فاطمه امامی

فضای مجازی و تدریس مجازی اندیشه

فضای مجازی و تدریس مجازی

  بزرگنمایی:

تدریس مجازی فرصتی برای سیستم آموزشی کشور شد تا شاید خطاها و نقص‌های آموزشی خود را برطرف نماید. در مدارس مجازی، حضور معلم سر کلاس، همراه با حضور معاون یا مدیر مدرسه به‌عنوان ناظر آموزشی، کنترل کلاس را از نظر کیفیت زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. کوچک‌ترین خطا چه از نظر علمی و چه از نظر وجدانی از نظرها پوشیده نمی‌ماند. فضای مجازی الزام توانایی علمی والدین را در مقطع ابتدایی ایجاد کرد. اگر آموزش‌وپرورش تدریس مجازی را در آینده‌ی نزدیک که شرایط روند بیماری مساعد باشد، احتمال حضور کم دانش‌آموزان را در مدرسه ایجاد کند، به‌تبع آن، لزوم بچه‌دار شدن، توانایی علمی والدین را طلب می‌کند که خود از مزایای تدریس مجازی است. والدین در تدریس مجازی باید یک سری قوانین را رعایت کنند و حضور آن‌ها در کنار فرزندانشان، استقلال و توانایی آن‌ها را کاهش ندهد. این فرزندان دیر یا زود وارد فضای فیزیکی مدارس خواهند شد و باید به‌تنهایی پاسخگوی مطالب درسی باشند. نظارت والدین در فضای مجازی شاد می‌تواند به طور موازی و نامحسوس باشد که اعتمادبه‌نفس فرزندان خدشه‌دار نشود. می‌توان در کنار دستگاهی که دانش‌آموز استفاده می‌کند والدین در مکانی دیگر وارد شاد شده و رفتار فرزند خود را از نظر پاسخگویی و انضباط کلاسی کنترل کنند.

دانش‌آموزان اگر قبل از کرونا، والدین یا اطرافیان  در کارهای کامپیوتری آن‌ها را کمک می‌کردند ولی در شرایط جدید، دانش‌آموز مجبور شده که خود بیاموزد و استقلال پیدا کند.

 در تدریس مجازی همراه با شفافیت کلاس با حضور مسئولین مدرسه، در دانش‌آموزان اعتمادبه‌نفس و تفکر انتقادی را ایجاد کرد. در شرایط استفاده از موبایل یا تبلت برای حضور در کلاس، دانش‌آموزان درک کردند که این وسیله، واسطه‌ای برای ارتباط آن‌ها با کلاس درس و فضای مجازی است و با اتمام کلاس و تکالیفشان آن را کنار می‌گذرانند به دلیل اینکه تجربه‌ی تلخ آسیب به چشم و گردن را داشته‌اند، برای آن‌ها دیگر اشتیاق استفاده از این وسایل مثل قبل نخواهد بود مگر از روی نیاز. شاید دیگر دوست دارند آن را رها کنند و به بازی‌های فیزیکی بپردازند.

تدریس مجازی در دانشگاه‌ها مطلب تازه‌ای نیست. چون قبلاً دانشگاه الکترونیک وجود داشته است. البته برنامه‌ی آن به وسعت این مرحله نبوده و امتحانات حضوری هم، غیرحضوری شده است. تدریس مجازی در دانشگاه‌ها هم، اساتید را زیر ذره‌بین قرار داد. در کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها، هیچ‌کس در هیچ جایگاهی برطبق قانون آموزشی و احترام جایگاه استاد، اجازه‌ی ورود به کلاس استاد را نداشته ولی در کلاس مجازی امکان کنترل و حضوروغیاب دقیق استاد بدون هیچ خطا و سفارشی انجام می‌شود. کم‌کاری و خطای استاد از هیچ نظری دور نمی‌ماند و این باعث بالا بردن کیفیت آموزشی می‌شود. اساتیدی که واقعاً توانایی علمی ندارند و با به هر طریقی وارد سیستم شده‌اند. خطای تدریس و کم‌کاری آن‌ها دور از چشم فضای الکترونیکی و مدیریت آن نمی‌ماند. تدریس مجازی در دانشگاه‌ها برای دانشجویانی که به دلایلی غیبت می‌کردند، فرصتی ایجاد کرد که غیبت دیگر معنایی ندارد. در هر گوشه‌ای از دنیا می‌توان سر کلاس درس حاضر شد. در زمان قبل از کرونا دانشگاه‌ها با دانشجویانی سروکار داشتند که روند کار الکترونیک و کامپیوتری آن‌ها ضعیف بود و همیشه از دیگران کمک می‌گرفتند ولی با شرایط ایجاد شده همه مجبور شدند که خودشان را با شرایط کنونی و سواد کامپیوتری و فضای مجازی به‌روز کنند، وگرنه باید درس و کلاس را کنار بگذرانند. شرط ماندن به‌روز شدن است.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه