آخرین مطالب

دوره آموزش مدیریت شهری پایدار (5)

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران ویژه نامه‌ها

ساختار و تشکیلات برنامه‌ریزی شهری در ایران

  بزرگنمایی:
برنامه‌ریزی شهری در ایران با ساختاری چند لایه و متشکل از نهادهای تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و اجرایی همراه است. نهادهای تهیه‌کننده یا تصمیم‌ساز که مسئول اصلی تدوین طرح‌ها و سیاست‌های شهری هستند، اغلب تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند

زهرا زمانی 

برنامه‌ریزی شهری در ایران با ساختاری چند لایه و متشکل از نهادهای تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و اجرایی همراه است. نهادهای تهیه‌کننده یا تصمیم‌ساز که مسئول اصلی تدوین طرح‌ها و سیاست‌های شهری هستند، اغلب تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند. این وزارتخانه با مطالعه و تدوین برنامه‌ها در زمینه مسکن، حمل‌ونقل و دیگر حوزه‌های شهری نقش کلیدی دارد. در گام بعدی، نهادهای تصمیم‌گیر، همچون شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، وظیفه تصویب طرح‌ها و سیاست‌ها را دارند. این شورا به عنوان نهادی بین‌بخشی، طرح‌های ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادها را بررسی کرده و در صورت نیاز، اصلاحاتی بر آن‌ها اعمال می‌کند تا با نیازهای شهری سازگار باشد. در نهایت، نهادهای اجرایی مانند شهرداری و شورای شهر، مسئولیت پیاده‌سازی و نظارت بر اجرای این طرح‌ها را برعهده دارند و از طریق تعامل با مردم و سایر نهادها، سیاست‌های تعیین‌شده را به واقعیت نزدیک می‌کنند.

شورای عالی معماری و شهرسازی ایران
شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به‌عنوان نهادی کلیدی در فرآیند برنامه‌ریزی شهری، از اواسط قرن بیستم نقش مهمی در تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های شهری ایفا کرده است. این شورا با هدف ارتقاء کیفیت ساخت و سازها، حفاظت از میراث معماری و سامان‌دهی فضای شهری، دستورالعمل‌ها و طرح‌های کلان را تدوین و تصویب می‌کند. سیاست‌ها و مقرراتی که توسط این شورا تصویب می‌شود، به عنوان راهنمایی برای مدیریت شهری و نهادهای اجرایی در نظر گرفته می‌شود و سعی دارد استانداردهای معماری و شهرسازی را در سراسر کشور یکسان‌سازی کند.

پیشینه مدیریت شهری ایران و چالش‌های آن
مدیریت شهری در ایران دارای پیشینه‌ای طولانی است که به سال 1286 و تصویب قانون بلدیه بازمی‌گردد. با این حال، ساختار مدیریت شهری در ایران در طول زمان متفرق و بین نهادهای مختلف توزیع شده است. این پراکندگی باعث عدم انسجام و افزایش هزینه‌های سازمانی شده و هماهنگی میان نهادها را دشوار کرده است. اجزای اصلی مدیریت شهری در ایران شامل شورا و شهرداری است، اما به دلیل کمبود ساختار یکپارچه و کارآمد، هنوز چالش‌های زیادی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری وجود دارد.

انواع مدل‌های مدیریت شهری
مدیریت شهری در کشورهای مختلف با توجه به ساختار حکومتی و نیازهای محلی متفاوت است. در ایران، سیستم شورا-شهرداری که مشابه سیستم‌های موجود در بسیاری از کشورهاست، پیاده شده است. از مدل‌های متداول مدیریت شهری در سطح بین‌المللی می‌توان به مدل شورا-شهردار اشاره کرد. این مدل به دو نوع «شورا-شهردار ضعیف» و «شورا-شهردار قوی» تقسیم می‌شود. در مدل شورا-مدیر شهر، که یکی از متداول‌ترین مدل‌های جهانی است، شورا با رای مردم انتخاب می‌شود و شهردار توسط شورا منصوب می‌شود. همچنین مدل کمیسیونی که در آن اعضای کمیسیون مسئولیت‌های اجرایی را برعهده دارند و مدل گردهمایی‌های باز که در شهرهای کوچک زیر 1000 نفر رایج است، از دیگر مدل‌های موجود به‌شمار می‌روند.

طرح‌ها و برنامه‌های توسعه شهری در ایران
برنامه‌ریزی و توسعه شهری در ایران در سه سطح کلان، میانی و خرد انجام می‌شود. طرح‌های سطح کلان که در سطح ملی اجرا می‌شوند، شامل آمایش سرزمین و برنامه کالبدی ملی هستند. آمایش سرزمین استراتژی‌های کلان اقتصادی و توزیع جمعیت را تنظیم می‌کند و برنامه کالبدی ملی به ایجاد نظام شبکه شهری می‌پردازد. در سطح میانی، طرح‌هایی مانند برنامه کالبدی منطقه‌ای و برنامه جامع ناحیه‌ای تنظیم می‌شوند که به سیاست‌گذاری برای سلسله مراتب شهرها و روستاها در قلمرو مناطق می‌پردازند. همچنین برنامه مجموعه شهری برای هماهنگ‌سازی مدیریت در سطح مجموعه‌های شهری به کار می‌رود.
در سطح خرد، برنامه‌ها و طرح‌هایی نظیر طرح جامع شهری و طرح تفصیلی اجرا می‌شوند. طرح جامع به تدوین سیاست‌های کلان کالبدی شهر می‌پردازد که شامل حوزه‌هایی چون مسکن، خدمات عمومی و شبکه حمل‌ونقل است. طرح تفصیلی، به تعیین دقیق استراتژی‌های طرح جامع پرداخته و جزئیات اجرایی آن را مشخص می‌کند. سایر طرح‌های این سطح شامل طرح‌های موضوعی و موضعی مانند نوسازی بافت فرسوده و طرح‌های آماده‌سازی زمین برای توسعه‌های جدید هستند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی