موسیقی کودکان (1)

آشنائی با روش کودای معرفی و پیشنهاد

آشنائی با روش کودای

  بزرگنمایی:
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:

محمد هادی خوشکلام 
آشنایی با روش کودای نظری بر کتاب آموزش موسیقی به کودکان، اثر موسیقیدان بنام و فرهیخته ی مجارستانی، زولتان کودای روش کودای را که امروزه پایه تمام اشکال آموزش موسیقی در مجارستان است، آموزش را به چهار طریق معرفی می کند:
1.  بررسی نحوه آموزش امروزی موسیقی در مجارستان
2.  تجزیه و تحلیل جز به جز کار زولتان کودای در عرصه آموزش موسیقی
3.   تجزیه و تحلیل اثر موسیقی بر حیات اجتماعی ما
4.  بررسی آموزش موسیقی و تاثیر آن بر فرد به دلیل پیچیدگی موضوع
تجزیه و تحلیل و بررسی نکات پیش گفته بدون پاسخ دادن به پرسش‌های زیر مشکل است ، آیا در دنیای امروز نیاز به موسیقی یک نیاز واقعی است ؟ در این زمانه که سر و صدای همسایه سکوت محیط ما را می‌شکند ، زمانی که گوش دادن دقیق به موسیقی موجب پیوند میان چند نفر می‌شود ، زمانی که فشار شستی یک ساز و طنین آوای آن چه در ارکستر استادان چیره دست و چه در دسته نوازندگان دوره گرد نیاز انسان را برآورده می‌کند آیا کسانی هستند یا خواهند بود که بلیط کنسرت دلخواه خود را با رغبت بخرند ؟
امروز این سوال ها اهمیت درجه اول دارند و ما را با واقعیتی غیر قابل انکار روبرو می‌کنند . درباره موقعیت و جایگاهی که موسیقی امروز در زندگی مردم پیدا کرده است ، به این پرسش بسنده می‌کنیم که چرا در سال‌های اخیر آموزش موسیقی به طور روزافزون در مرکز توجه قرار گرفته است ؟ مواد آموزشی برنامه‌های درسی و درسنامه‌ها بازدید کننده خود را متقاعد می‌کنند که این فعالیت‌ها تماماً از نظریات زولتان کودای نشئت گرفته‌اند . به همین دلیل مجارستان از لحاظ انسجام و پیشرفت چشمگیر آموزش موسیقی از موقعیتی کم نظیر برخوردار است . در پرتو چنین چهره احترام انگیز جهانیست که امروز توجه جهانیان به مجارستان امری قابل بررسی است.
کار آموزشی کودای بالاتر از همه ، با ابداع فناناپذیر ، توان خستگی ناپذیر ، توجه به مسائل کوچک جنبی و این شعار دموکراتیک و همه جانبه او که موسیقی متعلق به همه است مشخص می‌شود . این ویژگی‌ها در سرتاسر زندگی کاری او نمود دارد به عبارت دیگر حضورش در « آکادمی موسیقی لیست » در بوداپست بر استاد یاران و هنرجویان تاثیری حیاتبخش و ماندگار گذاشت . آموزش موسیقی با نام او اعتبار یافت و بر اثر کار خلاقانه سزاوار احترامی شایسته شد. وی برای مبارزه با بی‌سوادی موسیقایی کودکان و نوجوانان مجال ده‌ها سال عمر صرف کرد . همه کسانی که امروز در مجارستان در کار تدریس موسیقی‌اند حتی کسانی که تنها چند صباحی شاگردش بوده‌اند به خود می‌بالند. بسیاری به دلیل انتقادی که از وی شنیده‌اند ، یا تشویقی از او دلگرمشان کرده است ، یا حتی راهنمایی‌ها ، تذکرهای دوستانه و توصیه‌هایش که امروز به صورت قانون زندگی درآمده‌اند خاطره‌اش را گرامی می‌دارند . هزاران خواننده گروه کر که در کودکی جوانی یا سنین بالاتر در حضور وی موسیقی اجرا کرده‌اند همچنان شخصیت پرجاذبه و دوست داشتنی او را به خاطر دارند.
مرگ هم گوهر شخصیت او را از میان نبرده است زیرا در دل کسانی که با او دیدار کرده‌اند زنده است و در آوای موسیقی‌اش به هنگام اجرا جاریست . بسیاری از بازدید کنندگان خارجی معتقدند که آموزش موسیقی در مجارستان صرفاً یک روش نیست ، بلکه فلسفه‌ای درباره نقش موسیقی در جامعه ، در زندگی کودک ، جوان و بزرگسال است . امروز این نگرش اساساً خوشبینانه به موسیقی از باور عمیق ما به آموزش درست موسیقی سرچشمه می‌گیرد ، زیرا چشم انداز موسیقی به هیچ وجه تیره نیست ، مجارها این نگرش سالم و سازنده به موسیقی و نیز روش آموزش موسیقی را به زولتان کودای مدیونند.
ساختار آموزش موسیقی در مجارستان همگون و بررسی آن آسان است. همه مهد کودک‌ها از الگوی یکسان تبعیت می‌کنند و کودکان 3 تا 6 ساله را آموزش می‌دهند . این مهد کودک‌ها دارای کلاس‌های منظم کار و آواز بازی هستند و برخی از آنها این کلاس‌ها را با دو دوره فوق برنامه نیم ساعته در هفته تکمیل می‌کنند . در این کلاس‌ها کودکان با برنامه‌های پرورش گوش و آشنایی با ریتم ، دقیق و درست خواندن آواز و اصول کلی ریتم و ملودی تعلیم می‌بینند.
ادامه دارد ...



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی

۱۴۰۲/۰۷/۲۲

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست

جنگ بزرگ - صلح بزرگ

پروژه وفاق پزشکیان؛ رجعتی به دوران پیشا خاتمی

تله‌های سه‌گانه پیشِ روی تصمیم‌گیران

سیاست و بالن آرزوها

میزان نفوذ موساد در ایران

سقوط طبقۀ متوسط این گونه روی می‌دهد

افول نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی

خاورمیانه در تلاقی قدرت و کرامت: حقوق بشر، قربانی غفلت استراتژیک

تاسیان

«اندر حکایتِ حکمرانی دشمن‌یار»

ارزش پاسخگویی

مادر بودن یک امتیاز است

معضلاتِ حل معضل!!

فرسایش خاک و نقش شخم زدن در آن

معرفی کتاب صداهایی برای برابری

بررسی راه‌های جذب و نگهداشت سرمایه انسانی داوطلب در سازمان‌های مردم نهاد

جهان در هفته ای که گذشت(96)

برگزاری پلنوم تعیین استراتژی و راهبرد حزب پیش از کنگره

سومین هفته مدرسه حزبی؛ تلاشی ماندگار برای پرورش اندیشه‌های نو با وجود همه چالش‌ها

انتشار قریب‌الوقوع کتاب «برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی»

بیانیه حزب اراده ملت ایران درباره پس‌گرفتن لایحه مقابله با محتوای فضای مجازی: خواستار شفافیت و مشارکت در سیاستگذاری

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی