آخرین مطالب

تبار و پدیدارشناسی کنش اجتماعی سیاسی زنان امروز ایران نوشتار

تبار و پدیدارشناسی کنش اجتماعی سیاسی زنان امروز ایران

  بزرگنمایی:
زن به‌عنوان نیمی از موجودیت جامعه انسانی پا به‌پای مرد در شکل گیری همه تحولات مؤثر بوده است در ایران هم چه قبل از اسلام و چه بعد از آن زن در حیات سیاسی جامعه نقش آفرینی داشته و حتی در این حوزه به مقام پادشاهی رسیده است

حسن اسدی 
 زن به‌عنوان نیمی از موجودیت جامعه انسانی پا به‌پای مرد در شکل گیری همه تحولات مؤثر بوده است در ایران هم چه قبل از اسلام و چه بعد از آن زن در حیات سیاسی جامعه نقش آفرینی داشته و حتی در این حوزه به مقام پادشاهی رسیده است اما از عهد صفوی به این سوء این حضور محدودتر شده تا جایی که در عهد قاجار زن کاملاً به خانه رانده شد و وظیفه شوهرداری و فرزندآوری نشانه هویتی او گردید. از آغاز حکومت پهلوی اول تلاش‌هایی برای وارد کردن زن به صحن جامعه صورت گرفت که به‌دلیل مقاومت‌های فرهنگی چشمه‌هایی از افراط در عمل به چشم خورد، تا اینکه در عهد پهلوی دوم فضا برای ورود زنان به اجتماع و نقش آفرینی جدی در آن مهیا شد. بعد از انقلاب هر چند که اقدامات ساختاری برای باز تعریف از حضور و فعالیت زنان صورت گرفت؛ اما از حدود دو دهه قبل و با ورود فضای مجازی و به‌نوعی انفجار اطلاعات، رابطه حکومت با زنان دچار چالش‌های مستمر شد تا اینکه از حدود یک سال پیش این چالش به‌نوعی به جدل و منازعه بدل شد که هزینه‌های سنگینی برای جامعه تولید و باز تولید کرده و می‌کند. در چرایی شدت‌یابی التهابات سیاسی با محوریت زنان حرف و سخن بسیار است؛ ولی سطحی‌ترین این حرف‌ها از جانب بخش‌هایی از حاکمیت مطرح می‌شود که در آن زنان ایران را به عواملی تحریک شده از سوی دشمنان و یا عناصری با مقاصد عنادورزانه در برابر سیستم و انقلاب نسبت می‌دهند، در صورتی که هیچ‌کدام از این اظهارنظرها بر پایه استدلال و استنباط علمی نبوده است. یعنی سندی در دست نیست که با اشاره به آن گفته شود که همه زنان و یا بخش‌های بزرگی از آنان که خواهان تحولاتی در سطح جامعه هستند، از اجانب پول گرفته باشند و یا توسط بیگانگان سازمان‌دهی‌شده باشند تا به خیابان بیایند و با به نمایش درآوردن رفتارهای دشمنانه، حکومت را به چالش بکشند. از این روی در بحث و بررسی روی اتفاقات اخیر باید به آیتم‌ها و یا مؤلفه‌هایی خاص اشاره داشت.
الف - هویت و تغییرات تدریجی آن گفتیم که زن در عهد قاجار کاملاً به خانه رانده شد در حالی که در همین جامعه، انقلاب مشروطه، فهم نویی از جامعه مدرن ارائه می‌داد که در آن زن با ویژگی‌های جدیدی تعریف می‌گردید. تعریفی که تعارضات را با تعارف قدیمی و سنتی ایجاد می‌کرد و تبلور آن در حکومت پهلوی علنی شد. امروز نیز با تولید و انتشار روزافزون اطلاعات و نفوذ و تأثیر آن در دریافت‌های زنان از موقعیت‌های خویش، تغییرات عمیق‌تری در مطالبات فرهنگی و هویتی ایشان صورت گرفته است. 
ب - ابزارهای نوین باورهای نوین را تولید می‌کنند داشتن این باور که در عهد انفجار اطلاعات، زن ایرانی باید همچنان خود را شایسته خانه‌داری و فرزندآوری و تحت استیلای مرد و باورهای نامنعطف بداند، انتظار غیرواقع‌بینانه‌ای است. اما همه عوارض رفتاری موجود در نزد زنان ناشی از این دیدگاه نیست. یعنی این گونه نیست که بگوییم کنش علنی و تا حدودی نهادینه شده از زن امروز نوعی عکس‌العمل احساسی علیه مردان است. بلکه باید پذیرفت که وجود ابزارهای نوین تولید و توزیع اطلاعات برای زنان این امکان را فراهم آورده که هم با تحولات در زندگی زنان ممالک دیگر آشنا شوند و هم با مقایسه و ارزیابی از ظرفیت‌های خود طالب دستیابی به موقعیت‌های ممتاز تری شوند و این کنش مطالبه‌گرانه است که قالب‌ها را در هم می‌شکند و حساسیت ایجاد می‌کند. 
ج- زن امروز از خود تعریف نویی یافته‌است، که شاید مقاومت جامعه بیان آن را سخت کرده است. همان گونه که مردان در مسیر تحولات جامعه، بینش و مطالبه خود را تغییر داده‌اند، همین نواندیشی نیز در زنان حتی در درجات بیشتر و عمیق‌تری عینیت یافته و باید به آن احترام گذاشت و از هر نوع پیش‌داوری و یا قطعیت پرهیز نمود و به‌جای آن راه‌های علمی برای ممانعت از احساسی شدن رفتارها در هر دو سوء پیدا و به کار گرفته شود به باور من زن امروز با هر آنچه که او را ناتوان از درک خود می‌داند احساس بیگانگی می‌کند و مسئولان ما باید در ابتدا با قبول واقعیت‌های موجود از سخت‌گیری‌ها بکاهند و سپس با برقراری ارتباط توأم با احترام بکوشند که این حس را تقویت کنند که هم جامعه مردان و هم حکومت خواستار و همراه تحولات فکری و عملی در حوزه زنان هستند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی

وقتی دیپلماسی شکست می‌خورد درس‌هایی از جهان و تجربه ایران

بحران‌های تالاب‌های استان خوزستان و راهکارهای احیا و حفاظت از آن‌ها

مروری بر پیامدهای انتقال سنجاب‌ها از زیستگاه طبیعی

شتای عمر

معرفی کتاب پنداشتِ تربیت چرا بچه‌ها این‌گونه که می‌بینیم بار می‌آیند

سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیریت بحران

جهان در هفته‌ای که گذشت

برگزاری جلسه تخصصی حوزه سطح 3 نظام سلامت

آغاز کلاس‌های مدرسه حزبی؛ جرقه‌ای تازه برای یادگیری هدفمند

خبر انتشار کتاب برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی در شرف انتشار

یوسف تراکمه به عنوان بخشدار بقراطی شهرستان رزن منصوب شد

بیانیه روز جهانی بدون پلاستیک - 12 تیر

احسان محمدزاده به عنوان سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ منصوب شد

خبر نشست بررسی «جنگ و دیپلماسی» در دفتر حزب اراده ملت ایران

حمله تجاوزکارانه ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را شدیدا محکوم می‌کنیم.

تحزب، سیاست و امکان سوسیال‌دموکراسی در ایران

جامعه مدنی

شهرکُشی: مرگ خاموش منابع تاریخی و زیست‌محیطی تمدن‌ها

گذار از " نهیلیسم" به "معنای زندگی"

اهل علم مصلحت را بجویند یا حقیقت را؟!

میهمان روستا

چالش‌های حقوقی مقابله با ارتشا؛ بررسی ریشه‌های قانونی یک فساد ساختاری

نمایشگاهی ضروری، گرچه تکراری

غرفه انتشارات حزب اراده ملت ایران را راه انداختیم

بخوانیم برای ایران

شرحی بر چرایی و اهمیت ترجمه سری کتاب سازوکار حزبی

بازتعریف سوسیال دمکراسی در عصر جدید

دموکراسی و اندیشه سوسیال‌دموکراسی

معرفی کتاب نمایی روشن‌تر (بینشی جدید درمدل مدرسه سادبری‌ولی)

تاب آوری اجتماعی

بیانیه کارگروه محیط زیست حاما به مناسبت اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی

علی برقراری از اعضا ارشد حزب اراده ملت ایران مشاور اقتصادی فرماندار نظرآباد شد

کتاب "صداهائی برای برابری" مجوز انتشار گرفت

انتخاب اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان سمنان

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

تحلیل های سیاسی ماه

وزیر آموزش و پرورش چه می‌کند؟‌

یاد یاری که در سکوت فریاد شد

ظهرها شام بخوریم؟!

تعرفه‌های تجاری،ابزار حمایت‌گری هوشمند

“فناوری بی‌اخلاق، شمشیری است در دست کودک نابالغ”

برایتان جهنم آورده‌ایم!

بیانیه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی (یکم خرداد)