کارناوال کدو در همدان

جشنواره‌های محلی امیدی برای توسعه گردشگری گزارش

جشنواره‌های محلی امیدی برای توسعه گردشگری

  بزرگنمایی:
سالیان درازدست که کارناوال‌ها در کنار ابزار فرهنگی و سرگرمی به بخش انکارناپذیری جهت توسعه گردشگری و جذب گردشگر در اقصی‌نقاط جهان انجامیده‌اند. کارناوال‌ها عمدتاً ریشه تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارند و مبتنی بر این پیشینه به حرکتی جهت انتشار فرهنگ ملل و جاودانگی این رسوم منتج می‌شوند.

کارناوال‌ها چه می‌گویند؟
سالیان درازدست که کارناوال‌ها در کنار ابزار فرهنگی و سرگرمی به بخش انکارناپذیری جهت توسعه گردشگری و جذب گردشگر در اقصی‌نقاط جهان انجامیده‌اند. کارناوال‌ها عمدتاً ریشه تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارند و مبتنی بر این پیشینه به حرکتی جهت انتشار فرهنگ ملل و جاودانگی این رسوم منتج می‌شوند. هرساله هزاران نفر از مردم برای شرکت در کارناوال ریودوژانیرو راهی برزیل شده و یا در کاروان شادی اکتبر است مونیخ آلمان شرکت می‌کنند. اتفاقی که دو سر برد است: برای گردشگر ضمن سرگرمی آشنایی با ریشه تاریخی و خرده‌فرهنگ‌های مقصد را همراه دارد و برای برگزارکننده توسعه اقتصادی را سبب می‌شود. خوشبختانه کشور ما ایران به‌واسطه قدمت چندهزارساله و فرهنگ دیرپایی که دارد در هر شهر و روستایش می‌توان کارناوالی از فرهنگ، آداب و تاریخ به راه انداخت.
اولین جشنواره کدو ایران
اخیراً در روستای تفریجان که در سه کیلومتری همدان و در دامنه شمالی کوه الوند قرار دارد، به همت اهالی روستا و جمعی از فعالان مدنی و گردشگری “جشنواره کدو” برگزار شد. این جشنواره که در واقع می‌توان نام کارناوال و یا کاروان شادی را نیز بر آن نهاد در روز پنجشنبه هفتم بهمن‌ماه آغاز شد و به علت استقبال بی‌نظیر مردم همدان و همراهی یکدلانه اهالی روستا تا روز بعد نیز تمدید شد. روستای تفریجان به علت هم‌جواری با کوه خورزنه که به‌تازگی ثبت ملی شده است ظرفیت روستای هدف گردشگری شدن را به‌واسطه محصولات کشاورزی ارگانیک و خاص این منطقه نظیر کدو و خربزه، وجود اساتید سنگ‌تراش قدیمی که در ساخت بناهایی چون آرامگاه باباطاهر و بوعلی همکاری داشته‌اند، قرارگرفتن در مسیر روستای تاریخی ورکانه و نزدیکی به مرکز شهر دارد؛ نکته جالب‌توجه درک و اهمیت این موضوع توسط مردم محلی روستا است که باتکیه‌بر همین ظرفیت باانرژی و توان بالا سعی در برگزاری چنین جشنواره‌ای برای اولین‌بار داشته‌اند. در این برنامه که زیر بارش برف زمستانی با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، اهالی تفریحان و روستاهای اطراف، مردم همدان و فعالان گردشگری و رسانه برگزار شد غرفه‌های متعددی از مصنوعات بومی و سنگی منطقه، محصولات غذایی ارگانیکی که از کدو پخته می‌شوند و آش محلی دایر بود که ضمن نشان‌دادن هنر مردم تفریجان به توسعه اقتصادی و کسب درآمد برای متولیان هر غرفه نیز انجامید. 
جشنواره زمستانه همدان، این بار رنگ نارنجی گرفت!
شروع جشنواره با رقص و موسیقی محلی توسط هنرمندان همدانی همراه بود و این آغاز شور و گرمای خاصی را در روستا ایجاد کرد؛ هم چنین مکان‌یابی استقرار این جشنواره در کنار دیوارهای باقیمانده از حمام قدیمی روستا بر قدمت این منطقه اشاره داشت. در این برنامه بازی محلی “کاکا پر” و آیین باران خواهی “چمچه گلین” به‌صورت نمادین توسط مردم محلی اجرا شد. همچنین در پایان مراسم ضمن برگزاری مسابقه کدو آرایی به آثار برگزیده جوایزی اهدا شد. این مراسم در زمره برنامه‌های جشنواره زمستانی همدان بود که چند سالی است به جهت نشان‌دادن زیبایی‌های زمستانه استان برگزار می‌شود و در واقع ظرفیت‌های بی‌شمار همدان را در جذب گردشگر در هر فصلی نشان می‌دهد. 
روستای هدف شدن! چگونه؟ 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ضمن حضور در این جشنواره و تشکر از برگزارکنندگان این اقدام خودجوش و باارزش به اهمیت استراتژیک تفریجان و قرارگیری‌اش در محور دره ارزانفود، روستای ورکانه، سد اکباتان و کوه خورزنه اشاره کرد و این موقعیت جغرافیایی را در کنار محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی خاص این منطقه در جذب گردشگر و روستای هدف گردشگری شدن تفریجان بسیار مؤثر دانست. وی اهمیت مشارکت مردم محلی در پویایی و توسعه هر اقلیمی را بسیار مؤثر دانست و معتقد بود که تجلی‌اش را در چنین گردهمایی‌هایی می‌توان به‌وضوح دید و لمس کرد.
وقتی مردم پای کار بیایند.
حسین زندی فعال گردشگری و از برگزارکنندگان این رویداد به اهمیت و اهتمام مردم محلی در برگزاری جشنواره اشاره کرد و امیدوار بود که این اتفاق به‌زودی به نام تفریجان ثبت و نام‌گذاری شود و معتقد بود حقیقتاً هرکجا مردم پای‌کار بیایند کار به بهترین شکل پیش می‌رود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه