گزارشی تحلیلی از چهاردهمین جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران

دردسرهای قانون جدید انتخابات و پیش ثبت نام زودرس گزارش

دردسرهای قانون جدید انتخابات و پیش ثبت نام زودرس

  بزرگنمایی:
طی روزهای ۲۰ ام و ۲۱ ام مرداد ماه جلسه چهاردهم شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران با دستور کار اصلی “نحوه تعامل حزب با انتخابات مجلس دوازدهم” در دو نشست، به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسات ۱۹ نفر از اعضا شورای مرکزی، ۴ نفر مشاورین شورا و ۲ بازرس حزب حضور داشتند.

طی روزهای  20 ام و 21 ام مرداد ماه جلسه چهاردهم شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران با دستور کار اصلی “نحوه تعامل حزب با انتخابات مجلس دوازدهم” در دو نشست، به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسات 19 نفر از اعضا شورای مرکزی، 4 نفر مشاورین شورا و 2 بازرس حزب حضور داشتند.
مدیریت بخش اعظم این جلسات بر عهده احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب بود و در بخش محدودی افشین فرهانچی – در غیاب دبیرکل- این وظیفه را بر عهده گرفت. نشست اول، سه ساعت و نشست دوم، دو ساعت به طول انجامید و تصمیم نهائی شورای مرکزی بر این قرار گرفت که از اعضای حزب، افرادی که در خود صلاحیتهای لازم برای حضور در انتخابات مجلس را می بینند، در پیش ثبت نام حضور یابند تا با گذشت زمان و مشخص شدن شرایط کشور حزب در مورد ایشان و نحوه حضورشان در انتخابات تصمیم گیری نماید. مقرر گردید که این تصمیم از طریق دبیران حوزه ها به اطلاع تمام اعضا حزب رسانده شود.
در این جلسه ابتدا پیشنهاد مکتوبی که از دو ماه قبل برای نحوه حضور در انتخابات تهیه شده بود به بحث گذاشته شد. در این پیشنهاد آمده بود که حضور حزب در این دوره انتخابات مجلس به صورت نمادین باشد. به این معنی که فقط دبیرکل یا افرادی شاخص در رابطه با خیزش سال 1401، نامزد شوند و در صورتیکه حاکمیت ایشان را تائید صلاحیت نمود، حزب در انتخابات شرکت نمایند.
هنگام بحث در مورد این پیشنهاد، 5 نفر به عنوان موافق و 5 نفر به عنوان مخالف صحبت نمودند. در پایان مباحث صورت گرفته مشخص شد که چهار نحوه برخورد با انتخابات متصور است:
أ‌.  حضور نمادین 
ب‌.  حضور مشروط
ت‌.  حضور بی قید و شرط
ث‌.  عدم حضور
موافقین حضور نمادین، که پیشنهاد اصلی بود برای ایده خود این امتیازات را قائل بودند: کنش ورزی مسقل حزب را نشان می دهد؛ حزب در مدار اصلاح طلبی و بر اساس روش اصلاح طلبانه حرکت می کند؛ بر اهمیت تحزب و نامزدی حزبی صحه میگذارد؛ حرکتی فراجناحی و فراجریانی می باشد؛ به ذات انتخابات احترام گذاشته می شود؛ بین ما و مخالفین نظام مرزبندی می شود؛ مرزبندی بین ما و سایر اصلاح طلبان مشخص می شود؛ به خواست و گرایش مردمی که طرفدار خیزش بودند احترام گذاشته میشود؛ توپ در زمین حاکمیت قرار میگیرد و اگر حاکمیت تصمیمی بر تغییر رفتار داشته باشد امکان تعامل فراهم میباشد.
این پیشنهاد از زوایای مختلف مورد نقد قرار گرفت. عمده دلایل منتقدین عبارت بود از: منحصر کردن حزب در شخصیت دبیرکل، محروم کردن اعضاب حزب از نامزدی، استفاده ابزاری از صدمه دیدگان در خیزش مهسا، مقابله با خواست مردمی که انتخابات را قبول ندارند؛ و بازی در زمین حاکمیت.
این پیشنهاد به رای گذاشته شد و نتوانست نظر قاطبه اعضا شورای مرکزی را به خود جلب نماید.

منظر دوم بر حضور مشروط در انتخابات صحه می گذاشت به این معنی که اعضای حزب، در پیش ثبت نام ورود نمایند و حزب بر اساس علائمی که از ناحیه حاکمیت صادر می شود، حرکات بعدی خود را تنظیم نماید. اگر حاکمیت در بحث تائید صلاحیتها با گشاده دستی عمل کرد و جایگاه مجلس به راس امور بازگشت، حزب فرایند را ادامه دهد. 
این پیشنهاد نیز در شور اول نتوانست نظر جمع را به خود متمایل سازد.

پیشنهاد سوم بر این موضوع تاکید داشت که ما به عنوان یک حزب قانونی و بدون توجه به محدودیتهای اعمال شده، نامزد معرفی نمائیم و از فرصت موجود برای ارائه برنامه ها و افراد خود استفاده نمائیم. ایشان تاکید داشتند که تحریم انتخابات یا مشروط نمودن آن باعث تقابل با حاکمیت می شود و فرصت سیاست‌ورزی را از حزب می گیرد و حتی باعث به خطر افتادن کیان حزب می گردد.
این پیشنهاد نیز مخالفین متعددی داشت که بر عملکرد اشتباه حاکمیت، تضعیف و بی اثر کردن مجلس، رد صلاحیتهای گسترده، بازی در زمین حاکمیت و عدم احترام به خواست مردم تاکید داشتند.

 موافقین پیشنهاد عدم حضور در انتخابات نیز استدلال هائی داشتند که اهم آنها بر این منوال بود: شرکت در انتخابات با هر تعداد کاندیدا یک تصمیم راست گرایانه و محافظه کارانه می باشد. دادن لیست و معرفی نامزد از سوی هر حزبی به منزله دادن سیگنال اشتباه به حاکمیت است. شرکت حزب در انتخابات مورد پذیرش مردم، جوانان و فرهیختگان نیست. با عنایت به حرکتهایی که سال گذشته شاهد آن بودیم، حاکمیت در پی باز کردن زمین بازی نیست. حاکمیت بر محور عقلانیت عمل نمی کند. نگاه مردم نسبت به حاکمیت مثبت نیست.  عدم حضور در انتخابات پیامی خواهد بود به نظام برای تغییر و اصلاح مسیر خود.
این پیشنهاد نیز به رای گذاشته شد که موافقت اکثریت اعضا شورای مرکزی را در بر نداشت.

در نهایت با توجه به اینکه هیچکدام از پیشنهادات اولیه و مباحث صورت گرفته منجر به تامین نظر اکثریت اعضا شورای مرکزی حزب نگردید، قرار شد ضمن تمدید زمان جلسه ابتدا در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات رای گیری شود. در این رای گیری نظر 65 % حاضرین در جلسه، بر حضور در انتخابات بود. لذا گزینه عدم حضور در انتخابات حذف شد.
با توجه به اینکه حضور نمادین و حضور بی قیدوشرط مطلوب جمع نبود، پیشنهاد شد که فعلا از اعضا حزب که در خود توانایی و صلاحیت لازم برای نامزدی در مجلس را می ‌بینند خواسته شود تا در پیش ثبت نام حضور یابند و حزب ضمن صدور بیانیه ای به بیان مطالبات، انتظارات و درخواست های خود در باب انتخابات بپردازد. راهبرد حزب در مورد انتخابات و انتخاب نهائی نامزدهای حزب نیز به جلسات و نظر بعدی شورای مرکزی موکول گردد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟