سید جلال ساداتیان، سفیر پیشین ایران در انگلیس و استاد دانشگاه در گفت و گوی اختصاصی با اراده ملت عنوان کرد:

نگاه امنیتی به حوزه آموزش محکوم به شکست است ویژه نامه‌ها

نگاه امنیتی به حوزه آموزش محکوم به شکست است

  بزرگنمایی:
سید جلال ساداتیان، در سال ۱۳۳۱ در تهران متولد شد. او از بازماندگان حادثه انفجار هفتم تیر است. ساداتیان سفیر ایران در انگلیس بود و در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم همدان و فامنین را بر عهده داشت. وی که دارای مدرک دکترای مدیریت در گرایش مدیریت استراتژیک است و در دانشگاه آزاد تدریس می کند.

اراده ملت، فائزه صدر:
سید جلال ساداتیان، در سال 1331 در تهران متولد شد. او از بازماندگان حادثه انفجار هفتم تیر است. ساداتیان سفیر ایران در انگلیس بود و در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم همدان و فامنین را بر عهده داشت. وی که دارای مدرک دکترای مدیریت در گرایش مدیریت استراتژیک است و در دانشگاه آزاد تدریس می کند. 

ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار اراده ملت در رابطه با اخبار تلخی که از دانشگاه ها به گوش می رسد گفت: هر نگاهی که حوادث و جریانات حوزه آموزش عالی و دانشگاه های کشور را تحلیل کند به این نتیجه می رسد که روند پاکسازی و یکسان سازی؛ تحت عنوان اسلامی کردن، انقلابی کردن و حذف جریان های مخالف
 ( مخالف به زعم آقایان) و منتقد در جریان است.
وی ادامه داد: دهه ها است که از اسلامی کردن دانشگاه ها و از علوم اسلامی صحبت می شود. آن شعار ها به این مرحله انجامیده است. جامعه شناسی که باید جوامع معتقد به اعتقادات اسلامی را به عنوان یک بخش از جوامع انسانی تحلیل کند و توضیح دهد، در مرام آقایان خود باید به علم جامعه شناسی اسلامی تبدیل شود.
ساداتیان در پیش بینی شکست پروژه یکسان سازی در حوزه آموزش عالی گفت: علم جهت ندارد، جغرافیا و مرز نمی شناسد. علم جنسیت و مذهب و عقیده نمی شناسد. جامعه شناسی یک علم است. روانشناسی یک علم است. اقتصاد یک علم است. علم بر تجربه، آزمایش و محاسبه استوار است. سنجیدن علم با فقه و معیار های اسلامی و تغییر دادن به علومی که بر تجربه بشر استورا است، قطعا جوابگو نیست.
وی در ادامه افزود: این مداخلات راه علم را نمی بنند، علوم مختلف قرن ها است که از ویرانه تمدن ها، جنگ ها، مهاجرت و از کتاب سوزی های تاریخ، خود را نجات داده و راه خود را به سوی آینده بشر پیدا کرده است. نمی توان جامعه را از علم محروم کرد، ولی این شیوه های غلط و مداخلات غیر کارشناسی جامعه را مستاصل می کند.
سید جلال ساداتیان با اشاره به سو استفاده از عنوان انقلابی گری گفت: اسلامی شدن و انقلابی شدن که یک سبک انتخاب شده توسط خود فرد است، به غلط در معنای وفاداری به نظام ترجمه شده است و حالا که شکلی اجباری به خود گرفته و منافعی را برای افراد و گروه ها تامین می کند، به ابزاری برای تسخیر مناصب مختلف تبدیل شده است. امروز نیز در ادامه آن پروژه غلط دانشگاه ها هدف قرار گرفته تا نیروهای وفادار به نظام را تربیت کند. اما سوابق جهانی نشان می دهد نگاه دستوری و امنیتی به حوزه آموزش غلط و محکوم به شکست است.
این استاد دانشگاه افزود: چهل سال است که عده ای برای بر سر کار آمدن در دولت و مجلس و سایر نهاد ها و سازمان ها، مقدمات حذف دیگران را می چینند. امروز آن گروه دانشگاه ها را هدف قرار داده و به بهانه اسلامی و انقلابی کردن دانشگاه این مجموعه های علمی را از صاحبان علم و اندیشه خالی می کنند.
وی گفت: کار به جایی رسیده که یک مداح را به جایی چون دانشگاه تهران می فرستند و به جای استاد دانشگاه به بدنه علمی کشور و قالب می کنند! طبیعی است که چنین مداخلاتی به سخره گرفته خواهد شد. نه دانشجوی دانشگاه و نه جامعه چنین مهندسی و مهره چینی را نمی پذیرد.
عضو جامعه دانشگاهی کشور تصریح کرد: امروز یکی از بزرگترین بهانه ها برای حذف اساتید منتقد این است که گفته شود این افراد اساتید ثابت دانشگاه نبودند و استاد مدعو بودند و این ترم برایشان درسی نداریم! به همین سادگی؟ چه کسی این بهانه را باور می کند؟
ساداتیان در انتقاد از رفتار دانشگاه با اساتید اخراجی گفت: این رفتار در جامعه علمی عادی نیست و سابقه ندارد. از این رو پیداست کسانی که چنین رفتاری با اساتید دانشگاه دارند خود ذاتا متعلق به جامعه علمی نیستند که اگر بودند می دانستند جذب شدن در دانشگاه هایی مثل شریف و تهران کار آسانی نیست و نمی شود روزی دیگر به آسانی گفت برای آن استاد درسی نداریم و تشریف اش را ببرد! کسی که چنین رفتاری دارد دانشگاهی نیست.
سید جلال ساداتیان در پایان با اشاره به تبعات یکسان سازی در دانشگاه های کشور تاکید کرد: نتیجه این رفتار ها تهی شدن دانشگاه از تجربه و علم است. عده ای را این آقایان حذف می کنند و کنار می زنند و بخشی بزرگتر با دیدن اینر فتار ها دلزده و ناامید می شوند و تصمیم می گیرند در چنین جایی با چنین رفتار ها و بی مهری هایی نمانند. اگر چه اسم این انتخاب مهاجرت است اما من ترجیح می دهم با عنوان فرار از آن یاد کنم. جوانان فرار می کنند چون عاقبت اساتید را دیده اند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه