک در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که پرسیده بود که آیا خبری از اینترنت استارلینک در ایران دارد پاسخ داد که در ایران چند دستگاه فعال شده‌اند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با هدف فراهم کردن ارتباط ماهواره‌ای به مناطق دورافتاده راه‌اندازی شده و طرحی جاه‌طلبانه از اسپیس ایکس برای راه‌اندازی مجموعه‌ای از ماهواره‌ها است. اینترنت ماهواره‌ای استارلینک دو روز پیش در ژاپن فعال شده بود. روز 29 شهریور امسال ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس، اعلام کرد که به دنبال معافیت از تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم ایران است. سه روز بعد در روز دوم مهرماه پس از جدی شدن ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، سایت این شرکت روی اکثر اپراتورهای همراه و ثابت فیلتر شد.

اردوغان دستور اجرایی شدن پیشنهاد پوتین برای ایجاد «هاب گازی» در ترکیه را صادر کرد 
رجب‌ طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه دستور تشکیل کارگروهی برای ایجاد یک «هاب گازی» در این کشور را صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای اردوغان از مسئولان دولت خود خواسته است کار روی پیشنهاد روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تشکیل یک مرکز توزیع گاز در ترکیه را آغاز کنند. خبرگزاری آناتولی نیز در این خصوص به نقل از رئیس جمهوری ترکیه نوشت که این کشور مناسب‌ترین مکان را برای ایجاد و بهره‌برداری تجاری از یک مرکز بین‌المللی توزیع گاز مد نظر دارد و در راستای اجرایی کردن این پروژه، ضمن هماهنگی با رئیس جمهوری روسیه، دستورالعمل‌های کاری مشترک به نهادهای مربوطه ارائه شده است. آقای اردوغان در جریان بازگشت به کشورش پس از سفر به آستانه به خبرنگاران حاضر در هواپیما در خصوص ایده پیشنهادی ولادیمیر پوتین برای تشکیل یک «هاب گازی» در ترکیه گفت: «به همراه آقای پوتین به وزارت انرژی خود و نهاد مربوطه در روسیه دستور انجام کار مشترک دادیم.» در گزارش آناتولی به نقل از آقای اردوغان آمده است: «وزارت انرژی ترکیه و طرف روسی مطالعات خود را در خصوص ایجاد مرکز توزیع گاز در ترکیه را انجام و نتیجه آن را ارائه خواهند کرد، ما نیز براساس آن عمل خواهیم کرد.» وی همچنین ضمن اشاره به مرکز ملی توزیع گاز که در ترکیه وجود دارد، گفت که «مناسب‌ترین مکان برای ایجاد یک مرکز جدید بین‌المللی جهت عرضه و توزیع گاز» احتمالاً در منطقه تراکیه، واقع در شمال غرب این کشور انتخاب و ساخته خواهد شد. پیشنهاد آقای پوتین برای ایجاد یک «هاب گازی» در ترکیه به منظور قیمت گذاری و صادرات به اروپا روز پنجشنبه در حاشیه ششمین اجلاس کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) در آستانهِ قزاقستان مطرح شد و اقای اردوغان در همان ابتدا از آن استقبال کرد. این پیشنهاد در حالی مطرح شد که صادرات گاز روسیه به اروپا تحت تأثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو و نشت خط لوله گازی نورداستریم با اختلالاتی همراه شده است.

چهارده گروه فلسطینی از جمله فتح و حماس توافقنامه آشتی امضا کردند 
توافقنامه آشتی میان گروه‌های فلسطینی پس از سال‌ها دو گروه شاخص از مبارزان و فعالان حقوق ساکنان سرزمین‌های اشغالی به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است. در این میان دو جنبش اصلی فلسطینی یعنی فتح که رویکردی سکولار دارد و حماسِ اسلام‌گرا بعد از 15 سال اختلاف روز پنجشنبه تصمیم گرفتند که توافقنامه‌ آشتی امضا کنند. این توافقنامه که دوازده گروه دیگر فلسطینی نیز به آن پیوسته‌اند روز پنجشنبه با هدف کنار گذاشتن اختلاف‌ها و تلاش جمعی در مسیر تحقق یک هدف واحد در الحزایز امضا شد. در این توافقنامه که از آن به عنوان «بیانیه الجزایر» نام برده می‌شود برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و «شورای قانونگذاری فلسطین» تا پایان ماه جاری پیش‌بینی شده است. جنبش‌های فتح و حماس طی سال‌های اخیر موافقنامه و یا تفاهم‌نامه‌های متعددی بر سر مسائل مختلف از جمله برپایی انتخابات و یا تشکیل یک دولت وحدت ملی امضا کردند که هیچیک محقق نشد. مراسم امضای این توافق تازه با حضور نمایندگان 14 گروه فلسطینی در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و جمعی از حاضران، متشکل از اعضای دولت الجزایر، رهبران احزاب این کشور و سفرای کشورهای عربی برگزار شد.

تبادل زندانی میان حوثی‌ها و ائتلاف؛ در اقدامی نادر یک هیئت عربستانی به صنعا سفر کرد
یک هیئت عربستان سعودی به صنعا، پایتخت یمن سفر کرده است تا با شبه نظامیان حوثی بر سر امکان مبادله زندانیان در مناقشه جاری در این کشور گفتگو کند. منابعی آگاه از هر دو سو این خبر را که حکایت از یک رویارویی کم‌نظیر میان حوثی‌های و مسئولان عربستانی دارد، تأیید کرده‌اند. به گفته منابع یاد شده، یک گروه از نمایندگان جنبش انصارالله پیش‌تر در روز چهارشنبه به همین منظور به عربستان سعودی سفر کرده بود. عربستان سعودی که در همسایگی یمن قرار دارد ائتلافی نظامی را رهبری می‌کند که از سال 2015 در حمایت از دولت در تبعید یمن، مداخله نظامی و تقابل با حوثی‌ها را در این کشور آغاز کرد. شبه نظامیان حوثی که همزمان با نیروهای وفادار به دولت سابق در جنوب درگیرند هم‌اکنون کنترل صنعا، پایتخت و همچنین بخش بزرگی از شمال این کشور را در دست دارند. عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیسیون رسیدگی به امور زندانیان در تشکیلات دولتی حوثی‌ها می‌گوید در صنعا با «هیئتی فنی» از جانب سعودی‌ها دیدار کرده است. وی هدف از این دیدار را «استعلام و بررسی شرایط نگهداری زندانیان»، احراز هویت آنها و «فراهم کردن زمینه برای تبادل زندانیان در آینده نزدیک» اعلام کرده است. نماینده حوثی‌ها همچنین یادآور شد که در همین راستا یک هیئت به نمایندگی از صنعا پیش‌تر از زندان‌های عربستان سعودی دیدن کرده است. در ریاض، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان نیز در بیانیه‌ای انجام این بازدیدها را از سوی دوطرف تأیید کرد. وی ضمن تأیید آنچه «بازدیدهای بشردوستانه» خوانده شده، تأکید کرد: «دو هیئت از ائتلاف و حوثی‌ها به نشانه حسن نیت و به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای اعتمادسازی و تمدید آتش بس در یمن، دیدارهایی را انجام دادند.»

فرانسوی‌ها برای خرید سوخت به بلژیک می‌روند
به گزارش رسانه‌های فرانسه، کمبود بنزین و گازوئیل شهروندان این کشور را به سایر کشورها برای تأمین سوخت سوق داده است. بسیاری از رانندگان به دلیل بروز این بحران در فرانسه، سوخت خودروهای خود را از بلژیک خریداری می‌کنند. این موضوع در مورد شهروندان فرانسوی که نزدیک مرز با بلژیک زندگی می‌کنند، نیز صدق می‌کند. این درحالیست که ماجرا تا یک ماه پیش کاملاً برعکس بود. در پی افزایش نرخ تخفیف سوخت از سوی دولت فرانسه، اختلاف قیمت بنزین و گازوئیل با کشور همسایه‌اش بلژیک به 30 سنت افزایش یافت. به همین دلیل، بلژیکی‌های ساکن مناطق مرزی، با خرید سوخت از فرانسه، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کردند. برخی از آنها برای صرفه جویی بیشتر علاوه بر باک ماشین گالن‌های همراه خود را نیز پر می‌کردند. کارگران پالایشگاه‌های فرانسه با فراخوان بزرگترین اتحادیه کارگری این کشور برای افزایش 10 درصدی حقوق دست به اعتصاب زدند. با گسترش اعتصابات، کمبود سوخت در بخش قابل توجهی از پمپ بنزین‌های این کشور آغاز شد. در بسیاری از نقاط صف‌های طولانی بنزین تشکیل و در برخی مناطق محدودیت لیتری برای فروش سوخت اعمال شد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 2022 بدون حضور ایران برگزار می‌شود
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، مسئولان هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با ارسال نامه‌ای ضمن دخالت آشکار در امور داخلی ایران و اعلام‌عدم توانایی برای تأمین امنیت و رعایت شئون غرفه جمهوری اسلامی ایران و گروه ایرانی حاضر در نمایشگاه، بدون اطلاع‌رسانی قبلی نسبت به انتقال غرفه از سالن اصلی به یکی از سالن‌های فرعی که محدودیت دسترسی عمومی دارد، اقدام کردند. در همین حال سفارت آلمان در تهران نیز با وجود وعده‌های قبلی و در اقدامی هماهنگ با مسئولان نمایشگاه فرانکفورت در صدور روادید برای گروه اعزامی تعلل کرد. 
خانه کتاب و ادبیات ایران که بیش از یک دهه در این نمایشگاه حاضر بوده و فرصت حضور فعالان نشر بین‌الملل کشورمان را در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب فراهم می‌کند در پاسخ به مسئولان نمایشگاه فرانکفورت، ضمن اعتراض به رفتار غیرحرفه‌ای آن‌ها که با اهداف فرهنگی اعلام شده برای این رویداد تعارض آشکار دارد، اعلام کرد از این نمایشگاه انتظار می‌رفت با رفتار حرفه‌ای فرصتی برابر در اختیار کشورها قرار دهد و به روابط دوجانبه مطلوب ایجاد شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فرانکفورت پایبند باشد؛ اما متأسفانه با طرح مسائلی واهی در خصوص امور داخلی ایران، سعی دارد بر تلاش‌های سفیران فرهنگی نشر ایران سایه افکند و در مسیر معرفی و پیشرفت‌های این صنعت سنگ‌اندازی کند. 
خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری برپائی غرفه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه جانمایی جدید، در شأن و جایگاه نشر کشورمان نیست و امکان اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده را ندارد، از حضور در هفتاد و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به طور رسمی انصراف داد. 
معرفی و عرضه آخرین دستاوردهای صنعت نشر ایران، رونمایی از آثار جدید، تنظیم ملاقات ناشران ایرانی با طرف‌های خارجی، ملاقات با رؤسای دیگر نمایشگاه‌های دنیا، معرفی طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر آثار مکتوب، دعوت از ناشران خارجی جهت حضور در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران و … از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه بود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه