زنی پیشگام در امنیت بین‌الملل معرفی و پیشنهاد

زنی پیشگام در امنیت بین‌الملل

  بزرگنمایی:
دکتر کاترین مک آردل کلر (۱۹ ژانویه ۱۹۳۹ ـ ۱۵ فوریه ۲۰۲۳) یک محقق، نویسنده، استاد، مربی، تحلیلگر، و دانشمند در مطالعات امنیت ملی و بین‌المللی در ۸۴ سالگی درگذشت. او جزو زنان پیشگام و مؤثر در زمینه امنیت ملی و بین‌المللی بود.

دکتر کاترین مک آردل کلر (19 ژانویه 1939 ـ 15 فوریه 2023) یک محقق، نویسنده، استاد، مربی، تحلیلگر، و دانشمند در مطالعات امنیت ملی و بین‌المللی در 84 سالگی درگذشت. او جزو زنان پیشگام و مؤثر در زمینه امنیت ملی و بین‌المللی بود.
در سال 1988، کلر به‌عنوان اولین رئیس، سازمان زنان در امنیت بین‌المللی (WIIS) را تأسیس کرد و مدت‌ها در آنجا فعالیت کرد. در مصاحبه‌ای، وقتی از وی پرسیده شد که چرا WIIS را تأسیس کرد، پاسخ داد: «من WIIS را عمدتاً به‌دلیل عصبانیت شروع کردم. واضح بود که زنان واجد شرایط زیادی در سن من در بسیاری از زمینه‌ها وجود داشتند که به کنفرانس‌ها دعوت نمی‌شدند و پیشنهاد شغلی دریافت نمی‌کردند. به‌سادگی به آن‌ها فکر نمی‌شد. از روی میزت می‌توانی به اطراف دفتر نگاه کنی و بیش‌از یک زن را نخواهی دید.»
کلر در زمانی که زنان تنها 14 درصد از مناصب برتر را در اختیار داشتند، در شورای امنیت ملی در دورۀ ریاست‌جمهوری کارتر خدمت می‌کرد. او به‌عنوان معاون دستیار وزیر دفاع در امور روسیه، اوکراین و اوراسیا و نماینده وزیر دفاع در ناتو نیز در دولت کلینتون منصوب شد.
تعداد اندک زنانی که در پست‌های بالای دولتی در اختیار داشتند، او را واداشت تا برای ایجاد WIIS به بنیاد فورد مراجعه کند. در آن زمان، هیچ زمینۀ فعالیتی برای زنان در عرصه امنیت بین‌الملل وجود نداشت و همچنین هیچ مسیر و فرصتی برای زنان برای ورود به پست‌های رهبری عالی وجود نداشت.
وی به‌عنوان استاد دانشگاه مریلند، زنان جوان بیشتری را که علاقه‌مند به اشتغال در امنیت بین‌المللی بودند تربیت کرد. با این حال، او به تجربه می‌دانست که موانع این راه بسیار زیاد است. میراث کاترین نسل‌های زنان جوان و با استعداد است که اکنون در امنیت ملی و بین‌المللی کار می‌کنند.
کلر دکترای خود را در علوم سیاسی از مؤسسه فناوری ماساچوست در سال 1967 با رساله‌ای به نام معضلات هسته‌ای آلمان، 1955-1965 دریافت کرد. با تخصصی که در مطالعات امنیتی و دفاعی داشت، درباره طیف وسیعی از مسائل امنیتی و دفاعی نوشت، اما اساساً درمورد امنیت اروپا و با علاقه به موضوع روسیه به فعالیت پرداخت.
او نویسنده بیش‌از 70 کتاب، تک‌نگاری و مقاله است. کتابش درمورد سیاست سلاح‌های هسته‌ای آلمان هنوز یک کتاب کلاسیک در نظر گرفته می‌شود. در تعدادی از دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه مریلند، دانشگاه براون، دانشگاه کلمبیا، دانشکده مطالعات بین‌المللی جوزف کوربل در دانشگاه دنور و کالج جنگ دریایی تدریس کرد.
در دوران تصدی خود در دانشگاه مریلند، در کالج پارک، مدیرمؤسس مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی در دانشگاه مریلند (CISSM) و همچنین بنیانگذار WIIS بود. از سال 1998 تا 2001، مک کلر به‌عنوان مدیر مؤسسه آسپن برلین فعالیت کرد. 
دکتر کلر که برای خدمات عمومی خود توسط هر دو دولت آمریکا و آلمان تجلیل شده بود، مدال خدمات عمومیِ ممتاز وزارت دفاع، مدال مدیر از سازمان اطلاعات دفاعی و صلیب افتخار طلا از نیروهای مسلح فدرال آلمان دریافت کرد.
از نوشته‌های اخیر او می‌توان به دفاع موشکی منطقه‌ای از دیدگاه جهانی (با ویرایش مشترک پیتر دامبروفسکی) و رسیدن به صفر: مسیر خلع سلاح هسته‌ای (ویرایش مشترک با جودیت رپی) اشاره کرد.

حامد نامجو


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه