دکتر حسین راغفر در گفت‌وگو با هفته‌نامه اراده ملت

روند کنونی دلار را به 40 هزار تومان و تورم را به 60 درصد می‌رساند سخن سردبیری

روند کنونی دلار را به 40 هزار تومان و تورم را  به 60  درصد می‌رساند

  بزرگنمایی:
پوست ملت را می‌کنند و بعد می‌گویند افزایش حقوق فاجعه می‌آفریند افزایش نرخ ارز کارت دعوت به ناآرامی است که مسئولان هم فقط نظاره گر هستند

دکتر حسین راغفر اقتصاددان برجسته کشور در گفت‌وگو با هفته‌نامه اراده ملت در تحلیل وضعیت سیاسی، اقتصادی کشور اظهار داشت: بعد از جنگ تحمیلی شاهد تغییر ایدئولوژی هستیم که حمایت از محرومان به حمایت از سرمایه تغییر کرده است و از تأکید مدیریت دولت به مدیریت بازار رسیده است.
وی با بیان اینکه سوءاستفاده و فساد از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد، گفت: ایدئولوژی مطرح سیاست‌های موسوم به تغییر ساختاری پایه اقتصاد نولیبرال است.
راغفر تأکید کرد: بازار فعلی اسمش بازار است بدون آنکه نهادهای ضروری کارکرد مناسب بازار استقراریافته باشد، به همین دلیل ابزار چپاول شده است. اقتصاد امروز غارتی است. الگوی آن‌هم کشورهای آفریقایی هستند که یک گروهبان علیه ژنرال کودتا می‌کند و جای ژنرال می‌نشیند و سرمایه‌های غارت‌شده را به خارج می‌فرستد.
این استاد علم اقتصاد یادآور شد: خروج سرمایه امروز ناشی از ناامنی است. اعتماد مردم از عوامل متعدد آسیب می‌خورد. بعد از جنگ به دلیل این تغییر جهت، مقاومت‌هایی صورت گرفت. نظامی‌ها دعوت به اقتصاد می‌شوند تا مقاومت در مقابل تغییرات شدید آن زمان کاهش یابد که امروز یکی از معضلات همین ورود نظامی‌ها به اقتصاد است. خصوصی‌سازی به معنای اختصاص دادن منابع مردم به دوستان و آشنایان در قدرت شده که منشأ نابرابری است. به‌تدریج به اسم بازار آزاد و رقابت، بانک‌های خصوصی مجوز دار می‌شوند. راغفر ادامه داد: به بانک‌ها خصوصی اجازه تأسیس داده شد و در سال 1383 به نهادهای عمومی و دولتی اجازه داده شد بانک‌ها عامل خود را از میان بانک‌ها خصوصی انتخاب کنند این امر سبب شد اعتبارات عمومی که تاکنون در بانک‌های دولتی به آن بهره پرداخت نمی‌شد وارد بانک‌های به اصلاح خصوصی شد و آن‌ها با این منابع شروع به سوداگری کردند و تورم‌های بزرگ را رقم زدند. یکی از منشأ مشکلات کشور بانک‌های به‌اصطلاح خصوصی هستند.
وی با بیان اینکه امروز تولید در کشور مهجور و در گرداب ریسک‌های متعدد ساخته‌شده توسط سوداگران نامولد متکی به رانت است گفت: فساد محصول نا به سامانی‌های متعدد است و البته بعد خود فساد فسادهای بعدی را می‌زاید. امروز گفته می‌شود نقدینگی بمب ساعتی است و آن را منشأ اصلی تورم تلقی می‌کنند و با ارائه نشانه‌های غلط به مسئولین و مردم نقش اقتصاد نامولد مبتنی بر رانت‌ها را در ایجاد نقدینگی، تورم و رکود مخفی می‌کنند. در کشورهای صنعتی مثل ژاپن و آلمان نقدینگی بیش از 2.5 برابر تولید ناخالص داخلی آن‌هاست اما تورم در این کشو رها گاهی منفی هم هست حتی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس در بعضی از این کشورها رشد نقدینگی طی یک دهه به 350 درصد رسید هم‌زمان شاهد رشد قدرت پول این کشورها هستیم. این استاد علم اقتصاد افزود: قطع و یقین بدانید عامل بحران‌های اخیر، سیاسی است. برخی از ابتدا اعلام کردند با تحریم‌ها تورم چند برابر می‌شود. این‌ها براندازان داخلی هستند. در میان رقابت‌های سیاسی ظاهراً امنیت ملی در مراتب پایین اولویت‌های جناح‌های سیاسی قرار دارد. تیر خلاص به اعتماد مردم، رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری بود که یکدیگر را به دزدی متهم کردند و نتیجه‌اش مشخص هم نشد و دستگاه قضایی هم منفعلانه عمل کرد و مردم دریافتند برخی شایعات صحت دارند. راغفر اضافه کرد: نهایتاً برای فساد اقتصادی 12 هزار میلیارد تومانی که اخلال در نظام اقتصادی کشور و چپاول دارایی‌های ده‌ها هزار نفر از آحاد مردم است 15 سال حبس در نظر گرفته می‌شود.  وی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز افکار عمومی را علیه دولت بسیج می‌کند، گفت: ما دشمن لازم نداریم. ارزیابی ما نشان می‌دهد، سکوت دولت و هم‌سویی مجلس می‌گوید کودتایی در حال شکل‌گیری است و این اتفاقات ابزار کودتا است. این فعال اجتماعی و اقتصادی تأکید کرد: در کشور این افزایش نرخ ارز است که عامل تورم است. پتروشیمی و فولاد و صنایع معدنی و معدن سالانه 10 میلیارد فقط یارانه برق می‌گیرند. این‌ها یارانه‌ای در جیب آقایان است. دولت و مجلس هم همکاری می‌کنند. مجلس تلاش می‌کند دولت را به بازار ثانویه قانع کند و این کشور را به آستانه فاجعه می‌کشاند. این مسئله اصلاً اقتصادی نیست و می‌بینیم گروهی نفوذی برای ضربه به انقلاب ذهن مسئولان را پرکرده‌اند و دائماً تکرار می‌کنند نقدینگی عامل تورم است اما در کشور نرخ ارز عامل تورم است.
وی با اشاره به اینکه دولت‌ها نگاه 3 الی 4 ساله دارند و به آینده مردم اهمیت نمی‌دهند، گفت: احزاب رقابت می‌کنند و مملکت را به آستانه بحران‌ها می‌کشانند. نظام سقوط نمی‌کند اما هزینه حیات آن زیاد می‌شود. راغفر ادامه داد: با دلار 15 هزارتومانی نمی‌توان نان 5 هزارتومانی به مردم داد. 9 سال است مردم پوستشان کنده‌شده است. در این شرایط افزایش نرخ ارز، کارت دعوت به ناآرامی است و مسئولان نظاره‌گر هستند. می‌گویند رئیس‌جمهور مخالف است، اما چرا وقتی هواپیمایی یعنی نهادی که زیر نظر دولت است به انفجار قیمت‌ها افزایش قیمت می‌دهد دولت ساکت است؟ این نشان می‌دهد عده‌ای راضی هستند. پوست ملت را می‌کنند و بعد می‌گویند افزایش حقوق فاجعه می‌آفریند. این فعال اقتصادی مردم را قربانی رقابت‌های سیاسی خواند و گفت: برای بازسازی شرایط راهکارهای دقیقی وجود دارد. نرخ ارز باید تثبیت شود و اول‌ازهمه بانک مرکزی باید عرضه و تقاضای عرض را کنترل کند
وی یادآور شد: طراحان تحریم‌ها می‌گویند باید کاری کنیم درد و رنج مردم حداکثر شود به همین دلیل تحریم اعمال می‌شود؛ برای براندازی. ما محاسبه کردیم اگر این وضع ادامه یابد ارز تا پایان سال 40 هزار تومان می‌شود که نتیجه آن معلوم نیست. پیامدهایش بسیار مخرب است. یک‌میلیون شغل پایدار از بین می‌رود تورم 60 درصد می‌شود و در همین حال آقایان حکم می‌کنند که دستمزدها باید ثابت بماند. وقتی گفتیم کودتای ارزی در جریان است گفتند که بعضی‌ها می‌خواهند فضای اقتصادی را امنیتی کنند. سؤال اینجاست که ما می‌خواهیم فضای اقتصادی را امنیتی کنیم یا شما امنیتی کرده‌اید.
این فعال اقتصادی گفت: اتفاقات فعلی زمینه‌های کودتا و نارضایتی است که مردم به این حکم برسند که این‌ها باید بروند. به اسم بازار پوست مردم را کندند. برای بازسازی اعتماد عفو عمومی است تا به این وسیله اعتماد قربانیان افراطی‌گری بازسازی شود. باید از طریق رسانه‌های عمومی و ملی گفت‌وگوی همگانی لازم است.. بسیاری از گروه‌ها در داخل کشور تعلق‌خاطری نسبت به زندگی در کشور ندارند. نمی‌شود منافع را در جیب یک نفر کرد و از منابع رایگان به میلیاردها سود رسید. عده‌ای در همین جنوب شهر به فروش بچه، قرنیه، فرزندان خود و تن‌فروشی برای بقاع رسیده‌اند. باید بین این وضعیت یا فروپاشی انتخاب کنیم یا اعتماد را بازسازی کنیم. گفت‌وگوی ملی لازم است. کاهش نابرابری‌ها لازم است. باید دولت تعیین کند بخش‌های فرودست امیدوار به پشتیبانی دولت و حاکمیت شوند. وی افزود: این شعار که نباید دستمزدها افزایش یابد دعوت کارگران کارکنان و فرودستان به شورش است راغفر با بیان اینکه مسئله آخر شفاف‌سازی و کسب درآمدهای عمومی است، گفت: در حوزه سیاست‌های اقتصادی فوری، تعطیلی بازار ثانویه ارز توسط دولت و مجلس ضروری است. رانت ارزی به جیب گروه‌های خاص می‌رود. وی تأکید کرد: ما نگران حمله نظامی نیستیم چراکه قبلاً هم ایستاده‌ایم اما دستاوردهای جنگ به حراج گذاشته‌شده است. اعتماد عمومی را تاراج کردیم و در این تاراج ثروتمندان برنده‌اند و بازنده عموم مردم هستند. اعتماد عمومی نیازمند عزم سیاسی است. راغفر با اشاره به اینکه عرضه و تقاضای ارز باید کنترل شوند و واردات نامتعارف باید متوقف شود، گفت: سرمایه اجتماعی جنگ به‌جایی رسید که مردم علاوه بر بچه‌ای خود طلاهایشان را هم داده‌اند. ترکیه را مثال نزنیم مردم مقصر نیستند، مردم راه دیگری ندارند. کسانی که مردم را به اینجا کشاندند، مقصرند.
با تمام وضعیت نابسامان اقتصاد امروز کشور اما من همچنان در صورت عملکرد درست به آینده امید دارم و خوشبین هستم.


نظرات شما

admin-magz

ایرانی

اقای راغفر عزیز کجا کاری وقتی تامین اجتماعی از سرباز و داوطلب جنگ پول بابت هر روز ایثارش میگیرد سخنان شما کهنه واز رده خارج است خیلی وقته اعتماد عمومی تمام شده الان ایام حیا ملت است فقط خون جوانهای کشور به هیچ رفت ثابت پاسالها رفتن مدل جدیدها امدن حیف از این ملت نجیب و کشور که مفت فروختن

۱۴۰۱/۰۹/۱۰

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه