لوکوموتیو تاریخ معرفی و پیشنهاد

لوکوموتیو تاریخ

  بزرگنمایی:
نویسنده : کرین برینتون مترجم :محسن ثلاثی تعداد صفحه :۳۴۲ ناشر :زریاب

علیرضا مالمیر 
کتاب «کالبدشکافی چهار انقلاب» اثر کرین برینتون  کتابی کلاسیک و مرجع برای آن‌ها که می‌خواهند بدانند انقلاب چیست و تحت تأثیر چه عواملی رخ می‌دهد و چه چیزهایی در بروز آن دخیل‌اند؟ کتابی مرجع در تحلیل انقلاب‌ها و ریشه‌یابی آن‌ها و شناخت رَوَندی است که انقلاب‌ها طی می‌کنند.  نویسنده در این کتاب، از خلال تحلیل و بررسی چهار انقلاب مهم جهان، به این موضوع می‌پردازد که مجموع چه شرایط و بحران‌ها و نارضایتی‌هایی در یک جامعه منجر به بروز انقلاب در آن جامعه می‌شود.  کتاب یک پژوهش تاریخی و اجتماعی و سیاسی مرجع برای پژوهشگران تاریخ و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و نیز کتابی کارآمد برای کسانی است که علاقمند به مطالعات اجتماعی و سیاسی و مخصوصاً مطالعه درباب انقلاب و چیستی آن و چگونگی وقوع آن هستند و می‌خواهند علل و عوامل وقوع انقلاب در یک جامعه را بدانند و دریابند که چه موقع می‌توان یک جنبش اجتماعی و سیاسی را انقلاب نامید. همچنین کتابی مفید برای کسانی است که دوست دارند از چندوچون و رَوَند چهار انقلابی که از انقلاب‌های مهم و تأثیرگذار دنیا به حساب می‌آیند شناختی دقیق پیدا کنند.  کرین برینتون انقلاب‌های انگلیس، امریکا، فرانسه و روسیه را مبنای مطالعۀ خود درباب انقلاب و عوامل و ریشه‌های بروز آن قرار می‌دهد و این چهار انقلاب را به‌عنوان الگویی برای ترسیم شاکلۀ اصلی انقلاب‌ها در نظر می‌گیرد.  برینتون در انقلاب انگلیس یا جنگ داخلی انگلیسی‌ها، که بین سال‌های 1642 و 1651 رخ داد، انقلاب امریکا یا جنگ استقلال، که بین سال‌های 1775 تا 1783 اتفاق افتاد، انقلاب فرانسه در سال 1789 و انقلاب اکتبر 1917 روسیه می‌پردازد و ویژگی‌ها و رَوَند این انقلاب‌ها و عوامل دخیل در بروز آن‌ها را تحلیل و بررسی می‌کند و ویژگی‌های مشترک این انقلاب‌ها را، طی مطالعه‌ای تطبیقی، برمی‌شمارد .  
این کتاب در واقع به تحلیل و واکاوی چهار انقلاب مهم و تاثیر گذار می‌پردازد. این اثر در واقع انقلاب انگلیس، امریکا و فرانسه و روسیه را برای خواننده تشریح می‌کند. ریشه یابی و بررسی زمینه های این انقلاب ها به خواننده کمک خواهد کرد تا یک درک نسبتا تاریخی از فرایند این انقلاب ها بدست آورد.
کنار هم قرار دادن این انقلاب ها در این کتاب، یکی از نکات مهم و حائز اهمیت کار برینتون است. در واقع این کنار هم قرارگیری ها باعث می‌شود تا این کتاب به عنوان یکی از مراجع اصلی مطالعه ریشه های انقلاب در امریکا و اروپا به حساب بیاید. کتاب کالبد شکافی چهار انقلاب به بررسی الگوها و فرایندهای مشترک همه انقلاب ها می پردازد.
کتاب مراحل انقلاب را، از آغاز نارضایتی عمومی و عوامل این نارضایتی و عملکرد نیروهای انقلابی و مقابلۀ دولت با انقلاب تا فروپاشی یک نظام و پیروزی نیروهای انقلابی و آن‌چه بعد از پیروزی انقلاب و استقرار آن آشکار می‌شود و اتفاق می‌افتد بررسی و تحلیل می‌کند و الگوهای تقریباً مشترکی را در چهار انقلاب مورد بررسی خود در این کتاب می‌یابد و نشان می‌دهد؛ الگوهایی که، چنانکه برینتون در کتاب نشان می‌دهد، می‌توانند قابل تعمیم به انقلاب، به‌طور کلی، باشند. البته به‌اعتقاد برینتون، از بین چهار انقلابی که او در کتاب به آن‌ها پرداخته است، تنها انقلابی که به‌طور کامل از الگویی که او در این کتاب برای انقلاب ترسیم می‌کند تبعیت نکرده و تفاوت‌هایی با سه انقلاب دیگرِ مورد بحث در کتاب او دارد، انقلاب امریکاست.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟