جهان در هفته‌ای که گذشت (52) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (52)

  بزرگنمایی:
رسوایی اختلاس ۲.۵ میلیارد دلاری در عراق / اعتراض‌های کم‌سابقه در چین / ایران سفیر آلمان را احضار کرد / شکایت برادر ابومهدی المهندس از مقامات امریکایی و عراقی به خاطر جنایت فرودگاه بغداد / تأکید بانک مرکزی عراق بر اجرای کامل دستورالعمل‌های FATF / سخنگوی وزارت خارجه: بیش از ۵۰ مورد تعرض به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی داشته‌ایم / تشدید نظارت بر کمک‌های نظامی به اوکراین روی میز کنگره آمریکا

رسوایی اختلاس 2.5 میلیارد دلاری در عراق

«محمد السودانی» نخست وزیر عراق از مستردشدن بخشی از مبلغ اختلاس بزرگی خبر داد که چندی پیش به‌صورت غیرقانونی از یکی از حسابهای اداره مالیات این کشور برداشت شده بود. رئیس دولت نوپای عراق که به مبارزه با فساد متعهد شده، روز یکشنبه 27 نوامبر از کلیه افرادی که در این «رسوایی» دست داشتهاند خواست تا پولهای اختلاسی را به صندوق دولت رد مال کنند.

نخست وزیرعراق گفت نور زهیر جاسم، یکی از تاجران پرنفوذ که چندی پیش در فرودگاه بغداد بازداشت شده بود، بیش از 125 میلیون دلار را پس داده است. نورزهیر جاسم که قصد داشت با جت خصوصی خود از کشور «بگریزد»، فعلا بهصورت مشروط آزاد شده و وعده داده طی 2 هفته آینده، مابقی یک میلیارد دلاری که به گرفتن آنها اعتراف کردهاست را مسترد کند.

یکی از اسناد اداره مالیاتی عراق نشان میدهد که ملبغی معادل 2.5 میلیارد دلار در فاصله زمانی سپتامبر 2021 تا اوت 2022 از راه «کلاهبرداری» از حساب دولت برداشت شده است. اختلاسگران بهصورتی کاملا «سازمانیافته»، با واسطه و بهصورت غیرمستقیم از طریق 5 شرکت، طی 247 فقره چک این پولها را در یکی از شعب بانک دولتی الرافدین، مستقر در داخل کمیسیون مالیاتی عراق، نقد کرده بودند. مبلغ واریزی به حساب بانکی این شرکتها هم بلافاصله نقد میشده است. اکثر مدیران این شرکتها فرار کرده اند و برایشان حکم جلب صادر شدهاست. محمد السودانی در این نطق تلویزیونی خود از دستگیری یک متهم دیگر این پرونده در اقلیم کردستان خبر داد که قرار است بهزودی به مقامات ذیصلاح قضایی در بغداد تحویل داده شود. نخستوزیر عراق بار دیگر از کلیه متهمان این پرونده خواست تا ضمن تسلیم کردن خود به دستگاه قضایی، نسبت به استرداد مبلغ اختلاس اقدام کنند. السودانی گفت: «تا وقتی که این 2.5 میلیارد به صندوق دولت بازنگشته باشد به زندان انداختن این یا آن شخص دردی را درمان نمیکند».

 

اعتراضهای کمسابقه در چین

مقامات چین سانسور اخبار و گزارشهای مرتبط با اعتراضهای چند روز اخیر در این کشور علیه محدودیتهای اعمال شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را در دستور کار قرار دادهاند. شهرهای پکن، شانگهای و ووهان روز یکشنبه به دنبال فراخوان منتشرشده در شبکههای اجتماعی صحنه اعتراضهای گروهی از شهروندان چینی بود. این اعتراضها طی چند دهه گذشته بیسابقه محسوب میشود.معترضان شعارهایی از جمله «تست کرونا نمیخواهیم، ما گرسنه هستیم»، «شی جین پینگ استعفا» و «نه به قرنطینه، ما آزادی میخواهیم» سر دادند. این اعتراضها در حالی صورت میگیرد که چین اکنون تنها اقتصاد بزرگ جهان محسوب میشود که همچنان سیاست سختگیرانه معروف به «کووید صفر» در قبال همهگیری کرونا را اجرا میکند. بر همین اساس شهروندان همچنان با قرنطینههای سختگیرانه و تستهای مکرر و تقریبا روزانه روبرو هستند. شعار کنارهگیری شی جین پینگ، رئیسجمهوری چین از قدرت در حالی از سوی معترضان سر داده شده است که او چند هفته پیش در کنگره حزب کمونیست برای سومین دوره پیاپی زمام امور را در چین در دست گرفت.مقامات چین هرگونه اشاره به تجمعات اعتراضی روزهای اخیر در شبکههای اجتماعی این کشور را حذف کردهاند. برهمین اساس جستجوی نام و محل تجمعات اعتراضی در شبکههای اجتماعی بینتیجه خواهد بود. بنا به گزارشها ماموران پلیس روز دوشنبه در محل تجمعات روز یکشنبه در پکن و شانگهای حضور چشمگیری داشتند. این در حالی است که شماری از شرکتکنندگان در این تجمعها بازداشت شدهاند. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین روز دوشنبه با شناسایی بیش از 40 هزار مورد جدید رکورد تازهای ثبت کرد. با این حال گزارش شده است که اکثر مبتلایان علائم بیماری «کووید 19» را ندارند.

 

ایران سفیر آلمان را احضار کرد

در پی پیشگامی آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد رویدادهای اخیر ایران و تکرار اظهارات مداخلهجویانه و بیپایه و اساس مقامات آلمانی، هانس اودو موتسل، سفیر جمهوری فدرال آلمان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد.به گزارش ایسنا، در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات مداخله جویانه و بی پایه و اساس مقامات آلمانی به سفیر این کشور ابلاغ شد.همچنین به سفیر آلمان گفته شد قطعنامه اخیر نشست ویژه شورای حقوق بشر گامی اشتباه بر اساس رویکردی کاملا سیاسی و ابزاری نسبت به حقوق بشر و  از اساس مردود است و جمهوری اسلامی ایران با هر ساز و کاری که بر مبنای آن تعریف شده، همکاری نخواهد کرد.همچنین تصریح شد همراهی آلمان و سایر کشورهای اروپایی با تحریم های یکجانبه آمریکا که نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران را موجب شده، این کشورها را فاقد هر گونه وجاهت و صلاحیت برای طرح ادعاهای حقوق بشری می کند.سفیر آلمان اظهار داشت: مراتب را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.

 

شکایت برادر ابومهدی المهندس از مقامات امریکایی و عراقی به خاطر جنایت فرودگاه بغداد

محمد حسن جعفر، برادر ابو مهدی المهندس، نائب رئیس الحشد الشعبی عراق، به همراه 76 نفر دیگر از مقامات امریکایی و عراقی از جمله مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق به اتهام دست داشتن در ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس شکایت کردند.به گزارش بغداد الیوم، براساس سندی که منتشر شده است، المهندس و 76 نفر دیگر از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق امریکا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، مصطفی الکاظمی، رئیس سابق سرویس اطلاعات عراق، سفیر سابق امریکا در عراق و ضیاء الموسوی، سرپرست اطلاعات نظامی عراق به اتهام ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ایران و ابو مهدی المهندس، نائب رئیس الحشد الشعبی شکایت کردند.این شکایت در دادگاه سوم الکرخ در بغداد ثبت شده است.

 

تأکید بانک مرکزی عراق بر اجرای کامل دستورالعملهای FATF

رئیس بانک مرکزی عراق اعلام کرد که پرونده این کشور در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از بخش پیگیری ویژه به پیگیری عادی منتقل شده است.به گزارش «الفرات نیوز»، «مصطفی غالب مخیف» رئیس بانک مرکزی عراق، در دیدار «جیسی بیکر»، دستیار معاون وزیر خزانهداری امریکا در امور تروریسم و جرایم مالی، همکاریها میان بانکهای مرکزی عراق و امریکا و اجرای استانداردهای بینالمللی در عرصه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را بررسی کرد.مخیف در این دیدار بر پایبندی بانک مرکزی عراق به قوانین و استانداردهای مربوطه و انتقال حساسیتهای لازم در این باره به دیگر نهادهای دولتی تأکید کرد.او گفت که عراق به همه قوانین و دستورالعملهای بینالمللی در عرصه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم پایبند است و پرونده این کشور در گروه ویژه اقدام مالی  (FATF) از وضعیت پیگیری ویژه به وضعیت پیگیری عادی منتقل شده است.

وی افزود که با اجرای این دستورالعملها، عراق از لیست کشورهای پرخطر اتحادیه اروپا نیز خارج شده است.دستیار معاون وزیر خزانهداری امریکا نیز اقدام بانک مرکزی در این باره با استفاده از پیشرفتهترین سیستمها را شایسته تحسین دانست.

 

سخنگوی وزارت خارجه: بیش از 50 مورد تعرض به نمایندگیهای جمهوری اسلامی داشتهایم

کنعانی سخنگوی وزارت خارجه گفت: این‌که دولتهای غربی مشخصا دولت آمریکا و برخی از دولتهای همسو با آن در تهییج به اغتشاشات در داخل ایران نقش داشتند مورد هیچ تردیدی نیست. در این مورد اطلاعات دقیقی وجود دارد. این اطلاعات در چهارچوبهای مختلف به سفرای مقیم تهران ارائه گردیده است. تعداد قابل توجهی از اتباع و شهروندان کشورهای مختلف بازداشت شدهاند. دلایل متقنی درباره نقش آنها در تهییج به اغتشاشات وجود دارد.او افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیر جنایات کشورهای غربی علیه ملت ایران از جمله جنایتهای آلمان و شرکتهای آلمانی خواهد بود.کنعانی گفت: همچنین بیش از 50 مورد تعرض به اماکن دیپماتیک در کشورهای غربی از جمله در کشور انگلستان شده است، کشورها ملزم به حفاظت از اماکن دیپبلماتیک و مأموریتهای دیپلماتیک هستند. او افزود: کشوری که خبرنگاران ما را تحریم میکند و مدعی حقوق بشر است، در همان کشور رسانههای معاند به ترویج خشونت و حملات تروریستی و مسلحانه در ایران اقدام میکنند.

 

تشدید نظارت بر کمکهای نظامی به اوکراین روی میز کنگره آمریکا

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که دموکراتها پس از سیطره جمهوری خواهان بر مجلس نمایندگان و تشدید نظارت بر کمکهای نظامی به اوکراین باید بهای کمکهای نظامی گسترده به این کشور را بپردازند.جمهوری خواهان که از موفقیت خود در انتخابات میان دورهای و کسب اکثریت در مجلس نمایندگان دلگرم شدهاند، به دولت «جو بایدن» نسبت به تشدید نظارت بر کمکهای نظامی گسترده به اوکراین در دراز مدت هشدار دادهاند.در این گزارش آمده است که تغییرات در مبالغ تخصیص داده شده به مقامهای کییف در وهله نخست باید توسط نمایندگان حزب جمهوریخواه بررسی شود، اما این موضوع حتی قبل از شروع جلسه کنگره در ترکیب جدید نیز قابل بررسی است.واشنگتن پست تاکید کرد: «مجلس نمایندگان لایحه بودجه سالانه دفاع ملی را تصویب کرد که مفاد آن شامل تهیه گزارشهای تکراری برای پنتاگون و انتصاب بازرسان کل برای انتقال اموال نظامی است».در این گزارش آمده است که احتمال سوء استفاده نیروهای اوکراینی از سلاحهای دریافتی، عده بسیاری را در واشنگتن نگران کرده است.ناظران تاکید کردهاند که نگرانیها در این باره به دلیل عرضه سلاحهای سبکتر که ردیابی نحوه استفاده از آن‌ها دشوار است، هر روز افزایش می‌یابد.

پیام فیض 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه