آخرین مطالب

حسن اسدی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری حامای استان زنجان

نقد وآسیب‌شناسی نحله (مشرب ومسلک) سیاسی اصلاح‌طلبی نوشتار

نقد وآسیب‌شناسی نحله (مشرب ومسلک) سیاسی اصلاح‌طلبی

  بزرگنمایی:
در شماره قبل مقدمات مطرح و تا حدودی راه را برای ورود در متن اصلی بحث هموار کردیم و به‌نوعی این ظرفیت را با ادله‌هایی که ارائه دادیم درتم اصلی موضوع گنجاندیم که در آن به‌صورت ساده بیان داشته شود که فعالیت در عرصه سیاست با فلسفه اصلاح در امور مردم و یا بهبود در شرایط کلی زندگی و فعالیت شهروندان به انجام می‌رسد، حال با تکیه بر این تعریف ساده می‌توان این انتظار را داشت که اگر مجموعه‌ای، گروهی، تشکلی و یا حزبی تشکیل می‌شود در اصل وظیفه‌اش تلاش برای انتقال زندگی شهروندان از موقعیتی به وضعیتی مطلوب می‌باشد و این انتقال فعالیتی را می‌مانست که باید با خود این سه ویژگی را به همراه داشته باشد:۱- حرکت ۲- اصلاح ۳- بهبود؛ تا بر این مبنا گفته شود که وجود حزب و تشکل می‌باید با حرکت توأم باشد تا نشان دهد که این موجودیت قادراست خود و مردمان را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر و یا از موقعیتی به موقعیت بهتر انتقال دهد، اما ازآنجاکه هر جابجایی توأم است با تأثیر در عناصر و محیط پیرامون مسلم است که این تأثیر می‌تواند با همراهی آن‌ها توأم شود و یا مقاومت آنان را در مقابل خود برانگیزاند که برای مدیریت این دو حالت احتمالی باید حزب و یا جریان سیاسی قادر به اصلاح نوع ارتباط و اثربخشی که از آن انتظارمی رود باشد.

در اینجا لازم است به معنی مختصری از مفهومی تحت عنوان اثربخشی بپردازیم زیرا که در ادامه مبحث بسیار با این مفهوم روبرو خواهیم شد. اثربخشی را اگر بخواهیم با ادبیاتی عامه‌فهم معنی کنیم می‌توان آن را عبارت از تفاوتی دانست که پس از ورود، عضویت و یا آغاز به فعالیت فرد و مجموعه در شرایط عمومی جامعه ایجاد می‌شود و یا به عبارتی اثربخشی حزبی عبارت از تغییر مثبتی می‌باشد که پس از تشکیل و یا راه‌اندازی حزب در اصلاح امور مردم ایجاد می‌شود. حال اگر این تعریف ساده ارائه‌شده از اثربخشی را با مفهومی با عنوان اصلاح ترکیب کنیم به این دست آورد مهم می‌رسیم که جریانی می‌تواند در اصلاح امور مردم موفق عمل نماید که از توان اثربخشی بیشتری برخوردار باشد و یا بودنش به ز نبودنش باشد.
پس از اصلاح و یا نتیجه‌ای که از اصلاح استخراج می‌شود و به‌نوعی غایت همه فعالیت‌های جمعی سازمان‌یافته و یا بالاتر از آن غایت هدف انسان از انتخاب زندگی جمعی می‌باشد مفهومی تحت عنوان بهبود است که اگر از مجموعه حرکت‌ها و اصلاحات شکل‌گرفته این مفهوم عینیت نیابد می‌توان آن حرکت را عبث و بیهوده نامید. با توجه به این تعاریف که به‌نوعی ارائه تصویری شماتیک از غایت فعالیت‌های جریانی و حزبی بود به این ابهام ورود می‌کنیم که چرا در مقدمه و در عنوان این سلسله از گفتارها از اطلاق عنوان جریان به مجموعه فعالیت‌های مصطلح به نام اصلاحات خودداری کردیم و در عمل بدان عنوان مشرب (روش دینی، کیش) و یا مسلک (روش، طریقت، طریقه) نهادیم.
اگر به سه خصوصیت برشمرده شده برای یک جریان تاریخی توجه گردد خواهیم دید که در هیچ وصفی که از مجموعه تاریخی اصلاحات می‌توان ارائه داد نمی‌توان سه خصوصیت حرکت، اصلاح و بهبود را در این مجموعه و زیرمجموعه‌های آن‌که مصطلح به نام احزاب اصلاح‌طلبی شده‌اند مشاهده کرد. ممکن است که دوستان اصلاح‌طلب ما در پذیرش این احصاء معنی از مجموع فعالیت‌های صورت گرفته در سالیان گذشته با مقاومت و به‌نوعی رد با خشونت وارد شوند و بگویند که این نوعی برداشت سوگیرانه و به‌نوعی تخطئه آمیز از جریان اصلاح‌طلبی در ایران می‌باشد و با این توجیه به رد مفاد تحلیل و تکفیر تحلیل‌گر دست بزنند. اما این دوستان باید بدانند و قبول کنند که میان مذهب، فرقه، شیوه و مکاتب فکری، عقیدتی و فرهنگی که نحله اصلاح‌طلبی بیشتر در این قالب‌ها جا می‌گیرد با یک جریان حزبی تفاوت فراوان است و این تفاوت‌ها خود را در میدان عمل نمایان می‌سازند و ربطی به قبول و یا رد موضوع از سوی رهبران، اعضاء و هواداران آن‌ها ندارد و متأسفانه این تفاوت‌ها مؤید حق و یا استحقاق قرار گرفتن اصلاح‌طلبان در طیف جریانیِ فعالیت‌های سیاسی در صحنه عمل دیده نمی‌شود.
مطمئناً در ادامه مطلب آنجا که به ویژگی‌های تعریف‌شده از حزب و جریان آن‌هم نه در نزد ممالکی چون ما که خود آن نامی را که می‌پسندیم بر خود می‌نهیم بلکه در جوامعی که قرن‌ها در این حوزه دارای تجارب میدانی می‌باشند، می‌پردازیم به ضعف‌های ساختاری مؤید ادعای صورت گرفته در این خصوص که اصلاح‌طلبان ایران هنوز با واقعیتی به نام فعالیت حزبی و جریان دار فاصله بسیار عمیقی دارند اشاره‌های مصداقی خواهیم داشت.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تحزب، سیاست و امکان سوسیال‌دموکراسی در ایران

جامعه مدنی

شهرکُشی: مرگ خاموش منابع تاریخی و زیست‌محیطی تمدن‌ها

گذار از " نهیلیسم" به "معنای زندگی"

اهل علم مصلحت را بجویند یا حقیقت را؟!

میهمان روستا

چالش‌های حقوقی مقابله با ارتشا؛ بررسی ریشه‌های قانونی یک فساد ساختاری

نمایشگاهی ضروری، گرچه تکراری

غرفه انتشارات حزب اراده ملت ایران را راه انداختیم

بخوانیم برای ایران

شرحی بر چرایی و اهمیت ترجمه سری کتاب سازوکار حزبی

بازتعریف سوسیال دمکراسی در عصر جدید

دموکراسی و اندیشه سوسیال‌دموکراسی

معرفی کتاب نمایی روشن‌تر (بینشی جدید درمدل مدرسه سادبری‌ولی)

تاب آوری اجتماعی

بیانیه کارگروه محیط زیست حاما به مناسبت اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی

علی برقراری از اعضا ارشد حزب اراده ملت ایران مشاور اقتصادی فرماندار نظرآباد شد

کتاب "صداهائی برای برابری" مجوز انتشار گرفت

انتخاب اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان سمنان

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

تحلیل های سیاسی ماه

وزیر آموزش و پرورش چه می‌کند؟‌

یاد یاری که در سکوت فریاد شد

ظهرها شام بخوریم؟!

تعرفه‌های تجاری،ابزار حمایت‌گری هوشمند

“فناوری بی‌اخلاق، شمشیری است در دست کودک نابالغ”

برایتان جهنم آورده‌ایم!

بیانیه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی (یکم خرداد)

سفیران سلامت

آیا مدفوع زیاد سگ‌ها در باغچه می‌تواند به گیاهان آسیب برساند؟

گردشگری پایدار و لزوم مدیریت پسماند و آموزش به گردشگران برای حفاظت از محیط زیست درایام نوروز1404 در شهر شیراز

چرا این مجموعه را ترجمه کردم؟

نگاهی انتقادی به کتاب «پیش‌نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال‌دموکراسی»

معرفی کتاب تجربیات مدرسه سادبری‌ولی به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی‌ترین مدارس دمکراتیک دنیا

سازمان‌های مردم‌نهاد از توسعه انسانی تا مشارکت مدنی

رونمایی کتاب « آدم کسی نبودن »

آتش و قلم

قرار عروسی سوم خرداد است

جهان در هفته ای که گذشت(93)

پیام تسلیت احمد حکیمی پور ریاست شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران برای درگذشت علی بیکس

بیانیه دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران (حاما) به مناسبت روز معلم

تبریک دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران به مناسبت روز جهانی پرستار (22 اردیبهشت)

کار انتشارات حزب اراده ملت ایران در نمایشگاه کتاب پایان یافت

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)

پیش نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال دموکراسی