معرفی چهره

از یاد رفتگان معرفی و پیشنهاد

از یاد رفتگان

  بزرگنمایی:
جوانتر بودم و از تورق آثار سوزان سانتاگ و سیمون دوبوار به دنبال راهی برای برون رفت از شرایط نزیسته زنان ایران بودم. نه اینکه ظلم چهره مختلفی دارد، نه! اما ظلمی که بر زن ایرانی می رفت در پوششی متفاوت از زن غربی بود.

زهرا کرد 
جوانتر بودم و از تورق آثار سوزان سانتاگ و سیمون دوبوار به دنبال راهی برای برون رفت از شرایط نزیسته زنان ایران بودم. نه اینکه ظلم چهره مختلفی دارد، نه! اما ظلمی که بر زن ایرانی می رفت در پوششی متفاوت از زن غربی بود. ساده بگویم، زن غربی آن شکل از تبعیض و نابرابری را گذرانده و اکنون با شرایط جدیدی از تبعیض دست و پنجه نرم می کرد. در حالیکه در آن سوی مرزها صحبت از حقوق دگرباشان جنسی و روابط آزاد زندگی دیپلمات های زن مطرح بود، در این سوی کره خاکی هنوز هم جدال بر سر حق زن بر بدنش بود.
در چنین فضایی هرچه در منابع غربی می یافتم، برایم روشنگر نبود تا اینکه روزی در یک اقدام به زعم خودم روشنفکرانه، در سال روز منع خشونت علیه زنان، به کتابفروشی کوچک شهرمان سری زدم. وقتی عنوان جستجویم را دانست کتابی با جلد قرمز و مشکی که تیتر برجسته “ منع خشونت علیه زنان” داشت، معرفی کرد. با دیدن نام” مهرانگیز کار” فکر کردم یحتمل ترجمه ای ناخوانا نظیر “جنس دوم” دوبوار است. اما فروشنده ابتدا از ناشر کتاب که “روشنگران” نام داشت گفت و بعد به “مهرانگیز کار” رسید و در انتهای کلامش تاکید داشت که این کتاب را جای دیگری پیدا نمی کنی، زیرا ناشرش به زور و جبر سانسورچیان دیگر کار نمی کند و انتشاراتش را آتش زده اند.
همین گفتگو سبب شد به محض رسیدن به خانه کتاب را شروع کنم. هر خط و کلمه اش برای من مانند دیدار دوستی قدیمی بود. حسی سراسر افتخار از داشتن چنین زنانی در ایران که به این سطح از آگاهی رسیده اند‌ و ماحصل پژوهششان را چنین روان و متقن در اختیار سایرین گذاشته اند. پس از آن هر کتابی پیرامون زنان می خواندم به طور ناخودآگاه با آن اثر از مهرانگیز کار مقایسه اش می کردم و بیش از پیش متوجه می شدم که راه برون رفت زنان این کشور با تکیه بر پژوهش، تفکر و گفتمان از زبان زنان همین مرز و بوم است.
هستند متعدد زنان ایرانی که در اقصی نقاط جهان کباده دفاع از زنان ایرانی را می کشند. اما نه ساختار کاریشان مرتبط با ساختار تحمیل شده بر زنان ایران است و نه شیوه مبارزه اشان! زیرا زن ایرانی امروز خودش و حقوقش را می شناسد. از طرفی زیستن در نظام تا بن دندان مردسالار او را در دفاع از خویش و حداقل هایش توانمند ساخته است. پس راه برون رفت در جای دیگریست.
چندی پس از آن آشنایی و پیش از مرگ لاهیجی در پی موضوعی با کتاب منحصر به فرد او”سیمای زن در آثار بهرام بیضایی” برخوردم. نام آشنای ناشرش، نام نویسنده سنت شکنش و البته ترکیب زن و بیضایی، سبب شد تا کتاب را نخوانده، زمین نگذارم. پس از آن بود که به راه برون رفت زن ایرانی از وضعیت امروزش پی بردم. در واقع لاهیجی برای بیان آنچه می پنداشت، چه نیک زبانی چون بیضایی را انتخاب کرده بود تا بگوید: * ” جامعه ما به شهادت تاریخ زادگاه “مادر محوری” بوده است و گفتنی است که منظور از سرور و محور، حکومت و رهبر نیست دست کم نه به آن مفهومی که امروزه از آن درک می شود. “زن_ مادر ، محوری” غلبه عناصری از کردار، گفتار، اندیشه در رفتار اجتماعی است که روانی مادرانه دارد.
جامعه “مادر محور” ویژگی هایی دارد که آن را از جامعه پدر سالار متمایز می کند: مهرورزی، دفع و طرد خشونت در هر چهارچوب و کیفیت، نفرت از مرگ و نیستی، نفرت از تخریب و انهدام به هر شکل و جامعه برقراری و دیرپایی مراسم و مناسک، گرامیداشت عنصر شادی و جشن و سرور، دلبستگی به خانه و خاک و ریشه گرفتن در آن، بیزاری از کوچ و خوش نشینی، ترس از بی خانمانی، حمایت از هر موجود زنده ای که نیازمند حمایت باشد، ایثار در عشق، رحم و عطوفت، تیمار و پرستاری در کنار یکدیگر، بودن و به کنج عزلت نتپیدن، با زبان کنایه و اشاره سخن گفتن، تلاش و تکاپو و تدبیر به جای زور از خصلت ها و سنت های جامعه مادر محور است. هرگاه چنین حالاتی در جامعه ای رایج باشد حتی اگر تمامی افراد آن جامعه را مردان تشکیل دهند روان آن جامعه روان مادرانه است و در صورت فقدان این حالات حتی در آنجا که زنان حکومت و رهبری را نیز در دست دارند معیارهای ارزشی پدرسالارانه است.”*

*برشی از متن کتاب سیمای زن در آثار بهرام بیضایی



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟