تهیه و تنظیم: پیام فیض

جهان در هفته ای که گذشت (48) اخبار جهان

  بزرگنمایی:
پیشتازی لولا داسیلوا در انتخابات برزیل / پیروزی بی‌سابقه ائتلاف راست و راست افراطی در انتخابات سوئد؛ نخست وزیر استعفا داد / یوناما: در حمله انتحاری به آموزشگاه کاج ۵۳ دانش‌آموز افغان از جمله ۴۶ دختر کشته شده‌اند / الحاق ۱۵ درصد از خاک اوکراین؛ اتحادیه اروپا سفرای روسیه را احضار کرد / مراکش ۱۵۰ پهپاد از اسرائیل خریداری کرد / موافقت بانک جهانی با کمک ۱۲۵ میلیون دلاری به اردن

تهیه و تنظیم: پیام فیض

پیشتازی  لولا داسیلوا در انتخابات برزیل
به گزارش رویترز، با 99.7 درصد شمارش آرا، لولا داسیلوا با 48.4 درصد آرا  از بولسونارو با 43.3 درصد پیش است. اما از آنجایی که هیچکدام از کاندیداها حمایت اکثریت (50 درصد) را به دست نیاورده، این رقابت در دور دوم رای گیری در 30 اکتبر برگزار می‌شود. چندین نظرسنجی نشان داده بود که “لولا”ی چپ‌گرا، که از سال 2003 تا 2010 رئیس‌جمهور برزیل بود، پیش از رای‌گیری روز یکشنبه، 10 تا 15 درصد از حزب راست افراطی بولسونارو پیشی گرفته است. با این نتایج انتخاباتی امیدها برای یک راه حل سریع برای یک انتخابات عمیقاً قطبی شده در چهارمین دموکراسی بزرگ جهان از بین رفت. بولسونارو نظرسنجی‌هایی را که نشان می‌داد او در دور اول مقابل لولا شکست می‌خورد، زیر سوال برده بود. بولسونارو همچنین به یکپارچگی سیستم رای‌گیری الکترونیکی برزیل، بدون دلیل و مدرک حمله کرده و گفته بود در صورت باخت ممکن است تسلیم نشود. لولا به نتیجه ابراز خوش‌بینی کرده و گفته که فقط پیروزی او به تعویق افتاده و مشتاقانه منتظر است تا در یک مناظره با بولسونارو رودررو شود. او به خبرنگاران گفت: ما می‌توانیم برزیلی را که او ساخته است با برزیلی که ساخته‌ایم، مقایسه کنیم. بولسونارو هم در اظهارات پس از انتخابات خود آرام و مطمئن بود و شرکت‌های نظرسنجی را به دلیل ناکامی در سنجش حمایت از او تحقیر کرد. او با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجهی که حزبش در کنگره در انتخابات سراسری روز یکشنبه به دست آورد، گفت: “من قصد دارم ائتلاف‌های سیاسی مناسبی برای پیروزی در این انتخابات ایجاد کنم.”در رقابت در مجلس سنای 81 عضوی بر سر یک سوم کرسی‌ها نیز متحدان راست‌گرای بولسونارو 19 کرسی از 27 کرسی مجلس سنا را به دست آوردند. در مجلس سفلی (پارلمان) نیز آمارهای اولیه حاکی از نمایش قوی پایگاه او است. لولا 12 سال پیش ریاست جمهوری را ترک کرد، او پس از محکوم شدن به دریافت رشوه و زندانی شدن، مورد بی‌مهری بسیاری از برزیلی‌ها قرار گرفت، با این حال محکومیت او بعداً توسط دادگاه عالی لغو و به او اجازه داده شد تا امسال مجدداً به همراه 9 نامزد دیگر از مجموعه‌ای از احزاب کوچکتر نامزد ریاست جمهوری شود. بولسونارو، در سال 2018 با واکنش شدید علیه حزب کارگران لولا به پیروزی رسید و شاخه‌های راست برزیل، از مسیحیان انجیلی گرفته تا مدافعان کشاورزی و حامیان اسلحه را متحد کرد. اما محبوبیت او از زمان همه‌گیری ویروس کرونا که آن را کوچک شمارد، آسیب دیده است. رسوایی‌های فساد نیز وزرا را مجبور به خروج از دولت وی کرد و کانون توجه شدید را بر پسران قانونگذار او متمرکز کرد. با این حال، رای روز یکشنبه نشان می‌دهد که او تا سقوط فاصله زیادی دارد.

پیروزی بی‌سابقه ائتلاف راست و راست افراطی در انتخابات سوئد؛ نخست وزیر استعفا داد
یک بلوک سیاسی تازه شکل گرفته میان جریان راست و راست افراطی در سوئد با اختلافی اندک نتایج انتخابات قانون‌گذاری در این کشور را به نفع خود رقم زد و چپ‌ها را پس از هشت سال از قدرت کنار پایین کشید. ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد چهارشنبه شب در پایان آخرین روز شمارش آرا انتخابات پارلمانی در این کشور که روز یکشنبه برگزار شد شکست اردوگاه خود و نیز پیروزی ائتلاف میانه‌روهای محافظه‌کار با راست افراطی را به رسمیت شناخت. استعفای رهبر حزب سوسیال دموکرات که روز پنجشنبه رسمیت خواهد یافت در حالی ارائه شد که نظرسنجی‌های پیش از برپایی انتخابات از اقبال کم سابقه جریان راست افراطی نزد رای‌دهندگان و رقابت نزدیک میان بلوک راست و حزب حاکم خبر داده بود. خانم اندرسون چهارشنبه شب پس از اعلام نتیجه قطعی انتخابات در پی شمارش کامل آ‌را در یک کنفرانس خبری تایید کرد که بلوک سیاسی منتج از ائتلاف سه حزب راستگرا با حزب راست افراطیِ دموکرات‌های سوئد به رغم آنکه اکثریت قاطعانه‌ای در پارلمان ندارد؛ اما به هر حال اکثریت محسوب می‌شود. از سوی دیگر، اولف کریسترسون رهبر محافظه‌کاران میانه‌رو که هدایت ائتلاف راست و راست افراطی را در دست داشت و قرار است جانشین نخست وزیر مستعفی شود در سخنانی از اعتماد رای دهندکان تشکر کرد و گفت که تلاش خواهد کرد تا نظم را به سوئد باز گرداند. بر اساس نتایج تقریبا نهایی که در پی شمارش بیش از 99 درصد آرا اخذ شده در سراسر سوئد اعلام شد، ائتلاف جناح راست و راست افراطی به رهبری اولف کریسترسونِ محافظه‌کار 176 کرسی را در پارلمان از آن خود کرد و به اکثریت دست یافت. در مقابل، بلوک چپ تحت رهبری خانم اندرسون با کسب 173 کرسی عملا اختیار تشکیل دولت را از دست داد و به دومین نیروی سیاسی در پارلمان تبدیل شد. انتخابات روز یکشنبه به قدری نزدیک بود که برای تایید نتایج کامل نیاز به شمارش چند ده هزار رای باقی مانده در روز چهارشنبه بود. پیروزی جناح راست و رقم خوردن تحول سیاسی جدید در سوئد از آن جهت بی‌سابقه و تاریخی است که هرگز یک دولت حاکم بر این کشور نیاز به حمایت و پشتیبانی «دموکرات‌های سوئد» نداشته است. این حزب راستگرای افراطی با کسب 20.6 درصد آرا برنده بزرگ انتخابات پارلمانی روز یکشنبه بود و اینک پس از میانه‌رو‌های محافظه‌کار دومین حزب سیاسی سوئد محسوب می‌شود. «دموکرات‌های سوئد» که بیست سال پیش تنها یک درصد آرا را در انتخابات به خود اختصاص می‌دادند در انتخابات عمومی سال 2010 برای نخستین بار از حد نصاب انتخاباتی 4 درصد عبور کردند و موفق شدند به ریکسداگ، نهاد قانونگذاری ملی و عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در سوئد راه یابند.

یوناما: در حمله انتحاری به آموزشگاه کاج 53 دانش‌آموز افغان از جمله 46 دختر کشته شده‌اند 
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، «یوناما» روز دوشنبه 3 اکتبر در گزارشی شمار جان‌باختگان حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در منطقه دشت برچی کابل را 53 تن برآورد کرد که دست‌کم 46 تن آن‌ها دختران محصل هستند. یوناما همچنین شمار مجروحان حمله انتحاری به آموزشگاه کاج را 110 تن برآورد کرد. در حساب کاربری یوناما در توئیتر آمده است که تیم‌های حقوق بشری این نهاد بین‌المللی به مستندسازی این «جنایت» ادامه می‌دهند. مقام‌های طالبان روز دوشنبه از جان‌باختن 25 نفر و زخمی شدن 33 نفر در این حمله انتحاری خبر داده بودند. آموزشگاه کاج در منطقه دشت برجی کابل که منطقه‌ای عمدتا شیعه‌نشین از اقلیت قوم هزاره است روز جمعه هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت که پر از دانش‌آموزانی بود که خود را برای آزمون ورودی دانشگاه آماده می‌کردند. اگرچه تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله انتحاری مرگبار را بر عهده نگرفته است، اما به نظر می‌رسد که حمله به آموزشگاه کاج توسط افراط‌گرایان داعش انجام شده باشد. آموزشگاه کاج 4 سال پیش هم هدف حمله مرگبار دیگری با 200 کشته بود. اقلیت هزاره، یکی از اهداف اصلی اسلام‌گرایان تکفیری و در راس آن‌ها، داعش است. طالبان و داعش در طول سال‌های گذشته حملات مرگباری را علیه شیعیان هزاره انجام داده‌اند. در پی انتشار خبر حمله انتحاری روز جمعه، برخی شهرهای افغانستان صحنه برگزاری تجمعاتی با حضور غالب زنان بود که با واکنش شدید طالبان مواجه شد. نیروهای امنیتی طالبان با شلیک تیر هوایی، زنان افغان را که برای اعتراض به این حمله و احقاق حقوق پایمال شده‌شان به خیابان‌ها رفته بودند را متفرق کردند.

الحاق 15 درصد از خاک اوکراین؛ اتحادیه اروپا سفرای روسیه را احضار کرد 
اتحادیه اروپا روز دوشنبه در اقدامی هماهنگ با کشورهای عضو، دیپلمات ارشد روسیه در بروکسل را به نشانه اعتراض به اقدام مسکو در رسمیت بخشیدن به ضمیمه بخشی از خاک اوکراین احضار کرد. سران اتحادیه اروپا بدین ترتیب با احضار دیپلمات بلند پایه روسیه، «الحاق غیرقانونی» چهار منطقه شرق و جنوب شرقی اوکراین را که مسکو پس از اعلام نتایح همه‌پرسی به آن رسمیت بخشید، محکوم کردند. پیتر استانو، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «این اقدامی است که در سراسر اتحادیه اروپا و با هماهنگی کلیه کشورهای عضو انجام شده است.» گفتنی است که ناتو، اتحادیه‌اروپا و سازمان‌ملل متحد نیز پیش‌تر ضمن محکوم کردن اقدام روسیه در الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین، تاکید کرده بودند که هرگز چنین رویکردی را به رسمیت نخواهند شناخت. احضار سفرای روسیه در کشورهای اروپایی از روز جمعه و در پی امضای سند الحاق چهار منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در شرق و جنوب شرق اوکراین توسط ولادیمیر پوتین آغاز شد. بلژیک روز جمعه سفیر روسیه در بروکسل را احضار کرده بود؛ ایتالیا و اتریش در همین راستا روز دوشنبه سفرای روسیه درکشورشان را احضار کردند. رهبران اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که «هرگز» این «الحاق غیرقانونی» تحت سازماندهی مسکو را به رسمیت نمی شناسند و 27 کشور عضو در حال نهایی کردن تحریم‌های تازه علیه روسیه هستند. با این حال، پس از اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه پس از تهاجم نظامی به خاک اوکراین به نظر نمی‌رسد مجازات‌های اقتصادی زیادی برای تحمیل باقی مانده باشد، مگر اینکه ایالات متحده بتواند چین و هند را وادار کند تا با نوعی اعمال سقف قیمت برای صادرات انرژی روسیه موافقت کنند. به گزارش فرانس‌پرس، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا بر مخالفت‌های چندین کشور عضو، از جمله مجارستان و یونان، برای تعیین سقف در قیمت نفت روسیه در سراسر جهان غلبه کنند. اتحادیه اروپا تاکنون هفت دور تحریم بی‌سابقه علیه روسیه اعمال کرده وهمزمان میلیاردها یورو کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار داده است. برپایی «همه‌پرسی» الحاق که اتحادیه اروپا بر تحریم برگزارکنندگان آن نیز تاکید کرده پیش‌ از این موجی از انتقاد‌ها را در میان کشورهای غربی برانگیخته بود؛ اوکراین، اروپا و ایالات متحده به همراه جمعی دیگر از کشورهای جامعه جهانی پیش‌تر ضمن محکوم کردن این «رفراندوم» آنرا «غیرقانونی و جعلی» خوانده بودند. این سناریو پیش‌تر در سال 2014 نیز برای ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه به اجرا درآمده بود؛ اقدامی که تحریم‌های گسترده‌ای را از سوی غرب روانه مسکو کرد.

مراکش 150 پهپاد از اسرائیل خریداری کرد
 مراکش طی قراردادی 150 پهپاد از شرکت اسرائیلی «بلوبرد ایرو زیمنس» خریداری کرد. به گزارش «روسیا الیوم»، این قرارداد پس از آن نهایی شده که اسرائیل و مراکش در سال 2021 توافق‌نامه‌ای نظامی امضا کردند. بر اساس این گزارش، مراکش طی این قرارداد برای تقویت پدافند هوایی خود پهپادهای «واندرب» و «تندرب» را خریداری کرده است. حجم این قرارداد «ده‌ها میلیون دلار» برآورده شده است. همچنین قرار است برخی از این پهپادها در خط مراکش و در خط تولیدی که شرکت اسرائیلی در آن راه‌اندازی خواهد کرد تولید شود.


موافقت بانک جهانی با کمک 125 میلیون دلاری به اردن
بانک جهانی با ارائه کمک 125 میلیون دلاری به اردن برای پروژه حل چالش های این کشور در بخش کشاورزی موافقت کرد. به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری عمون، ارزش این پروژه ممکن است به 762 میلیون دلار با تامین مالی دولت و صندوق های سپرده برسد. این پروژه بر طرح ملی اردن برای زراعت پایدار متمرکز است که به چالش های بخش کشاورزی در اردن از طریق شراکت بین بخش دولتی و خصوصی می پردازد و انعطاف سیستم تولید کشاورزی در مقابله با تغییرات اقلیمی و تغییر مسیر این بخش به سمت بخش پایدارتر را تقویت می کند. پروژه مذکور همچنین به دنبال بهبود رقابت پذیری بخش کشاورزی - غذایی از طریق تقویت محیط مناسب برای تجارت کشاورزی و جذاب تر کردن این بخش برای سرمایه گذاری است. بانک جهانی درباره این پروژه گفت که تولید کشاورزی، فرصتی برای خدمت به بازار محلی در حال رشد و کمک به امنیت غذایی است. این بانک افزود که تغییرات اقلیمی به شدت بر زراعت در اردن از طریق افزایش گرمای هوا و کاهش بارش باران تاثیر می گذارد. بانک جهانی همچنین نسبت به تکرار موارد خشکسالی و افزایش نیاز آبی محصولات کشاورزی در اردن که یکی از کشورهایی است که بیشترین تاثیر را از کمبود آب دیده است، هشدار داد. بانک جهانی تاکید کرد که بهبود بهره وری مصرف آب در کشاورزی آبی می تواند تاب آوری و انعطاف پذیری در برابر کمبود آب و اثرات تغییرات آب و هوایی را افزایش دهد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه