سخن سردبیر (39): حکومت چیست سخن سردبیری

  بزرگنمایی:
یقیناً برخی خواهند گفت، طرح پرسش حکومت چیست؟ شبیه عبارت “بابا آب داد” در کتب اول دبستان است. اما با توجه ‌به انواع و انبوه چالش‌های اجتماعی و ملی به‌ویژه چالش بی‌سابقه معیشتی میلیون‌ها شهروند، پر بیراه نیست اگر ادعا شود که لازم است پرسش حکومت چیست (بابا آب داد) برای برخی صاحب‌منصبان تبیین شود.

یقیناً برخی خواهند گفت، طرح پرسش حکومت چیست؟ شبیه عبارت “بابا آب داد” در کتب اول دبستان است. اما با توجه ‌به انواع و انبوه چالش‌های اجتماعی و ملی به‌ویژه چالش بی‌سابقه معیشتی میلیون‌ها شهروند، پر بیراه نیست اگر ادعا شود که لازم است پرسش حکومت چیست (بابا آب داد) برای برخی صاحب‌منصبان تبیین شود.

در جهان خرد بنیاد معاصر حکمرانی مطلوب تنها توسط افرادی میسر است که علم را می‌فهمند. به عبارتی، “سیاست‌ورزی و مدیریت سیاسی، شایسته افرادی است که جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد، ریاضی، فیزیک، شیمی و ... می‌فهمند”. در جهان خرد بنیاد معاصر، جامعه‌ای که توسط متخصصِ و کارشناس وقایع، امور و شخصیت‌های تاریخی و متافیزیکی مدیریت شود، بی‌شک گرفتار انواع و انبوه چالش‌های اجتماعی و ملی از جمله بی‌عدالتی، فقر، ناامنی، ناآرامی، ناامیدی، بی‌ثباتی و ... خواهد بود.

به کاربردی‌ترین بیان، در جهان خرد بنیاد معاصر، وظیفه حکومت‌ها تهیه و تأمین غذا، مسکن، لباس، آموزش، بهداشت و درمان، امنیت، شادی، امید، آرامش و ... است. وظیفه حکومت در جهان خرد بنیاد معاصر، کنکاش در وقایع و شخصیت‌ها قرون پیشین نیست. برای تهیه و تأمین نیازهای پزشکی، غذایی، آموزشی، صنعتی، بانکی و ... لازم نیست بدانم برخی شخصیت در صدها سال پیش در کشورها و فرهنگ‌های گذشته چه اندیشه‌ها، اهداف، دغدغه‌ها و چالش‌هایی داشته‌اند. پزشکی، کشاورزی، صنعت، تجارت، آموزش، روابط بین‌الملل و ... به تعبیری دست آورده‌ای علم هستند. نهایت بی‌صداقتی است که برای تهیه و تأمین نیازهای پزشکی، بانکداری، آموزشی، صنعتی، کشاورزی و... به قرونی مراجعه کنیم که ساکنان جوامع آن همانند دیگر موجودات در طبیعت زیست می‌کرده‌اند. آیا بی‌اخلاقی محض نیست اگر فردی بگوید برای مدیریت و توسعه بانکداری باید از تجربیات و دانش جوامع چادرنشین صدها سال پیش استفاده کنیم؟ آیا نهایت عدم صداقت نیست اگر فردی بگوید برای آموزش فرزندان عصر فن‌آوری اطلاعات، باید به دانش و تجربیات صحرانشینان صدها سال پیش مراجعه کنیم؟ آیا عدم صداقت محض نیست اگر فردی ادعا کند برای تولید فولاد، خودرو، یخچال، لباسشویی و ... باید به دانش و تجربیات موجودات بیابان‌نشینان صدها سال پیش مراجعه کنیم؟ آیا اندیشه و راهبردی ضد ملی نیست اگر افرادی ادعا کنند که تنها راهبرد مدیریت روابط خارجه همانند قبایل صدها سال پیش؛ تنش، تخاصم و جنگ است؟ و ... اگر استدلال فوق عقلانی، منطقی و ملی تلقی شود، آنگاه می‌توان ادعا کرد که دخالت امور، وقایع و سرگذشت شخصیت‌های قرون پیشین در مدیریت کلان جوامع خرد بنیاد معاصر؛ حاکی از خطا، بی‌اخلاقی و عدم صداقت محض است.

تعریف حکومت چیست؟ (بابا آب داد) «در کاربرد و وظیفه حکومت نهفته است». وظیفه حکومت‌ها در جهان خرد بنیاد معاصر تنها تهیه و تأمین نیازهای جسمی، روان‌شناختی و اجتماعی است. به عبارتی وظیفه حکومت‌ها تحقق نیازها و احساسات شهروندان و نه تولید نیاز و احساس است. انتخاب نوع ظاهر، علائق، آرمان و ... وظیفه “حکومت ملی” نیست. به گواه شواهد و تجربیات بی‌شمار، بسیاری از چالش‌های اجتماعی و ملی ریشه در خلط تاریخ در مدیریت کلان سیاسی دارد. خلط تاریخ در مدیریت سیاسی بستر بی‌اخلاقی سیاسی، عملکرد فراقانونی، اعمال سلیقه‌های فردی در امور کاملاً اجتماعی (جمعی)، عدم شفافیت رفتاری برخی صاحب‌منصبان و متنفذان، انتخاب برخی اهداف سیاسی غیر ملی و ... است. این‌گونه نگاه صلب به تاریخ پرهزینه و مخرب‌ترین آفت مدیریت علمی و کارآمد کلان سیاسی است. این نگاه معیوب باید از ساختار مدیریت کلان سیاسی بدون هیچ قید و شرطی کنار گذشته شود. توسعه، ثبات، آرامش و امنیت ملی با مراجعه به دانش و تجربیات جوامع صدها سال پیش حاصل نمی‌شود


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه