سخن سردبیری (40): دوزخ خاورمیانه و انرژی خواران سخن سردبیری

  بزرگنمایی:
دلسوزان و دغدغه مندان بسیاری تلاش می‌کنند تا راهکارهایی کم‌هزینه، منطقی و امکان‌پذیر برای برون‌رفت از زیست پر چالش و ناامیدکننده شهروندان تدبیر کنند. اما ظاهراً تلاش صادقانه وطن‌پرستان برای بهبود شرایط اجتماعی غیرعقلانی، همواره با موانع غیرقابل‌عبور مواجه می‌شود. این موجز تلاش دارد تا به یکی از عوامل اصلی ناکامی تلاش‌های صادقانه دغدغه مندان سلامت و امنیت ایران، اشاره‌ای کلی و مختصر داشته باشد.

دلسوزان و دغدغه مندان بسیاری تلاش می‌کنند تا راهکارهایی کم‌هزینه، منطقی و امکان‌پذیر برای برون‌رفت از زیست پر چالش و ناامیدکننده شهروندان تدبیر کنند. اما ظاهراً تلاش صادقانه وطن‌پرستان برای بهبود شرایط اجتماعی غیرعقلانی، همواره با موانع غیرقابل‌عبور مواجه می‌شود. این موجز تلاش دارد تا به یکی از عوامل اصلی ناکامی تلاش‌های صادقانه دغدغه مندان سلامت و امنیت ایران، اشاره‌ای کلی و مختصر داشته باشد.

تلاش‌ها و تحلیل‌های دغدغه مندان، توجه لازم به رابطه علت و معلولی، انبوه چالش‌های غیرقابل‌توجیه اجتماعی، عملکرد مدیریت کلان سیاسی و نقش استعمارگران انرژی خوار در شکل‌دهی فرایندهای سیاسی در کشورهای خاورمیانه، ندارند.

شاید، «شگفت‌انگیز» و «حیرت‌انگیز»، مطلوب‌ترین واژه‌ها برای تبیین شرایط خاورمیانه باشد. چرا خاورمیانه آشفته و پر چالش ترین منطقه جهان است؟ آیا شهروندان کشورهای خاورمیانه متفاوت از مردم مناطق دیگر جهان هستند؟ آیا صلح و ثبات در خاورمیانه ممکن است؟ آیا نخبگان و سیاست ورزان کشورهای خاورمیانه توانایی حل‌وفصل چالش‌های خاورمیانه را دارند؟ و ... پر بیراه نیست اگر خاورمیانه را دوزخ جهان بنامیم. چراکه انواع چالش‌های اقتصادی، فرهنگی، روابط خارجه، مذهبی، اشتغال، فقر و ... تار پود اذهان و اجسام شهروندان خاورمیانه را پوسیده است.

پر بیراه نیست اگر گفته شود همه درد و رنج شهروندان و انواع چالش‌ها اجتماعی و ملی در کشورهای خاورمیانه ریشه در وجود منابع و ذخایر سرشار انرژی در این منطقه، دارد. همان‌گونه که می‌دانیم، بقای موجودات ازجمله انسان بدون انرژی ممکن نیست. اینکه سرچشمه تمامی اهداف انسانی (افراد، گروه‌ها، کشورها) مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با تهیه و تأمین انرژی است.

به بیان بسیار شفاف و ساده ریشه انواع چالش‌های اجتماعی و ملی در خاورمیانه این حقیقت است که کشورهای قدرتمند استعماریِ غربی و شرقی می‌خواهند کنترل منابع و ذخایر انرژی در خاورمیانه را در اختیار خود داشته باشند. چراکه، در جهان معاصر ابرقدرت بودن، تابع مستقیم در اختیار داشتن منابع انرژی جهان می‌باشد. بنابراین، در راستای تاراج و تسلط بر ذخایر و منابع انرژی خاورمیانه، کشورهای استعمارگر غربی و شرقی با انواع ترفندها و سیاست‌ها؛ «اجازه استقلال، امنیت، آرامش و ... را به کشورهای خاورمیانه نمی‌دهند».

اگر نکات فوق منطقی تلقی شود، آنگاه باید گفته شود، تلاش برای بهبود زیست آشفته، ناامیدکننده، بدون چشم‌انداز و ... جوامع خاورمیانه از طریق تأثیرگذاری بر عملکرد حکام این کشورها، بدون تدبیر راهکارهایی عملی برای کوتاه کردن دستان پنهان استعمارگران انرژی خوار در حکومت‌های خاورمیانه، عقیم خواهد بود.

در جهان خرد بنیاد معاصر، تعریف و وظیفه کارگزاران و نهادهای حاکمیتی ایجاد رفاه، آرامش و امنیت برای شهروندان است. کدام عقل سلیمی می‌تواند ادعا کند که کارگزاران و نهادهای حاکمیتی در خاورمیانه به وظیفه ذاتی خود عمل کرده یا می‌کنند؟ ازآنجاکه خاورمیانه مهد مذاهب بزرگ بوده، پر بیراه نیست اگر گفته شود، به‌منظور پیشگیری از استفاده ابزاری از دین توسط استعمارگران انرژی خوار غربی و شرقی و خروج از دوزخ خاورمیانه، ضروری است تا وطن‌پرستان «مذهب خِردباوری» را در جوامع و اذهان شهروندان خاورمیانه ترویج کنند. مذهب خِردباوری کاربردی‌ترین پادزهر برای سیاست ورزان و صاحب‌منصبان غیر صادق که عملکرد ضد ملی خود را با توسل به اندیشه‌ها و باورهای دینی توجیه می‌کنند، می‌باشد.

محتمل‌ترین راهکار نجات شهروندان از دوزخ خاورمیانه، ملی کردن حکومت‌های خاورمیانه می‌باشد. کاربردی و عقلانی‌ترین راهکار ملی کردن حکومت‌های خاورمیانه کوتاه کردن دستان پنهانِ انرژی خواران استعمارگر غربی و شرقی از حکومت‌های دست‌نشانده خاورمیانه می‌باشد.

آشفتگی و حرج و مرج در کشورهای خاورمیانه نه به خاطر فقر یا کمبود منابع و ذخایر انرژی بلکه «به خاطر این حقیقت تلخ که استعمارگران انرژی خوار غربی و شرقی، اجازه توسعه نهادهای سیاسی و حاکمیتی کارآمد در خاورمیانه را نمی‌دهند». تضعیف احساسات میهن‌دوستی و هویت ملی از طریق برجسته کردن انواع توهمات و رؤیاهای سیاسی ضد ملی، اصلی‌ترین راهکار انرژی خواران غربی و شرقی، به‌منظور جلوگیری از ایجاد و توسعه اندیشه‌ها و نهادهای سیاسی کاربردی و ملی، می‌باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه