نقد نمایشنامه

اجرای توافق نامه معرفی و پیشنهاد

اجرای توافق نامه

  بزرگنمایی:
فیلیپ کودل یکی از پرکارترین و مطرح ‌ترین نویسندگان و هنرمندان فرانسوی ا‌ست که تا کنون با تجربه‌های متعدد، صاحب نام و شهرت جهانی شده است. کودل از جمله برای کارگردانی فیلمش «دیرزمانیست دوستت دارم» جایزه بفتا را دریافت کرده و با بیش از ۴۰ اثر و رمان‌ هایی که جوایز زیادی را از آن خود کرده و به زبان‌ های مختلف ترجمه شده‌ اند، می ‌تواند یکی ازهنرمندان معاصر قابل توجهی باشد که آشنایی با آثار او حائز اهمیت است.

نمایش توافق نامه به کارگردان کورش سلیمانی

فیلیپ کودل یکی از پرکارترین و مطرح ‌ترین نویسندگان و هنرمندان فرانسوی ا‌ست که تا کنون با تجربه‌های متعدد، صاحب نام و شهرت جهانی شده است. کودل از جمله برای کارگردانی فیلمش «دیرزمانیست دوستت دارم» جایزه بفتا را دریافت کرده و با بیش از 40 اثر و رمان‌ هایی که جوایز زیادی را از آن خود کرده و به زبان‌ های مختلف ترجمه شده‌ اند، می ‌تواند یکی ازهنرمندان معاصر قابل توجهی باشد که آشنایی با آثار او حائز اهمیت است.
فیلیپ کلودل در رمان ‌ها و نوشته‌ هایش بیشتر به کاراکترهایی می‌ پردازد که به نوعی دچار وضعیتی از شکست یا شرایطی سخت شده ‌اند که بیشتر روان ‌های پیچیده شان را نشان می ‌دهد. روان‌ هایی آزرده که بر حسب اتفاقات روزگار، به آنچه می‌خواهند نرسیده‌ اند یا آن را از دست داده‌اند.
در نمایشنامه توافقنامه نیز کلودل در دهه 80 و در آستانه تغییرات سیاسی و تغییر جهت فرانسه از حزب راست لیبرال به چپ‌ گراها، به رابطه دو دوست می ‌پردازد که در حضور شخص سوم که خریدار خانه است، به چالش‌ بیشتری کشیده می ‌شود و ابعادی از دوستی 30 ساله و ویژگی ‌های شخصیتی آنان را رو می‌کند که برای خودشان نیز غافلگیرانه است.
اجرا با طراحی صحنه سینا ییلاق ‌بیگی، فضای داخلی آپارتمانی‌ در طبقه فوقانی ا‌ست که وسایل اندک با چند جعبه‌ چیدمان شده دارد که البته شباهت بسیار زیادی به طراحی صحنه اجرای اورجینال این اثر در فرانسه دارد و می‌ توانست خلاقانه ‌تر و منحصرتر باشد. وجود تابلوی نئونی فروشگاه مقابل از دید پنجره آپارتمان نقطه قوتی ا‌ست که با کشیدن پرده‌ ها توسط بازیگران، کور می‌ شود.
توافقنامه، اجرایی ا‌ست که با ابعاد انسانی، سیاسی و فلسفی ‌اش یادآور اجرای پیشین و بیادماندنی خرده نان سلیمانی‌ است که با سبک کمدی و رئالی که دارد و با مضمون مهمی که به آن اشاره می ‌کند، بازی ‌های حرفه ‌ای و پرداخت مناسب به متن، اجرایی قابل توجه است که شاید از معدود نمایش‌ های این روزهای پایتخت است که می توان با اطمینان خاطر و لذت به تماشای آن نشست.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟