امیرکبیر؛ متفاوت با مردمان عادی و افراد مدعی نوشتار

امیرکبیر؛ متفاوت با مردمان عادی و افراد مدعی

  بزرگنمایی:
همیشه برای من سؤال بوده که به چه سبب نام امیرکبیر در تاریخ ایران این‌گونه متجلی و معتبر است؟ برای پاسخ به این سؤال بسیار تلاش داشته‌ام و با همه دست آورده‌ای که حاصل مطالعاتم بوده به این مهم رسیده‌ام که تفاوت امیرکبیر با مردمان عادی که ادعای تاریخی بودن داشته و دارند در موارد ذیل است:

همیشه برای من سؤال بوده که به چه سبب نام امیرکبیر در تاریخ ایران این‌گونه متجلی و معتبر است؟ برای پاسخ به این سؤال بسیار تلاش داشته‌ام و با همه دست آورده‌ای که حاصل مطالعاتم بوده به این مهم رسیده‌ام که تفاوت امیرکبیر با مردمان عادی که ادعای تاریخی بودن داشته و دارند در موارد ذیل است:
یک. متفاوت بودن بار معنایی مفاهیم و اتخاذ مواضع متناسب با آن‌ها در نزد امیرکبیر، تا جایی که این امر به تفاوت در فهم از بایدونبایدها می‌انجامد. برای نمونه برخلاف باور مسلط و حاکم که هر چیزی را منتهی به دستور و خواست ملوکانه می‌کند امیرکبیر دریافتش را بر این مهم متکی می‌دارد که بگوید همه دستاوردها می‌باید برآمده از بکار گرفتن همه افکار و اندیشه‌ها و صدالبته که با برهم‌زدن بساط انحصار و مصادره به دست آید تا در لوای آن (به ادبیات امروزی) شرایطی فراهم آید که در آن کنش جمعی با تکیه‌بر آگاهی و پذیرش مسئولیت عواقب توسط همه مردم صورت گیرد؛ یعنی طوری نباشد که مجموعه‌ای محدود با توجه به رانت‌های حاصل از قدرت بی‌اندازه تصمیم‌هایی را اتخاذ کند و عملیاتی سازد و تا مشکلی پیش آمد و نارضایتی بروز کرد، همه عاملان پای از معرکه بیرون کشند و با علم کردن منویات ملوکانه مسئولیت را متوجه شاهی بکنند که مردم نمی‌توانند بر او خرده بگیرند. 
دو. تلاش امیرکبیر برای تولید باورهایی که توان تحقق و دفاع از آن‌ها وجود داشته باشد. به تحقیق امیرکبیر را می‌توان مصداق روشن نخبه و فرهیخته‌ای واقعی و واقع‌بین تلقی کرد؛ زیرا که او با شناختی که از زمان و شرایط پیرامونی خود دارد تلاش می‌کند تا فعالیت خویش را در دو عرصه اتکای بر خواست وارده ملی و کاستن از نفوذ و سلطه خارجی به نحوی به انجام برساند که در آن  نه بلندپروازی‌های کور، منابع فراوانی را به هدر دهد و نه ثبات و ترس باعث بقای عقب‌ماندگی شود. ازاین‌روست که با اعزام دانش‌آموز به خارج می‌کوشد تا مطابق با ادبیات امروزی ما که در آن گفته می‌شود: عمل اجتماعی موفق، عملی منبعث از دسترسی به آگاهی مشترک از آرزوها و مطالبات نو و تحول‌یافته است که به ایجاد احساس همدلی منجر می‌شود. همدلی که از متن آن منشوری و یا میثاقی بیرون می‌آید که همگان را به پیروی از خود وامی‌دارد، جامعه‌ای را بسازد که محوریت عمل در آن بر آگاهی و فهم علمی از شرایط و محیط پیرامون باشد تا از هم‌کوشی عالمانه جمعی باورهایی تولید شود که با داشته‌های محدود جامعه بشود از آن دفاع کرد.  
سه. امیرکبیر معتقد بر آن بوده که نمادهای فرهنگی جامعه باید توان به زیر مهمیز نقد بردن و اصلاح ساختار مسلط حاکم را داشته باشد. بدون اغراق امیرکبیر را می‌توان عنصری آگاه از مجموعه حاکمیت دانست که با همه دانایی که از مزه رانت و لابی داشت و می‌توانست به‌راحتی از آن‌ها برخوردار باشد پشت پا به همه آن‌ها زد؛ زیرا که معتقد بود تعالی و توسعه‌ای که متمایز و متفاوت بودن را در پی داشته باشد، تنها و تنها از طریق به چالش کشیدن قدرت مسلط (البته ثابت و مخالف با تغییر) ممکن می‌شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه محدودیت‌ها و گرفتاری‌های بعد از ورود در میدان مبارزه شناخته و پذیرفته شود.
چهار. امیرکبیر معتقد بود که ایدئولوژی نباید همه هویت فردی و اجتماعی را از آن خود کند. او نیک می‌دانست که فرایند دوام و تحول در قالب فهم از کیستی ممکن می‌شود و کیستی مفهومی است که با آشنایی از گذشته و دریافت مسئولیت در قبال آینده معنا می‌گردد و ازاین‌رو  بود که ضمن احترام به همه پیوندهای اعتقادی و آیین‌های ملی به ارتباط با علم و رفاقت با تحولات روی خوش‌نشان می‌داد و آرزو داشت که هویت ملی ایرانی مطابق با شرایط روز جهانی شکل‌گرفته و تبلور یابد.

با این تفاسیر موجز می‌بینیم که امیرکبیر فردی آشنا به همه مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود بوده و برای عمل بدان‌ها هیچ‌گاه متوسل به برداشتی دگم و منفصل از زمان و آنچه در جهان می‌گذرد نگشته است و همین تفاوت و شاید تفاوت‌های بسیار دیگری که ممکن است در آینده بدان‌ها دست بیابم بوده است که او را از مردمان معمولی و البته مدعی متفاوت ساخته است. روحش شاد و راهش جاودانه باد.

حسن اسدی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول