جهان در هفته‌ای که گذشت (59) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (59)

  بزرگنمایی:
افزایش فعالیت‌های غیر نفتی عربستان به بالاترین سرعت در ۸ سال گذشته /تلاش دولت عراق برای حل اختلافات آبی با کشورهای همسایه /افتتاح دفتر منطقه‌ای سازمان ملل در دوحه /«احمد نواف الاحمد» مأمور تشکیل کابینه در کویت شد /خودداری ۳۷ خلبان اسرائیلی از انجام رزمایش نظامی /انتخاب مجدد «زیاد النخاله» به دبیرکلی جنبش جهاد اسلامی فلسطین /۱۱ سازمان خواستار آزادی ۴ فعال حقوق بشری در مصر شدند /رایزنی رئیس ستاد ارتش آمریکا با مقام‌های اسرائیل درباره ایران /۶ کشته در حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ در جنوب پاکستان /قطر دومین تأمین کننده گاز اروپا در ۲۰۲۲ /صدور حکم بازداشت برای ۴ مقامات سابق عراق /بغداد از بدترین پایتخت‌های خاورمیانه به لحاظ ترافیک و خدمات حمل و نقل /حزب سوسیال دموکرات آلمان، در انتخابات ایالتی برلین متحمل شکست سنگینی شد.

افزایش فعالیت‌های غیر نفتی عربستان به بالاترین سرعت در 8 سال گذشته
بر اساس اطلاعات منتشر شده، فعالیت‌های بخش غیرنفتی عربستان در ماه فوریه به بالاترین حد خود در هشت سال گذشته رسیده است. به گزارش «اسکای نیوز»، شاخص مدیران خرید بانک ریاض از 58٫2 در ماه ژانویه به میانگین فصلی 59٫8 در فوریه رسیده است که سریع‌ترین میانگین رشد از مارس سال 2015 است. افزایش بالای این شاخص به بهبود شرایط اقتصادی شرکت‌ها اشاره دارد و شاخص فرعی تقاضاهای جدید در جدیدترین بررسی‌ها طی هشت سال گذشته از 65٫3 در ژانویه به 68٫7 در ماه گذشته رسیده است و روند روبه‌رشد خود را در برهه اخیر به دلیل افزایش تقاضا ادامه می‌دهد. «نایف الغیث»، اقتصاددان ارشد بانک ریاض اظهار کرد که با وجود اوضاع مالی دشوار، تعادل عرضه و تقاضا بالا است و طرح‌ها و پروژه‌های کنونی در سراسر عربستان سعودی به اجرا درآمده است و باعث افزایش زیاد تولید و تقاضاهای جدید از شرکت‌ها و نیروی کار شده است و نرخ تورم عربستان سعودی در ژانویه به 3٫4 درصد رسید و نسبت به ماه گذشته افزایشی بود. گفتنی است عربستان به دنبال بهره‌برداری از طرحی به‌عنوان نئوم است. نئوم شهری رؤیایی به وسعت 33 برابر شهر نیویورک است. کارشناسان معتقدند بهره‌برداری از این پروژه نقطه عطفی در تاریخ بشریت است.

تلاش دولت عراق برای حل اختلافات آبی با کشورهای همسایه
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، در مصاحبه با شبکه «العراقیه» که شنبه شب پخش شد تأکید کرد که نزاع‌ها در منطقه خاورمیانه بسیار کم‌تر از مناطق دیگر است و افزود که حل نزاع‌ها باید از طریق تفاهم و همکاری باشد. وی گفت که روابط عراق با کشورهای همسایه بسیار مستحکم است و تماس‌ها با کشورهای همسایه و جهان در راستای تلاش جهت تثبیت امنیت و ثبات در عراق جریان دارد. رشید تأکید کرد که رسانه‌ها توجه جدی به وضعیت کنونی عراق و بهبود و سازندگی و امنیت و ثبات حاکم بر شهرهای عراق ندارند. رئیس جمهور عراق افزود ک کشور نیازمند تصویب برخی قوانین مهم از جمله قانون نفت و گاز است و این قانون باید در مهلت زمانی مقرر تصویب شود. وی ادامه داد که روابط بغداد با اربیل و دیگر استان‌ها روابط خوبی است و شاهد به حاشیه راندن هیچ طرفی نیستم و تصمیمات اجرایی با در نظر گرفتن هماهنگی و همکاری همه طرف‌ها گرفته می‌شود و هیئت‌های اقلیم کردستان هر هفته به غداد می‌آیند. رشید تأکید کرد که مسئله آب یک مسئله بسیار مهم در سطح جهانی است و عراق هم تلاش‌هایی را در این راستا آغاز کرده و پیشرفت‌هایی نیز به‌دست‌آمده و امیدوار است که به نتایج مطلوب که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد برسد و افزود که عراق صرفاً خواستار حق عادلانه و واقع‌بینانه خود از آب‌های مشترک است.

افتتاح دفتر منطقه‌ای سازمان ملل در دوحه
به گزارش «آناتولی» مراسم افتتاح این دفتر با حضور دبیرکل سازمان ملل و وزیر خارجه قطر برگزار شد. «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در این مراسم گفت که این رخداد بزرگ دوحه را به مرکز گفت‌وگو و اقدامات سازمان میان قطر و سازمان ملل تبدیل می‌کند و افزود که هدف قطر تبدیل‌کردن دوحه به مرکز فعالیت‌های چندجانبه و گفت‌وگوهای بین‌المللی است. دفتر منطقه‌ای سازمان ملل شامل 10 دفتر از جمله یونیسف، کمیساریای عالی امور پناهندگان، سازمان بین‌المللی مهاجرت، مرکز آموزش و توانمندسازی در مبارزه با جرایم سایبری، دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور بشردوستانه و برنامه توسعه سازمان ملل است. افتتاح این دفتر در حاشیه نشست سازمان ملل درباره کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته در دوحه انجام شده است.

«احمد نواف الاحمد» مأمور تشکیل کابینه در کویت شد
به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا) «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت دیروز طی حکمی «احمد نواف احمد جابر» را به عنوان نخست وزیر جدید مأمور انتخاب اعضای کابینه جدید کرد. در 26 ژانویه گذشته، امیر کویت با صدور فرمانی، استعفای «احمد نواف الاحمد الصباح» نخست وزیر و دولت وی را پذیرفت. دوشنبه گذشته دولت کویت استعفای خود را به «مشعل الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد این کشور تقدیم کرده بود. پیش‌ازاین منابع کویتی خبر دادند که به علت شدت گرفتن اختلافات دولت و مجلس درباره قانون معافیت بدهی‌ها و استیضاح دو وزیر، دولت کویت درصدد استعفاست. اختلافات مجلس و دولت کویت در حدود دو سال گذشته باعث استعفای چندباره دولت‌های کویت شده است.

خودداری 37 خلبان اسرائیلی از انجام رزمایش نظامی
به گزارش خبرگزاری «معاً» 37 خلبان از 40 خلبان اسکادران 69 نیروی هوایی اسرائیل ویژه حملات به اهداف دور، این تصمیم خود را به فرمانده نیروی هوایی و فرمانده اسکادران جنگنده‌های F15 I اعلام کردند.اسکادران 69 یکی از مهم‌ترین واحدهای ارتش اسرائیل است که در سال 2007 در حمله به تأسیسات هسته‌ای سوریه شرکت کرد. خلبانان آماده‌باش و ذخیره این اسکادران در کارزار بین جنگ‌ها که اسرائیل ضد اهداف ایرانی در سوریه آغاز کرده نیز مشارکت می‌کنند. در هفته‌های اخیر ارتش اسرائیل از پیدایش بحران خطرناکی در نیروهای ذخیره خود در اعتراض به اصلاحات قانونی ابراز نگرانی کرده و مقامات ارتش از این نگرانی با عنوان «خطرناک‌ترین پدیده از جنگ اکتبر 1973 تاکنون» یاد کرده‌اند. سربازان ذخیره در ارتش اسرائیل نیز طوماری را امضا کردند که تأکید می‌کند در صورت اجرای اصلاحات قانونی از حضور در نیروهای ذخیره خودداری می‌کنند. «هرتزل لوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل ماه گذشته از سربازان ذخیره خواست تا اختلافات را به بیرون از ارتش نکشانند و برای لباس ارتش احترام قائل شوند.

انتخاب مجدد «زیاد النخاله» به دبیرکلی جنبش جهاد اسلامی فلسطین
جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که «زیاد النخاله» را به عنوان دبیر کل این جنبش تا سال 2027 انتخاب کرده است. «احمد المدلل»، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی در مصاحبه با «آناتولی» اعلام کرد که انتخابات دفتر سیاسی جنبش با انتخاب زیاد النخاله به مدت چهارسال به پایان رسیده است. وی توضیح داد که النخاله دو عضو دیگر را در دفتر سیاسی منصوب خواهد کرد و افزود که برهه آینده شاهد انتخابات ویژه شورای مرکزی جنبش خواهد بود. وی اشاره کرد که جنبش 5 عضو دفتر سیاسی را برای نمایندگی داخل غزه انتخاب کرده است که شامل احمد المدلل، یوسف حساینه، محمد حمید، نافذ عزام و ولید القططی است، 4 عضو هم برای نمایندگی خارج از فلسطین انتخاب شدند که شامل اکرم العجوری، محمد الهندی، علی شاهین و احسان عطایا است. روز شنبه یک منبع به آناتولی گفته بود که جنبش جهاد اسلامی انتخابات داخلی خود را برای تعیین نمایندگان داخل و خارج از فلسطین به صورت فوق سری و دور از رسانه ها برگزار خواهد کرد. زیاد النخاله در سال 2018 به عنوان دبیر کل جنبش جهاد اسلامی انتخاب و جانشین «رمضان شلح» شد که از سال 1995 ریاست این جنبش را بر عهده داشت.

11 سازمان خواستار آزادی 4 فعال حقوق بشری در مصر شدند
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از القدس العربی، این بیانیه ساعاتی قبل از تشکیل جلسه دادگاه تجدید نظر در امور اضطراری برای صدور حکم علیه 4 فعال حقوق بشر مصری به اتهام مستندسازی و افشای نقض حقوق بشر در شبکه های اجتماعی صادر شد. این سازمان‌ها تأکید کردند که این دادگاه پیش از این احکام غیرعادلانه‌ای نسبت به سیاستمداران، فعالان حقوق بشر و خبرنگاران صادر کرده و حداقل ضمانت دادرسی عادلانه را رعایت نمی‌کند و امکان اعتراض به حکم آن وجود ندارد.

رایزنی رئیس ستاد ارتش آمریکا با مقام‌های اسرائیل درباره ایران
به گزارش ایلنا، «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا برای رایزنی با مقام‌های صهیونیست درباره همکاری دو طرف به منظور مقابله با آنچه تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خوانده شده است، وارد سرزمین‌های اشغالی شد. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای به نقل از «یوآف گالانت» وزیر جنگ این رژیم نوشت: «یکی از محورهای مهم مذاکرات دو طرف همکاری برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود.» سخنگوی میلی نیز گفته است که وی در دیدار با رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در مورد هماهنگی برای «مقابله با تهدیدهای امنیتی ایران در سطح منطقه» گفت‌وگو کرده است.

6 کشته در حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ در جنوب پاکستان
به گزارش اسپوتنیک، مقام‌های محلی پاکستان اعلام کردند که بر اثر وقوع انفجار در معدن زغال‌سنگ در جنوب غرب ایالت بلوچستان دستکم شش کارگر کشته شدند. تلویزیون داون نیوز گزارش داد که کارگران معدن در عمق بیش از 450 متری در حال کار بودند که یک انفجار قوی به دلیل تجمع گاز متان رخ داد. طبق این گزارش، کارگان معدن با ریزش بخشی از آن محاصره شدند. 

قطر دومین تأمین کننده گاز اروپا در 2022
به گزارش الخلیج آنلاین، در گزارشی که از سوی آژانس بین المللی انرژی منتشر شده، آمده است که سال گذشته حجم واردات انرژی به میزان 63 درصد در مقایسه با وضعیت عادی سال‌های گذشته افزایش داشته است. در این گزارش آمده هدف از این افزایش جبران، انرژی صادر شده از سوی مسکو بود که در پی جنگ اوکراین متوقف شد. گزارش مذکور اشاره دارد که کشورهای اروپایی در طول سال گذشته همواره به دنبال منابع جدید تأمین مالی برای انرژی بودند تا بتوانند ثبات مورد نظر از لحاظ تأمین انرژی در بازارها را پس از آنکه انرژی از سوی روسیه قطع شد، محقق کنند. آژانس بین المللی انرژی بیان کرد که واردات گاز طبیعی مایع از سوی اروپا از چند کشور و در رأس آن امریکا و قطر صورت گرفت. بر اساس گزارش مذکور، قطر طی دوره اخیر صادرات گاز را به صورت تدریجی به بازارهای اروپا گسترش داد در حالی که پیش‌تر بر بازارهای آسیا متمرکز بود.

صدور حکم بازداشت برای 4 مقامات سابق عراق
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، اداره تحقیقات سازمان پاکدستی در ساعات پایانی روز جمعه (3 مارس) با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که با دستیابی به شواهد تازه، دست داشتن شماری از مقامات ارشد دولت سابق در جنایت سرقت اموال در سازمان مالیات مشخص شده و در این راستا دادگاه کرخ دستور بازداشت و پیگرد 4 مقام بلندپایه را صادر کرده است. بر اساس این گزارش این احکام در حق وزیر دارایی سابق، رئیس دفتر نخست‌وزیر سابق، منشی مخصوص نخست‌وزیر سابق و مشاور سیاسی نخست‌وزیر سابق صادر شده است. در این بیانیه نامی از این افراد آورده نشده اما پیش‌تر سندی منتشر شده بود که از حکم بازداشت برای «علی عبدالامیر علاوی»، وزیر دارایی دولت الکاظمی، و «رائد جوحی» رئیس دفتر الکاظمی خبر می‌داد. این بیانیه اتهام این افراد را «تسهیل دستیابی به مبالغ سرقت‌شده در سازمان امور مالیاتی» دانسته و از صدور حکم توقیف اموال منقول و غیر منقول آنان خبر داده است. پرونده سرقت اموال در سازمان امور مالیاتی در اکتبر سال گذشته مطرح شد و خشم عمومی را در عراق در پی داشت. بر اساس گزارش‌های رسمی صادرشده در این پرونده 2٫5 میلیارد دلار در فاصله سپتامبر 2021 تا اوت 2022 در روندی پیچیده از سازمان امور مالیاتی اختلاس شده است. دولت عراق از زمان تشکیل، پیگیری این پرونده را در دستور کار قرارداد و بخشی از اموال را پس گرفت. «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر سابق عراق، نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که اطلاع از این موضوع و تحقیق درباره آن از زمان دولت وی آغاز شده است.

بغداد از بدترین پایتخت‌های خاورمیانه به لحاظ ترافیک و خدمات حمل و نقل
به گزارش «الفرات نیوز» به نقل از «اکونومیست» بغداد هر روزه شاهد ساعت‌ها ترافیک سنگین است که باعث شده بسیاری بازرگانان ترجیح دهند جلساتشان را به صورت آنلاین برگزار کنند. عراق در دهه 1950 یکی از به‌روزترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی در خاورمیانه را داشت و اولین کشور خاورمیانه بود که اتوبوس‌های دوطبقه وارد کرد. با این همه، دهه‌ها جنگ و محاصره اقتصادی و فساد و ضعف مدیریتی باعث شد که شبکه مواصلاتی بغداد از دهه 1980 تغییر چندانی پیدا نکند هرچند در این مدت جمعیت بغداد 3 برابر شده و به بیش از 9 میلیون تن رسیده است. در حالی که خیابان‌های بغداد برای انتقال 200 هزار خودرو طراحی شده، روزانه 2٫7 میلیون خودرو در خیابان‌های بغداد حرکت می‌کنند، ضمن اینکه در نبود جاده کمربندی کامیون‌ها هم باید از خیابان‌های شهر تردد کنند. این وضعیت همچنین باعث افزایش دمای هوا در فصل تابستان شده است. علاوه بر همه این‌ها، ده‌ها ایست بازرسی در سطح شهر بر شدت ترافیک افزوده هرچند در سال‌های اخیر و با بهبود وضعیت امنیتی بسیاری از این پست‌ها برچیده شده است. عراق در دهه 1980 طرحی برای ساخت مترو ریخت اما پس از کشیده شدن تونل‌های زیر زمینی رژیم بعث از آن تونل‌ها برای برنامه‌های امنیتی خود استفاده کرد. همچنین این کشور از حدود یک دهه پیش قراردادی بزرگ با شرکت الستوم فرانسه برای کشیدن مونوریل کشید که هنوز وارد فاز اجرا نشده است. در تازه‌ترین گام برای بهبود وضعیت خدمات حمل و نقل در بغداد، هفته گذشته «محمد شیاع السودانی» مجموعه طرح‌هایی برای ساخت پل و مسیرهای جدید در بغداد رونمایی کرد که قرار است در 5 مرحله اجرا شود

حزب سوسیال دموکرات آلمان، در انتخابات ایالتی برلین متحمل شکست سنگینی شد.
حزب چپ میانه سوسیال دموکرات که به صورت تک‌حزبی یا با مشارکت احزاب دیگر، ایالت برلین آلمان را اداره می‌کرد، با 18.7 درصد آرا، بدترین نتیجه را کسب کرد.
حزب دموکرات مسیحی که نقش اپوزیسیون حزب سوسیال دموکرات حاکم را برعهده دارد و در دسامبر 2021 از قدرت کنار رفت، بیشترین سهم را با 27.8 درصد آرا به دست آورد که تقریباً 10 درصد بیشتر از نظرسنجی‌های سپتامبر 2021 بود.
پیش‌بینی می‌شد که حزب سبزهای آلمان با 18.8 درصد آرا در رتبه دوم قرار گیرد.
دبیرکل حزب سوسیال دموکرات، شکست خود را پذیرفت اما تاکید کرد که حزب دموکرات مسیحی نمی‌تواند اکثریت مطلق را برای گرفتن سکان قدرت به دست آورد. او گفت برای صحبت در مورد سناریوهای ائتلاف زود است.
برلین که یکی از 16 ایالت فدرال آلمان است، توسط ائتلاف سه جانبه سوسیال دموکرات‌ها، سبزها و حزب چپ اداره می‌شود.
دادگاه سال گذشته به دلیل نقص در آماده سازی انتخابات و هرج و مرج در روز رای‌گیری، دستور برگزاری مجدد انتخابات 2021 را صادر کرد. محدودیت‌های ویروس کرونا و ماراتن برلین که در همان روز برگزار شد به شکایات متعددی رای‌دهندگان منجر شده بود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه