آخرین مطالب

موسیقی کودکان (1)

آشنائی با روش کودای معرفی و پیشنهاد

آشنائی با روش کودای

  بزرگنمایی:
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:

محمد هادی خوشکلام 
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:
1.  بررسی نحوه آموزش امروزی موسیقی در مجارستان
2.  تجزیه و تحلیل جز به جز کار زولتان کودای در عرصه آموزش موسیقی
3.   تجزیه و تحلیل اثر موسیقی بر حیات اجتماعی ما
4.  بررسی آموزش موسیقی و تاثیر آن بر فرد به دلیل پیچیدگی موضوع
تجزیه و تحلیل و بررسی نکات پیش گفته بدون پاسخ دادن به پرسش‌های زیر مشکل است ، آیا در دنیای امروز نیاز به موسیقی یک نیاز واقعی است ؟ در این زمانه که سر و صدای همسایه سکوت محیط ما را می‌شکند ، زمانی که گوش دادن دقیق به موسیقی موجب پیوند میان چند نفر می‌شود ، زمانی که فشار شستی یک ساز و طنین آوای آن چه در ارکستر استادان چیره دست و چه در دسته نوازندگان دوره گرد نیاز انسان را برآورده می‌کند آیا کسانی هستند یا خواهند بود که بلیط کنسرت دلخواه خود را با رغبت بخرند ؟
امروز این سوال ها اهمیت درجه اول دارند و ما را با واقعیتی غیر قابل انکار روبرو می‌کنند . درباره موقعیت و جایگاهی که موسیقی امروز در زندگی مردم پیدا کرده است ، به این پرسش بسنده می‌کنیم که چرا در سال‌های اخیر آموزش موسیقی به طور روزافزون در مرکز توجه قرار گرفته است ؟ مواد آموزشی برنامه‌های درسی و درسنامه‌ها بازدید کننده خود را متقاعد می‌کنند که این فعالیت‌ها تماماً از نظریات زولتان کودای نشئت گرفته‌اند . به همین دلیل مجارستان از لحاظ انسجام و پیشرفت چشمگیر آموزش موسیقی از موقعیتی کم نظیر برخوردار است . در پرتو چنین چهره احترام انگیز جهانیست که امروز توجه جهانیان به مجارستان امری قابل بررسی است.
کار آموزشی کودای بالاتر از همه ، با ابداع فناناپذیر ، توان خستگی ناپذیر ، توجه به مسائل کوچک جنبی و این شعار دموکراتیک و همه جانبه او که موسیقی متعلق به همه است مشخص می‌شود . این ویژگی‌ها در سرتاسر زندگی کاری او نمود دارد به عبارت دیگر حضورش در « آکادمی موسیقی لیست » در بوداپست بر استاد یاران و هنرجویان تاثیری حیاتبخش و ماندگار گذاشت . آموزش موسیقی با نام او اعتبار یافت و بر اثر کار خلاقانه سزاوار احترامی شایسته شد. وی برای مبارزه با بی‌سوادی موسیقایی کودکان و نوجوانان مجال ده‌ها سال عمر صرف کرد . همه کسانی که امروز در مجارستان در کار تدریس موسیقی‌اند حتی کسانی که تنها چند صباحی شاگردش بوده‌اند به خود می‌بالند. بسیاری به دلیل انتقادی که از وی شنیده‌اند ، یا تشویقی از او دلگرمشان کرده است ، یا حتی راهنمایی‌ها ، تذکرهای دوستانه و توصیه‌هایش که امروز به صورت قانون زندگی درآمده‌اند خاطره‌اش را گرامی می‌دارند . هزاران خواننده گروه کر که در کودکی جوانی یا سنین بالاتر در حضور وی موسیقی اجرا کرده‌اند همچنان شخصیت پرجاذبه و دوست داشتنی او را به خاطر دارند.
مرگ هم گوهر شخصیت او را از میان نبرده است زیرا در دل کسانی که با او دیدار کرده‌اند زنده است و در آوای موسیقی‌اش به هنگام اجرا جاریست . بسیاری از بازدید کنندگان خارجی معتقدند که آموزش موسیقی در مجارستان صرفاً یک روش نیست ، بلکه فلسفه‌ای درباره نقش موسیقی در جامعه ، در زندگی کودک ، جوان و بزرگسال است . امروز این نگرش اساساً خوشبینانه به موسیقی از باور عمیق ما به آموزش درست موسیقی سرچشمه می‌گیرد ، زیرا چشم انداز موسیقی به هیچ وجه تیره نیست ، مجارها این نگرش سالم و سازنده به موسیقی و نیز روش آموزش موسیقی را به زولتان کودای مدیونند.
ساختار آموزش موسیقی در مجارستان همگون و بررسی آن آسان است. همه مهد کودک‌ها از الگوی یکسان تبعیت می‌کنند و کودکان 3 تا 6 ساله را آموزش می‌دهند . این مهد کودک‌ها دارای کلاس‌های منظم کار و آواز بازی هستند و برخی از آنها این کلاس‌ها را با دو دوره فوق برنامه نیم ساعته در هفته تکمیل می‌کنند . در این کلاس‌ها کودکان با برنامه‌های پرورش گوش و آشنایی با ریتم ، دقیق و درست خواندن آواز و اصول کلی ریتم و ملودی تعلیم می‌بینند.
ادامه دارد ...



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی

۱۴۰۲/۰۷/۲۲

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حمله تجاوزکارانه ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را شدیدا محکوم می‌کنیم.

تحزب، سیاست و امکان سوسیال‌دموکراسی در ایران

جامعه مدنی

شهرکُشی: مرگ خاموش منابع تاریخی و زیست‌محیطی تمدن‌ها

گذار از " نهیلیسم" به "معنای زندگی"

اهل علم مصلحت را بجویند یا حقیقت را؟!

میهمان روستا

چالش‌های حقوقی مقابله با ارتشا؛ بررسی ریشه‌های قانونی یک فساد ساختاری

نمایشگاهی ضروری، گرچه تکراری

غرفه انتشارات حزب اراده ملت ایران را راه انداختیم

بخوانیم برای ایران

شرحی بر چرایی و اهمیت ترجمه سری کتاب سازوکار حزبی

بازتعریف سوسیال دمکراسی در عصر جدید

دموکراسی و اندیشه سوسیال‌دموکراسی

معرفی کتاب نمایی روشن‌تر (بینشی جدید درمدل مدرسه سادبری‌ولی)

تاب آوری اجتماعی

بیانیه کارگروه محیط زیست حاما به مناسبت اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی

علی برقراری از اعضا ارشد حزب اراده ملت ایران مشاور اقتصادی فرماندار نظرآباد شد

کتاب "صداهائی برای برابری" مجوز انتشار گرفت

انتخاب اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان سمنان

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

تحلیل های سیاسی ماه

وزیر آموزش و پرورش چه می‌کند؟‌

یاد یاری که در سکوت فریاد شد

ظهرها شام بخوریم؟!

تعرفه‌های تجاری،ابزار حمایت‌گری هوشمند

“فناوری بی‌اخلاق، شمشیری است در دست کودک نابالغ”

برایتان جهنم آورده‌ایم!

بیانیه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی (یکم خرداد)

سفیران سلامت

آیا مدفوع زیاد سگ‌ها در باغچه می‌تواند به گیاهان آسیب برساند؟

گردشگری پایدار و لزوم مدیریت پسماند و آموزش به گردشگران برای حفاظت از محیط زیست درایام نوروز1404 در شهر شیراز

چرا این مجموعه را ترجمه کردم؟

نگاهی انتقادی به کتاب «پیش‌نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال‌دموکراسی»

معرفی کتاب تجربیات مدرسه سادبری‌ولی به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی‌ترین مدارس دمکراتیک دنیا

سازمان‌های مردم‌نهاد از توسعه انسانی تا مشارکت مدنی

رونمایی کتاب « آدم کسی نبودن »

آتش و قلم

قرار عروسی سوم خرداد است

جهان در هفته ای که گذشت(93)

پیام تسلیت احمد حکیمی پور ریاست شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران برای درگذشت علی بیکس

بیانیه دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران (حاما) به مناسبت روز معلم

تبریک دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران به مناسبت روز جهانی پرستار (22 اردیبهشت)

کار انتشارات حزب اراده ملت ایران در نمایشگاه کتاب پایان یافت

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)