موسیقی کودکان (1)

آشنائی با روش کودای معرفی و پیشنهاد

آشنائی با روش کودای

  بزرگنمایی:
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:

محمد هادی خوشکلام 
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:
1.  بررسی نحوه آموزش امروزی موسیقی در مجارستان
2.  تجزیه و تحلیل جز به جز کار زولتان کودای در عرصه آموزش موسیقی
3.   تجزیه و تحلیل اثر موسیقی بر حیات اجتماعی ما
4.  بررسی آموزش موسیقی و تاثیر آن بر فرد به دلیل پیچیدگی موضوع
تجزیه و تحلیل و بررسی نکات پیش گفته بدون پاسخ دادن به پرسش‌های زیر مشکل است ، آیا در دنیای امروز نیاز به موسیقی یک نیاز واقعی است ؟ در این زمانه که سر و صدای همسایه سکوت محیط ما را می‌شکند ، زمانی که گوش دادن دقیق به موسیقی موجب پیوند میان چند نفر می‌شود ، زمانی که فشار شستی یک ساز و طنین آوای آن چه در ارکستر استادان چیره دست و چه در دسته نوازندگان دوره گرد نیاز انسان را برآورده می‌کند آیا کسانی هستند یا خواهند بود که بلیط کنسرت دلخواه خود را با رغبت بخرند ؟
امروز این سوال ها اهمیت درجه اول دارند و ما را با واقعیتی غیر قابل انکار روبرو می‌کنند . درباره موقعیت و جایگاهی که موسیقی امروز در زندگی مردم پیدا کرده است ، به این پرسش بسنده می‌کنیم که چرا در سال‌های اخیر آموزش موسیقی به طور روزافزون در مرکز توجه قرار گرفته است ؟ مواد آموزشی برنامه‌های درسی و درسنامه‌ها بازدید کننده خود را متقاعد می‌کنند که این فعالیت‌ها تماماً از نظریات زولتان کودای نشئت گرفته‌اند . به همین دلیل مجارستان از لحاظ انسجام و پیشرفت چشمگیر آموزش موسیقی از موقعیتی کم نظیر برخوردار است . در پرتو چنین چهره احترام انگیز جهانیست که امروز توجه جهانیان به مجارستان امری قابل بررسی است.
کار آموزشی کودای بالاتر از همه ، با ابداع فناناپذیر ، توان خستگی ناپذیر ، توجه به مسائل کوچک جنبی و این شعار دموکراتیک و همه جانبه او که موسیقی متعلق به همه است مشخص می‌شود . این ویژگی‌ها در سرتاسر زندگی کاری او نمود دارد به عبارت دیگر حضورش در « آکادمی موسیقی لیست » در بوداپست بر استاد یاران و هنرجویان تاثیری حیاتبخش و ماندگار گذاشت . آموزش موسیقی با نام او اعتبار یافت و بر اثر کار خلاقانه سزاوار احترامی شایسته شد. وی برای مبارزه با بی‌سوادی موسیقایی کودکان و نوجوانان مجال ده‌ها سال عمر صرف کرد . همه کسانی که امروز در مجارستان در کار تدریس موسیقی‌اند حتی کسانی که تنها چند صباحی شاگردش بوده‌اند به خود می‌بالند. بسیاری به دلیل انتقادی که از وی شنیده‌اند ، یا تشویقی از او دلگرمشان کرده است ، یا حتی راهنمایی‌ها ، تذکرهای دوستانه و توصیه‌هایش که امروز به صورت قانون زندگی درآمده‌اند خاطره‌اش را گرامی می‌دارند . هزاران خواننده گروه کر که در کودکی جوانی یا سنین بالاتر در حضور وی موسیقی اجرا کرده‌اند همچنان شخصیت پرجاذبه و دوست داشتنی او را به خاطر دارند.
مرگ هم گوهر شخصیت او را از میان نبرده است زیرا در دل کسانی که با او دیدار کرده‌اند زنده است و در آوای موسیقی‌اش به هنگام اجرا جاریست . بسیاری از بازدید کنندگان خارجی معتقدند که آموزش موسیقی در مجارستان صرفاً یک روش نیست ، بلکه فلسفه‌ای درباره نقش موسیقی در جامعه ، در زندگی کودک ، جوان و بزرگسال است . امروز این نگرش اساساً خوشبینانه به موسیقی از باور عمیق ما به آموزش درست موسیقی سرچشمه می‌گیرد ، زیرا چشم انداز موسیقی به هیچ وجه تیره نیست ، مجارها این نگرش سالم و سازنده به موسیقی و نیز روش آموزش موسیقی را به زولتان کودای مدیونند.
ساختار آموزش موسیقی در مجارستان همگون و بررسی آن آسان است. همه مهد کودک‌ها از الگوی یکسان تبعیت می‌کنند و کودکان 3 تا 6 ساله را آموزش می‌دهند . این مهد کودک‌ها دارای کلاس‌های منظم کار و آواز بازی هستند و برخی از آنها این کلاس‌ها را با دو دوره فوق برنامه نیم ساعته در هفته تکمیل می‌کنند . در این کلاس‌ها کودکان با برنامه‌های پرورش گوش و آشنایی با ریتم ، دقیق و درست خواندن آواز و اصول کلی ریتم و ملودی تعلیم می‌بینند.
ادامه دارد ...



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی

۱۴۰۲/۰۷/۲۲

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه