موسیقی کودکان (1)

آشنائی با روش کودای معرفی و پیشنهاد

آشنائی با روش کودای

  بزرگنمایی:
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:

محمد هادی خوشکلام 
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:
1.  بررسی نحوه آموزش امروزی موسیقی در مجارستان
2.  تجزیه و تحلیل جز به جز کار زولتان کودای در عرصه آموزش موسیقی
3.   تجزیه و تحلیل اثر موسیقی بر حیات اجتماعی ما
4.  بررسی آموزش موسیقی و تاثیر آن بر فرد به دلیل پیچیدگی موضوع
تجزیه و تحلیل و بررسی نکات پیش گفته بدون پاسخ دادن به پرسش‌های زیر مشکل است ، آیا در دنیای امروز نیاز به موسیقی یک نیاز واقعی است ؟ در این زمانه که سر و صدای همسایه سکوت محیط ما را می‌شکند ، زمانی که گوش دادن دقیق به موسیقی موجب پیوند میان چند نفر می‌شود ، زمانی که فشار شستی یک ساز و طنین آوای آن چه در ارکستر استادان چیره دست و چه در دسته نوازندگان دوره گرد نیاز انسان را برآورده می‌کند آیا کسانی هستند یا خواهند بود که بلیط کنسرت دلخواه خود را با رغبت بخرند ؟
امروز این سوال ها اهمیت درجه اول دارند و ما را با واقعیتی غیر قابل انکار روبرو می‌کنند . درباره موقعیت و جایگاهی که موسیقی امروز در زندگی مردم پیدا کرده است ، به این پرسش بسنده می‌کنیم که چرا در سال‌های اخیر آموزش موسیقی به طور روزافزون در مرکز توجه قرار گرفته است ؟ مواد آموزشی برنامه‌های درسی و درسنامه‌ها بازدید کننده خود را متقاعد می‌کنند که این فعالیت‌ها تماماً از نظریات زولتان کودای نشئت گرفته‌اند . به همین دلیل مجارستان از لحاظ انسجام و پیشرفت چشمگیر آموزش موسیقی از موقعیتی کم نظیر برخوردار است . در پرتو چنین چهره احترام انگیز جهانیست که امروز توجه جهانیان به مجارستان امری قابل بررسی است.
کار آموزشی کودای بالاتر از همه ، با ابداع فناناپذیر ، توان خستگی ناپذیر ، توجه به مسائل کوچک جنبی و این شعار دموکراتیک و همه جانبه او که موسیقی متعلق به همه است مشخص می‌شود . این ویژگی‌ها در سرتاسر زندگی کاری او نمود دارد به عبارت دیگر حضورش در « آکادمی موسیقی لیست » در بوداپست بر استاد یاران و هنرجویان تاثیری حیاتبخش و ماندگار گذاشت . آموزش موسیقی با نام او اعتبار یافت و بر اثر کار خلاقانه سزاوار احترامی شایسته شد. وی برای مبارزه با بی‌سوادی موسیقایی کودکان و نوجوانان مجال ده‌ها سال عمر صرف کرد . همه کسانی که امروز در مجارستان در کار تدریس موسیقی‌اند حتی کسانی که تنها چند صباحی شاگردش بوده‌اند به خود می‌بالند. بسیاری به دلیل انتقادی که از وی شنیده‌اند ، یا تشویقی از او دلگرمشان کرده است ، یا حتی راهنمایی‌ها ، تذکرهای دوستانه و توصیه‌هایش که امروز به صورت قانون زندگی درآمده‌اند خاطره‌اش را گرامی می‌دارند . هزاران خواننده گروه کر که در کودکی جوانی یا سنین بالاتر در حضور وی موسیقی اجرا کرده‌اند همچنان شخصیت پرجاذبه و دوست داشتنی او را به خاطر دارند.
مرگ هم گوهر شخصیت او را از میان نبرده است زیرا در دل کسانی که با او دیدار کرده‌اند زنده است و در آوای موسیقی‌اش به هنگام اجرا جاریست . بسیاری از بازدید کنندگان خارجی معتقدند که آموزش موسیقی در مجارستان صرفاً یک روش نیست ، بلکه فلسفه‌ای درباره نقش موسیقی در جامعه ، در زندگی کودک ، جوان و بزرگسال است . امروز این نگرش اساساً خوشبینانه به موسیقی از باور عمیق ما به آموزش درست موسیقی سرچشمه می‌گیرد ، زیرا چشم انداز موسیقی به هیچ وجه تیره نیست ، مجارها این نگرش سالم و سازنده به موسیقی و نیز روش آموزش موسیقی را به زولتان کودای مدیونند.
ساختار آموزش موسیقی در مجارستان همگون و بررسی آن آسان است. همه مهد کودک‌ها از الگوی یکسان تبعیت می‌کنند و کودکان 3 تا 6 ساله را آموزش می‌دهند . این مهد کودک‌ها دارای کلاس‌های منظم کار و آواز بازی هستند و برخی از آنها این کلاس‌ها را با دو دوره فوق برنامه نیم ساعته در هفته تکمیل می‌کنند . در این کلاس‌ها کودکان با برنامه‌های پرورش گوش و آشنایی با ریتم ، دقیق و درست خواندن آواز و اصول کلی ریتم و ملودی تعلیم می‌بینند.
ادامه دارد ...



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی

۱۴۰۲/۰۷/۲۲

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول