جهان در هفته ای که گذشت (67) اخبار جهان

جهان در هفته ای که گذشت (67)

  بزرگنمایی:
جنگ در حال رسیدن به روسیه است/ کشته شدن ۴ نیروی امنیتی در حمله به یک قرارگاه در مصر/ ۱۲.۹ میلیارد دلار درآمد ترکیه از گردشگری در ۳ ماه/ حمله پهپادی به مقر پلیس در استان بریانسک روسیه/ چین و امارات رزمایش مشترک نظامی برگزار می‌کنند/ یورش نیروهای اسرائیلی به جنین/ عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح اوکراین/ چراغ‌سبز پوتین به مذاکره با اوکراین/ رایزنی هسته‌ای امارات و کره‌جنوبی در سئول/ منابع امنیتی: اسرائیل خود را برای تنش احتمالی در مرز لبنان آماده می‌کند/ آزمایش موفقیت‌آمیز جنگنده سوخو-۲۵ آذربایجان پس از نوسازی در ترکیه/ کشته شدن ۴ کودک در بمباران جنوب خارطوم/ کمک ۱۰۰ میلیون دلاری قطر به اوکراین/ مسکو از سرنگونی موشک اوکراینی بر فراز شهر مرزی روسیه خبر داد/ ۴ کشته در حمله پهپادی ترکیه به سلیمانیه عراق/ کمک ۲۰۵ میلیون دلاری انگلیس به یمن/ راست افراطی آلمان برای صدراعظمی نامزد میدهد/ چرا اسپانیا در برابر ظهور راست افراطی در اتحادیه اروپا سر خم نکرد؟

جنگ در حال رسیدن به روسیه است
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه پس از حمله پهپادی به یک منطقه تجاری در مسکو گفت: «جنگ در حال رسیدن به روسیه، به مراکز استراتژیک و پایگاه‌های نظامی آن است.» وی در سخنرانی روزانه خود گفت: «به‌تدریج جنگ به خاک روسیه، به مراکز نمادین و پایگاه‌های نظامی آن می‌رسد و این یک‌روند اجتناب‌ناپذیر، طبیعی و کاملاً عادلانه است.» وی افزود: «اوکراین در حال قوی‌تر شدن است.» وی هشدار داد که این کشور باید برای حملات جدید که زیر ساخت‌های انرژی را در زمستان آینده هدف قرار می‌دهند آماده شود. روسیه صبح یکشنبه اعلام‌کرد که در دو حمله جداگانه پهپادهای اوکراینی را رهگیری کرده است که یکی شبه جزیره کریمه و دیگری مسکو را هدف قرار داده‌بودند. فرودگاه بین‌المللی روسیه در مسکو برای مدت کوتاهی بسته شد و دو برج اداری در منطقه تجاری شهر آسیب جزئی دیدند. وزارت دفاع روسیه اعلام‌کرد که حمله به مسکو با سه پهپاد بود که یکی از آن‌ها سرنگون شد و دو فروند دیگر خنثی شدند. این حادثه که چهارمین حمله از این دست در ماه جاری و سومین در عرض یک هفته اخیر است، نگرانی‌ها را در مورد آسیب‌پذیری مسکو در هجدهمین ماه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تشدید کرد. 

هزاران نفر از طرفداران نظامیان تظاهرات کردند و سفارت فرانسه را آتش زدند
هزاران نفر از حامیان حکومت نظامی که چند روز قبل نیجر را تحت سلطه خود درآورد، روز یکشنبه در نیامی، پایتخت این کشور با به اهتزاز درآوردن پرچم روسیه و فریاد زدن نام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور راهپیمایی کردند. آن‌ها همچنین فرانسه را که سال‌ها پیش قدرت استعماری غالب نیجر بود، محکوم کردند. بنابر اظهارات یکی از شاهدان که در درون سفارت فرانسه در نیامی حضور داشت و همچنین تصاویر منتشر شده از این شهر، معترضان تا روبه‌روی سفارت فرانسه راهپیمایی کردند و سپس یکی از درهای این سفارت را به آتش کشیدند. ارتش نیجر تظاهرکنندگان را متفرق کرد. گروه نظامی مزدور واگنر درحال‌حاضر در مالی در همسایگی نیجر فعالیت دارد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به‌دنبال افزایش نفوذ این کشور در منطقه است. با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا رهبر جدید حکومت نظامی به همراهی با مسکو خواهد پرداخت و یا به همکاری با شرکای غربی نیجر ادامه خواهد داد. چند روز پس از آن‌که سربازان شورشی رئیس جمهوری نیجر را که به‌صورت دموکراتیک انتخاب شده بود، برکنار کردند، عدم اطمینان از آینده این کشور افزایش یافته و برخی دلیل حکومت نظامی را تسلط بر قدرت نظامیان دانستند. 
بنابر اعلام شورشیان، آن‌ها محمد با زوم، رئیس جمهوری نیجر را برکنار کرده‌اند. با زوم دو سال پیش در نتیجه نخستین انتقال قدرت صلح‌آمیز و دموکراتیک از زمان استقلال این کشور از فرانسه، به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. 

کشته شدن 4 نیروی امنیتی در حمله به یک قرارگاه در مصر
در حمله به یک قرارگاه امنیتی وابسته به شورای امنیت ملی مصر در منطقه عریش (شمال صحرای سینا)، 4 افسر و نیروی پلیس کشته شدند. به گزارش «الجزیره» به نقل از «اسوشیتد پرس»، این قرارگاه تحت تدابیر شدید امنیتی بوده است. این خبرگزاری افزوده که اجساد این قربانیان به بیمارستان نظامی عریش منتقل شده و همگی از نیروهای ستاد عملیات ویژه سازمان امنیت مرکزی مصر هستند. رسانه‌های مصری روز یکشنبه خبر داده‌بودند که یک افسر و دو پلیس در درگیری مسلحانه کشته‌شده‌اند. این رسانه‌ها تأکید کردند که در حدود ساعت 7 صبح روز یکشنبه صدای تیراندازی در محل حادثه شنیده شده و تا ساعت 15 ادامه داشته است و هم‌زمان خدمات اینترنت در کل شهر قطع شده‌است. تاکنون هیچ بیانیه رسمی از جانب دولت مصر در این باره منتشر نشده است.

12.9 میلیارد دلار درآمد ترکیه از گردشگری در 3 ماه
آمارهای سازمان آمار ترکیه حاکی از آن است که درآمد ترکیه از گردشگری افزایش یافته‌است. به گزارش النهار، درآمد ترکیه از گردشگری با افزایش 23.1 درصدی در سه ماه دوم سال جاری، به 12.98 میلیارد دلار رسید. درآمد ترکیه از بخش گردشگری در سال 2022 در مقایسه با سال پیش از آن، به میزان 53.4 درصد افزایش یافته و به رقم بی سابقه 46.28 میلیارد دلار رسیده بود. از دلایل افزایش بی سابقه درآمد ترکیه از بخش گردشگری خود در سال گذشته می‌توان به پایان اپیدمی کرونا و پیامدهای جنگ اوکراین اشاره کرد که موجب افزایش سفر روس‌ها به ترکیه شد.

حمله پهپادی به مقر پلیس در استان بریانسک روسیه
«الکساندر بوگوماز»، فرماندار منطقه «تروپچوفسکی» در استان بریانسک روسیه اعلام‌کرد که یک پهپاد متعلق به نیروهای مسلح اوکراین به ساختمان اداره امور داخلی در منطقه حمله کرد. فرماندار این منطقه گفت: «نیروهای مسلح اوکراین شبانه به منطقه تروپچوفسکی حمله کردند. این پهپاد یک خمپاره بر روی ساختمان اداره پلیس منطقه پرتاب کرد. این حمله تلفات جانی نداشت اما به سقف و پنجره‌های ساختمان خسارت وارد شد». طبق این گزارش، نیروهای اوکراینی به‌طور مداوم مناطق مرزی روسیه در استان‌های «بلگورود»، «بریانسک»، «کورسک» و «ورونژ» را به روش‌های مختلف هدف قرار می‌دهند.

چین و امارات رزمایش مشترک نظامی برگزار می‌کنند
به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، چین و امارات رزمایش مشترک نظامی برگزار می‌کنند. وزارت دفاع چین دیروز -دوشنبه- اعلام‌کرد چین و امارات اولین رزمایش مشترک نیروی هوایی خود را برگزار خواهند کرد. در بیانیه کوتاهی از سوی این وزارتخانه آمده است: «بر اساس برنامه سالانه و توافق حاصل شده بین دو طرف، آموزش مشترک نیروی هوایی در ماه اوت در منطقه سین کیانگ اویغور برگزار خواهد شد.» این اولین بار است که چین و امارات چنین رزمایش نظامی را با هدف تعمیق تبادلات و همکاری عمل‌گرایانه بین دو نظامی و افزایش درک و اعتماد متقابل برگزار می‌کنند.

یورش نیروهای اسرائیلی به جنین
به گزارش العربی الجدید، نیروهای رژیم صهیونیستی دیروز -دوشنبه- به شهر جنین یورش بردند و با فلسطینیان درگیر شدند. منابع محلی تأکید کردند که نیروهای رژیم صهیونیستی از چند محور به منطقه واد عز الدین در شرق جنین یورش بردند. به گفته این منابع، نیروهای اسرائیلی «فتحی عتوم»، اسیر آزاد‌شده فلسطینی را پس از کمتر از دو ماه از آزادی‌اش، مجدداً بازداشت کردند. نیروهای اسرائیلی همچنین «ربیع الصانوری»، جوان فلسطینی را در پی یورش به منزلش بازداشت کردند.

عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح اوکراین 
وال‌استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد که عربستان سعودی قرار است در ماه اوت، میزبان مذاکرات صلح اوکراین باشد. در این نشست از کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای بزرگ در حال توسعه از جمله هند و برزیل دعوت شده‌است. این گزارش به نقل از دیپلمات‌های درگیر در این مذاکرات صلح نوشت که مقامات ارشد 30 کشور از جمله اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا در روزهای 5 و 6 اوت در این نشست در عربستان حضور پیدا خواهند کرد. در این گزارش آمده است که اوکراین و مقامات غربی امیدوارند این مذاکرات بتواند به حمایت بین‌المللی از شرایط صلح به نفع اوکراین منجر شود. کرملین مدعی است حدود یک ششم اوکراین را به خود ضمیمه کرده و می‌گوید مذاکرات صلح با اوکراین را تنها در صورتی ممکن می‌داند که کی‌یف «واقعیت‌های جدید» را بپذیرد. در واقع اشاره کرملین به ادعای ارضی جدید است. در مقابل هم کی‌یف می‌گوید مذاکره با روسیه تنها پس از خروج نیروهای مسکو از اوکراین امکان‌پذیر خواهد بود. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کشورها در این مذاکره شرکت خواهند کرد. با این حال بریتانیا، آفریقای جنوبی، لهستان و اتحادیه اروپا از جمله طرف‌هایی هستند که حضورشان را در این نشست تایید کرده‌اند و انتظار می‌رود، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم در آن حضور پیدا کند.

چراغ‌سبز پوتین به مذاکره با اوکراین  
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز شنبه گفت که ابتکارات رهبران آفریقایی می‌توانست مقدمه‌ای برای صلح با اوکراین باشد. وی همچنین افزود که روسیه از مذاکره صلح با اوکراین متناع نمی‌کند. آقای پوتین پس از دیدار با رهبران آفریقایی در سن‌پترزبورگ و گفتگو با آن‌ها بر سر برنامه پیشنهادی‌شان برای صلح با اوکراین با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «مفادی در این برنامه پیشنهادی وجود دارد که هم‌اکنون نیز در حال اجرا است اما اجرایی کردن برخی از موضوعات آن دشوار یا غیرممکن است.» رئیس جمهوری روسیه یکی از مفاد این پیشنهاد را آتش‌بس عنوان کرد و گفت: «اما ارتش اوکراین در حال حمله است. آن‌ها در حال اجرای یک عملیات راهبردی تهاجمی بسیار بزرگ هستند. ما نمی‌توانیم زمانی که مورد هجوم قرار می‌گیریم آتش‌بس اعلام کنیم.» وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آغاز مذاکرات صلح گفت: «ما آن‌ها را رد نکردیم. اما برای اینکه چنین روندی آغاز شود به توافق دو طرف نیاز است.» ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ایده آتش‌بس را در حالی که یک‌پنجم قلمروی کشورش توسط روسیه اشغال‌شده، رد کرده است و می‌گوید که این کار به نیروهای روسیه فرصت می‌دهد تا پس از 17 ماه نبرد به تجدید قوا و سازماندهی مجدد بپردازند.

رایزنی هسته‌ای امارات و کره‌جنوبی در سئول
وزارت خارجه کره‌جنوبی از انجام رایزنی‌های هسته‌ای در سطح بالا با مقامات اماراتی در سئول خبر داد. به گزارش «روسیا الیوم» وزارت امور خارجه کره‌جنوبی اعلام‌کرد که دو کشور در پنجمین نشست رایزنی‌های عالی پیرامون همکاری هسته‌ای میان کره‌جنوبی و امارات، درباره توسعه همکاری در عرصه‌های جدیدی همچون رآکتورهای کوچک مدولار توافق کردند. در این نشست او یونگ جو، معاون دوم وزیر خارجه کره‌جنوبی و سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی و امور زیربنایی امارات حضور داشتند. طبق اعلام خبرگزاری یونهاب کره‌جنوبی، رایزنی‌های هسته‌ای میان این دو کشور در سال 2018 برای بررسی موضوعات مربوط به همکاری هسته‌ای آغاز شد.

منابع امنیتی: اسرائیل خود را برای تنش احتمالی در مرز لبنان آماده می‌کند
یک پایگاه خبری اسرائیلی خبر داد که وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه نقشه‌های عملیاتی لازم برای تنش احتمالی در مرزهای لبنان را تأیید کرده است. پایگاه «والا» در گزارشی به نقل از منابع آگاه امنیتی تأکید کرد که نقشه عملیات تأییدشده توسط «یوآف گالانت» وزیر دفاع اسرائیل، شامل چند حالت از جمله احتمال کشیده شدن تنش به یک جنگ تمام‌عیار است. همزمان کانال 13 اسرائیل اعلام‌کرد که ارتش اسرائیل نیروهای بیشتری را به مرزهای لبنان ارسال کرده و این اقدام برای پیشگیری از هرگونه درگیری احتمالی با حزب‌الله لبنان است. این گزارش افزوده دیروز (یکشنبه) «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با فرماندهان امنیتی برای بررسی وضعیت امنیتی مرزهای شمالی اسرائیل تشکیل جلسه داد. از سوی دیگر، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان روز (شنبه) به اسرائیل بابت هرگونه «حماقت» هشدار داد و تأکید کرد که نیروهای مقاومت کاملاً آماده‌اند و در انجام مسئولیت خود کوتاهی نخواهند کرد.

آزمایش موفقیت‌آمیز جنگنده سوخو-25 آذربایجان پس از نوسازی در ترکیه
یکی از هواپیماهای سوخو-25 آذربایجان که به‌منظور رفع نیازهای نوسازی فرماندهی نیروی هوایی این کشور در ترکیه مدرنیزه می‌شوند، اولین آزمایش خود را با موفقیت انجام داده و تحویل فرماندهی نیروی هوایی آذربایجان شد. وزارت دفاع آذربایجان طی بیانیه‌ای اعلام‌کرد: اولین هواپیمای سوخو-25 که توسط شرکت صنایع هواوفضای ترکیه (TUSAŞ) نوسازی شده‌است به باکو انتقال یافت. در این بیانیه آمده است که پروازهای آزمایشی این هواپیما که در اختیار خلبانان جنگنده آذربایجانی قرار گرفته، با موفقیت انجام شد. گفتنی است ترکیه، هواپیماهای سوخو-25 آذربایجان را مدرنیزه و نوسازی می‌کند و مراسم امضای قرارداد این پروژه بین وزارت دفاع آذربایجان و صنایع هواوفضای ترکیه (TUSAŞ) در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی (IDEF 2023) برگزار شد.

 کشته شدن 4 کودک در بمباران جنوب خارطوم
به گزارش روسیا الیوم، ارتش سودان روز -یکشنبه- اعلام‌کرد که 4 کودک از یک خانواده در بمباران نیروهای واکنش سریع در محله «الرمیله» در نزدیکی انبار تسلیحات ارتش کشته شدند. این در حالی است که ارتش سودان صبح امروز آتش توپخانه سنگینی را از پایگاه نظامی «کرری» به‌سمت مواضع نیروهای واکنش سریع در مناطق مرکزی و غربی «ام درمان» و مناطق دیگر در شمال خارطوم شلیک کرد. وزارت خارجه سودان در عین حال اعلام‌کرد که هیئت ارتش سودان در مذاکرات جده آماده بازگشت به میز مذاکره خواهد بود. نیروهای واکنش سریع نیز به نوبه خود حضور در بیمارستان‌ها و اماکن عمومی را تکذیب و این ادعاها را تلاشی برای رفع محاصره مقرهای نظامی دانستند.

کمک 100 میلیون دلاری قطر به اوکراین
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر از کمک 100 میلیون دلاری بشردوستانه به اوکراین خبر داد. به گزارش «آناتولی» این خبر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک آل ثانی با دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، در کی‌اف و در جریان سفر رسمی نخست‌وزیر قطر به اوکراین بیان شد. در این کنفرانس، نخست‌وزیر قطر از کمک 100 میلیون دلاری کشورش برای کمک به کاهش شدت وخامت اوضاع انسانی در اوکراین خبر داد. وی افزود: کمک‌های قطر به بازسازی مراکز پزشکی، آموزش و مین زدایی اختصاص خواهد یافت. نخست‌وزیر قطر خاطرنشان کرد که کشورش 6 میلیون دلار نیز برای حمایت از طرح صادرات غلات اوکراین اختصاص داده است. آل ثانی افزود: 50 بورسیه تحصیلی برای دانشجویان اوکراینی برای تحصیل در دانشگاه‌های قطر اختصاص می‌یابد. وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل و کشورهای جهان برای کاهش تنش، خواستار پرهیز از توسل یا تهدید به‌زور و باز نگه‌داشتن تمام کانال‌های ارتباطی برای حل بحران اوکراین شد. از 24 فوریه 2022، روسیه حمله نظامی به همسایه خود، اوکراین را آغاز کرده که موجب شد بسیاری از کشورها به رهبری آمریکا، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه مسکو اعمال کنند. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز جمعه طی سفری رسمی به اوکراین رفت. این سفر در چارچوب تلاش‌های دوحه برای آرامش اوضاع در سایه تداوم درگیری روسیه و اوکراین انجام شد.

مسکو از سرنگونی موشک اوکراینی بر فراز شهر مرزی روسیه خبر داد
ارتش روسیه می‌گوید یک موشک اوکراینی را بر فراز شهر تاگانروگ در جنوب روسیه سرنگون کرده و قطعات این موشک باعث زخمی شدن غیرنظامیان و آسیب دیدن به ساختمان‌ها شده‌است. واسیلی گولوبوف، فرماندار منطقه روستوف روسیه با بیان این مطلب اضافه‌کرد که بر اثر سرنگونی این موشک یک کافه و همچنین یک موزه آسیب دیده و شیشه‌های یک ساختمان مسکونی نیز شکسته شده‌است. این مقام محلی همچنین افزوده که کسی در اثر این حمله کشته نشده اما 9 نفر مجروح و به بیمارستان منتقل‌شده‌اند. مقام‌های اوکراینی هنوز واکنشی در این خصوص ارائه نکرده‌اند هرچند با توجه به رویه پیشین کی‌یف احتمالاً سکوت آنها در این رابطه ادامه خواهد داشت چرا که پیش از این هم مقام‌های دولت اوکراین از پذیرش مسئولیت حملات موشکی به خاک روسیه خودداری کرده‌اند.

4 کشته در حمله پهپادی ترکیه به سلیمانیه عراق
یک مقام محلی در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق از کشته شدن چهار نفر در حمله پهپادی ترکیه خبر داد. به گزارش «بغداد الیوم» سلام عمر، مدیر بخشداری زلان در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: 4 نفر در داخل خودرویی در منطقه شاربازیر استان سلیمانیه کشته شدند. یک منبع به بغداد الیوم گفت که این چهار کشته متعلق به حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) هستند که از مخالفان حکومت ترکیه هستند. منابع آگاه امنیتی گزارش دادند: یک پهپاد خودرویی را در روستای ره نگینه منطقه شاربازیر هدف قرار داد و سرنشینان آن کشته شدند. این انفجار باعث آتش سوزی در روستا شد که توسط تیم‌های دفاع شهری خاموش شد.

کمک 205 میلیون دلاری انگلیس به یمن
انگلیس از اختصاص کمک 205 میلیون دلاری برای حمایت از بخش‌های بهداشت و تغذیه و آب در یمن خبر داد. به گزارش «آناتولی»، وزارت خارجه بریتانیا اعلام‌کرد که در یک برنامه انسانی جدید با هدف حمایت از خدمات بهداشتی برای زنان و کودکان به‌مدت 4 سال 160 میلیون پوند (حدود 205 میلیون دلار) اختصاص داده است. این برنامه شامل تأمین نیازهای بهداشتی اولیه از جمله غذا و آب و تأمین شبکه فاضلاب و ارائه خدمات بهداشت جنسی به افراد نیازمند در یمن می‌شود. بر اساس این بیانیه، این برنامه در پی کاهش همه‌گیری بیماری‌ها میان زنان و کودکان از راه تأمین غذا و آب بهداشتی است و سالانه به بیش از یک میلیون زن و کودک خدمات می‌دهد. یمن از حدود 9 سال پیش شاهد جنگی فراگیر بوده که یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی در جهان را رقم زده‌است. خسارت‌های این جنگ 126 میلیارد دلار برآورد شده که اکثر جمعیت 32 میلیونی یمن را نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه کرده است.

راست افراطی آلمان برای صدراعظمی نامزد میدهد
حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» می‌گوید قصد دارد برای نخستین‌بار در انتخابات سال 2025 نامزدی برای کسب منصب صدراعظمی معرفی کند. حزب آلترناتیو برای آلمان یا همان AFD که یک دهه پیش تأسیس شد در سال‌های اخیر توانسته بر میزان محبوبیت خود بیافزاید و با توجه به نگرانی رای‌دهندگان در خصوص موضوعاتی چون رکود اقتصادی، مهاجرت و گذار به اقتصاد بدون کربن در آخرین نظرسنجی‌ها خود را به جایگاه دوم رسانده‌است. این حزب ضد ساختار همچنین از بی‌اعتمادی رأی دهندگان به ائتلاف سه حزبی او لاف شولتس که در حال حاضر قدرت را در این کشور در دست دارد سود می‌برد و تلاش می‌کند تمرکز خود را روی مبارزه علنی با نحوه برخورد دولت با بحران‌های جاری در آلمان نماید تا از این طریق بیش از پیش آرای عمومی را جلب نماید. با این حال تلاش برای معرفی یک نامزد صدراعظمی نشان‌دهنده جاه‌طلبی موفق‌ترین حزب راست افراطی آلمان از زمان سقوط نازی‌ها به‌شمار می‌رود و این مسئله به‌طور فزاینده‌ای چشم‌انداز سیاسی پرجمعیت‌ترین کشور و بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را متزلزل می‌کند.

چرا اسپانیا در برابر ظهور راست افراطی در اتحادیه اروپا سر خم نکرد؟
اتحادیه اروپا شاهد افزایش محبوبیت احزاب راست‌افراطی است، از مجارستان گرفته تا سوئد، اما بر خلاف این روند و نتایج تمامی نظرسنجی‌ها، مردم اسپانیا در جریان انتخابات هفته گذشته نه‌تنها به نمایندگان راست‌افراطی کمتر از گذشته رأی دادند بلکه مانع از قدرت‌گیری آنها از طریق ائتلاف با راست‌میانه شدند. نامزد حزب راست افراطی آلمان سه هفته پیش موفق شد تا برای نخستین‌بار در یک انتخابات محلی به مقام شهردار تمام‌وقت برسد. در حالی که تمامی نظرسنجی‌ها از کسب اکثریت مطلق پارلمان اسپانیا توسط اتحاد حزب مردم (راست میانه) و و کس (راست‌افراطی) حکایت داشت، نامزدهای و کس تنها 33 کرسی پارلمان را تصاحب کردند که 19 کرسی کمتر از پارلمان فعلی و بر پایه نتایج انتخابات سال 2019. نامزد مورد حمایت و کس، که در گذشته به‌اتهام خشونت جنسی محکوم شده بود، در ازای اکثریتی که حزب مردم برای تشکیل دولت نداشت، خواستار کرسی در دولت منطقه‌ای شد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه