ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت (41) اخبار جهان

ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت (41)

  بزرگنمایی:
رهبر انقلاب: القاء بن‌بست و اینکه مسئولان، اداره کشور را بلد نیستند، کار بدخواهان ایران است/ رئیس اطلاعات سپاه تغییر کرد/ آیت‌الله مکارم: داد مردم از گرانی‌ها بلند است/ قاضی‌زاده هاشمی: هنوز حجم اختلاس‌هایی را که در بنیاد شهید اتفاق افتاده، نمی‌دانیم/ زلزله در افغانستان با ۲۵۰۰ کشته و زخمی/ رکوردشکنی تورم ماهانه/

رهبر انقلاب: القاء بن‌بست و اینکه مسئولان، اداره کشور را بلد نیستند، کار بدخواهان ایران است

بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار متصدیان کنگره ملی شهدای عشایر که 22 خرداد 1401 برگزارشده بود، روز 31 خرداد منتشر شد. در بخشی از این صحبت‌های آمده است: رهبر انقلاب، تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور را ازجمله مؤلفه‌های جنگ نرم علیه ملت دانستند و خاطرنشان کردند: القاء بی آیندگی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند ازجمله کارهای بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را از آینده ناامید، یا ایمان‌های مردم را تضعیف، یا مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند.

رئیس اطلاعات سپاه تغییر کرد

در هفته‌ای که گذشت رئیس سازمان اطلاعات سپاه تغییر کرد. سخنگوی کل سپاه اعلام کرد: با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی به سمت رئیس سازمان اطلاعات سپاه منصوب شد. حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه نیز با حکم سرلشکر حسین سلامی به سمت "مشاور فرمانده کل سپاه " منصوب گردید. رئیس جدید سازمان اطلاعات سپاه سال‌ها عهده‌دار مسئولیت" ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه" بود و تجارب فراوانی در امور حفاظتی، امنیتی و اطلاعاتی دارد.

آیت‌الله مکارم: داد مردم از گرانی‌ها بلند است

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت که حل مشکلات اقتصادی امروز وظیفه هر سه قوه است و انتظار مردم این است که سه قوه با هم در این خصوص همکاری و تلاش کنند. این مرجع تقلید در دیدار سید مسعود میرکاظمی معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به گلایه‌های شدید مردم از گرانی‌ها گفت: امروز داد مردم از گرانی‌ها بلند است و می‌گویند که قیمت‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد. بر اساس گزارش دفتر آیت‌الله مکارم، وی در ادامه به‌ضرورت اقناع و تبیین برای مردم نسبت به گرانی‌های اخیر اشاره کرد و افزود: این گرانی‌های افسارگسیخته باوجود افزایش درآمدهای نفتی دولت به‌عنوان معمایی برای مردم شده که لازم است دولتمردان جواب قانع‌کننده‌ای برای آن داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی: هنوز حجم اختلاس‌هایی را که در بنیاد شهید اتفاق افتاده، نمی‌دانیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید گفت: هنوز ما حجم خساراتی را که واردشده است و اختلاس‌هایی را که اتفاق افتاده است نمی‌دانیم. روز‌های گذشته مدیرعامل فعلی بانک دی، پیش من بود و گزارش می‌داد، فقط یکی از شرکت‌ها حدود 5 هزار میلیارد تومان اختلاس انجام داده است. وی به تسنیم گفت: این فقط یک نمونه از بانک دی بود، حالا همین مسائل در مجموعه کوثر یا در مجموعه صندوق ذخیره شاهد و جا‌های مختلفی که اخبارش هر از چند گاهی به گوش می‌رسد، هم تا حدی وجود دارد، درحالی‌که این مجموعه انقلابی، مقدس و وابسته به شهدا، باید پاک‌ترین و تمیزترین سازمان باشد.

زلزله در افغانستان با 2500 کشته و زخمی

روز چهارشنبه در جنوب افغانستان زلزله‌ای به بزرگی 6.1 دهم ریشتر رخ داد. حمید حسن، یک مقام وزارت کشور افغانستان، اعلام کرد تعداد قربانیان زلزله اخیر در این کشور به هزار و 500 تن رسیده و تعداد مصدومان بیش از دو هزار نفر است. هم‌زمان سخنگوی دولت طالبان از دریافت کمک‌های بشردوستانه از برخی کشورها ازجمله ایران خبر داد. حمید حسن گفت وزارتخانه‌های مختلف دولت طالبان عملیات مشترکی را برای کمک به زخمی شدگان انجام داده‌اند و گروه‌های تخصصی را برای ارائه کمک‌های پزشکی، با بالگرد به محل اعزام کردند. زلزله‌ای به بزرگی 6/1، صبح روز چهارشنبه اول تیر مناطقی در حدود 160 کیلومتری جنوب شرقی کابل، در ولایت‌های پکت یکا و خوست را لرزاند و صدها خانه ازجمله 600 خانه را در خوست ویران کرد. رسانه‌های افغانستان گزارش دادند زلزله اخیر بیش‌ترین خسارت‌های جانی و مالی را در ولسوالی‌ (استان) های نکه، گیان، برمل و زیروک پکتیکا و ولسوالی سپیری خوست بر جای گذاشته است. این در حالی است که هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد این سازمان تجهیزات موردنیاز را برای انجام عملیات امداد و نجات در اختیار ندارد. از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به سازمان‌های دولتی دستور داده تا گزینه‌های این کشور را برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله افغانستان ارزیابی کنند. هم‌زمان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در حساب توییتر خود از دریافت کمک‌های بشردوستانه کشورهای قطر، پاکستان و ایران خبر داد. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و مقام‌های شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی، همدردی‌شان را با بازماندگان زلزله افغانستان ابراز و برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان اعلام آمادگی کردند. زلزله روز گذشته در افغانستان مرگبارترین زلزله در این کشور در طول 20 سال گذشته بود. پیش‌تر و در سال 2015، در زلزله‌ای در شمال شرق افغانستان صدها نفر در این کشور و همچنین در شمال پاکستان کشته شدند.

رکوردشکنی تورم ماهانه

گزارش مرکز آمار ایران از رشد قیمت‌ها در خرداد 1401 را باید حیرت‌انگیز و وحشتناک خواند. مسئله تنها شکستن رکورد تورم ماهانه و مخصوصاً میزان افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به ماه قبل نیست. آنچه همه را شوکه کرده، شدت و بزرگی این رکوردشکنی است. قیمت‌ها در این یک ماه آن‌قدر بالا رفته که بازگشت نرخ تورم به زیر 40 درصد تا پایان امسال تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. طبق برآوردهای مرکز آمار، قیمت کالاها و خدمات مصرفی از اردیبهشت تا خرداد به‌طور متوسط 12.2 درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ تورم ماهانه در ایران از زمانی است که این نرخ در سال 1381 توسط مرکز آمار منتشرشده است. بخش اعظم این تورم ماهانه ناشی از بالا رفتن قیمت مواد غذایی بود که یک‌ماهه به‌طور متوسط 25.9 درصد گران‌تر شدند. برای درک بزرگی این اعداد، این مسئله را در نظر بگیرید که اگر قیمت‌ها ماهی 1.5 درصد بالا بروند، بعد از یک سال 20 درصد افزایش پیداکرده‌اند. رشد 2.8 درصدی ماهانه قیمت‌ها هم پس از یک سال به تورم 40 درصدی منجر می‌شود. تورم ماهانه کل اقلام مصرفی در خردادماه بیش از چهار برابر و برای مواد غذایی بیشتر از 9 برابر این رقم بود. متوسط تورم ماهانه در 20 سال گذشته 1.6 درصد بوده و رکورد قبلی این شاخص 7.1 درصد بود که مهرماه 1397 ثبت شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه