حمید توحیدلو عضو دفتر حقوقی حزب اراده ملت ایران

احزاب در قانون اساسی نوشتار

  بزرگنمایی:
در نگاه حقوق اساسی و آزادی‌های حزبی مرسوم در اجتماعات امروزین که هر شهروندی از باب هویت و موجودیت انسانی خود متمتع از آن گردیده است می‌توانیم به آزادی تشکل‌ها اشاره نماییم.

واژه حزب در زبان فارسی در مفهوم گروه، دسته، جماعت، و حرفه سیاسی که در امور اجتماعی نظرهای خاص مربوط به یک طبقه را تعقیب می‌کند، استعمال می‌گردد (دهخدا 1385، 1022). در کشور ما تأمین شرایط مناسب قانونی و ایجاد جو سیاسی- فرهنگی هماهنگ با فعالیت‌های جمعی می‌تواند محور اساسی تقویت جایگاه احزاب سیاسی باشد. خوشبختانه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای مناسب به بیان آزادی احزاب سیاسی پرداخته است. در نگاه حقوق اساسی و آزادی‌های حزبی مرسوم در اجتماعات امروزین که هر شهروندی از باب هویت و موجودیت انسانی خود متمتع از آن گردیده است می‌توانیم به آزادی تشکل‌ها اشاره نماییم. با نظر داشت بر اینکه انسان موجودی اجتماعی است، حرکت جمعی و گروهی را گزینه اصلح برای حصول به اهداف مشترک می‌داند و لذا تشکیل حزب و گروه را در سرلوحه اقدامات خود قرار داده است. اصل آزادی گروهی در زمره حقوق انسانی موردقبول اعلامیه‌ها و اسناد بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده ازجمله اعلامیه جهانی حقوق بشر که در تاریخ 10 دسامبر 1948 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده و ایران نیز به آن رأی مثبت داده است، آزادی تشکل‌های سیاسی، احزاب و فعالیت آزادانه جمعی را به‌عنوان یک اصل مورد تأکید قرار داده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بالصراحه مشروعیت احزاب سیاسی را در زمره حقوق اساسی ملت برشمرده و به‌عنوان یکی از نهادهای رسمی در عرصه سیاسی کشور به رسمیت شناخته و هرچند تعریفی از احزاب و تشکل‌های سیاسی ارائه نکرده، لکن با قیود و شرایطی حدود فعالیت آن‌ها را مشخص کرده است. به همین اعتبار توسعه عرصه‌های سیاسی فعالیت احزاب با هیچ مشکل قانونی مواجه نخواهد بود. از دیگر سوی آزادی احزاب و تشکل‌ها و ... به عدم نقض اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی ایران مقید گردیده است. براین مبنا هیچ‌کس رانمی توان از شرکت در احزاب و جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده منع کرد یا به مشارکت دریکی از آن‌ها مجبور ساخت. بی‌تردید، تشکیل احزاب در نهادینه کردن قدرت، شناسنامه‌دار شدن گروه‌ها و احزاب سیاسی و افزایش ضریب امنیت ملی در ساختارهای قدرت تأثیر غیرقابل‌انکاری خواهد داشت. قانون اساسی حدود ایجابی اصل فعالیت احزاب را معین نکرده (فقط حدود سلبی را تعیین کرده) و لذا مراکز تصمیم‌گیری قانونی می‌توانند عرصه‌های وسیع‌تری را برای بسترسازی فعالیت‌های احزاب با اهداف معقول و مقبول عام و خاص پیش‌بینی و اجرایی نمایند. النهایه به نظر می‌رسد پدیده تشکیل احزاب، انجمن‌ها، تشکل‌ها و امثالهم مقدم بر هر امری از جنس امور فرهنگی باشد. لذا تأثیرگذاری تدابیر حقوقی را باید در فضای فرهنگ‌سازی‌های مناسب آن پی گرفت. این تشکل‌ها باید نسبت، نوع، سطح و ابعاد رابطه کمی و کیفی خود با دو حوزه عمومی و قدرت را به‌گونه‌ای شفاف و روشن تعریف و تبیین کرده و در قالب برنامه‌های عملیاتی ارائه دهند.
پی‌نوشت‌ها در دفتر نشریه موجودمی باشد


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول