جهان در هفته‌ای که گذشت (53) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (53)

  بزرگنمایی:
واکنش چین نسبت به تأثیر بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج‌فارس بر روابطش با ایران / وزیر خارجه انگلیس: در برابر اقدامات ایران از تحریم استفاده می‌کنیم / بیانیه ضدایرانی شورای اروپا / واکنش فرانسه به اعدام مجیدرضا رهنورد / اتحادیه اروپا چندین شخص و نهاد ایرانی را تحریم کرد / در پی کشته‌شدن ۲ نفر در اعتراضات پرو، رئیس‌جمهور دستور برگزاری انتخابات زودهنگام داد / حمله به منطقه تجاری «شهر نو» در کابل دست‌کم ۳ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت

واکنش چین نسبت به تأثیر بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج‌فارس بر روابطش با ایران
به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه چین، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری در پاسخ به این که دولت چین چه توضیحی درباره تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره روابط تهران - پکن در پی بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و شورای همکاری خلیج‌فارس دارد، گفت: نشست چین - شورای همکاری خلیج‌فارس که اخیراً برگزار شد، اهمیت قابل‌توجهی برای طرفین دارد. در این نشست، بیانیه مشترکی از سوی چین و شورای همکاری خلیج‌فارس صادر شد و برنامه‌ای اجرایی برای سال‌های 2023 تا 2027 در زمینه گفتمان راهبردی میان چین و شورای همکاری خلیج‌فارس تعیین شد. توسعه روابط میان چین و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس هدف تعمیق همکاری‌های عمل‌گرایانه دوجانبه در بخش‌های متعدد و بهره‌مندی ملت این کشورها از مزایای آن را دنبال می‌کند.
ونبین گفت: چین و ایران دوستی دیرینه‌ای دارند. چین و ایران به‌اتفاق هم تصمیم گرفتند شراکت جامع راهبردی‌شان را تحکیم کرده و ارتقا دهند. چین آماده افزایش ارتباطات و هماهنگی‌ها با ایران برای ایجاد پیشرفت بیشتر در روابط دوجانبه است. دو طرف برنامه‌ای برای همکاری جامع چین - ایران امضا کرده‌اند که اجرای آن اوایل امسال آغاز شد. چین با ایران برای رشد خوب و پایدار همکاری‌های عمل‌گرایانه تلاش خواهد کرد.
او در ادامه با اشاره به سفر معاون نخست‌وزیر چین به ایران گفت: سفر هو چون هوا، معاون نخست‌وزیر به ایران امروز آغاز می‌شود. ما بر این باوریم که این سفر نقش مثبتی در تعمیق شراکت جامع راهبردی ایران - چین خواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین بیان کرد: کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران همگی دوستان چین هستند؛ نه روابط چین - شورای همکاری خلیج‌فارس و نه روابط چین - ایران علیه  هیچ طرف سومی نیست. چین از بهبود روابط کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با ایران بر اساس اصل همسایگی خوب، برقراری همکاری برد - برد با ایران و پیشبرد توسعه و ثبات در خلیج‌فارس حمایت می‌کند. چین حاضر است نقشی سازنده در این زمینه ایفا کند.
به گزارش ایسنا، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پی این مطرح می‌شود که در بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج‌فارس، ادعاهایی درباره تمامیت ارضی ایران و جزایر سه‌گانه، همچنین فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای تهران مطرح شده بود که واکنش ایران را به همراه داشت.
در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که «به نظر می‌رسد موضع ایران در ارتباط با چین و بیانیه مشترکی که با شورای همکاری خلیج‌فارس به امضا رسانده موضع نرمی بوده و اقدام قاطعی در برابر این اقدام چین و مطالب مطرح شده در آن بیانیه علیه ایران صورت نگرفته است و از دیگر سو روابط ایران با چین را در بستر این تحولات را چه‌طور ارزیابی می‌کنید»، اظهار کرد: رابطه ایران با کشور چین در سایه وجود اراده سیاسی دو کشور مبتنی بر منافع و مسائل مشترک در حال گسترش است و در همین چارچوب امروز میزبان هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی از چین در ایران خواهیم بود که این سفر باهدف گسترش مناسبات دو کشور انجام شده است. او با تأکید بر این‌که نگاه ما در ارتباط با چین، نگاه در مسیر توسعه مناسبات دو کشور است و آیا این هدف مشترک تهران – پکن است، ادامه داد: همان‌طور که پیش‌ازاین گفتم در ارتباط با موضوعات منافع اساسی ایران و تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کنیم و نسبت به ادعاها و مسائل منتشر شده در این زمینه واکنش جدی نشان می‌دهیم و از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای پیشبرد منافع دو کشور استفاده می‌کنیم.

وزیر خارجه انگلیس: در برابر اقدامات ایران از تحریم استفاده می‌کنیم
جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه پس از نشست وزیران شورای اروپا در سخنانی گفت: اولویت اول ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است؛ اما در موازات با آن به اقدام علیه این کشور و ارائه پاسخ هرگاه که اقدامات غیر قابل قبولی از آن‌ها سر بزند، ادامه خواهیم داد. وی ادامه داد: ما کسانی که در این کارها دخیل بوده‌اند را تحریم کرده‌ایم. ما کسانی که به سرکوب معترضین در ایران می‌پرداختند را تحریم کردیم. ما به تلاش برای هدایت ایران به مسیر بهتر ادامه خواهیم داد.

بیانیه ضدایرانی شورای اروپا
شورای اروپا روز دوشنبه در پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست تا به تعهدات خود ذیل قوانین بین‌المللی عمل کنند. همچنین در  این بیانیه شورای اروپا خواستار توقف آنچه «دستگیری‌های خودسرانه» معترضین عنوان کرده، شده است. این اتحادیه مدعی شد که از تمامی روش‌های موجود برای حسابرسی به اعمال مقامات ایرانی استفاده خواهد کرد. اتحادیه اروپا همچنین از ایران خواست تا زندانیان دو تابعیتی در این کشور را آزاد کند. شورای اروپا با تکرار ادعای ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، خواستار توقف ارسال این پهپادها به روسیه شده است. در این بیانیه آمده که اتحادیه اروپا از تدابیر محدودکننده برای پاسخ‌دهی به اقدامات ایران در حمایت از روسیه استفاده خواهد کرد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه تعهد خود نسبت به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ابراز کردند. اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران خواستار پایبندی فوری ایران به تعهدات قانونی‌اش ذیل پیمان عدم اشاعه هسته‌ای و همکاری کامل با آژانس اتمی شدند. شورای اروپا در انتها از ایران خواست تا از آن چه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و همچنین به خطر انداختن آزادی کشتی‌رانی می‌خواند، خودداری کند.

واکنش فرانسه به اعدام مجیدرضا رهنورد
وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای، این اعدام را نمونه‌ دیگری از «نقض شدید» و «غیرقابل‌قبول» حقوق و آزادی‌های اساسی از سوی ایران خواند. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه فرانسه در بخش دیگری از این بیانیه ادعا کرد که خواسته‌های معترضان ایرانی برای رسیدن به آزادی‌های بیشتر و احترام به حقوق معترضان «قانونی» است و باید شنیده شود. مجیدرضا رهنورد که 26 آبان 2 نیروی حافظ امنیت، زینال زاده و رضازاده را به شهادت رساند و 4 نفر دیگر را مجروح کرد، صبح امروز در مشهد و در ملأعام اعدام شد.

اتحادیه اروپا چندین شخص و نهاد ایرانی را تحریم کرد
به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه 27 کشور اروپایی در جلسه‌ای که امروز در بروکسل برگزار شد بسته تحریمی جدیدی را که 20 شخصیت و یک نهاد ایرانی را به بهانه مسائل حقوق بشری هدف قرار می‌دهد تصویب کردند. همچنین 4 شخصیت و 4 نهاد ایرانی دیگر بر اساس ادعای واهی مشارکت در جنگ اوکراین به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده‌اند. بر اساس گزارش تارنمای اتحادیه اروپا دارایی‌های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. به نوشته این تارنما، اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به تداوم تکرار مواضع مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، اتهام‌زنی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و تکرار ادعاهای سیاسی درباره مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین پرداخت. اتحادیه اروپا فهرست تحریم‌های خود علیه 21 شخص و نهاد را به شرح زیر منتشر کرد:
پیمان جبلی                                               علی رضوانی
آمنه سادات ذبیح پور                                سید احمد خاتمی
سید مجید میراحمدی                             سید عبدالرحیم موسوی
محسن برمهانی                                         مرتضی جوکار
مجید سوری                                               محسن کریمی
علیرضا حیدری یا                                       امان‌الله گرشاسبی
بهمن ریحانی                                              حبیب شهسواری
محمد عبدالله‌پور                                        سیاوش مسلمی
احمد ذوالقدر                                               مرتضی کشکولی
عیسی بیات                                                  محمدتقی آصانلو
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

در پی کشته‌شدن 2 نفر در اعتراضات پرو، رئیس‌جمهور دستور برگزاری انتخابات زودهنگام داد 
دینا بولارته، رئیس‌جمهور پرو روز دوشنبه و تحت‌فشار اعتراضات خیابانی اعلام کرد لایحه‌ای را باهدف برگزاری «زودهنگام» انتخابات، تحویل پارلمان خواهد داد. خانم بولارته که چهارشنبۀ گذشته 7 دسامبر پس از برکناری پدرو کاستیلو از سمت ریاست دستگاه اجرایی پرو، به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید سوگند یاد کرده، مطابق قانون می‌تواند تا پایان سال 2026 میلادی همچنان این مقام را داشته باشد. اما در پی برگزاری اعتراضاتی که تا کنون 2 کشته برجای گذاشته اعلام کرد که تاریخ برگزاری انتخابات را از سال 2026 میلادی به دو سال زودتر تغییر خواهد داد. او در یک پیام تلویزیونی گفت که تابع «اراده شهروندان» است و بر همین اساس انتخابات زودهنگام را در آوریل 2024 میلادی برگزار خواهد کرد. دینا بولارته همچنین از برقراری «وضعیت فوق‌العاده» در مناطقی خبر داد که شاهد بیشترین اعتراضات بوده و گفت: «من دستوراتی دادم تا دوباره نظم داخلی در این مناطق برقرار و حقوق اساسی شهروندان تأمین شود.» او همچنین در پیامی توییتری نوشت: «زندگی هیچ‌کدام از شهروندان پرو نباید فدای منافع سیاسی شود. من بار دیگر خواستار گفتگو و کنارگذاشتن خشونت‌ها هستم.» در جریان اعتراضات ضددولتی که روز یکشنبه در شهر «انداهوایلاس» واقع در 750 کیلومتری لیما روی داد، دست‌کم 5 نفر زخمی و 2 نفر کشته شدند. افراد خشمگینی که در این شهر و در دیگر مناطق پرو به خیابان آمدند، به دستگیری و برکناری پدرو کاستیلو، رئیس‌جمهوری پیشین و واگذاری قدرت به خانم بولارته اعتراض دارند. اعتراضات در شهرهای دیگر به‌ویژه در مناطق شمالی نیز رو به گسترش است و هزاران نفر کاجامارکا، آرکیپا، تاکنا، انداهوایلاس، کوسکو و پونو خواستار آزادی پدرو کاستیو و برگزاری انتخابات هستند.روز شنبه نیز درگیری‌ها در شهر «انداهوایلاس» باعث زخمی‌شدن دست‌کم 20 نفر (16 غیرنظامی و 4 نیروی پلیس) شد و معترضان با پرتاب سنگ به پرتاب گاز اشک‌آور توسط نیروهای دولتی پاسخ دادند. در جریان اعتراضات دو روز گذشته همچنین یک ایستگاه پلیس به آتش کشیده شد. در لیما، پایتخت نیز حدود 2 هزار نفر مقابل کنگره تظاهرات کردند و خواستار آزادی کاستیلو شدند و دینا بولارته را خائن نامیدند.

حمله به منطقه تجاری «شهر نو» در کابل دست‌کم 3 کشته و 18 زخمی برجای گذاشت 
انفجار مهیبی که نیمروز دوشنبه کابل، پایتخت افغانستان را لرزاند، دست‌کم 3 کشته و 18 زخمی برجای گذاشت. بنا بر گزارش شاهدان، در پی این انفجار که در محلۀ تجاری «شهر نو» و نزدیکی هتلی روی داد که عمدتاً مورداستفاده بازرگانان چینی بود، صدای تیراندازی نیز شنیده شده است. درحالی‌که مقامات «امارت‌ اسلامی» می‌گویند سه کشتۀ این حادثه در واقع مهاجمان بودند و هیچ تلفات دیگری برجای نمانده، مرکز اورژانس شهر در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد که در مجموع 21 نفر به «شفاخانه» منتقل شدند که 3 نفر از آنها در راه جان باخته‌اند. هتل لونگان که در قلب این حادثه قرار داشته، یک مجتمع چندطبقه است که عمدتاً از سوی چینی‌هایی اجاره می‌شود که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، به تعداد فزاینده‌ای به افغانستان سفر می‌کنند. اگرچه پکن به طور رسمی دولت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما چین که 76 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، یکی از معدود کشورهایی است که حضور دیپلماتیک خود را در آنجا حفظ کرده است. پکن در کنار مراودات تجاری با افغانستان، همواره از این موضوع نگران است که این کشور به پایگاهی برای جدایی‌طلبان اقلیت اویغور در استان مسلمان‌نشین «سین کیانگ» تبدیل شود که از لحاظ جغرافیایی در غربی‌ترین نقطۀ چین و در فاصله نه‌چندان دور از مرز افغانستان واقع است. طالبان قول داده که افغانستان به پایگاه شبه‌نظامیان اویغور تبدیل نشود و در مقابل نیز چین به آنها حمایت‌های اقتصادی لازم و سرمایه‌گذاری برای بازسازی کشور را ارائه می‌کند. طالبان همچنین امیدوار است به کمک چین بتواند از یکی از بزرگ‌ترین ذخایر مس جهان که در این کشور مستقر است بهره‌برداری کند؛ پروژه‌ای که در جبران کمبود شدید نقدینگی این کشور و مقابله با تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی نقش مهمی خواهد داشت. این اولین‌بار نیست که خارجی‌های مقیم افغانستان هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند. در دوم دسامبر نیز یک افسر امنیتی در جریان تیراندازی به سمت سفارت پاکستان در کابل زخمی شد و داعش افغانستان مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت. در 5 سپتامبر نیز بار دیگر در پی حمله نیروهای داعش افغانستان، دو نفر از کارمندان سفارت روسیه در کابل و چهار افغان در نزدیکی ساختمان سفارت کشته شدند.


پیام فیض


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه