جهان در هفته‌ای که گذشت (56) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (56)

  بزرگنمایی:
گروسی: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت / ترکیه سفیر سوئد را در پی دادن مجوز اهانت به قرآن احضار کرد / هلاکت سرکرده داعش و دو نفر از همراهانش در عملیات حومه درعا / انهدام ۴ مقر داعش در حمله هوایی / ۵ زخمی براثر انفجار در دیالی / یک شرکت هواپیمایی عربستانی به دنبال تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین شرکت ارزان‌قیمت خاورمیانه / داعش سه چوپان را در صلاح‌الدین ربود / عراق دومین تولیدکننده نفت اوپک شد / ایران از آزادسازی ۳۰۰ میلیون یورو از منابع خود در عراق خبر داد / آمریکا: ایران مذاکرات احیای برجام را جدی نگرفته است / ایران سفیری در افغانستان ندارد

گروسی: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
به گزارش تاس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به استفاده از تسلیحات اتمی در جنگ میان اوکراین و روسیه هشدار داد. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز ابراز امیدواری کرد که از سلاح‌های هسته‌ای در درگیری در اوکراین استفاده نشود. مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در خصوص اظهارات اخیر «دیمیتری مدودف» نایب‌رئیس شورای امنیت ملی روسیه در خصوص تلاش غرب برای توسل به سلاح اتمی در جنگ اوکراین، گفت که در یک جنگ هسته‌ای هرگز نمی‌توان برنده شد و هرگز نباید وارد آن شد. گروسی متذکر شد: من اظهارات مقامات عالی هیچ کشوری را قضاوت نمی‌کنم. به‌طورقطع امیدوارم در این درگیری هیچ استفاده هسته‌ای رخ ندهد.

ترکیه سفیر سوئد را در پی دادن مجوز اهانت به قرآن احضار کرد
وزارت امور خارجه ترکیه، سفیر سوئد در آنکارا را در پی مجوز مقامات سوئدی به برخی برای سوزاندن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم احضار کرد. به گزارش روسیا الیوم، ترکیه به سوئد درباره فعالیت‌های تبلیغاتی محافل مرتبط با پ.ک.ک در استکهلم هشدار داد و آن را نقض آشکار یادداشت سه‌جانبه دانست. پلیس سوئد به یک فرد تندروی سوئدی مجوز داد، فردا شنبه نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت ترکیه بسوزاند.

هلاکت سرکرده داعش و دو نفر از همراهانش در عملیات حومه درعا
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیروهای امنیتی سوریه روز جمعه به مقر سازمان تروریستی (داعش) در مجاورت یک مدرسه در محله شمالی شهرک «المزیرب» یورش بردند و مستقیماً با آن‌ها درگیر شدند که به کشته شدن «محمدعلی الشغوری» ملقب به ابو عمر الشغوری سرکرده تروریست‌ها منجر شد. وی یکی از رهبران باقی‌مانده داعش در حومه غربی درعا و مسئول ترورها و حملاتی به این منطقه بود. این منبع افزود: در این عملیات همچنین دو تن از همراهان الشغوری به نام‌های احمد خالد المصری و محسن زیتاوی به هلاکت رسیدند و سلاح‌های آن‌ها نیز کشف و ضبط شد.

انهدام 4 مقر داعش در حمله هوایی
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) یگان خبری امنیت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: با پیگیری میدانی و تلاش‌های اطلاعاتی، سازمان اطلاعات ملی عراق با هماهنگی یگان هدف‌گیری فرماندهی عملیات مشترک و تحت نظارت معاون عملیات مشترک، موفق به شناسایی چهار مخفیگاه تروریست‌ها در شمال منطقه «الطوز» شد. این بیانیه می‌افزاید: خلبانان ما با جنگنده‌های F16 حملات دقیقی انجام دادند که به انهدام این مخفیگاه‌ها و کشته شدن عناصر تروریستی در آن‌ها منجر شد.

5 زخمی براثر انفجار در دیالی
به گزارش «بغداد الیوم» منابع امنیتی عراق اعلام کردند: یگان رزمی ارتش که در مجاورت زمین‌های زراعی نزدیک منطقه «الغالبیه» (19 کیلومتری شمال غربی بعقوبه) مشغول انجام عملیات پاک‌سازی بود، در معرض انفجار یک بمب قرارگرفته و 5 نظامی زخمی شدند. این منبع افزود: نیروهای امنیتی محاصره شدیدی را در منطقه انفجار اعمال کردند و با پیش‌بینی وجود بمب‌های دیگر در منطقه، عملیات جست‌وجو و تحقیق را آغاز کردند.

یک شرکت هواپیمایی عربستانی به دنبال تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین شرکت ارزان‌قیمت خاورمیانه
شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت فلای ناس عربستان به دنبال گسترش حضور جهانی خود با افتتاح واحدهای جدید در دو کشور است. بلومبرگ با استناد به بیانیه شرکت گزارش داد، اقدام این شرکت هواپیمایی در راستای هدف آن برای تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت خاورمیانه و یکی از پنج شرکت بزرگ در سطح جهان است. بلومبرگ نوشت: شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت فلای ناس عربستان به دنبال گسترش حضور جهانی خود با افتتاح واحدهای جدید در دو کشور است. بلومبرگ با استناد به بیانیه شرکت گزارش داد، اقدام این شرکت هواپیمایی در راستای هدف آن برای تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت خاورمیانه و یکی از پنج شرکت بزرگ در سطح جهان است. در ادامه این مطلب آمده است: عربستان به‌منظور تنوع بخشیدن به درآمد خود مطابق با اهداف ذکرشده در سند چشم‌انداز 2030 این کشور، میلیاردها دلار به بخش هوانوردی تزریق می‌کند، زیرا گردشگری قرار است یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد ریاض در آینده باشد. این برنامه‌ها شامل ایجاد یک فرودگاه جدید در ریاض و یک خط هوایی جدید متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF؛ صندوق  العامه) به‌عنوان صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی است که دارایی‌هایی به ارزش 607 میلیارد دلار تحت مدیریت دارد. شرکت هواپیمایی فلای ناس مستقر در ریاض به دنبال افزایش ناوگان موجود خود به 250 فروند و همچنین اضافه‌کردن مدل‌های پهن‌پیکر مانند بوئینگ 787 و ایرباس SE A350 است. در اوایل ژانویه، flynas فاش کرد که رشد سالانه عملکرد خود را در طول سال 2022 دو برابر کرده است. تعداد مسافران با 91 درصد افزایش به 8.7 میلیون نفر و تعداد پروازها با 45 درصد افزایش به 66000 پرواز رسیده و تعداد صندلی‌ها نیز 46 درصد افزایش‌یافته است. استراتژی بخش هوانوردی ملی عربستان افزایش مسیر‌های حمل‌و‌نقل هوایی به 250 مقصد و افزایش ظرفیت مسافران به 330 میلیون نفر و افزایش دوبرابری ظرفیت بار به 4.5 میلیون تن تا سال 2030 است. فلای ناس که پرواز خود را با نام ناس ایر در سال 2007 آغاز کرد، تحت مالکیت شرکت Kingdom Holding، متعلق به شاهزاده ولید بن طلال میلیاردر عربستان است.

داعش سه چوپان را در صلاح‌الدین ربود
به گزارش «شفق نیوز» چهار چوپان هنگام عبورشان از نزدیکی محل حضور داعش در منطقه میان «العیث» و بخش «مطیبیجه» در شرق صلاح‌الدین به دام عناصر این سازمان افتاده و ربوده شدند. یکی از چوپان‌های ربوده شده موفق به فرار از دست عناصر داعش شد؛ اما سه نفر دیگر توسط این سازمان به مقصد نامعلومی منتقل شدند. این منبع افزود: نیروهایی مشترک تکاوران عملیات صلاح الدین، الحشد الشعبی و حشد عشایری عراق، عملیات جست‌وجو و بازرسی را برای آزادی ربوده‌شدگان آغاز کردند و گله‌های این چوپان‌ها را بدون هیچ اثری از آنان پیدا کردند. روز جمعه مقامات امنیتی و محلی هشدار دادند که داعش برای تأمین مالی حضور خود به نقشه آدم‌ربایی بازگشته است و یا از اختلافات طایفه‌ای برای اجرای نقشه‌های خود سوءاستفاده می‌کند.

عراق دومین تولیدکننده نفت اوپک شد
میانگین تولید نفت عراق در سال 2022 با افزایش 9.85 درصدی به 4 میلیون و 448 هزار بشکه در روز رسید. به گزارش «شفق نیوز» بر اساس گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) میانگین تولید نفت عراق در سال 2022 با 399 هزار بشکه افزایش به 4 میلیون و 448 هزار بشکه در روز رسید. طبق این گزارش، عراق در سال 2022 پس از عربستان به دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در میان 13 عضو سازمان اوپک تبدیل شد. امارات با بیش از تولید بیش از 3 میلیون بشکه در روز در رتبه سوم، کویت با 2.7 میلیون چهارم و ایران با 2.55 میلیون بشکه در روز در جایگاه پنجم تولید نفت اوپک است. میانگین تولید 13 عضو اوپک در ماه گذشته با افزایش 91 هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبلش، به 28 میلیون و 971 هزار بشکه در روز رسید.

ایران از آزادسازی 300 میلیون یورو از منابع خود در عراق خبر داد
به گزارش ایرنا، بانک مرکزی اعلام کرد: پس از مذاکره با مقامات بانکی عراق و انجام گشایش‌های ارزی عرضه ارز در سامانه نیما، بعد از یک وقفه یک‌ساله امروز 300 میلیون یورو از منابع بانک مرکزی در عراق در سامانه نیما فروخته شد و این رویه ادامه خواهد داشت. این مبلغ علاوه بر سایر تأمین ارزهای روزانه صورت گرفته در سامانه نیما است که آمار آن هرروز اعلام می‌شود. بر اساس این گزارش متعاقب سفر هیئت بانکی  جاری ایران به عراق طی روزهای اخیر و انجام مذاکرات با بانک مرکزی عراق و یکی از بانک‌های تجاری زیرمجموعه، گشایش‌های ارزی جدیدی درزمینه استفاده از منابع موجود در آن کشور پس از بیش از یک سال وقفه دوباره ازسر گرفته شد و طی روز جاری از همین محل بالغ‌بر 300 میلیون یورو در سامانه نیما عرضه و به‌طور کامل فروش رفت. همچنین بازرگانان و تجار با این گشایش ارزی قادر خواهند بود تا ضمن تسریع در انجام فرایندهای تجاری و بانکی از محل منابع مربوطه در عراق تقاضاهای ارزی خود را جهت واردات کالاهای اساسی با سرعت بیشتر و به نحو مناسب‌تری پوشش دهند.

آمریکا: ایران مذاکرات احیای برجام را جدی نگرفته است
«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا بار دیگر گفت که واشنگتن در حال حاضر روی مذاکره با ایران متمرکز نیست. کربی بدون اشاره به بدعهدی‌های کشورش در قبال برجام و زیاده‌خواهی‌های این کشور در مذاکرات هسته‌ای، مدعی شد که ایران، این گفت‌وگوها را جدی نگرفته است. وی با اذعان به این‌که واشنگتن در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیست، گفت که بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست. پیش‌ازاین نیز، «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید با تکرار برخی مواضع مداخله‌جویانه گفته بود که تمرکز واشنگتن در حال حاضر روی وضعیت ناآرامی‌ها در ایران است نه مذاکرات هسته‌ای. وی با تکرار برخی ادعاها گفت که واشنگتن دیپلماسی را بهترین رویکرد در قبال برنامه هسته‌ای ایران می‌داند؛ ولی در حال حاضر، تمرکز واشنگتن بر وضعیت اعتراض‌ها در ایران است.

ایران سفیری در افغانستان ندارد
منبعی آگاه در دفتر ریاست‌جمهوری ایران در گفت‌وگو با میدل ایست نیوز گفت که حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیست و او با حفظ سمتِ «دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان» رئیس نمایندگی ایران در افغانستان است. بعد از سقوط کابل و به قدرت رسیدن طالبان در سال گذشته اکثر کشورهای جهان ازجمله ایران حکومت کابل را به رسمیت نشناختند و به رسمیت شناختن آن را منوط به تشکیل دولت فراگیری کردند که شامل طیف‌ها و گروه‌های سیاسی افغانستان شود. پیش‌ازاین خبرگزاری فارس گزارش داده بود که حسن کاظمی قمی به‌عنوان سفیر ایران در کابل آغاز به کارکرده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه