جهان در هفته‌ای که گذشت (68) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (68)

  بزرگنمایی:
خرید هزاران پردازنده هوش‌مصنوعی توسط عربستان و امارات/ توافق ۵۰۰ میلیون دلاری مصر با امارات برای خرید گندم/ استفاده دبی از هوش‌مصنوعی برای حل اختلافات ملکی/ وقوع انفجار در سه شهر اوکراین/ شویگو: نیروهای اوکراین در آستانه فروپاشی هستند/ مهار تورم در عربستان با کاهش نرخ اجاره‌بها/ تحول مهم در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان/ «لونا ان جی»، پهپادی که آلمان به اوکراین تحویل خواهد داد/ صدور دستور توقیف اموال وزیر نفت سابق عراق/ هشدار اردن به شهروندان خود در امریکا/ کشته شدن دو عضو «پ. ک. ک» در شمال عراق/ شاباک مدعی بازداشت یک تیم وابسته به حماس شد/ انفجار مرگ بار در یک بندر استانبول/ ناو جنگی روسیه به یک کشتی باری در دریای سیاه گلوله اخطار شلیک کرد/ السودانی: عراق نیازی به نیروی رزمی خارجی ندارد/ آمار یک نهاد امریکایی درباره خسارت‌های حملات ترکیه به شمال عراق/ حمایت اوکراین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران/ حزب راست‌گرای آلمان اتحادیه اروپا را پروژه‌ای شکست‌خورده نامید/ اولین واکنش اتحادیه اروپا به توافق جدید ایران و آمریکا/

خرید هزاران پردازنده هوش‌مصنوعی توسط عربستان و امارات
عربستان و امارات برای پیوستن به رقابت جهانی در هوش‌مصنوعی، هزاران عدد تراشه قدرتمند انویدیا (NVIDIA) را خریداری کردند. به گزارش «الشرق» عربستان توسط دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله دست کم 3 هزار تراشه اچ 100 را از شرکت NVIDIA خریداری کرد. این تراشه 40 هزار دلاری توسط رئیس شرکت جنسن هوانگ به‌عنوان اولین پردازنده جهان که برای هوش‌مصنوعی مولد طراحی‌شده، توصیف شده‌است. در همین حال امارات از ورود هزاران تراشه NVIDIA به کشورش خبر داد. این کشور پیش از این در مؤسسه نوآوری تکنولوژی ابوظبی نمونه زبانی اپن سورس این تراشه به‌نام «فالکون» را توسعه داده‌بود.

توافق 500 میلیون دلاری مصر با امارات برای خرید گندم
امارات با تأمین گندم باکیفیت مصر به‌مدت 5 سال و به ارزش حدود 500 میلیون دلار موافقت کرد. به گزارش «الشرق» شرکت «الظاهره» امارات قراردادی مشارکتی با دفتر صادرات ابوظبی برای مدت 5 سال به‌منظور تأمین گندم باکیفیت وارداتی مصر به ارزش سالانه 100 میلیون دلار امضا کرد. شرکت الظاهره در حال حاضر در مصر فعالیت می‌کند و در طول سه سال گذشته بیش از 180 هزار تن گندم را به قیمت بازار داخلی در اختیار اداره کل تأمین کالای مصر قرار داده است. این توافق در حالی صورت‌می‌گیرد که دولت مصر به‌دنبال حمایت از اقتصاد آسیب دیده خود، در بحبوحه کمبود منابع ارزی و فشار بر نرخ پول ملی خود است.

استفاده دبی از هوش‌مصنوعی برای حل اختلافات ملکی
مرکز حل اختلافات ملکی دبی یک سامانه دیجیتال قضائی را با تکیه‌بر هوش‌مصنوعی توسعه داده که داده‌ها را تحلیل و احکام قضائی را با کمترین میزان ممکن دخالت انسانی صادر می‌کند. به گزارش «الشرق» این سامانه به‌طور کامل از عنصر انسانی جدا نخواهد بود و قرار است نتایج دادگاه توسط قاضی مورد بررسی و تأیید قرار گیرد و به طرفین پرونده ارسال شود. این سامانه در سرعت بخشی به حل اختلافات قضائی مؤثر خواهد بود؛ به‌ویژه که تعداد پرونده‌های مربوط به اختلافات ملکی (اجاره) از زمان تأسیس مرکز حل اختلافات ملکی دبی به بیش از 112 هزار پرونده رسیده که 96 درصد از آنان حل‌وفصل شده‌است. گفتنی است میانگین مدت زمان اجرای احکام قضائی در این حوزه از 10 روز در سال 2013 به 4 روز در سال 2022 رسیده است.

وقوع انفجار در سه شهر اوکراین
به گزارش ایلنا به نقل از روسیاالیوم، مقام‌های مناطق «لووف»، «لوتسک» و «دنپروپتروفسک» اوکراین تأکید کردند که سه‌شنبه شب انفجارهایی این مناطق را لرزانده‌است. «آندره سادووی»، شهردار لووف در غرب اوکراین بدون اشاره به جزئیات در کانال تلگرام اعلام‌کرد که به این شهر خسارت وارد شده‌است. «ایگور پولیشچوک»، شهردار لوتسک نیز پس از گزارش رسانه‌های محلی مبنی بر وقوع دو انفجار با فاصله کمی از یکدیگر تأکید کرد که بر اساس اطلاعات اولیه یک کارخانه صنعتی آسیب دیده و عده‌ای زخمی شده‌اند. مقام‌های منطقه «دنپروپتروفسک» نیز اعلام‌کردند که یک شرکت صنعتی در شهر دنیپر آسیب دیده و دچار حریق شده‌است. همچنین گزارش‌هایی از زخمی شدن یک نفر منتشر شده‌است.

شویگو: نیروهای اوکراین در آستانه فروپاشی هستند
 «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه روز - سه‌شنبه - در مراسم آغاز به کار یازدهمین کنفرانس بین‌المللی امنیت تأکید کرد که نیروهای اوکراین در آستانه فروپاشی قرار دارند. شویگو گفت: «مشاهده می‌کنیم که غرب چگونه از فاشیسم و نازیسم در اوکراین حمایت می‌کند و این یک اصل برای ما در مبارزه با نازیسم و استعمار نو خواهد بود». وی افزود: «عملیات نظامی ویژه روسیه بسیاری از افسانه‌ها را درباره تسلیحات و توانایی‌های ناتو از بین برد». وزیر دفاع روسیه تأکید کرد که مستشاران و مزدوران خارجی در میدان نبرد حضور دارند اما اوکراین هیچ موفقیتی کسب نمی‌کند. شویگو گفت: «نیروهای مسلح ما با توانایی‌های بالای خود توانستند ضد حمله اوکراین را دفع کنند». وی افزود: «سیاست دفاعی اروپا کاملاً وابسته به ایالات متحده آمریکا است». شویگو تأکید کرد که نیروهای اوکراینی از همان ابتدا از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کردند.

مهار تورم در عربستان با کاهش نرخ اجاره‌بها
 شاخص نرخ مصرف کننده در عربستان در ماه ژوئیه به پایین‌ترین میزان در سال جاری رسید و با 0.4 درصد کاهش نسبت به ماه قبل، عدد 2.3 درصد را ثبت کرد. به گزارش «الشرق» طبق اعلام روز سه شنبه اداره کل آمار عربستان، این کاهش تورم در نتیجه مهار سرعت افزایش اجاره بهای مسکن است. این مهار سرعت تورم در عربستان در نتیجه کاهش نسبی هزینه اجاره بهای مسکن از 10.79 درصد در ماه ژوئن به 10.33 درصد در ژوئیه است. آمار رسمی حاکی از کند شدن روند افزایش سالانه اجاره بهای آپارتمان در عربستان از 23 درصد در ماه ژوئن به 21 درصد در ژوئیه هم‌زمان با کند شدن روند افزایش اجاره بهای خانه‌های ویلایی از 7.9 درصد به 7.8 درصد است. در مقابل، نرخ مواد غذایی و نوشیدنی 1.4 درصد، خدمات حمل و نقل 6.8 درصد، آموزش 1.8 درصد و گردشگری 7.5 درصد در این کشور عربی افزایش داشته است. پس از اینکه قیمت املاک مسکونی عربستان در سال 2022 به بالاترین میزان خود در 8 سال گذشته افزایش یافت، نرخ اجاره در این کشور طی ماه‌های گذشته یک جهش را ثبت کرد.

تحول مهم در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان
منابع لبنانی خبر دادند که با تلاش حزب الله برای جلب موافقت جریان ملی آزاد با ریاست‌جمهوری «سلیمان فرنجیه»، پرونده انتخاب رئیس‌جمهور در این کشور وارد مرحله تازه‌ای شده‌است. به گزارش الصباح، در همین رابطه اسعد درغام، نماینده پارلمان لبنان گفت که احتمال پذیرش رئیس‌جمهور شدن سلیمان فرنجیه افزایش یافته‌است. تحول قابل توجه در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان از عید قربان آغاز شده و این امر به ارتباط ثمربخش حزب الله و جریان آزاد ملی باز می‌گردد؛ جریانی که پیش از این قاطعانه مخالف نامزدی سلیمان فرنجیه از سوی حزب الله بود اما امروز وضعیت متفاوت شده و جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی نسبت به پذیرش نامزدی فرنجیه در مقابل برخی مسائل انعطاف نشان داده است. اسعد درغام توضیح داد که اگر شروط جریان آزاد ملی یعنی صندوق امانی، ایجاد حکومت و تمرکز زدایی پذیرفته شود، احتمال پذیرش سلیمان فرنجیه به‌عنوان رئیس‌جمهور بسیار بالاست. وی گفت که این جریان می‌خواهد که این تمرکز زدایی مالی نیز باشد و ما شاهد مخالفت از سوی حزب الله تا این لحظه نبودیم و منتظر ملاحظات آن هستیم. درغام تصریح‌کرد که شرایط نزد حزب الله و نبیه بری، رئیس پارلمان و سلیمان فرنجیه، رئیس جریان الم رده دلگرم کننده است. این در حالی است که از 30 اکتبر 2022 لبنان بدون رئیس‌جمهور و بدون دولت دارای اختیارات کامل است. مجلس لبنان از آن تاریخ تاکنون 12 جلسه برای انتخاب رئیس‌جمهور برگزار کرده که همه آنها بی نتیجه بوده است.

«لونا ان جی»، پهپادی که آلمان به اوکراین تحویل خواهد داد
یک رسانه آلمانی گزارش داد که این کشور در نظر دارد چند پهپاد «لونا ان جی» در اختیار اوکراین قرار دهد. پهپادهای «لونا ان جی» نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی از هوا هستند. به گزارش روزنامه به یاد برلین قرار است این پهپادهای ساخت شرکت «راین‌متال» را تا پایان سال 2023 به اوکراین تحویل دهد. پهپاد «لونا ان جی» (Luna NG) نسل جدید هواپیماهای «لونا ایکس 2000» است که از حدود بیست سال پیش در ارتش آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پهپادها به عملیات شناسایی و نظارت در شرایطی محیطی دشوار کمک می‌کنند. پهپاد «لونا ان جی» قادر است به‌مدت 12 ساعت در فاصله 100 کیلومتری به پرواز درآید. پهپادهای‌ی که اوکراین هم‌اکنون در اختیار دارد تنها تا فاصله 20 کیلومتری می‌توانند پرواز کنند. پهپادهای «لونا ان جی» با استفاده از یک پرتابگر به پرواز در می‌آیند و می‌توانند تا ارتفاع پنج‌هزار متر از سطح زمین بالا بروند. پهپادهای ساخت شرکت «راین‌متال» به یک شبکه موبایلی «آل تی ئی» یا فرگشت بلندمدت مجهز هستند تا ارتباط‌های دشمن را مختل یا رهگیری کنند. این پهپادها تاکنون به سلاح یا موشک مجهز نشده‌اند. دو موتور پهپاد «لونا ان جی» سروصدای کمی دارند و می‌توانند هنگامی که پهپاد برای انتقال اطلاعات در هوا قرار دارد خاموش شوند تا توجه نیروهای دشمن به آن جلب نشود. در گزارش روزنامه «به یاد» آمده است که برلین چند پهپاد «لونا ان جی»، یک ایستگاه کنترل زمینی، یک پرتابگر و چند کامیون نظامی به کی‌یف تحویل خواهد داد. شرکت آلمانی «راین‌متال» در نظر دارد نسخه‌ای از این پهپادها با قابلیت حمل سلاح تولید کند. با این حال تحویل این پهپادها به اوکراین تا پیش از پایان سال 2023 ممکن نخواهد بود.

صدور دستور توقیف اموال وزیر نفت سابق عراق
دادگاه تحقیقات کرخ ویژه جرائم مرتبط با پاکدستی، طی حکمی دستور توقیف اموال منقول و غیر منقول احسان عبدالجبار، وزیر نفت سابق عراق را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، یک منبع قضائی گفت که این حکم در پی مسائل مرتبط با سوء استفاده از جایگاه و دریافت رشوه از برخی سرمایه‌گذاران در برخی قراردادها با وزارت نفت صادر شده‌است.

هشدار اردن به شهروندان خود در امریکا
سفارت اردن در امریکا به شهروندان این کشور که ساکن امریکا هستند هشدار داد که احتیاط لازم را به‌جای آورند. به گزارش «آناتولی»، سفارت اردن در امریکا در بیانیه‌ای رسمی از شهروندان ساکن امریکا و اطراف جزیره ماوی خواست که با توجه به گسترش آتش‌سوزی در این منطقه احتیاطات لازم را به‌جای آورند و با مقامات مسئول همکاری کنند. در این بیانیه از کسانی که نیاز به‌کمک فوری دارند خواسته شده که با سفارت تماس بگیرند. تعداد جان باختگان آتش‌سوزی در جزایر هاوایی امریکا به 93 تن افزایش یافته‌است. دولت امریکا این سانحه را «فاجعه قرن» نامیده‌است. کاخ سفید خواستار اختصاص 12 میلیارد دلار بودجه برای امدادرسانی در مناطق آسیب‌دیده و بازسازی آنها شده‌است.

کشته شدن دو عضو «پ. ک. ک» در شمال عراق
وزارت دفاع ترکیه دیروز دوشنبه از کشته شدن دو عضو حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در شمال عراق خبر داد. به گزارش آناتولی، در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است که دو عضو پ. ک. ک پس از رصد در منطقه عملیاتی پنجه قفل در شمال عراق کشته شدند. وزارت دفاع ترکیه تأکید کرد که نیروهای مسلح این کشور قاطعانه و تا کشتن آخرین تروریست به عملیات خود ادامه می‌دهند. گفتنی است در پی درگیری اخیر نیروهای ترکیه‌ای و عناصر پ. ک. ک در شمال عراق، شماری از دو طرف کشته شدند. ترکیه در 18 آوریل 2022، عملیات «قفل پنجه» را علیه عناصر حزب کارگران کردستان «پ. ک. ک» در مناطق متینا، زاب و افشین پاسیان در شمال عراق آغاز کرد.

شاباک مدعی بازداشت یک تیم وابسته به حماس شد
سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) صبح روز دوشنبه مدعی شد که اعضای یک تیم وابسته به حماس را که قصد برنامه‌ریزی برای ربودن یک نظامی اسرائیلی را داشتند، بازداشت کرده است. به گزارش پایگاه عرب 48 شاباک در بیانیه‌ای تأکید کرد که این تیم 9 نفره که اعضای آن از ساکنان روستایی بین رام الله و قدس بودند، قصد اجرای عملیات‌های ضد اسرائیلی و ربودن یک نظامی اسرائیلی را داشتند. در این بیانیه آمده است که اعضای این تیم ماه گذشته بازداشت شدند. شاباک گفته که این افراد مسلح بوده و مواد منفجره و بمب در اختیار داشتند و محل استقرار نظامیان اسرائیلی را به‌طور مداوم تحت نظر داشتند و اطلاعاتی در مورد آنان جمع‌آوری کرده‌بودند و قصد ربودن یک نظامی را داشتند و حتی محل نگهداری او را هم آماده کرده‌بودند. شاباک تأکید کرد که در پی بازداشت اعضای این تیم، عملیات ربودن نظامی اسرائیلی هم ناموفق ماند.

انفجار مرگ بار در یک بندر استانبول
رسانه‌های ترکیه از وقوع انفجار در بندر توزلا در استانبول خبر دادند. به گزارش روسیا الیوم، سایت ینی شفق نوشت که این انفجار ساعت 10:30 صبح به‌وقت محلی در یک کشتی در بندر توزلا رخ داد که ناشی از فشار گاز مخزن زباله کشتی بود. دفتر فرماندار استانبول اعلام‌کرد که در این انفجار یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند. نیروهای آتش نشانی و گروه‌های امدادی بلافاصله وارد عمل شدند و فرد مجروح نیز از سوی کادر پزشکی درمان شد. پیش از این نیز انبار غلات در بندر درینچه در منطقه کوجالی در شرق استانبول نیز دچار انفجار شده بود. در این انفجار، دست کم 12 نفر مجروح شده‌بودند.

ناو جنگی روسیه به یک کشتی باری در دریای سیاه گلوله اخطار شلیک کرد
یک کشتی جنگی روسیه شب گذشته با شلیک گلوله‌های هشدار، یک کشتی فله‌بر را که در حال حرکت در دریای سیاه بود متوقف کرده و آن را تحت بازرسی قرار داده است. مسکو ادعا می‌کند این کشتی باری که «سوکرا اوکان» نام داشته، با پرچم پالائو به‌سمت بندر از میل اوکراین در حال حرکت بوده و به درخواست توقف برای بازرسی پاسخ نداده‌است. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «ناو جنگی روسی برای متوقف کردن این کشتی مجبور شد با تسلیحات سبک خودکار چندین گلوله شلیک کند. در پی مکالمات رادیویی، کشتی حرکت خود را متوقف کرد و گروهی از نظامیان روسی که به‌منظور بازرسی با یک هلیکوپتر از ناو گشتی واسیلی بایکوف بلند شده‌بودند بر روی عرشه کشتی فله‌بر فرود آمدند.» روسیه پیش‌تر در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که از توافق غلات میان سازمان ملل و ترکیه خارج می‌شود و کشتی‌هایی را که به‌سمت اوکراین می‌روند به‌عنوان کشتی حامل سلاح تلقی می‌کند. آن توافق به اوکراین اجازه می‌داد غلات خود را از طریق دریای سیاه صادر کند. همچنین ارتش اوکراین بامداد دوشنبه از سرنگونی سه موج حملات پهپادی و موشکی روسیه به شهر ادسا خبر داد. در تصاویر منتشرشده آتش‌نشانان در حال اطفای حریق یک سوپرمارکت که هدف موشک‌های روسیه قرار گرفته، هستند.

السودانی: عراق نیازی به نیروی رزمی خارجی ندارد
السودانی در این دیدار به اهمیت حفظ کار نهاد امنیتی عراق و مسیر حرفه‌ای آن مطابق قانون اساسی این کشور اشاره کرد. به نقل از میدل ایست نیوز، وی گفت: عراق امروز نیازی به نیروهای جنگی خارجی ندارد و ما در حال انجام مذاکراتی پیشرفته برای تعیین سازوکار روابط و همکاری‌های آتی با ائتلاف بین‌المللی (علیه داعش) هستیم. نخست‌وزیر عراق افزود که در این دوره باید تمامی ابزارهای مقابله را در سطوح مختلف آموزش و به‌روزرسانی کنیم. السودانی افزود: «ما حق داریم به فداکاری همه عراقی‌هایی که توطئه داعش را خنثی کردند، افتخار کنیم و از همه شهدا، رهبران پیروزی، با احترام یاد می‌کنیم.» وی خاطرنشان کرد: نبرد ما با این گروه تروریستی نبرد حق و باطل بود و در اینجا سخن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) (حق را بشناسید، مردمش را می‌شناسید) یادآوری می‌کنیم و دنیا می‌دانست که عراقی‌ها حق هستند زیرا داعش دروغ مطلق است. وی افزود: تفکر انحرافی داعش که در محافل بسته برنامه‌ریزی شده بود، برای حاکمیت در منطقه بود و جایگاه مرجعیت دینی به نمایندگی حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی و فداکاری‌های عراقی‌ها بود که توطئه داعش را خنثی کرد. السودانی تأکید کرد: در زمانی که همه انتظار داشتند که موضوع به نفع کشور اسطوره‌ای و پایان کشور عراق خاتمه یابد آزادسازی موصل یکی از نبردهای مهم تلقی می‌شود. بنابراین، همه جهان مدیون فداکاری‌های عراقی‌ها در آن نبرد هستند. زیرا باند داعش نه‌تنها عراق را هدف قرار داد، بلکه توطئه بزرگ‌تری برای هدف قرار دادن کشورهای منطقه بود.

آمار یک نهاد امریکایی درباره خسارت‌های حملات ترکیه به شمال عراق
یک نهاد امریکایی اعلام‌کرد که ترکیه در سال جاری 82 منطقه از اقلیم کردستان عراق را هدف حمله قرار داد. به گزارش رووداو، بر اساس اعلام سازمان امریکایی CPT، این حملات منجر به کشته شدن 8 شهروند غیرنظامی و مجروح شدن 3 نفر دیگر شد. کامران عثمان، عضو تیم اقلیم کردستان عراق در سازمان CPT گفت که 4 غیرنظامی در حمله به دهوک و 4 نفر دیگر در حمله به استان سلیمانیه کشته شدند. وی افزود که دو نفر در پی حملات ترکیه در دهوک مجروح شدند و یک نفر دیگر نیز در سلیمانیه مجروح شده‌است. بر اساس آمارهایی که رووداو به آن دست‌یافته، از سال 2015 تا 2023، بمباران و حملات نظامی ترکیه منجر به کشته شدن 147 و مجروح شدن 219 نفر شده‌است. در پی این حملات 158 روستا به‌صورت کامل تخلیه شده و جمعیت 600 روستا نیز به‌صورت قابل توجهی کاهش یافته‌است.
59 درصد کشته شدگان مربوط به دهوک، 24 درصد مربوط به اربیل، 7.8 درصد مربوط به سلیمانیه و 9.2 درصد مربوط به سنجار بودوترکیه در 18 آوریل 2022، عملیات «قفل پنجه» را علیه عناصر حزب کارگران کردستان «پ. ک. ک» در مناطق متینا، زاب و افشین پاسیان در شمال عراق آغاز کرد.

حمایت اوکراین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران
ایسنا: خبرگزاری اوکراین فرم نوشت، اوکراین نیز به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که با ادعای حمایت نظامی آن از روسیه در جنگ اوکراین علیه برخی افراد و نهادهای ایرانی اعمال‌شده‌اند، پیوسته‌است. تحریم‌های اتحادیه اروپا در این زمینه، علیه افراد و نهادهایی اعمال‌شده‌اند که ادعا شده در عرضه پهپادهای حمله یک‌طرفه به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نقش دارند. شورای اروپا در بیانیه‌ای که اوکراین فرم آن را رؤیت کرده، آورده است که علاوه بر اوکراین، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، لیختنشتاین، نروژ که عضو حوزه اقتصادی اروپا هستند نیز از محدودیت‌هایی که علیه ایران اعمال شده‌است، حمایت کرده‌اند. طبق گزارش اوکراین فرم در بیانیه شورای اروپا ادعا شده‌است: ایران از جنگ متجاوزانه، بی‌دلیل و غیرقانونی روسیه علیه اوکراین حمایت نظامی می‌کند. ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده‌است.

حزب راست‌گرای آلمان اتحادیه اروپا را پروژه‌ای شکست‌خورده نامید   
حزب راست افراطی جایگزینی برای آلمان که اخیراً محبوبیت زیادی بین شهروندان این کشور پیدا کرده در معرفی برنامه‌های خود برای انتخابات اروپایی پروژه اتحادیه اروپا را شکست خورده دانسته که باید از نو ساخته شود. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه “تاگس اشپیگل”، حزب افراطی جایگزینی برای آلمان که اخیراً محبوبیت زیادی در بین شهروندان آلمانی پیدا کرده و با صعود چشمگیری روبه‌رو شده‌است اتحادیه اروپا را پروژه‌ای شکست‌خورده می‌بیند و خواستار ایجاد مجدد آن به‌عنوان “انجمن کشورهای اروپایی” شده‌است. حزب افراطی جایگزینی برای آلمان از یک بازار مشترک، حفاظت از مرزهای خارجی در برابر مهاجرت، استقلال استراتژیک در اقدامات سیاست امنیتی و حفظ “هویت‌های مختلف” در اروپا به‌عنوان وظایف پروژه “انجمن کشورهای اروپایی” مورد نظر نام می‌برد. بهر حال حزب راست افراطی جایگزینی برای آلمان اعلام کرده که این حزب، تحت رهبری ماکسیمیلیان کرد، عضو فعلی پارلمان اتحادیه اروپا وارد کارزار انتخاباتی اروپا در سال 2024 خواهد شد.

اولین واکنش اتحادیه اروپا به توافق جدید ایران و آمریکا
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما از آزادی چهار زندانی آمریکایی که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند از زندان اوین استقبال می‌کنیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «پی‌تر استانو»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی در ارتباط با توافق ایران و آمریکا برای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران و آزادی برخی زندانیان آمریکایی در ایران با استقبال از این توافق گفت: ما از آزادی چهار زندانی آمریکایی که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند از زندان اوین استقبال می‌کنیم. روز گذشته نیز «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در نشست خبری خود با خبرنگاران به موضوع آزادسازی دارایی‌های نقدی ایران اشاره کرد و در این ارتباط گفت: مذاکرات درباره آزادی آمریکایی‌ها در ایران و بازگرداندن آن‌ها به کشور همچنان ادامه دارد. کاخ سفید پنجشنبه اعلام‌کرد 5 زندانی دو تابعیتی آمریکایی - ایرانی که در ایران در زندان اوین به سر می‌بردند، به حبس خانگی منتقل‌شده‌اند. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند تصمیم برای انتقال آمریکایی‌ها به حبس خانگی در هتل در تهران، بخشی از توافقی است که بین واشنگتن و تهران انجام شده و بر اساس آن، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی که در تهران هستند، 6 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان تأیید و اعلام‌کرد این اقدام در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است.



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی

۱۴۰۲/۰۷/۰۱

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه