جهان در هفته ای که گذشت (65) اخبار جهان

جهان در هفته ای که گذشت (65)

  بزرگنمایی:
زلنسکی: عامل تحولات اخیر روسیه، شخص پوتین بود/ بمباران منطقه‌ای از اربیل توسط جنگنده‌های ترکیه/ کشته شدن ۴ نیروی امنیتی سوریه در حمله تروریستی در درعا/ نخست وزیر عراق: به واردات گاز پایان می‌دهیم/ دیدار رئیس جمهور مصر با نخست وزیر هند در قاهره/ انتخابات یونان؛ مردم برای دومین بار در دوماه گذشته پای صندوق‌های رای رفتند/ پاپان سفر لودریان به لبنان بدون دستاورد/ ۹ غیرنظامی در حمله هوایی روسیه به ادلب جان باختند/ سیاست بانک مرکزی ترکیه برای حمایت از بازار/ ادعای طالبان در مورد جلوگیری از تحصیل دختران/ سرمایه‌گذاری‌ ترکیه در خارج به ۵۰.۸ میلیارد دلار رسید/ زلنسکی: ادامه حضور نیروهای روس در خاک اوکراین نابسامانی روسیه را رقم زده است/ وزیر خارجه اوکراین از اتحادیه اروپا خواست، ترس را در قبال روسیه کنار بگذارد/ مسیر دشوار و آینده نامعلوم عضویت مقدونیه شمالی در اتحادیه اروپا/ لبنان خارج از لیست خاکستری FATF ماند/

زلنسکی:عامل تحولات اخیر روسیه، شخص پوتین بود
به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در پی تحولات اخیر روسیه، گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور «بسیار ترسیده است». زلنسکی گفت: «به روسی می‌گویم: مرد کرملین آشکارا بسیار ترسیده است و احتمالاً جایی پنهان شده است و خودش را نشان نمی‌دهد». زلنسکی همچنین گفت که اقدام‌های شخص پوتین عامل وضعیت پیش روی وی بوده است.وی ادامه داد: «پوتین می‌داند از چه می‌ترسد زیرا خودش این تهدید را ایجاد کرده است. همه بدی‌ها، همه زیان‌ها، همه نفرت‌ها توسط پوتین منتشر می‌شود». زلنسکی گفت: «تحولات اخیر در روسیه نشان می‌دهد که سران روسیه چیزی را کنترل نمی‌کنند». وی افزود: «این اتفاق در خاک روسیه که کاملاً مملو از تسلیحات است، رخ می‌دهد».

بمباران منطقه‌ای از اربیل توسط جنگنده‌های ترکیه
جنگنده‌های ترکیه دیروز یکشنبه کوهستان بربزین در استان اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق را بمباران کردند. به گزارش بغداد الیوم، جنگنده‌های ترکیه کمی پیش کوهستان بربزین در منطقه برادوست شهر اربیل را بمباران کردند. خبرنگار بغداد الیوم گفت که تاکنون حجم خسارت ناشی از این حمله مشخص نیست. روز گذشته نیز جنگنده های ترکیه منطقه کوه های متین و منطقه نهیل در العمادیه استان دهوک را بمباران کردند.نیروهای ترکیه هر از گاهی حملاتی را با جنگنده های خود به پایگاه های مرزی در اقلیم کردستان عراق، به بهانه حضور عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) انجام می دهند.

کشته شدن 4 نیروی امنیتی سوریه در حمله تروریستی در درعا
4 نفر از نیروهای امنیت داخلی سوریه در حمله مسلحانه تروریست‌ها در حومه غرب درعا در جنوب سوریه جان باختند. به گزارش روسیا الیوم، یک منبع در فرماندهی پلیس درعا گفت که این حمله تروریستی ساعت هفت و 30 دقیقه صبح امروز رخ داد و چندین نیروی دیگر نیز مجروح شدند. وی افزود که نیروهای پلیس در حال رفتن برای تامین امنیت مراکز امتحانی در روستای المزیریب بودند. منبع مذکور تصریح کرد که مهاجمان به سوی گشت پلیس به شدت تیراندازی کردند که منجر به کشته و زخمی شدن نیروهای پلیس شد.

نخست وزیر عراق: به واردات گاز پایان می‌دهیم
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که به زودی مساله واردات گاز برای تأمین سوخت نیروگاه‌های برق پایان می یابد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی شنبه شب (24 ژوئن) در برنامه‌ای تلویزیونی گزارشی از برنامه‌های اجرا شده دولتش ارائه داد و گفت که پروژه‌های سیکل ترکیبی برق برای عراق سه هزار مگاوات برق تامین می‌کند. السودانی افزود که بدون دریافت عوارض مصرف برق نخواهیم توانست برق را به صورت پیوسته تامین کنیم. گفتنی است عراق برای تولید برق به واردات گاز ایران وابسته است که سعی دارد این وابستگی را کاهش دهد. عراق در این راستا، پروژه اتصال شبکه برق خود به اردن، ترکیه و شورای همکاری و نیز گردآوری گاز مشعل و بهره برداری از ذخایر گازی را دنبال می‌کند.

دیدار رئیس جمهور مصر با نخست وزیر هند در قاهره
به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر دیروز -یکشنبه- در کاخ الاتحادیه در قاهره از «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند استقبال کرد.«احمد فهمی»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر تاکید کرد که رهبران دو کشور در این دیدار بر روابط مشترک تاریخی و برجسته بین دو کشور دوست تاکید کردند. السیسی و مودی همچنین بر تعهد متقابل برای دستیابی به افق‌های گسترده تر همکاری در زمینه‌های مختلف به ویژه از طریق افزایش دیدارهای متقابل بین مقام‌های ارشد دو کشور تاکید کردند. 

انتخابات یونان؛ مردم برای دومین بار در دوماه گذشته پای صندوق‌های رای رفتند
مردم یونان صبح یکشنبه 25 ژوئن برای بار دوم در پنج هفته گذشته در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کردند. حوزه‌های رای‌گیری از ساعت 7 صبح به وقت محلی درهای خود را به روی رای‌دهندگان گشودند.به نظر می‌رسد حزب محافظه‌کار «دموکراسی نوین» به رهبری کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان که در چهارسال گذشته بر مسند قدرت بوده است، بخت اول پیروزی باشد. اگرچه حزب او در انتخابات پیشین در ماه مه با اختلاف چشمگیری از دیگر رقبا پیشی گرفت اما نتوانست تعداد کرسی‌های لازم را میان 300 جایگاه پارلمان این کشور برای تشکیل دولت به‌دست آورد. آقای میتسوتاکیس 55 ساله اکنون به دلیل قانون جدید انتخابات یونان که کرسی‌های اضافی برای حزب برنده در نظر می‌گیرد، امید‌وار است بتواند کرسی‌های لازم را برای تشکیل دولتی با اکثریت پارلمانی قدرتمند به‌دست آورد. در قانون انتخاباتی نوین یونان، به حزب پیروز بسته به عملکردش بین 25 تا 50 کرسی پارلمانی به عنوان پاداش اعطا می‌شود. آقای میتسوتاکیس برای تشکیل دولت به 151 کرسی پارلمان نیاز دارد. الکسیس سیپراس، رهبر حزب چپ‌گرای «سیریزا» رقیب اصلی آقای میتسوتاکیس در این انتخابات است. وی در میانه دهه پرتلاطم بحران اقتصادی یونان از سال 2015 تا 2019 میلادی نخست‌وزیر این کشور بود. حزب او در انتخابات گذشته عملکرد قابل قبولی نشان نداد و با اختلاف 20 درصد نتیجه را به حزب دموکراسی نوین واگذار کرد. انتخابات روز یکشنبه بسیار تحت‌الشعاع حادثه غرق شدن کشتی مهاجران در سواحل یونان قرار دارد که هفته گذشته روی داد و منجر به مرگ و مفقود شدن صد‌ها نفر شد؛ با این وجود به نظر می‌رسد مسائل اقتصادی همچنان دغدغه نخست رای‌دهندگان است. نخستین نتایج شمارش آرا قرار است با بسته‌شدن صندوق‌ها در ساعت 7 بعد از ظهر به وقت محلی اعلام شود.

پاپان سفر لودریان به لبنان بدون دستاورد 
سفر فرستاده ویژه فرانسه به لبنان بدون هیچ دستاوردی برای حل بحران سیاسی این کشور پایان یافت.به گزارش اسپوتنیک، «ژان ایو لودریان»، فرستاده فرانسه سفر چهار روزه خود به لبنان را بدون پیشرفت در حل بحران خلأ ریاست جمهوری به پایان رساند.لودریان گفت که به زودی به بیروت بازخواهد گشت، زیرا گذشت زمان به نفع لبنان نیست.وی افزود: «در این سفر ابتدا خواستم شنونده باشم به همین دلیل با مقام‌های مذهبی و نظامی و همچنین نمایندگان همه طرف‌های حاضر در پارلمان دیدار کردم». لودریان ادامه داد: «گزارش این ماموریت را پس از بازگشت به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ارائه خواهم کرد».وی تاکید کرد که برای تسهیل گفت‌وگوی سازنده و فراگیر بین طرف‌های لبنانی به منظور دستیابی به یک راه‌حل توافقی و مؤثر جهت خروج از خلاء نهادها و انجام اصلاحات لازم در راستای پیشرفت پایدار لبنان با شرکای اصلی این کشور رایزنی خواهد کرد.

9 غیرنظامی در حمله هوایی روسیه به ادلب جان باختند
بنا به اعلام منابع محلی سوریه، طی حمله جنگنده‌های روسیه به منطقه کاهش تنش ادلب، دست‌کم 9 غیرنظامی کشته و 30 نفر دیگر زخمی شدند.بر این اساس، جنگنده‌های روسی ساعت 10:03 صبح امروز از پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه سوریه به پرواز درآمده و بازار سبزیجات شهر جسرالشغور و روستای بینین استان ادلب را بمباران کردند.در همین راستا دفاع مدنی سوریه (کلاه سفیدها) با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که طی حمله جنگنده‌های روسی به منطقه کاهش تنش ادلب دست‌کم 9 غیرنظامی جان باخته و 30 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سیاست بانک مرکزی ترکیه برای حمایت از بازار
بانک مرکزی ترکیه روز یکشنبه با هدف افزایش عملکرد سازوکارهای بازار و در پی افزایش نرخ بهره از 8.5 درصد به 15 درصد، از اتخاذ اقدامات جدیدی برای کاهش نرخ تامین مالی الزامی اوراق قرضه برای بانک‌ها خبر داد. بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد با هدف افزایش عملکرد سازوکارهای بازار و تقویت ثبات بازارهای مالی کلان، قوانین تامین مالی اوراق قرضه را تسهیل کرده است. این بانک در پی جلسه روز سه‌شنبه کمیته سیاست‌گذاری پولی، در بیانیه‌ای از اتخاذ سیاست‌هایی مبنی بر تسهیل و بهبود چارچوب احتیاطی خرد و کلان بصورت تدریجی خبر داد. بر اساس اطلاعیه روزنامه رسمی ترکیه، نرخ تامین مالی اوراق قرضه‌ای که بانک‌های این کشور موظفند به سپرده‌های ارزی خود اختصاص دهند از 10 درصد به 5 درصد تنزل یافته است. بر اساس قوانین جدید، بانک‌ها نیز موظفند بین 3 تا 12 درصد از ذخیره لیر خود را به تامین مالی اوراق قرضه اختصاص دهند. این میزان پیش‌تر 3 تا 17 درصد بوده است. بانک‌هایی هم که سهم سپرده لیر آنها کمتر از 57 درصد کل سپرده‌هاست، موظفند 7 درصد دیگر به تامین مالی اوراق قرضه اختصاص دهند. پیش‌تر این میزان مربوط به بانک‌هایی بود که سهم سپرده لیرشان کمتر 60 درصد کل سپرده‌ها بود.

ادعای طالبان در مورد جلوگیری از تحصیل دختران
سخنگوی طالبان با اظهار اینکه برنامه آموزشی سابق توسط غربی‌ها به کشور تحمیل شده بود، دلیل تعلیق آموزش دختران را ایجاد اصلاحات در این برنامه خواند. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در یک گفتگوی تلویزیونی درباره چرایی تعلیق تحصیل دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان تصریح کرد تعطیلی مدارس به دلیل اصلاحات ضروری صورت گرفته است، چرا که برنامه آموزشی سابق از غرب آمده و توسط غربی‌ها تحمیل شده بود. مجاهد گفت: ما نگفتیم که تحصیل دختران ممنوع است یا اینکه اجازه تحصیل به آنها نمی‌دهیم، بلکه این تعلیق تا امر ثانی است، به این معنی که اصلاحاتی در آن بوجود می‌آید. وی همچنین مدعی شد در گذشته در 30 درصد مناطق افغانستان امکان دسترسی به آموزش وجود داشت، اما اکنون مدارس در 100 درصد مناطق ولایت‌ها، شهرها و روستاها توسعه یافته و آموزش بیشتر شده است.سخنگوی طالبان در پاسخ به پرسش خبرنگار «آمو»، مبنی بر اینکه چرا کابل پیش‌شرط‌های جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن، به ویژه مسئله رعایت حقوق زنان را نمی‌پذیرد، گفت: ما برای اصلاحات نیازمند وقت هستیم، اما اگر دنیا بخواهد این موضوع را ابزار قرار دهد و بهانه‌سازی کند، ممکن است هر روز هر چیزی را بهانه قرار دهند، ما نمی‌خواهیم چیزی را انجام دهیم که اشغالگران دوست داشته باشند، چیزی که جامعه و دین و ارزش‌های ما می‌خواهد برای ما مهم است.

سرمایه‌گذاری‌ ترکیه در خارج به 50.8 میلیارد دلار رسید
ترکیه به صورت مستقیم تا پایان سال گذشته بیش از دو هزار و 33 پروژه سرمایه‌گذاری در 128 کشور دارد. به گزارش آناتولی، براساس اعلام وزارت بازرگانی ترکیه، سرمایه‌گذاری‌های مستقیم ترکیه در خارج از کشور تا پایان سال گذشته به 50.8 میلیارد دلار رسید. بنابر اطلاعاتی که به آناتولی رسیده است، حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی افراد خارجی حقیقی و حقوقی مقیم ترکیه تا پایان سال 2022 به 54.1 میلیارد دلار بود. به معنای دیگر، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ترکیه، بیش از سرمایه‌گذاری های این کشور در خارج است. ترکیه طی سال های گذشته در تشویق سرمایه‌گذاری های خارجی برای جذب سرمایه به بازارهای داخلی موفق بوده است.ترکیه در میان دو هزار و 33 سرمایه‌گذاری که در اتحادیه اروپا صورت گرفته، 750 سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. ترکیه همچنین 465 سرمایه گذاری در روسیه، بریتانیا و کشورهای حوزه بالکان و اعضای انجمن تجارت آزاد اروپا و منطقه شرق اروپا انجام داده است.در کشورهای آسیایی نیز، 229 سرمایه گذاری توسط ترکیه صورت گرفته که 222 کشور از خاور نزدیک و میانه و 183 سرمایه‌گذاری در امریکای شمالی، 77 سرمایه گذاری در شمال افریقا و 57 سرمایه‌گذاری در سایر کشورهای افریقا صورت گرفته است. ترکیه 24 سرمایه گذاری در اقیانوسیه و 18 سرمایه‌گذاری در امریکای مرکزی و منطقه دریای کارائیب و سرمایه‌گذاری‌های دیگری در کشورهای امریکای جنوبی نیز دارد.

زلنسکی: ادامه حضور نیروهای روس در خاک اوکراین نابسامانی روسیه را رقم زده است
«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین دیروز -شنبه- گفت که شورش مسلحانه توسط گروه واگنر دلیلی بر ضعف و بی‌ثباتی سیاسی روسیه است.زلنسکی گفت: «ضعف گسترده روسیه مشهود است. هر چه روسیه نیروها و مزدوران خود را در خاک ما بیشتر نگه دارد، در ادامه با هرج و مرج، درد و مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد».وی تاکید کرد: «اوکراین می‌تواند از اروپا در برابر گسترش شرارت و هرج‌ومرج روسیه محافظت کند».

وزیر خارجه اوکراین از اتحادیه اروپا خواست، ترس را در قبال روسیه کنار بگذارد
 دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر نوشت: وقتش رسیده موضع خنثی و غلط و همچنین ترس از ایجاد تنش را رها کنید و به اوکراین تمامی تسلیحاتی که نیاز دارد را بفرستید. دوستی و تجارت با روسیه را فراموش کنید. وقتش رسیده به رژیم پوتین که همه از آن متنفرند اما از آن می‌ترسند، پایان دهیم.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز به تحولات جاری در روسیه واکنش نشان داده است. زلنسکی با انتشار یک پست در کانال تلگرامش نوشت: هر کسی که راه شر را انتخاب کند خودش را نابود می‌کند و ضعف روسیه آشکار است.

مسیر دشوار و آینده نامعلوم عضویت مقدونیه شمالی در اتحادیه اروپا 
آغاز گفتگوهای پیوستن به اتحادیه اما نتوانست در فضای سیاسی پر التهاب مقدونیه شمالی آرامشی هرچند نسبی را برای دولت این کشور به ارمغان آورد. چالش پیش روی آلبانی مثل بسیاری دیگر از کشورهای در انتظار پیوستن به اتحادیه اروپا چالش اصلاحات قانونی و تغییرات بنیادی در ساختار قضائی و قوانین اجرایی این کشور است. مقدونیه شمالی پس از سال‌ها انتظار روز پنج‌شنبه گفتگوهای عضویت در اتحادیه اروپا را آغاز کرد، اتفاقی که سال‌ها انتظار و حتی اجبار به تغییر نام این کشور را برای تسهیل پذیرش به همراه داشت. استیوُ پندارُوسکی، رئیس جمهوری مقدونیه شمالی از جمله‌ی سیاستمداران حامی طرح میانجگری فرانسه میان مقدونیه و بلغارستان بود که به سال‌ها مانع تراشی در پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا پایان داد. رئیس جمهوری مقدونیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: « روند اتخاذ شده و رویکرد بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه نسبت عضویت مقدونیه شمالی مخصوصا رفتار بلغارستان در طی دو سال گذشته برای ما تحقیرآمیز بوده است.

لبنان خارج از لیست خاکستری FATF ماند
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ویژه نظارت بر جرائم مالی، روز گذشته با انتشار بیانیه ای لبنان را خارج از لیست خاکستری کشورهای تحت نظارت خاص اعلام کرد.به گزارش «النهار» این موضوع پس از ارزیابی های اولیه بود که نگرانی هایی را از وضعیت لبنان در لیست FATF ایجاد کرد.
3 منبع آگاه در ماه مه به رویترز اعلام کردند که لبنان به علت اقدامات ناکافی در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، احتمالا در لیست خاکستری FATF قرار خواهد گرفت.اما لیست اصلاح شده ای که روز گذشته منتشر شد، شامل لبنان نبود؛ همچنین مسئولان FATF نام لبنان را در جریان کنفرانس مطبوعاتی پس از صدور بیانیه ذکر نکردند.یک منبع دیپلماتیک آگاه ماه گذشته به رویترز گفت که بخش خاور میانه و شمال آفریقا در FATF در ارزیابی اولیه، لبنان را با یک نمره، بالاتر از لیست خاکستری قرار داده است.


نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی است اگر امکان دارد نحوه دسترسی آسان برای خرید هفته نامه ها را در سایت طاقچه در گوشی های تلفن همراه مهیا کنید چون هر سری برای خرید دچار مشکل می شوم

۱۴۰۲/۰۴/۲۰

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه