جهان در هفته‌ای که گذشت (63) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (63)

  بزرگنمایی:
اردوغان پیروز انتخابات ترکیه شد /هشدار رئیس‌جمهور مصر درباره دخالت خارجی در سودان /افزایش سطح مناسبات تهران - مسقط /افزایش ۴۰ درصدی مازاد بودجه قطر در سه ماه نخست ۲۰۲۳ /انفجار چرخ هواپیمای مصری در حین فرود در فرودگاه جده /یدیعوت آحارونوت: اسرائیل با بالون پیشرفته اعماق اردن، سوریه، لبنان و ایران را رصد می‌کند /امارات‌ ۹ تبعه لبنانی را ‌آزاد کرد /طالبان: داشتن روابط حسنه با ایران سیاست ماست /حمله توپخانه‌ای روسیه به خارکف /دیدار پاپ فرانسیس با یک مقام بلند‌پایه سعودی /ازسرگیری درگیری‌ها در سودان /کشته شدن یک رزمنده الحشد الشعبی بر اثر انفجار بمب /عبور ناو هواپیمابری چین از تنگه تایوان /ارتش صربستان در حالت آماده‌باش در مرز کوزوو /پیروزی حزب حاکم یونان در انتخابات پارلمانی

اردوغان پیروز انتخابات ترکیه شد
دور دوم انتخابات ترکیه با رقابت رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف ملت روز گذشته از 8 صبح به‌وقت آنکارا تا ساعت 17 برگزار شد. شورای‌عالی انتخابات ترکیه برای حدود 3.5 میلیون نفر از واجدان شرایط مقیم خارج از کشور، 167 حوزه رأی‌گیری در 151 نمایندگی در 73 کشور جهان در نظر گرفت. همچنین حدود 64 میلیون نفر در ترکیه واجد شرایط رأی‌دهی بودند که حدود 94 هزار صندوق رأی در استان‌های سراسر ترکیه تعبیه شده بود. در مجموعِ شمارش آرا در داخل و خارج از کشور، حدود 52 میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند که مانند دور اول نشان از مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. در پایان شمارش آرا رجب طیب اردوغان پیروز انتخابات شد و برای 5 سال دیگر رئیس‌جمهور ترکیه ماند.
*اظهارات اردوغان و قلیچدار اوغلو پس از حضور پای صندوق رأی
دو نامزد نهایی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه پس از انداختن رأی خود در صندوق، مردم این کشور را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند. به گزارش «الجزیره» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه و نامزد راه‌یافته به‌دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پس از انداختن رأی خود در صندوق گفت: مردم رئیس خود را انتخاب می‌کنند و معتقدم فرایند رأی‌گیری سریع خواهد بود. وی افزود: ترکیه بر میزان پایبندی‌اش به دموکراسی تأکید کرده است. اردوغان اظهار داشت: از رأی‌دهندگان می‌خواهیم که کوتاهی نکنند و به مراکز رأی‌دهی مراجعه کنند. کمال قلیچدار اوغلو دیگر نامزد راه‌یافته به‌دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نیز پس از دادن رأی خود گفت: از تمامی هم‌وطنان می‌خواهم به سر صندوق‌های رأی بیایند و از رأی خود دفاع کنند؛ چراکه انتخابات در شرایط سختی برگزار می‌شود. وی افزود: از تمامی هم‌وطنان می‌خواهم برای دموکراسی حقیقی مدنظرمان به صندوق‌های رأی بیایند. قلیچدار اوغلو اظهار داشت: انتخابات در شرایط سختی برگزار می‌شود و با تلاش برای تخریب وجهه‌مان مواجه شده‌ایم.
*اردوغان پیش از پایان رسمی شمارش آرا اعلام پیروزی کرد
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از پایان رسمی شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در دور دوم گفت: «می‌خواهم از مردم تشکر کنم که مسئولیت اداره کشور را برای پنج سال آینده به ما دادند.». وی افزود: «ما لایق اعتماد شما خواهیم بود.»
*تبریک ترکی نخست‌وزیر مجارستان به اردوغان: تبریک آقای رئیس
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در توییتی گفت که به رجب طیب اردوغان در پیروزی بی‌چون‌وچرا در انتخابات تبریک می‌گویم.
وی سپس به ترکی نوشت: «تبریک می‌گویم آقای رئیس»
*تبریک امیر قطر به اردوغان پیش از پایان شمارش آرای انتخابات ترکیه
تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر پیش از آنکه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به پایان برسد، به رجب طیب اردوغان تبریک گفت.
وی در توییتی گفت: «برادر عزیزم، رجب طیب اردوغان، پیروزی شما را تبریک می‌گویم و برای شما آرزوی موفقیت در دوره جدید را دارم.»
*رئیس شورای‌عالی انتخابات ترکیه: وضعیت منفی گزارش نشده است
احمد ینر، رئیس شورای‌عالی انتخابات ترکیه پس از بسته‌شدن شعب اخذ رأی گفت: «تاکنون هیچ وضعیت منفی درباره روند رأی‌گیری گزارش نشده است.»
*درخواست اردوغان از مقامات برای «مراقبت از صندوق‌های رأی»
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از مسئولان صندوق‌های رأی خواست تا از تمام این صندوق‌ها تا نهایی‌شدن نتایج محافظت کنند. اردوغان در توییتی با تشکر از مسئولان صندوق‌های رأی نوشت: «از همه دعوت می‌کنم تا زمان نهایی‌شدن نتایج از صندوق‌های رأی محافظت کنند.»
*نتایج آرا
بر اساس آخرین آمار اعلام شده در زمانی که 98.64 % آرا شمارش شده است آرای اردوغان 52.09 درصد و آرای قلیچدار اوغلو 47.91 درصد است. براین‌اساس اردوغان 27,040,928 رأی و قلیچدار اوغلو 24,871,371 از آرا را به خود اختصاص دادند. از تعداد کل آرای اخذ شده در استان‌ها 52 استان به اردوغان و 29 استان به قلیچدار اوغلو رأی داده‌اند.

هشدار رئیس‌جمهور مصر درباره دخالت خارجی در سودان
رئیس‌جمهور مصر بر ضرورت تحقق آتش‌بس در سودان و جلوگیری از دخالت خارجی در بحران کنونی این کشور تأکید کرد. به گزارش «آناتولی»، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، در سخنانی در کنفرانس شورای صلح و امنیت آفریقا، بر اهمیت هماهنگی تنگاتنگ با کشورهای همسایه برای حل بحران سودان تأکید کرد و گفت که مصر بیشترین تأثیر را از این بحران می‌پذیرد و بیشترین اهتمام را به پایان‌دادن سریع‌تر آن دارد. او گفت که تلاش‌های مصر برای پایان‌دادن به این بحران با تلاش‌های منطقه‌ای مرتبط از جمله از سوی اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب تکمیل می‌شود و افزود که نباید گذاشت پای دخالت خارجی به بحران سودان باز شود. السیسی افزود که تکاپوی مصر برای کمک به حل این بحران بر اساس اصل ضرورت آتش‌بس پایدار و حفظ نهادهای حکومتی در سودان است. در 22 مه گذشته، با تلاش‌های دیپلماتیک عربستان و امریکا ارتش سودان و نیروهای حمایت سریع به توافق آتش‌بس انسان‌دوستانه 7 روزه رسیدند؛ اما روز گذشته درگیری‌ها میان دو طرف ازسرگرفته شد. چند استان سودان از نیمه آوریل گذشته شاهد درگیری میان ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای حمایت سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) است.

افزایش سطح مناسبات تهران - مسقط
علی نجفی خوشرودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان در گفت‌وگو با روزنامه مسقط دیلی اظهاراتی را درباره روابط میان تهران و مسقط و سفر قریب‌الوقوع سفر هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به ایران بیان کرد. وی تصریح کرد: سفر هیثم بن طارق به تهران و دیدارش با رهبری ایران سطح بی‌سابقه‌ای از مشارکت و همکاری میان دو ملت را تقویت خواهد کرد. سفیر ایران در ادامه با اشاره به روابط تاریخی و ممتاز ایران و عمان، بر هماهنگی و رایزنی مستمر در زمینه مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد و گفت: علاوه بر این، هر دو کشور در مورد مسائل اقتصادی و سیاسی که به نفع مردمشان است، گفت‌وگوهای مفیدی انجام خواهند داد. نجفی خشرودی همچنین با تحسین تلاش‌های مشترک برای تقویت ارتباطات هوایی و دریایی میان دو کشور گفت: انتظار می‌رود این تحولات تأثیر قابل‌توجهی در تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی بین تهران و مسقط داشته باشد. این دیپلمات کشورمان بر تأثیرات مثبت معافیت شهروندان هر دو کشور از شرایط روادید سفر تأکید و خاطرنشان کرد: این سیاست نه‌تنها گردشگری را تسهیل کرده است، بلکه منجر به افزایش تعداد پروازهای روزانه میان ایران و عمان شده و روابط تجاری را بیش‌ازپیش تقویت کرده است. وی به‌علاوه تأکید کرد که عمان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد، زیرا رهبر معظم انقلاب همواره از نقش متوازن و تأثیرگذار مسقط در منطقه و جهان تمجید می‌کنند.

افزایش 40 درصدی مازاد بودجه قطر در سه ماه نخست 2023
مازاد بودجه عمومی قطر در سه ماه نخست 2023 با افزایش 40 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 5.22 میلیارد دلار رسید. به گزارش الخلیج آنلاین، علی بن احمد الکواری، وزیر دارایی قطر گفت که مازاد بودجه برای پرداخت بدهی عمومی و حمایت از ذخایر بانک مرکزی قطر و تقویت دارایی‌های سازمان سرمایه‌گذاری قطر استفاده می‌شود. الکواری افزود که عملکرد اقتصادی قطر در سال گذشته بسیار خوب بوده است. وی توضیح داد که بخش غیرنفتی غیر هیدروکربنی، 6.7 درصد رشد کرد و بخش نفتی نیز شاهد رشد 1.5 درصدی بود. وزیر دارایی قطر گفت که اقتصاد این کشور در سه ماه نخست سال 2023، شاهد رشد 4.8 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بود و میانگین رشد تولید ناخالص داخلی با افزایش 32 درصدی به 240 میلیارد دلار رسید. وی افزود که پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های بین‌المللی، حاکی از رشد کمتر در سال 2022 و رسیدن به 3.3 درصد است. الکواری گفت که این نسبت در این زمان و شرایط اقتصادی سخت جهان خوب است. وی اشاره کرد که این رشد ناشی از بخش غیرنفتی است و اقتصاد قطر را به جلو پیش می‌برد؛ ازاین‌رو دوحه به تغییر قیمت‌های جهانی نفت اهتمام ندارد.

انفجار چرخ هواپیمای مصری در حین فرود در فرودگاه جده
یک منبع مسئول در شرکت ملی هواپیمایی مصر گفت که در حین فرود یک هواپیما در باند فرود فرودگاه بین‌المللی جده، یکی از چرخ‌های هواپیما منفجر شد. به گزارش روسیا الیوم، وی افزود که خلبان توانست هواپیما را به‌سلامت فرود آورد. منبع مذکور گفت که همه مسافران در امنیت از هواپیما خارج شدند و هیچ‌گونه صدمه‌ای به کسی وارد نشد. وی توضیح داد که در حال حاضر بدنه هواپیما برای آغاز تعمیر، نگهداری و اقدامات لازم فنی در حال بررسی است.

یدیعوت آحارونوت: اسرائیل با بالون پیشرفته اعماق اردن، سوریه، لبنان و ایران را رصد می‌کند
به گزارش ایلنا، روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی از یک بالون در منطقه جلیل برای نظارت بر ورود هر هواپیما به آن‌سوی مرز استفاده می‌کند. این روزنامه این بالون را «بزرگ‌ترین» بالون جاسوسی در جهان با طول 117 متر توصیف کرده است. بنا به گزارش این روزنامه، ‌ این بالون در مثلث مرز اردن و سوریه قرار دارد و زمین‌های آنها را رصد می‌کند و همچنین می‌تواند موشک‌های دوربرد و پهپادهای پرتاب شده از عراق، ایران، سوریه، اردن و لبنان را شناسایی کند. این روزنامه تأکید کرد که این بالون هواپیماها را در فرودگاه سوریه در دمشق و عمق لبنان رصد می‌کند.

امارات‌ 9 تبعه لبنانی را ‌آزاد کرد
به گزارش روسیا الیوم، منابع خبری ‌گزارش دادند که امارات متحده عربی 9 تبعه لبنانی را آزادکرده است. وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که امارات متحده عربی 9 تبعه این کشور را که حدود دو ماه پیش بازداشت کرده بود، آزاد کرد. «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان از «عبدالله بن زاید آل نهیان» همتای اماراتی خود و تمامی مسئولان این کشور به دلیل همکاری در این پرونده قدردانی و بر علاقه‌مندی بیروت برای حفظ روابط برادرانه دو کشور تأکید کرد.
دستور پوتین برای تقویت امنیت مرزهای روسیه
‌به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور روسیه دستور تقویت تمهیدات امنیتی را در مرزهای این کشور صادر کرد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیروز - یکشنبه - دستور داد تا امنیت مرزی قوی‌تر شود تا از حرکت «سریع» نظامی و غیرنظامی روسیه به مناطق اوکراینی که اکنون تحت کنترل مسکو هستند، اطمینان حاصل شود. پوتین در پیام تبریکی به سرویس مرزی، شاخه‌ای از سرویس امنیت فدرال روسیه ‌در تعطیلات روز گارد مرزی گفت که وظیفه آنها «پوشش قابل‌اعتماد» خطوط در مجاورت منطقه جنگی است.

طالبان: داشتن روابط حسنه با ایران سیاست ماست
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) دفتر مطبوعاتی ریاست الوزرا حکومت طالبان دیروز با نشر اطلاعیه‌ای اعلام کرد جلسه نوبتی کمیسیون سیاسی حکومت طالبان با ریاست مولوی عبد الکبیر، معاون سیاسی و سرپرست ریاست الوزراء طالبان برگزار شد. در این جلسه که ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی نیز حضور داشت، ضمن بحث در خصوص مسائل مهم دیگر، دررابطه‌با موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران نیز بحث مفصل انجام شد و تمام جنبه‌های آن به‌تفصیل و دقت مورد ارزیابی قرار گرفت. در این جلسه باتوجه‌به جنبه‌های حقوقی، بر توافقنامه امضا شده بین کابل و تهران در سال 1351 هجری شمسی تأکید صورت گرفت و برای حل این معضل، رعایت نمودن این توافقنامه راه‌حل مناسب عنوان شد. اعضای کمیسیون سیاسی بر روابط خوب و مثبت با همسایگان به‌ویژه ایران تأکید کردند و داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را بخشی از سیاست حکومت طالبان خواندند.

حمله توپخانه‌ای روسیه به خارکف
به گزارش سی‌ان‌ان، در پی گلوله‌باران منطقه خارکف در شمال شرق اوکراین توسط روسیه، دست‌کم یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. «اوله سینیهوبوف» یک مقام محلی ارتش در این باره گفت که این حمله در روستای «شیپوواته» که حدود 50 کیلومتر با مرز روسیه فاصله دارد و در منطقه شرقی «کوپیانسک» رخ داد. وی افزود که یک زن 61ساله در شیپوواته جان خود را از دست داد. فرد مجروح نیز مردی بود که پیش‌ازاین بر اثر اصابت ترکش به بیمارستان منتقل شده بود.

دیدار پاپ فرانسیس با یک مقام بلند‌پایه سعودی
 شبکه خبری الکترونیک سعودی پست عربستان در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان دیروز - یکشنبه - میزبان «شیخ محمد العیسی» دبیرکل اتحادیه جهان اسلام  و رئیس انجمن علمای مسلمان است. این شبکه نوشت: «پاپ فرانسیس در مقر مسکونی خود در سانتا مارتا میزبان شیخ محمد العیسی، دبیرکل اتحادیه جهانی مسلمانان و رئیس انجمن علمای مسلمان است». در ادامه این بیانیه آمده است: «دو طرف درباره ارزش‌های مشترک و مقابله با افراط‌گرایی مذهبی و فکری گفت‌و‌گو خواهند کرد».

ازسرگیری درگیری‌ها در سودان 
درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان با وجود توافق بر سر آتش‌بس میان طرفین در خارطوم دیروز (شنبه 27 مه) مجدداً آغاز شد. به گزارش «آناتولی» شاهدان گزارش دادند که منطقه حی المقرن در خارطوم، پایتخت سودان، شاهد درگیری‌های شدید میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان با استفاده از تسلیحات سنگین است. شاهدان افزودند که صدای انفجارهای قوی و پرواز هواپیما در این منطقه شنیده‌اند. پیش‌ازاین، عربستان و امریکا در بیانیه مشترکی درباره توافقنامه بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان که باهدف توقف درگیری در این کشور صادر شد اعلام کردند: طرفین درگیری در این توافقنامه بر پایبندی خود به عدم تلاش برای تحقق دستاوردهای نظامی پیش از اجرای آتش‌بس تأکید کردند.

کشته شدن یک رزمنده الحشد الشعبی بر اثر انفجار بمب
به گزارش الفرات نیوز، سازمان الحشد الشعبی عراق از کشته‌شدن یکی از رزمندگان خود خبر داد. الحشد الشعبی در این بیانیه اعلام کرد که «شاکر عباس الدعمی»، رزمنده تیپ 37 رزمی الحشد الشعبی، بر اثر انفجار بمب در حین انجام مأموریت به شهادت رسید. در بیانیه مذکور آمده است که این رزمنده در صحرای النخیب حدفاصل دو استان کربلا و الانبار به شهادت رسید.

عبور ناو هواپیمابری چین از تنگه تایوان
به گزارش رویترز، وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای ‌اعلام کرد که ناو هواپیمابر «شاندونگ» چین اقدام به کشتیرانی در حدفاصل تنگه تایوان کرده است. شاندونگ اولین ناو هواپیمابری است که تماماً در چین ساخته شده و بزرگ‌ترین کشتی جنگی این کشور به شمار می‌آید. گفتنی است که در تاریخ 10 آوریل ‌نیز‌ این ناو چینی در تمرینات نظامی که پیرامون جزیره تایوان برگزار شد، شرکت کرده بود. وزارت دفاع تایوان روز - جمعه - نیز اعلام کرد که 21 فروند هواپیما و 11 فروند کشتی جنگی ارتش چین طی بیست و چهار ساعت گذشته با نزدیک‌شدن به این جزیره، اطراف آن گشت‌زنی کرده‌اند.
اعمال تحریم‌های جدید اوکراین علیه روسیه و بلاروس
به گزارش راشا تودی، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه و بلاروس اعمال کرد. زلنسکی اعلام کرد که 51 فرد و 220 نهاد مرتبط با ارتباطات و حمل‌ونقل و همچنین بخش صنعتی شمول تحریم‌های جدید کی‌یف قرار گرفته‌اند. زلنسکی طی بیانیه‌ای این خبر را در و بسایت رسمی خود اعلام کرد.

ارتش صربستان در حالت آماده‌باش در مرز کوزوو
الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان فرمان آماده‌باش ارتش این کشور را صادر کرد و به این نهاد نظامی دستور داد در مرز کوزوو مستقر شوند. میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان در یک برنامه زنده تلویزیونی تأیید کرد که ارتش این کشور فوراً به سمت مرز صربستان و کوزو حرکت کرده است. او در ادامه مدعی شد که دولت کوزوو در برابر صرب‌تبارهای مقیم جمهوری کوزوو متوسل به خشونت شده است. بنا به گزارش‌ها، مناطق شمالی جمهوری کوزوو، منطقه‌ای که تحت تسلط صرب‌تبارها است در هفته‌های گذشته و پس از برگزاری انتخابات محلی شاهد درگیری‌های خشونت‌بار میان پلیس و صرب‌تبارها بوده است. پلیس برای متفرق کردن معترضانی که تلاش داشتند مانع ورورد شهردار تازه انتخاب شده شهر زوچان شوند، گاز اشک‌آور پرتاب کرد. پس از تحریم انتخابات محلی توسط صرب‌تبارهای کوزوو، آلبانی‌تبارها به پیروزی رسیدند. تحریم انتخابات محلی توسط صرب‌تبارهای ساکن در چهار شهر شمالی کوزوو که مدعی برآورده نشدن خواسته‌هایشان برای خودمختاری هستند، یک شکست جدید در مسیر توافق ماه مارس میان صربستان و جمهوری کوزوو است. پلیس کوزوو در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج نفر از نیروهایش در اثر پرتاب سنگ و اشیای دیگر توسط معترضان مجروح شده‌اند. در مقابل، برخی مقام‌های محلی از مجروح شدن 10 صرب خبر دادند که به بیمارستان منتقل شده‌اند. دفتر ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهوری کوزوو در بیانیه‌ای صربستان را مسئول تشدید تنش دانست.

پیروزی حزب حاکم یونان در انتخابات پارلمانی
حزب حاکم یونان موسوم به «دموکراسی نوین» (ND) که تحت رهبری نخست‌وزیر فعلی است، توانست در انتخابات پارلمانی یکشنبه به پیروزی برسد، اما نتوانست به‌تنهایی کرسی‌های کافی برای تشکیل دولت را به دست آورد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، ‌ شمارش نزدیک به 90 درصد آرای حوزه‌های رأی‌گیری نشان می‌دهد که حزب دموکراسی نوین تحت امر کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان با 40.80 درصد آرا اول شده و پس از آن حزب «سیریزا» متعلق به الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر سابق یونان با 20.06 درصد آرا قرار دارد.
در انتخابات سال 2019، حزب دموکراسی نوین به 39.85 درصد رأی رسید و حزب سیریزا با 31.53 درصد رای در رتبه دوم قرار گرفت.
براساس نتایجی که وزارت کشور یونان منتشر کرده، حزب سوسیال دموکراتیک پاسوک-کینال (PASOK-KINAL) به 11.65 درصد رأی، حزب کمونیست یونان (KKE) به 7.16 درصد رأی و حزب راست افراطی راه‌حل یونان به 4.47 درصد رأی دست یافتند.
حزب  MeRA25 متعلق به یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق یونان با 2.56 درصد رأی نتوانست به آستانه 3 درصد لازم برای ورود مجدد به پارلمان دست یابد. حزب فوق محافظه‌کار پیروزی نیز که گفته می‌شود توسط کلیسای یونان حمایت می‌شود، در اولین مشارکت خود در انتخابات 2.93 درصد آرا را به دست آورد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه