جهان در هفته ای که گذشت (58) اخبار جهان

جهان در هفته ای که گذشت (58)

  بزرگنمایی:
یورش ماموران مالیاتی هند به ساختمان شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی / احتمال لغو روادید میان ایران و روسیه / مخالفت واشنگتن با درخواست کی‌یف برای ارسال موشک‌های دوربرد «آتاکمس» / دفاع ایالات متحده از فیلیپین در برابر چین / ایران برای صادر کردن تسلیحات خود، با بیش از ۵۰ کشور در حال مذاکره است / داعش ۵۳ نفر از مردم سوریه را به رگبار بست / سفیر روسیه در قدس اشغالی: روابط تهران- مسکو اسرائیل را تهدید نمی‌کند / افتتاح شرکت اسلحه سازی اسرائیلی در امارات / ادعای یک مقام آمریکایی درباره سیاست‌ منطقه‌ای ایران / حزب سوسیال‌دموکرات پرتقال در سراشیبی

یورش ماموران مالیاتی هند به ساختمان شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی
ماموران مالیاتی هند به ساختمان شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی دو دو شهر دهلی و بمبئی حمله کردند.بنا بر گزارش‌ها، ماموران مالیاتی طبقات ساختمان‌های این شبکه انگلیسی را اشغال کرده و همه خطوط تلفن را قطع کرده‌اند.این در حالی است که چند هفته پیش‌ مستندی از اقدامات «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند در جریان شورش‌های فرقه‌ای مرگبار در سال 2002 از سوی بی‌بی‌سی منتشر شد. هند این مستند را ممنوع کرده است. این ماموران اعلام کردند که یورش آن‌ها به ساختمان بی‌بی‌سی بخشی از فرآیند تحقیقات مالیاتی درباره این شبکه است.

احتمال لغو روادید میان ایران و روسیه
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در یک کنفرانس خبری گفت که مسکو و تهران ممکن است بر سر لغو روادید میان دو کشور در سال 2023 به توافق برسند و در حال حاضر ایران منتظر پاسخ روسیه به این موضوع است.وی در پاسخ به سوال خبرنگار تاس که پرسید «آیا دو کشور درخصوص لغو روادید در سال جاری به توافق خواهند رسید؟» اظهار داشت: چنین دیدگاهی وجود دارد.جلالی تصریح کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران موافق لغو روادید بین دو کشور هستیم و حتی گام‌هایی در این زمینه از جانب خود برداشته‌ایم. ما در انتظار نظر مقامات روسیه هستیم. اگر مسکو مانند ما آمادگی خود را اعلام می‌کرد، می‌توانستیم ظرف مدت کوتاهی رژیم بدون روادید را اعلام کنیم.وی در ادامه خاطر نشان کرد که ایران این اطلاعات را به طرف روسی رسانده است.این دیپلمات ارشد ایران افزود: اگر روسیه چنین تصمیمی را در بالاترین سطح اتخاذ کند، ما قادر خواهیم بود در ماه‌های آینده در سال 2023 رژیم لغو روادید را اعلام کنیم. جمهوری اسلامی ایران نه تنها موافق است، بلکه در حال کار روی این موضوع است.این دیپلمات ارشد ایران افزود: اگر روسیه چنین تصمیمی را در بالاترین سطح اتخاذ کند، ما قادر خواهیم بود در ماه‌های آینده در سال 2023 رژیم لغو روادید را اعلام کنیم. جمهوری اسلامی ایران نه تنها موافق است، بلکه در حال کار روی این موضوع است.

مخالفت واشنگتن با درخواست کی‌یف برای ارسال موشک‌های دوربرد «آتاکمس»
 روزنامه پلیتیکو در گزارشی نوشت که ایالات متحده به دلیل ترس از اتمام ذخایر خود از ارائه موشک‌های دوربرد «آتاکمس» به اوکراین خودداری کرده است.بر اساس گزارش منتشر شده، ایالات متحده تنها 4 هزار موشک از این نوع دارد.مقامات کاخ سفید اعلام کردند که به کی‌یف ابلاغ شده است ارسال چنین تسلیحاتی موجب کاهش زرادخانه‌های آمریکا شده و آمادگی نظامی کشور را در صورت درگیری‌های آینده تضعیف می‌کند.این منابع گفتند : «علاوه بر این، دولت جو بایدن نگران است که نیروهای مسلح اوکراین اقدام به حمله به عمق خاک روسیه کنند که این امر می‌تواند منجر به تشدید درگیری شود».

دفاع ایالات متحده از فیلیپین در برابر چین
به گزارش آلمان، ایالات متحده بر تعهد خود برای دفاع از فیلیپین در صورت حمله مسلحانه در دریای دچین جنوبی تاکید کرد.این واکنش در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اقدام یک کشتی گارد ساحلی چین به ارسال پرتو لیزر نظامی به یک کشتی گشتی نیروی دریایی فیلیپین و نابینایی موقت خدمه آن مطرح شده است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «رفتار عملیاتی خطرناک چین به طور مستقیم صلح و ثبات منطقه را تهدید، حق آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی مطابق با قوانین بین‌المللی را نقض و نظم بین‌المللی را تضعیف می‌کند.»

ایران برای صادر کردن تسلیحات خود، با بیش از 50 کشور در حال مذاکره است
به گزارش ایلنا، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی سخنانی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ مدعی شد که ایران برای صادر کردن تسلیحات خود، با بیش از 50 کشور از جمله بلاروس و نزوئلا در حال مذاکره است.وی که در نشستی با حضور مقام‌های امارات و بحرین صحبت می‌کرد، گفت که این رایزنی‌ها برای صادرات پهپادهای جنگی و سلاح‌های هدایت‌شونده با قابلیت هدف‌گیری دقیق در حال انجام است. گالانت در ادامه مواضع بی‌‌اساس خود با تکرار برخی ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت: «وقتی درباره ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صبحت می‌کنیم، تمامی روش‌های ممکن، تکرار می‌کنم تمامی روش‌های ممکن باید روی میز باشد».این مقام صهیونیست همچنین مدعی شد که به رغم تحریم تسلیحاتی که موشک و فناوری‌های مربوط به آن و همچنین خرید و صادرات سامانه‌های نظامی پیشرفته را شامل می‌شود و تا اکتبر سال 2023 اعتبار دارد، ایران اشاعه تسلیحات پیشرفته را به خارج از منطقه نیز گسترش داده است.

داعش 53 نفر از مردم سوریه را به رگبار بست
به گزارش المیادین، داعش روز جمعه 53 نفر از ساکنان منطقه شرق حمص را که در حال جمع آوری قارچ در جنوب شرق شهر السخنه بودند، به رگبار بست.در این باره، خبرگزاری سانا به نقل از یک منبع میدانی در حمص نوشت: مردم در حال جمع آوری قارچ در صحرای التدمریه منطقه الضبیات واقع در جنوب شرقی شهر السخنه (حومه شرقی حمص) بودند که تروریست‌ها داعش آنها را به رگبار بستند و 53 نفر از آنان را به شهادت رساندند.داعش سال‌هاست که در صحرای سوریه فعال بوده و افراد غیرنظامی و نظامی را هدف قرار داده است.

سفیر روسیه در قدس اشغالی: روابط تهران- مسکو اسرائیل را تهدید نمی‌کند
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در قدس اشغالی در گفت‌وگویی با روزنامه اورشلیم پست، گفت که همکاری‌های روسیه-ایران، کشورهای دیگر و رژیم اسرائیل را تهدید نمی‌کند.ویکتوروف گفت که رژیم صهیونیستی «نباید نگران روابط مسکو و تهران باشد.»او در همین راستا بیان کرد: همکاری با تهران، علیه هیچ طرف سومی نیست و این شامل اسرائیل هم می‌شود.سفیر روسیه مدعی شد، «مسکو می‌خواهد در روابطش با تهران اطمینان پیدا کند که هیچ گونه انتقال فناوری به شرکای ما انجام نشود که احتمال استفاده از آن علیه اسراییل وجود داشته باشد.»

افتتاح شرکت اسلحه سازی اسرائیلی در امارات
به گزارش الخلیج الجدید، این اعلام تنها چند روز قبل از راه اندازی نمایشگاه جهانی صنایع دفاعی « آیدکس» صورت گرفت.«یوآو هار اوون»، رئیس شرکت اسرائیلی «رافائل» در بیانیه ای اظهار کرد: «یک گام محسوس دیگر در تقویت روابط با امارات به ما روحیه داد. اکنون می توانیم بگوییم از طریق این سرمایه گذاری پلی به این کشور ساختیم.»وی عنوان کرد:« دفتر جدید وی در امارات به کاوش فرصت ها در منطقه و نوآوری برای ایجاد روابط با دولت ها، مشتریان و رهبران صنایع نظامی کمک می کند.»

ادعای یک مقام آمریکایی درباره سیاست‌ منطقه‌ای ایران
 یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا پیش از آغاز نشست‌های کارگروه آمریکایی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض، بار دیگر برخی ادعاهای بی‌اساس درباره سیاست‌های منطقه‌ای و فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران را تکرار کرد.این مقام آمریکایی مدعی شد که توافق روشنی میان آمریکا و کشورهای شرکت‌کننده در این نشست‌ها بر این مبنا وجود دارد که خطرات منطقه، از یک منبع یعنی ایران نشات می‌گیرد. خطرات ایران در توسعه موشک‌های کروز و بالستیک، ساخت پهپاد و ارسال این تسلیحات به هم‌پیمانان خود نمود می‌یابد که از این طریق مستقیما و به واسطه گروه‌های نیابتی، امنیت کشورهای همسایه را تهدید می‌کند.به گفته این مقام آمریکایی، چند سال گذشته شاهد تحول آشکاری در سامانه دفاعی ایالات متحده-خلیج‌فارس بوده است، زیرا «یک طرف نمی‌تواند به تنهایی این وظیفه را انجام دهد.این مقام پنتاگون ادامه داد: «همه با هم در تبادل نظر در مورد خطرات قریب‌الوقوع و شناسایی فرصت‌ها برای هم‌افزایی، همکاری دارند. البته تصمیماتی وجود دارد که باید در رابطه با تبادل اطلاعات و خرید وسایل مورد نیاز زیرساخت‌های ارتباطی اتخاذ شود».این مقام وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تکرار برخی ادعاهای تکذیب‌شده در خصوص همکاری نظامی مسکو و تهران در جنگ علیه اوکراین گفت: «اکنون ایرانی‌ها با آموختن دانش فراوانی در استفاده از سلاح‌های مرگبار خود به منطقه باز خواهند گشت تا بزرگ‌ترین تهدیدها را برای خاورمیانه ایجاد کنند».

حزب سوسیال‌دموکرات پرتقال در سراشیبی
شکست حزب حاکم سوسیال دمکرات در انتخابات محلی آزورس، گسترش وخامت اوضاع اقتصادی از مهمترین تحولات پرتغال در دو هفته اخیر است. در این انتخابات، حزب سوسیالیست موفق شد با کسب اکثریت مطلق یعنی 97/56 درصد آرا بر حزب سوسیال‌دموکرات با 83/33 درصد آرا پیروز شود. همزمان با این رویدادها، مؤسسه اشتغال و آموزش حرفه‌ای پرتغال اعلام کرد آمار بیکاری در این کشور ده میلیون نفری جنوب غربی اروپا در ماه سپتامبر با افزایش 7/3 درصدی به 466 هزار نفر رسیده است. بر اساس نتایج یک نظرسنجی بیش از 70 درصد پرتغالی ها عملکرد دولت کنونی “سانتانا لوپز” را در سه‌ماهه اخیر، منفی ارزیابی می‌کنند. بیش از 57 درصد پرسش شنوندگان نیز گفته‌اند که اطمینانی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور ندارند. در همین حال، تصمیم نخست وزیر پرتغال برای سانسور مصاحبه‌های دولتی نیز واکنش مخالف شدید احزاب و رسانه‌های گروهی و انتقاد آنان را به همراه داشت. با اعلام تصمیم لوپز برای سانسور مصاحبه‌ها از سوی دولت، بسیاری از مقام‌ها، احزاب و رسانه‌های گروهی، این اقدام را مغایر با آزادی بیان و گسترش استبداد قلمداد کردند. این واکنش‌ها، موجب عقب‌نشینی نخست‌وزیر شد و او در سخنانی اعلام کرد که دولت تصمیمی برای سانسور مصاحبه‌ها و محدود کردن ریلو سوزا نگرفته است. سانتانا لوپز گفت که دولت او از چندجانبه گرایی و آزادی بیان دفاع می‌کند.

حزب سوسیال‌دموکرات پرتقال در سراشیبی
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به چین، با لیو جیان چائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین دیدار و گفتگو نمود.در این دیدار که با هدف بررسی استفاده از ظرفیت نهادهای سیاسی دو کشور در تحقق اهداف روابط راهبردی دو کشور برگزار شد، امیر عبداللهیان رایزنی های پربار و توافقات رؤسای جمهور دو کشور در پکن را ترسیم کننده افق جدیدی برای روابط دو کشور دانست و ضرورت استفاده دوچندان از ظرفیت نهادهای سیاسی دو کشور مانند حزب کمونیست، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای راهبردی روابط خارجی برای تقویت درک و اعتماد متقابل را مورد تاکید قرار داد.وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری ظرفیت های گسترده همکاری فرهنگی و مبادلات مردمی میان دو کشور، غنای فرهنگی و اعتبار بین المللی سینمای ایران را فرصتی کم نظیر در این چارچوب دانست و ابراز امیدواری کرد فیلم های ایرانی به سرعت وارد بازار چین شوند.وزیر امور بین الملل حزب کمونیست نیز با تاکید بر اهمیت سفر رسمی رئیس جمهور کشورمان به پکن و تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روابط راهبردی تهران - پکن را بر تحولات منطقه ای تاثیر گذار دانست و اظهار داشت دنیا شاهد تحولات نوینی است که در صد سال گذشته بی‌سابقه است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه