پیشنهاد کتاب

چگونه بر استبداد پیروز شویم معرفی و پیشنهاد

چگونه بر استبداد پیروز شویم

  بزرگنمایی:

شناسنامه:
نام کتاب: نافرمانی مدنی 
نویسنده: هنری دیوید ثورو 
ترجمه: غلامعلی کشانی 
انتشارات: قطره 
تعداد صفحات: 143

هنری دیوید ثورو (Henry David Thoreau) (12 ژوئیه 1817  - 6 مه 1862) فیلسوف، نویسنده، شاعر، طبیعت‌گرا، اصلاح‌طلب و ریاضت‌کش آمریکایی بود که بیشتر برای یکی از کتاب‌هایش به نام والدن شناخته شده‌است.
او نظریه‌پرداز نافرمانی مدنی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های نظریه تعالی و عشق به بدویت، سراسر زندگی کوتاهش را در شهر کونکورد در ایالت ماساچوست گذراند.
شهرت وی که البته پس از حیات وی اتفاق افتاد به دلیل مقاله نافرمانی مدنی اوست؛ شخصیت‌هایی چون ماهاتما گاندی، مارتین لوتر کینگ و لئون تولستوی تحت تأثیر این مقاله قرار گرفته‌اند.
کتاب حاضر مدنی، مقاله‌ای است طولانی و کلاسیک در اندیشه و فلسفه سیاسی. در عین حال شرحی است بر علت اعتراض اخلاقی عملی نویسنده به بی‌عدالتی آمریکا.
تاریخ آمریکا هرچند کوتاه، اما دارای نقاط روشن و تاریکی است که جز با آگاهی دقیق از آن نمی‌توان مدعی شناخت بخش مهمی از تاریخ فرهنگی غرب بود.
آمریکا بخش مهمی از فرهنگ فعلی غرب را تولید کرده است و بدون شناخت عناصر تأثیرگذار آن نیز، قادر به شناخت عوامل موثر بر تحرکات عمده بشر امروزی نمی‌توان شد.
نظر به این‌که نافرمانی مدنی یکی از عناصر تأثیرگذار بر تاریخ معاصر فرهنگ آمریکا و جنبش حقوق مدنی در آن کشور است.
و به تبع آن بقیه نقاط جهان معاصر، آن را به‌عنوان شیوه‌ای برای تحرکات اجتماعی مطرح ساخته‌اند و باتوجه به نوبودن این مفهوم در گفتمان غالب ایرانیان اهل اندیشه، ضرورت دارد.
که با آشنایی و گفت‌وگوی بیشتر در مورد آن مانع از خلط مفاهیم شده و نیز آشنایی بی‌واسطه‌تر با بنیان‌های فرهنگ ساز سایر ملل آسان‌تر شود.
نافرمانی مدنی وسیله‌ای برای انقلاب به معنی براندازی نیست، اما ابزاری اصلاح‌طلبانه و محدود‌کننده قدرت بی‌حد‌وحصر ماشین حکومتی به منظور عادلانه‌تر‌کردن آن است.
که به تعبیر ثورو این خود به معنی انقلابی واقعی است. نافرمانی به کسب قدرت نمی‌اندیشد، و در عوض بیشتر با اخلاق، وجدان فردی و آزادی فرد سروکار دارد.
نافرمانی مدنی برخلاف انقلاب که متعلق به ناامیدشدگان از ایجاد تغییر تحمیلی یا ارادی در خصلت‌های حریف و «آن دیگر»ی (و به تعبیر انقلابیون، دشمن) است.
فراخوانی است خطاب به امیدوارترین جان‌ها و روح‌های یک ملت، تا با پاسخ به ندای وجدان و عمل مستقیم، به اصلاح شرایط و تغییر رفتار حریف (چه بخواهد یا نخواهد) اقدام کنند و در صورت موفق‌نشدن، حداقل، وجدان تفردیافته خود را زنده نگاه دارند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

زمستان سخت و سرد

حکمرانی حزبی و ضرورت گفتگو

هگل و ضرورت اعتراض

در باب اهمیت محیط‌زیست

تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری برخلاف قانون اساسی تصویب گردیده است

بحران مدیریت یا مدیریت بحران

امیرکبیر؛ متفاوت با مردمان عادی و افراد مدعی

مبارزه برای زندگی

لهستان؛ اصلاحات در محاق

نظریه های *خوب زیستن*

دوگانه تحزب و تشکل

مشکلات به حدی است که به‌عنوان مسئول اتحادیه، از صنف ام بیزارم!

مسئولیت‌پذیری، بزرگ‌ترین ارمغان احزاب

چشم در چشم رؤیا بایست و بجنگ ..

جنبش ایده‌ها

چه زود هست‌ها، بود می‌شوند

جوزف شومپیتر و تخریب خلاق

بنیان‌های آموزش موسیقی، نظری به اندیشه‌های ادگار ویلمز

نغمه روسپی

مردان و زنان عنکبوتی

تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی

جهان در هفته‌ای که گذشت (56)

زهره رحیمی، عضو ارشد حزب اراده ملت ایران به حبس تعلیقی محکوم شد

شیوه نقد درون تشکیلاتی به بحث گذاشته شد

با دریافت مجوز رسمی، کتاب راقمان انقلاب به چاپخانه ارسال گردید

دومین هم‌اندیشی هیئت تحریریه نشریه اراده ملت برگزار شد

سیاست به زبان خودمانی

گزارشی از دوران ذوب در لهستان

همه هنر حکومت‌کردن در دورزدن مشکلات خلاصه نمی‌شود

کتابی که اکنون به خواندنش نیازمندیم

روزنامه‌نگاران جان‌سخت را فراموش نکنید

اعتماد مردم به مسئولینشان از سرمایه‌های اقتصادی کشور ارزشمندتر است

برای دیدن نیاز به چشم نداریم

جنبش‌های اجتماعی، بستر تغییر اجتماع

الهام بخشی و عشق، مسیر پادشاه پله

نگاهی به اصلاحات اقتصادی - سیاسی امیرکبیر؛ صدراعظم مقتدر قاجاری

الفبای موسیقی؛ نت ها و موتیف ها

سیلویا پلات: بانوی شورشی/ بانوی شعر”اعتراف”

دست‌وپنجه در سیاهی قیر

اثرات حمل‌ونقل بر محیط‌زیست

جهان در هفته‌ای که گذشت (55)

نام گذاری مناقشه برانگیز

برف ها زود آب میشوند

اکسیر حکمرانی حزبی؛ التیام بخش آلام جامعه

اگر مردم استانداردها را پایین بیاورند مشکل حل می شود.

آموزش مناسب در صدر اولویت ها

مشارکت شهروندان فقط در زمان انتخابات شورا هست. بعد از انتخابات خبری از مشارکت نیست.

ما دیکتاتورهای بالفطره

ماندگاری یا آسیب پذیری دولت‌ها

آیا حقیر بودن لذت بخش است؟