جهان در هفته‌ای که گذشت (57) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (57)

  بزرگنمایی:
زلزله مهیب در مرز ترکیه و سوریه / ریاض المالکی: در سال جاری ۹ کشور جدید موجودیت فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت / میزبانی عربستان از رزمایش هوایی با مشارکت ۱۰ کشور / لیز تراس: به من فرصتی داده نشد / حمایت کانادا از شلیک واشنگتن به بالن چینی بر فراز اقیانوس اطلس / دستگیری ۱۵ مظنون متهم به همکاری با داعش در ترکیه / دیدار وزرای خارجه عربستان و عراق در بغداد / یک مقام آمریکایی: همواره راه‌هایی برای انتقال پیام به ایران داشته‌ایم / پیش بینی رئیس سازمان سیا درباره آینده اوکراین / ایتمار بن غفیر تهدید به استعفا کرد / توقف صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه / اولین خلبان زن به نیروی هوایی ارتش لبنان پیوست

زلزله مهیب در مرز ترکیه و سوریه
زمین لرزه بزرگی بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.
 در جریان این زمین‌لرزه 7.8 ریشتری ساعت 04:17 بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و گروه مجهزهای نجات و جستجو در حال آواربرداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند. این زلزله همچنین در کشورهای هم‌جوار مانند عراق، سوریه و لبنان نیز حس شده است. طبق آمار قطعی نشده این زمین لرزه هزاران کشته و زخمی داشته است. همچنین کشورهای زیادی گروه مجهزهای امداد رسانی خود را به ترکیه اعزام کردند.

ریاض المالکی: در سال جاری 9 کشور جدید موجودیت فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
به گزارش روسیا الیوم، «ریاض المالکی»، وزیر امور خارجه فلسطین، در مصاحبه با خبرگزاری‌های روسیه، گفت که تلاش برای به رسمیت شناختن فلسطین ادامه دارد و مورد اهتمام ویژه تشکیلات خودگردان است.وی گفت که فلسطین انتظار دارد که در سال 2023 با به رسمیت شناخته شدن از جانب 9 کشور جدید تعداد کشورهایی که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند به 155 کشور افزایش یابد. المالکی افزود که به زودی به یک کشور آفریقایی خواهد رفت و تلاش وی برای به رسمیت شناخته شدن فلسطین از جانب این کشور (که نام آن را نیاورد) است. وی افزود که هماهنگی‌ها و تماس‌ها با یک کشور آمریکای لاتین و 7 یا 8 کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن فلسطین جریان دارد. در حال حاضر 138 کشور جهان موجودیت فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

میزبانی عربستان از رزمایش هوایی با مشارکت 10 کشور
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) شامگاه یکشنبه اعلام کرد سومین رزمایش «رماح النصر» در پایگاه رزمی هوایی در شرق عربستان آغاز شد. در این رزمایش علاوه بر عربستان، قطر، اردن، بحرین، پاکستان، یونان، بریتانیا، امریکا، امارات، کویت و عمان به عنوان کشورهای ناظر در این رزمایش شرکت دارند. هدف از این رزمایش ارتقای سطح عملکرد و آمادگی رزمی یگان‌های شرکت کننده، با اجرای عملیات مشترک شبیه سازی واقعیت تهدیدات موجود و بالقوه در یک محیط عملیاتی چند بعدی است. سرلشکر «خالد الحربی» مدیر این رزمایش گفت که در این رزمایش سناریوهای مختلفی را برای عملیات های هوایی انجام می‌شود. تعداد نیروهای حاضر در این رزمایش و نیز زمان پایان آن تعیین نشده است. از سوی دیگر، وزارت دفاع عربستان شامگاه یکشنبه در رشته توییتی اعلام کرد: سپهبد «ترکی بن بندر بن عبدالعزیز» فرمانده نیروی هوایی عربستان با همتای خود در فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) دیدار و گفت‌وگو کرد. ریاض و واشنگتن با وجود اختلافاتی که در دوره اخیر به خصوص در حوزه نفت رخ داده است، روابط راهبردی با یکدیگر دارند.

لیز تراس: به من فرصتی داده نشد
لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا تأکید کرد که حزبش و یک مؤسسه اقتصادی قدرتمند هرگز به او فرصتی واقعی برای اجرای برنامه رادیکال ویژه کاهش مالیات نداده است. تراس در نخستین اظهار نظر پس از خروج از داونینگ استریت افزود که از مقاومتی که در برابر برنامه‌هایش شد، ناخرسند است. وی در عین اعتراف به اینکه روش «کواسی کوارتینگ»،‌ وزیر خارجه وقت بریتانیا که موجب فروپاشی بودجه کوچک شد، خالی از اشتباه نبوده است، تأکید کرد که همچنان معتقد است رویکرد او برای ایجاد رشد و توسعه رویکرد درستی بوده است. تراس گفت: ‌من ادعا نمی‌کنم که در این پرونده هیچ اشتباهی نداشتم، اما اساساً هیچ دستگاه اقتصادی با نفوذی به من فرصت واقعی برای اجرای سیاست‌هایم نداد و از من حمایت سیاسی نشد.

حمایت کانادا از شلیک واشنگتن به بالن چینی بر فراز اقیانوس اطلس
به گزارش فرانسه، «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که کشورش از تصمیم واشنگتن برای سرنگونی بالن جاسوسی چین که حریم هوایی ایالات متحده و کانادا و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، حمایت می‌کند. ترودو دیروز - یکشنبه - با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر گفت: کانادا از این اقدام حمایت می‌کند. ما به همراه فرماندهی دفاع هوایی آمریکای شمالی به محافظت از خود ادامه خواهیم داد. «آنیتا آناند»، وزیر دفاع کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که او و ترودو از سوی مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد دفاع آمریکا در جریان این عملیات قرار گرفتند. وی گفت که کانادا همکاری نزدیک با ایالات متحده دارد و بدون قید و شرط از اقدامات انجام شده حمایت می‌کند‌‌.

دستگیری 15 مظنون متهم به همکاری با داعش در ترکیه
به گزارش آناتولی، ‌نیروهای امنیتی ترکیه 15 مظنون را به اتهام دریافت دستور از گروه تروریستی داعش برای انجام حملات علیه سر کنسولگری‌ها و کلیساهای مسیحیان و یهودیان در استانبول دستگیر کردند. منابع امنیتی ترک گزارش دادند که تیم‌های مبارزه با تروریسم در استانبول عملیاتی را برای کشف فعالیت‌های این گروه تروریستی و دستگیری مظنونان انجام دادند. تیم های مبارزه با تروریسم با هماهنگی سازمان اطلاعات ترکیه 15 مظنون را به اتهام دریافت دستور از سرکرده‌های موسوم به «ولایت خراسان» وابسته به داعش دستگیر کردند.

دیدار وزرای خارجه عربستان و عراق در بغداد
فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان که به بغداد سفر کرده است، در دیدار با فواد حسین همتای عراقی خود گفت که ریاض از تلاش‌های بغداد در تقویت امنیت و ثبات منطقه حمایت می‌کند. حسین پیش‌ازاین اعلام کرده بود که رایزنی در خصوص ازسرگیری مذاکرات تهران و ریاض، از محورهای اصلی سفر بن‌فرحان به بغداد است. بن‌فرحان با تاکید بر لزوم برقراری ثبات در منطقه، گفت که بدون امنیت، فرصتی برای توسعه اقتصادی در منطقه وجود نخواهد داشت. وزیر خارجه عراق هم در این نشست خبری گفت که هماهنگی کاملی در همه زمینه‌ها میان دو کشور برقرار است. فواد حسین تأکید کرد که هماهنگی امنیتی با سعودی ادامه دارد و برای کاهش تنش‌ها در منطقه در تلاش هستیم.

یک مقام آمریکایی: همواره راه‌هایی برای انتقال پیام به ایران داشته‌ایم
یک مقام ارشد دولت آمریکا پنجشنبه شب به وقت محلی در گفتگو با لارا روزن خبرنگار نشریه دیپلماتیک ادعا کرد: ما همیشه گفته‌ایم برای دیپلماسی آماده هستیم تا ببینیم می‌توانیم به برنامه هسته‌ای آنها (ایران) رسیدگی کنیم یا نه. این برنامه باعث نگرانی‌های جدی برای ما است. این مقام دولت بایدن که نامش بیان نشده است، افزود: البته که بارها گفته‌ایم نظر ما این است، روش بهتر این است که این کار از طریق مذاکرات مستقیم انجام شود که ایران همچنان آن را رد می‌کند. این مقام آمریکایی با بیان اینکه ایران مذاکرات مستقیم را رد کرده است، گفت: ما همیشه روش‌هایی برای انتقال پیام به ایران داشته‌ایم. وی مدعی شد: ما همیشه روش‌هایی برای انتقال پیام به ایران داشته‌ایم تا منظور خود را به نحوی که باعث اشتباه نشود به ویژه درباره تهدیدهای ایران علیه شهروندان آمریکایی، آزادسازی زندانیان بازداشت‌ شده‌ و حمایت نظامی ایران از روسیه به آنها منتقل کنیم.

پیش بینی رئیس سازمان سیا درباره آینده اوکراین
ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد که 6 ماه آینده برای اوکراین حیاتی خواهد بود. ویلیام برنز (بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه به‌وقت محلی در دانشگاه جورج تاون در واشنگتن اظهار داشت که ارزیابی این نهاد اطلاعاتی این است که 6 ماه آینده برای اوکراین در جنگ علیه روسیه حیاتی خواهد بود. این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا با بیان این اینکه به نظر نمی‌رسد، روسیه برای مذاکره درباره جنگ اوکراین جدی باشد، گفت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه معتقد است فرسودگی سیاسی غرب را فرا خواهد گرفت. این مقام ارشد اطلاعاتی دولت بایدن همچنین تعمیق روابط و همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را بسیار نگران‌کننده خواند.

ایتمار بن غفیر تهدید به استعفا کرد
به گزارش آناتولی، کانال 13 اسرائیل به نقل از منابع نزدیک به ایتمار بن غفیر، وزیر راست افراطی کابینه، خبر داد که وی به شدت از عملکرد ضعیف کابینه نتانیاهو در قبال نوار غزه و نیز کوتاهی در موضوع تخلیه خان الاحمر از فلسطینیان انتقاد کرده است. این گزارش افزوده که بن غفیر تهدید کرده که اگر ظرف 8 ماه آینده تغییر جدی در این دو پرونده رخ ندهد از دولت نتانیاهو کناره‌گیری خواهد کرد.این منابع گفته‌اند که کابینه نتانیاهو آمادگی و تمایل به انجام تغییرات مورد نظر بن غفیر را دارد و بن غفیر در پیگیری این مطالب تنها نیست. بر اساس این گزارش، علیرغم این انتقادات، بن غفیر از روند تخریب خانه‌های فلسطینیانی که در دست به اقدامات استشهادی می‌زنند و نیز تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس شرقی و همچنین صدور مجوز حمل سلاح برای هزاران غیر نظامی اسرائیلی ابراز رضایت کرده است.

توقف صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه
به گزارش الفرات نیوز، وزارت منابع طبیعی دولت ایالتی کردستان عراق اعلام کرد که به علت زمین‌لرزه‌ای که در ترکیه و سوریه رخ داد و برای اطمینان از وضعیت ایمنی در روند صادرات نفت، پمپاژ نفت به خط لوله اقلیم کردستان به ترکیه متوقف شده است. اقلیم کردستان عراق نفت خود را از طریق خط لوله‌ای به بندر جیهان ترکیه صادر می‌کند.

اولین خلبان زن به نیروی هوایی ارتش لبنان پیوست
ارتش لبنان از پیوستن یک خلبان زن به نیروی هوایی این کشور برای اولین بار در تاریخ لبنان خبر داد.در بیانیه رسمی ارتش لبنان آمده که جنی صادر خلبان لبنانی پس از دو سال آموزش‌های تخصصی از پایگاه نظامی Laughlin در ایالت تکزاس امریکا فارغ‌التحصیل شده است. این بیانیه افزوده که وی اولین خلبان زن جنگنده در ارتش لبنان خواهد بود و فعالیت حرفه‌ای خود را با جنگنده سوپر توکانو A-29 آغاز خواهد کرد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه