جهان در هفته‌ای که گذشت (54) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (54)

  بزرگنمایی:
آمریکا: احیای توافق برجام در دستور کار واشنگتن نیست / وزرای خارجه ایران و عربستان در اردن گفت‌وگو کردند / ادعای رئیس‌جمهور اوکراین در کنگره آمریکا: پهپاد‌های ایرانی تهدیدی برای زیرساخت‌های حیاتی ما شده‌اند / پولیتیکو: هیچ پیشرفتی در سفر تیم آژانس به ایران حاصل نشد / ادعای فرمانده سنتکام: ایرانی‌ها در حال ساخت پهپاد‌های پیشرفته‌تر و بزرگ‌تری هستند که قادر به حمل محموله‌های جنگی باشد / بورل: به امیر عبداللهیان گفتم احیای برجام در خلاء استراتژیک اتفاق نمی‌افتد / رابرت مالی: دررابطه‌با برجام، وظیفه من نوشتن آگهی ترحیم نیست

آمریکا: احیای توافق برجام در دستور کار واشنگتن نیست
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید که موضع دولت آمریکا در قبال احیای برجام از چند ماه پیش تاکنون تغییری نکرده است و این امر همچنان در کانون توجه ‌آمریکا نیست. کربی این اظهارات را روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری تلفنی در پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگاران در مورد ویدئویی که به‌تازگی از یک مراسم مربوط به یک ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، بیان کرد. در آن ویدئو جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پاسخ به فردی که از او می‌پرسد آیا می‌تواند اعلام کند که «برجام مُرده است»، گفته بود که برجام «مرده» است، اما به دلایل زیادی که شرح آن طولانی است نمی‌تواند آن را اعلام کند. این ویدئو از رخدادی در ایالت کالیفرنیا است که در چهارم نوامبر مطابق با سیزدهم آبان‌ماه رخ‌داده است. این مقام رسانه‌ای شورای امنیت کاخ سفید ادامه داد: «احیای برجام در دستور کار ما نیست ... ما به‌صراحت می‌گوییم که به این زودی توافقی حاصل نمی‌شود؛ بنابراین آنچه ما در حال حاضر روی آن تمرکز کرده‌ایم راه‌های عملی برای مقابله با ایران است که شامل احیای برجام نیست. البته ما پیشرفتی هم در این زمینه در آینده نزدیک نمی‌بینیم.» کربی افزود: «هیچ‌کس صحت این ویدئو را زیر سؤال نمی‌برد و من فکر نمی‌کنم که ما در مورد آن تحقیق کنیم. اظهارات رئیس‌جمهوری با همه گفته‌‌های ما بسیار مطابقت دارد. ما درباره برجام گفته‌ایم که در حال حاضر تمرکز ما بر آن نیست و در دستور کار ما نیست و این دقیقاً همان چیزی است که رئیس‌جمهوری به آن اشاره می‌کند.»

وزرای خارجه ایران و عربستان در اردن گفت‌وگو کردند
امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در توییتری از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه عربستان خبر داد. وزیر خارجه ایران نوشت: من در کنفرانس «بغداد -2» برای تأکید مجدد بر حمایت خود از عراق شرکت کردم. وی افزود: در حاشیه این نشست فرصتی برای دیدار با برخی از همتایانم از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی فراهم شد. امیر عبداللهیان در ادامه نوشت: وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران ابراز اطمینان کرد.

ادعای رئیس‌جمهور اوکراین در کنگره آمریکا: پهپاد‌های ایرانی تهدیدی برای زیرساخت‌های حیاتی ما شده‌اند
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که در یک سفر غیرمنتظره روز چهارشنبه وارد واشنگتن شد، در یک سخنرانی در کنگره آمریکا، مدعی شد پهپادهای مرگبار ایرانی که صدها فروند آن به روسیه فرستاده شده، تهدیدی برای زیرساخت‌های حیاتی اوکراین شده‌اند. او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «وقتی روسیه نمی‌تواند به شهرهای ما با توپخانه برسد، سعی می‌کند آنها را با حملات موشکی نابود کند. علاوه بر این روسیه در این سیاست، یک متحد هم پیدا کرده و آن ایران است. پهپادهای مرگبار ایرانی که صدها فروند آن به روسیه فرستاده شده، تهدیدی برای زیرساخت‌های حیاتی ما شده‌اند.» او گفت: «اگر ما همین حالا آنها را متوقف نکنیم، حتماً در آینده، آنها به سایر متحدان شما حمله خواهند کرد. ما باید این کار را انجام دهیم.» رئیس‌جمهوری اوکراین ساعاتی پیش‌ازاین سخنرانی با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با زلنسکی در کاخ سفید گفت: «اما آمریکا هرگز از حمایت خود از آزادی اوکراین در برابر حمله وحشیانه روسیه دست برنخواهد داشت و به همراه متحدان و شرکای خود به ارسال کمک به این کشور ادامه خواهد داد.» بایدن با بیان اینکه روسیه با حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین در تلاش است از زمستان به‌عنوان یک سلاح علیه مردم این کشور استفاده کند، افزود: «آمریکا و متحدانش به ارسال کمک‌های اضطراری خود برای زنده نگه‌داشتن زیرساخت‌های اوکراین ادامه خواهند داد.» رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین تصریح کرد: «آمریکا یک بسته کمک‌امنیتی جدید به ارزش یک میلیارد و 850 میلیون دلار به اوکراین ارائه می‌کند.» ولادیمیر زلنسکی نیز در این کنفرانس خبری مشترک از حمایت‌های آمریکا و جامعه جهانی از کشورش در برابر تجاوز روسیه قدردانی کرد و گفت: «برای چگونگی افزایش فشارها بر روسیه، به رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهادهای خود را ارائه کردم. توان نظامی اوکراین در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت، اما مردم اوکراین باید به‌سلامت از زمستان کنونی عبور کنند.» او تأکید کرد: «ارائه سامانه‌ موشکی پاتریوت از سوی آمریکا به اوکراین، قدرت دفاعی اوکراین را در برابر تجاوزهای روسیه در حد چشمگیری افزایش خواهد داد.» جو بایدن نیز ضمن تأیید این موضوع گفت: «ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت از سوی آمریکا به اوکراین به افزایش تنش‌ها منجر نخواهد شد، زیرا این سامانه یک سامانه دفاعی است.»

پولیتیکو: هیچ پیشرفتی در سفر تیم آژانس به ایران حاصل نشد 
پولیتیکو نوشت: مقامات ایرانی ایده دعوت از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازدید از تهران در دیدار روز یکشنبه با کارشناسان آژانس مطرح کردند. در ادامه این مطلب آمده است: به گفته دو دیپلمات ارشد اروپایی، گروسی که آخرین بار 9 ماه پیش به این کشور سفرکرده بود، ممکن است در اوایل ژانویه به تهران برود تا همچنان به ایران برای همکاری با آژانس در تحقیقات طولانی‌مدت این نهاد درباره برنامه هسته‌ای گذشته ایران فشار آورد. هیچ پیشرفتی در روز یکشنبه برای مذاکره بر سر آنچه آخرین مانع باقیمانده برای توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران می‌خوانند، حاصل نشد. مقامات ایرانی سه سال است که در مقابل تحقیقات آژانس سنگ‌اندازی کرده‌اند و نتوانسته‌اند توضیحات «از لحاظ فنی معتبر» ارائه کنند.

ادعای فرمانده سنتکام: ایرانی‌ها در حال ساخت پهپاد‌های پیشرفته‌تر و بزرگ‌تری هستند که قادر به حمل محموله‌های جنگی باشد
ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، روز پنجشنبه گفت پهپادهای ایرانی تهدیدی در منطقه هستند. وی گفت: «ایران زرادخانه‌ای از سامانه‌های پهپادی، از کوچک و کوتاه‌برد تا واحدهای اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی مدرن را فرماندهی می‌کند». فرمانده سنتکام افزود: «آنها در حال ساخت پهپادهای بزرگ‌تر و با برد پروازی بیشتری هستند که توانایی حمل محموله‌های جنگی را داشته باشند. نگاه ما امروز به این پهپادها همان‌گونه است که در جنگ‌های عراق و افغانستان به بمب‌های دست‌ساز کنار جاده‌ای داشتیم». وی در یک نشست خبری گفت: سابقاً تعهد آمریکا به منطقه با تعداد نظامیان حاضر در منطقه سنجیده می‌شد. «این طرز فکر قدیمی است، اکنون باید باقدرت مشارکت ما سنجیده شود». او در مورد اهمیت نوآوری در فلسفه سنتکام گفت این موضوع، «ارزش مشارکت‌های ما را افزایش می‌دهد، برخی از موارد کمبود منابع را جبران می‌کند و به ما امکان می‌دهد سریع‌تر حرکت کنیم». کوریلا گفت که یکی از نیروهای عملیاتی سنتکام به نام گروه ضربت 39 مسئول عملیات های زمینی است. وی افزود: «این نیروی ویژه، به دنبال فناوری جدید برای مقابله با پهپادهای ایرانی است. ما می‌خواهیم به‌عنوان مرکز آزمایشی برای سیستم‌ها، ایده‌ها و فناوری جدید مقابله با پهپادها خدمت کنیم». کوریلا درباره اقدام سال گذشته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا برای گنجاندن اسرائیل در سنتکام گفت که این تصمیم «فرصت‌های عظیمی را می‌سازد. اسرائیل و نظامیان عرب، همان‌طور که مشخص است، تهدیدات مشابهی را مشاهده می‌کنند و خیلی سریع، مشارکت‌های جدید خیره‌کننده‌ای در ارتش‌های کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اسرائیل شکل گرفت؛ بنابراین با نگاهی به آینده، من انتظار دارم که منطقه تحت پوشش سنتکام، دوباره در سطح جهانی در میان پویاترین مناطق قرار گیرد.». فرمانده سنتکام با اشاره  به فعالیت گروه‌های نیابتی مدعی شد که «جمهوری اسلامی به تضعیف امنیت و ثبات منطقه از طریق گروه‌های شبه‌نظامی، موشک‌های بالستیک، پهپادها و تهدیدات معمول علیه آبراه‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد». وی گفت: «ایران همچنان به نقض تحریم‌ها، تکثیر تسلیحات برای گروه‌های نیابتی وابسته‌ به خود و توقیف کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد.»

بورل: به امیر عبداللهیان گفتم احیای برجام در خلاء استراتژیک اتفاق نمی‌افتد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی پیرامون نتایج سفرش به اردن برای شرکت در کنفرانس بغداد 2 تأکید کرد: با وزیر خارجه ایران، در مورد تحولات غیرقابل‌قبول داخل ایران، حمایت نظامی بسیار نگران‌کننده این کشور از روسیه و برجام تبادل نظر سختی داشتیم. بورل گفت: اتحادیه اروپا از نزدیک نحوه برخورد بی‌رحمانه‌ مقامات ایرانی با اعتراضات اخیر را دنبال می‌کند. ما از حاکمیت ایران می‌خواهیم که اعدام افراد دستگیر شده و سرکوب خونین معترضان مسالمت‌جو و تحویل هواپیماهای بدون سرنشین و همکاری نظامی با روسیه که حمایت از جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی علیه اوکراین محسوب می‌شود را متوقف کند. وی مدعی شد: تهران از جنایات جنگی روسیه که زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد، آگاه است. ایران در حال ارتکاب یک اشتباه استراتژیک بزرگ است؛ تهران وقتی وانمود می‌کند که در این جنگ جانب‌داری نمی‌کند، راه اشتباهی را انتخاب می‌کند و اعتبار خود را از بین می‌برد. در اینجا یادآور می‌شوم که وزیر خارجه ایران در واکنش به تأکید من بر این موضوع، ارائه پهپادهای ایران به روسیه را قاطعانه تکذیب کرد و مدعی شد که چنین تحویلی فقط قبل از حمله روسیه صورت‌گرفته است. بااین‌حال، جانب‌داری از روسیه و سرکوب غیرقابل‌قبول اعتراضات نمی‌تواند بدون عواقب باشد. به همین دلیل است که شورای روابط خارجی هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در واکنش به تحویل هواپیماهای بدون سرنشین این کشور به روسیه و همچنین به دلیل نقض حقوق بشر تصویب کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: بااین‌وجود، من همچنان معتقدم که وقتی صحبت از عدم اشاعه هسته‌ای می‌شود، هیچ جایگزینی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد. کسانی که غیر از این فکر می‌کنند به‌سادگی خودشان را گول می‌زنند.

رابرت مالی: دررابطه‌با برجام، وظیفه من نوشتن آگهی ترحیم نیست 
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌ای با رادیو فردا در پاسخ به این سؤال که “آیا برجام مرده است؟” گفت: وظیفه من نوشتن آگهی ترحیم نیست، من وظیفه دارم از منافع ایالات متحده محافظت کنم و آن را به‌پیش ببرم. وی افزود: ما چند بار به‌صراحت گفته‌ایم که ایران و همه ما در سپتامبر یک فرصت طلایی برای احیای برجام داشتیم. همه به توافق رسیده بودیم و برای یکی دو روز تصور کردیم که ایران نیز راضی شده است تا اینکه تهران در آخرین لحظه خواسته‌هایی را مطرح کرد که می‌دانست برای هیچ‌کس قابل‌پذیرش نیست؛ بنابراین، این آنها بودند که فرصت بازگشت سریع و فوری به برجام را از بین بردند. رابرت مالی در ادامه اظهار داشت: ما همچنان به دیپلماسی باور داریم، بنابراین فارغ از اینکه در این چند ماه گذشته چه اتفاقی افتاده است، ما همچنان معتقدیم بهترین راه برای تضمین اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، توافق هسته‌ای است و ما آماده ادامه این دیپلماسی هستیم. اما لازم است دوباره تأکید کنم طرفی که فرصت احیای فوری برجام در سپتامبر را از بین برد، ایران بود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه