پرسش و پاسخ با وزارت امور خارجه در سامانه انتشار و گردش آزاد اطلاعات سرمقاله

  بزرگنمایی:
سامانه انتشار و گردش آزاد اطلاعات اقدام مؤثری در جهت شفافیت خدمات مؤسسات عمومی کشور است. هر شهروند حق دارد از مؤسسات عمومی پرسش‌های خود مطرح کنند و مؤسسات عمومی در مدت ده روز موظف به پاسخ گوئی هستند. در صورت عدم پاسخ گوئی و در صورت موارد به کمیسیون انتشار و گردش آزاد اطلاعات، کمیسیون پاسخ را پیگیری می‌کند. آنچه در زیر مطالعه می‌کنید پرسش‌های من از وزارت امور خارجه به‌عنوان یک شهروند و پاسخ‌های وزارت امور خارجه به یک شهروند است:

سامانه انتشار و گردش آزاد اطلاعات اقدام مؤثری در جهت شفافیت خدمات مؤسسات عمومی کشور است. هر شهروند حق دارد از مؤسسات عمومی پرسش‌های خود مطرح کنند و مؤسسات عمومی در مدت ده روز موظف به پاسخ گوئی هستند. در صورت عدم پاسخ گوئی و در صورت موارد به کمیسیون انتشار و گردش آزاد اطلاعات، کمیسیون پاسخ را پیگیری می‌کند. آنچه در زیر مطالعه می‌کنید پرسش‌های من از وزارت امور خارجه به‌عنوان یک شهروند و پاسخ‌های وزارت امور خارجه به یک شهروند است:

پرسش با کد رهگیری 1542379919820
خبر زیر در حال انتشار است: بهرام قاسمی گفت: «واقعیت پول‌شویی قابل کتمان نیست.» و سخنان وزیر خارجه ایران در این مورد «تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات کشور» بوده است. هم‌زمان اعلام شد که ظریف درباره این موضوع به کمیسیون امنیت ملی مجلس «توضیح» می‌دهد. خواهشمند است ضمن تأیید صحت‌وسقم خبر، شرح اقدامات انجام‌شده را اعلام فرمایید و تشریح فرمایید به نظر وزیر محترم امور خارجه پول‌شویی در کدام بخش هدف منظور ایشان بوده است.
پاسخ 
در خصوص سخنان وزیر امور خارجه در ارتباط با موضوع پول‌شویی، سخنگوی وزارت امور خارجه توضیحاتی دادند که شما هم به آن اشاره کرده‌اید. سایر اقدامات و توضیحاتی که در این زمینه انجام خواهد شد اطلاع‌رسانی خواهد شد. درصورتی‌که مجلس محترم شورای اسلامی از ایشان توضیحی بخواهد قطعاً و بر اساس روال قانونی و معمول، در مجلس و یا کمیسیون‌های مربوطه حاضر و پاسخ‌های لازم ارائه خواهد شد.
پرسش با کد رهگیری 1542378951561
خبر زیر در فضای مجازی منتشر شده است: «زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، به دعوت ظریف به ایران سفر کرده است. سفری که در رسانه‌های آلمان بازتاب زیادی نداشت. اکنون بسیاری مایل‌اند بدانند که انگیزه سفر او به ایران و دیدار با مسئولان آن کشور چه بوده است.» خواهشمند است صحت‌وسقم خبر و شرح اقدامات انجام‌شده را اعلام فرمایید.
پاسخ 
آقای  گابریل وزیر خارجه سابق آلمان است که در حال حاضر علاوه بر فعالیت‌های حزبی و عضویت در پارلمان این کشور، از شخصیت‌های بانفوذ کشور آلمان محسوب می‌شوند که علاقه‌مند به توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. ایشان در صدر هیئتی تجاری و اقتصادی به کشورمان سفر کرده‌اند و بر اساس روال و پروتکل کشور، درصورتی‌که وزرای سابق کشورها درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه کشورمان را داشته باشند موضوع بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد که ملاقات دکتر ظریف با آقای گابریل هم در این چارچوب انجام‌شده است.
پرسش با کد رهگیری 1542612195357
خبری به این شرح در فضای مجازی منتشرشده است: «به گفته یک نماینده تندرو، معاون قوه قضائیه از وزیر خارجه ایران خواسته است تا اسناد خود درباره پول‌شویی گسترده در کشور را ارائه کند.» خواهشمند است ضمن اعلام صحت‌وسقم خبر شرح اقدامات انجام‌شده را اعلام فرمایید.
پاسخ 
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه (نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی - دوشنبه 28/8/97) : هیچ درخواستی از سوی جناب آقای اژه‌ای سخنگوی محترم قوه قضاییه تاکنون دریافت نکرده‌ایم. به نظر می‌ترسد بیان این نماینده محترم مجلس مانند دیگر بیانات وی با واقعیت تطبیق نمی‌کند و احتمالاً بر اساس سوءتفاهم یا توهم آن را بیان کرده است چراکه وقتی نامه‌ای به واخ (وزارت امور خارجه) ارسال شود می‌توان چنین ادعای کرد که این نامه به واخ ارسال شده است. بیان وزیر امور خارجه در مورد پول‌شویی آشکار است و نیاز به روشنگری ندارد. وی، یک آسیب جدی اقتصاد ایران را بیان کرد و اولین کسی نبود که در جمهوری اسلامی ایران به این مسئله اشاره می‌کند. درگذشته نیز در رسانه‌ها و توسط برخی مقامات این مسائل بیان‌شده و دکتر ظریف با توجه به اهمیت آن در اقتصاد مقاومتی و دوران تحریم بیان کرد. مطلب عجیبی بیان‌نشده است. یک تصویری است از یک مشکل که باید رفع شود. ایشان دیروز هم تأکید کرد، ارگان و شخص خاصی را متهم نکرده بلکه یک بیماری را طرح کرده است. تعجب می‌کنم چرا این گفتار تا این حد بازتاب‌های تند و عجیب نزد برخی سیاست‌مداران داشته است.
پرسش با کد رهگیری 1542416639316:
خبری با مضمون «به پیشنهاد کانادا کمیتل سوم مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن به‌شدت نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده است. معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل این قطعنامه را «سیاسی‌کاری» خواند.» در فضای مجازی در حال انتشار است. خواهشمند است صحت‌وسقم خبر را به همراه اقدامات انجام‌شده و اثرات این قطعنامه اعلام فرمایید.
پاسخ
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تصویب قطعنامه وضعیت حقوق بشر ایران در نشست کمیته سوم اجلاس هفتادوسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با حمایت برخی دولت‌هایی که خود از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر در کشورهای خود و دیگر کشورها هستند، ضمن محکوم کردن اقدام این گروه از کشورها، اظهار داشت: «این قطعنامه بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود ایران، مبتنی بر نگرشی گزینشی، تبعیض‌آمیز، غرض‌ورزانه و با اهداف سیاسی تهیه و تصویب شده است که آن را مردود می‌دانیم. قاسمی افزود: «استفاده ابزاری از حقوق بشر، قطعنامه‌های حقوق بشری و سازوکارهای بین‌المللی توسط برخی کشورهای غربی و رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه برای پیگیری مقاصد شوم  افراط‌گرایانه و همچنین  سیاست‌های آشوب‌طلبانه و حمایت از تروریست‌های تجزیه‌طلب را قویاً محکوم می‌کنیم و معتقدیم ادامه این روند اعتماد جامعه بین‌المللی به سازوکارهای بین‌المللی را تضعیف کرده و اثربخشی و کارایی آن‌ها را در مواقع ضروری و لازم زیر سؤال می‌برد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: «ز نظر ما محل مناسب و جهان‌شمول ارزیابی حقوق بشر در کشورها، سازوکار یو.پی آر (بررسی دوره‌ای جهانی) است که بدون تبعیض همه کشورها را موردبررسی قرار می‌دهد. مشارکت سازنده و فعال کشورمان در این سازوکار، نشانگر جدیت ایران در ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود از طریق همکاری‌های سازنده و سازوکارهای مبتنی بر گفتگو است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه