چرخه مدارا اندیشه

چرخه مدارا

  بزرگنمایی:
آنچه در دمکراسی مطلوب نظر احزاب می باشد حرکت در حلقه های اول و دوم است. به عبارتی ساز و کار به گونه ای تعریف شده که همیشه در ابتدای نیمه اول حلقه ثانی، امکان بازگشت به حلقه اول وجود داشته باشد.

عباس امامی 
آنچه در  دمکراسی مطلوب نظر احزاب می باشد حرکت در حلقه های اول و دوم است. به عبارتی ساز و کار به گونه ای تعریف شده که همیشه در ابتدای نیمه اول حلقه ثانی، امکان بازگشت به حلقه اول وجود داشته باشد.
حرکت توده‌ ها به سمت حلقه های سوم و چهارم خط قرمز دمکراسی است در دایره ابتدایی و حلقه دوم معمولا از طریق صندوق آرا تکلیف نارضایتی جامعه با انتخابات مشخص می شود و حاصل گفتمان احزاب در صندوق آرا تجلی می یابد و شعار ها و اعتراضات در حد مناظرات باقی می ماند. در این  مرحله تدابیر به گونه‌ ای است که آحاد جامعه اطمینان دارند صندوق آرا تعیین کننده همه رقابت‌ ها است و به ندرت اتفاق می افتد که احزاب نتایج انتخابات را ملاک عمل ندانند حتی اگر اعتراضی باشد، نهادی مستقل‌ تکلیف را مشخص می کند. 
مردم در صورتیکه در حلقه دوم به اهداف مورد نظر دست نیابند وارد مرحله خشم می شوند در این مرحله حاکمیت به هر دلیلی پاسخگو و امانتدار مردم در صندوق‌ های آرا نبوده است. در این فرایند جامعه احساس می کند نقطه نظراتش در رقابت های انتخاباتی شنیده نشده است و حاکمیت علیرغم مشارکت مردم به آرای آنها بی توجهی کرده اس. لذا معترضان به خیابان آمده و در خواست رسیدگی به خواسته خود را دارن.
در این شرایط رهبران اپوزسیون سعی می کنند با حاکمیت وارد گفتگو شوند. اگر در این مرحله نظام نتواند معترضان را قانع نماید و به جای مذاکرات آنها را سرکوب کند، جامعه به مرور زمان وارد مرحله نفرت می شود ورود به‌ حلقه چهارم معمولا زمان می برد هرچه حاکمان در اداره کشور بی تدبیری نشان دهند ورود به مرحله نفرت سریعتر اتفاق خواهد افتاد. شواهد ورود به مرحله نفرت؛ فاصله طبقاتی مردم فرودست با فرادست، به حاشیه راندن نخبگان، عدم مشارکت در فعالیت‌های سیاسی، مهاجرت، خروج ارز و بی تفاوتی به ارزش های حاکمیت است.
در مرحله نفرت معترضان از همه احزاب و گرایش های سیاسی عبور می کنند. جامعه به شدت دو قطبی و فاقد مولفه های عقلانی می شود گزافه گویی و سیاه نمایی رواج می یابد .خشونت در کلام و عمل ازدیاد پیدا می‌ کند. ولی به دلیل اینکه هیچ کدام از گرایش‌ های موجود اعتراضات را رهبری نمی کنند اعتراضات فاقد گفتمانی منسجم و موثر است و شعار ها هیجانی و تند می شود. خشونت در هر دو طرف بالا می گیرد و بخشی از حاکمیت به عملکرد خود انتقاد می کند در این مرحله به علت فقدان رهبری؛ حاکمیت امکان گفتگو با معترضان را ندارد. معمولا در مرحله نفرت آنچه برای حاکمیت مقدس می باشد توسط معترضان مورد هجمه قرار می‌ گیرد و جنگ ارزش ها گسترش پیدا می کند.
در این نبرد نا برابر، جامعه معترض دچار تلفات می‌ شود و چرخه خشونت در هر دو طرف مانند بنزین روی آتش است. دو قطبی شدن جامعه موجب تقسیم بندی سیاه و سفید می شود دیکتاتوری فقط در حاکمیت نیست معترضان هم دیکتاتور می شوند .همه باید تکلیف خودشان را مشخص کنند خشونت در کف خیابان حتی به کلام و نگاه هم سرایت پیدا می کند.
در مرحله نفرت با توجه به عدم وجود رهبری به مرور اعتراضات جنبه قومی و مذهبی پیدا می کند و از حالت ملی به مرحله بخشی نگر و خودبینی سوق داده می‌ شود. حاکمیت به مرور زمان در حلقه تدافعی فرو می رود و در برابر معترضان گارد می گیرد یکدست شدن حاکمیت از خصوصیات بارز حلقه چهارم است. دفاع از ارزش‌ های حاکمیت برای مدافعان آن خسارت بار می شود و به مرور زمان به علت فشار های هنجاری این مدافعان منزوی می‌ شوند.
دو قطبی شدن و تقسیم جامعه به خودی و غیر خودی باعث به وجود آمدن نظام شبه کاستی می شود در این مرحله ورود به حلقه قدرت مختص وفادارانی است که ارادت خود را کاملا به حاکمیت اثبات کرده‌ باشند. در مرحله چهارم نخبگان از دو طرف منازعه تحت فشار هستند که تکلیف خود را با وضعیت موجود مشخص کنند.
این فشار آنها را بیشتر منزوی می سازد و جامعه از اشخاص تصمیم ساز تهی و فضا برای اقدامات هیجانی فراهم می گردد. آنچه تجربه نشان داده این است که گفتگو در حلقه های دوم به بعد همیشه سخت و نفس گیر است، ولی تنها راه برون رفت و بازگشت به خانه اول گفتگو است ورنه بعد از حلقه چهارم بهشتی نیست که وعده داده می شود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه