جهان در هفته ای که گذشت (77) اخبار جهان

جهان در هفته ای که گذشت (77)

  بزرگنمایی:
قیمت بیت‌کوین برای نخستین بار از ۵۰ هزار دلار عبور کرد/ دو سرباز ارمنی بر اثر تیراندازی نیروهای آذربایجان کشته شدند/ جزئیات حمله موشکی انصارالله یمن به یک کشتی باری در باب المندب/دستگیری دو مظنون تروریستی در بغداد/دیدار اردوغان و بن زاید در دبی/ سرویس اطلاعاتی نروژ: روسیه از نظر نظامی در اوکراین دست بالا را به دست می‌آورد/آزادی ۸ هندی محکوم به اعدام در قطر/بررسی تحولات نوار غزه محور گفت‌و‌گوی نصر الله و النخاله/اخبار ضد و نقیض درباره انفجارها نزدیک فرودگاه حلب/ سقوط هواپیمای آموزشی در اردن و کشته شدن دو خلبان/ نخست وزیر پیشین هلند و همسرش با مرگ خودخواسته «دست در دست هم» به زندگی خود پایان دادند/ سازمان بین‌المللی دریانوردی: به حل بحران دریای سرخ خوش‌بین هستیم/ درخواست ۳۰ نهاد در انگلیس برای توقف صادرات سلاح به اراضی اشغالی/ نخست وزیر پیشین فنلاند در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد/ آلبانی هکرهای مورد حمایت ایران را متهم به حمله سایبری به موسسه آمار این کشور کرد

قیمت بیت‌کوین برای نخستین بار از 50 هزار دلار عبور کرد
قیمت بیت‌کوین برای نخستین بار در بیش از دو سال گذشته به بالای 50 هزار دلار رسید.آخرین باری که بیت‌کوین از مرز 50 هزار دلار عبور کرد به بیش از دو سال پیش یعنی دسامبر 2021 بر می‌گردد. این ارز دیجیتال در ماه‌های اخیر از عملکرد قدرتمندی برخوردار بوده است که ناشی از انتظارات قانون‌گذاران ایالات متحده است که اجازه ایجاد صندوق‌های قابل معامله در مبادلات را می‌دهند که قیمت را ردیابی می‌کنند و به عموم اجازه می‌دهند بدون خرید مستقیم آن روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.قیمت بیت‌کوین از 22 ژانویه تاکنون با افزایش 25 درصدی روبرو شده است. بالاترین قیمت بیت‌کوین 69 هزار دلار بود که در سال 2020 به این قیمت رسید.

دو سرباز ارمنی بر اثر تیراندازی نیروهای آذربایجان کشته شدند
ارمنستان اعلام کرد که دو تن از سربازانش بر اثر تیراندازی آذربایجان در امتداد مرزها کشته‌ شده‌اند که نخستین حادثه مرگبار از زمان آغاز مذاکره دو طرف برای پایان دادن به بیش از 30 سال جنگ متناوب در سال گذشته است. وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر شد گفت که دو سرباز این کشور در پاسگاهی در نزدیکی روستای نرکین هاند در جنوب این کشور کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. سرویس مرزی آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلافی اقدام که نیروهای ارمنستان روز قبل مرتکب شده بودند، «عملیاتی انتقام جویانه» را انجام داد. در این بیانیه آمده است که «تحریک‌های» بیشتر با «اقدامات جدی‌تر و قاطع‌تر» مواجه خواهد شد. وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که نیروهای ارمنستان شامگاه دوشنبه به مواضع باکو در امتداد بخش شمال غربی مرز در حدود 300 کیلومتری نرکین هاند شلیک کردند. وزارت دفاع ارمنستان وقوع چنین حادثه‌ای را تکذیب کرد.

جزئیات حمله موشکی انصارالله یمن به یک کشتی باری در باب المندب
ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) روز سه شنبه (13 فوریه) اعلام کرد که انصارالله یمن از مناطق تحت کنترل خود با دو موشک به یک کشتی در باب المندب حمله کرده است.به گزارش «اسپوتنیک» سنتکام در بیانیه خود که در شبکه اجتماعی X منتشر شده است، آورده است که در 12 فوریه در ساعت 3:30 تا 3:45 دقیقه صبح به وقت صنعا، نیروهای انصارالله یمن با دو موشک به یک کشتی در باب المندب حمله کرده‌اند.منبع مذکور افزود که هر دو موشک، کشتی ام.وی.استار آیریس را که حامل پرچم جزایر مارشال و متعلق به یونان بود هدف قرار داده است.به ادعای سنتکام این کشتی باری حامل ذرت از برزیل و عازم ایران بوده است.سنتکام در بیانیه خود ادامه داد که گزارش شده است که طی حمله موشکی به کشتی خسارت جزئی وارد شده و تلفاتی در پی نداشته است.

دستگیری دو مظنون تروریستی در بغداد
وزارت کشور عراق از دستگیری دو مظنون تروریستی در غرب بغداد خبر داد.به گزارش «الفرات نیوز» وزارت کشور عراق در بیانیه روز سه شنبه (13 فوریه) اعلام کرد که با تلاش های امنیتی پلیس عراق در پیگرد افراد تحت تعقیب دستگاه قضایی، نیروهای تیپ هفتم پلیس عراق با تلاش های اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم توانستند در یک عملیات امنیتی، دو مظنون تروریستی را در منطقه العامریه بغداد دستگیر کنند. وزارت کشور عراق افزود که دو فرد دستگیر شده به مراجع ذی ربط تحویل داده شدند.

جاری شدن سیل در آنتالیا
بارش شدید باران موجب وقوع سیل در آنتالیای ترکیه شد.به گزارش «روسیا الیوم» در پی وقوع سیل مدارس مناطق مرکزی شهر به مدت یک روز تعطیل شد.همچنین به علت بارش باران، یک هواپیما به جای فرود در آنتالیا در فرودگاه قاضی پاشا آلانیا به زمین نشست.بارش باران در مرکز آنتالیا آغاز شد و در طول شب شدت آن افزایش یافت و شهروندان و خودروها با سختی عبور و مرور مواجه شدند.منبع مذکور افزود که برخی از منازل و مراکز تجاری برخی مناطق شهر، دچار آبگرفتگی شدند.

دیدار اردوغان و بن زاید در دبی
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات با یکدیگر دیدار کردند.به گزارش «آناتولی» این دیدار به دور از رسانه ها و در حاشیه نشست جهانی دولت ها در دبی انجام شد.اردوغان به عنوان مهمان افتخاری در این نشست شرکت می کند و انتظار می رود که در این نشست سخنرانی کند.شایان ذکر است که هاکان فیدان وزیر امور خارجه، آلپ ارسلان بیرقدار وزیر انرژی و منابع طبیعی، محمد شیمشک وزیر خزانه داری و امور مالی، یاشار گولر وزیر دفاع، فخرالدین کوجا وزیر بهداشت، محمد فاتح کاجر وزیر صنایع و فناوری عمر بولات وزیر بازرگانی، رئیس جمهور ترکیه را در این سفر همراهی می کنند.

سرویس اطلاعاتی نروژ: روسیه از نظر نظامی در اوکراین دست بالا را به دست می‌آورد
سرویس اطلاعاتی نروژ هشدار داد که روسیه به دلیل داشتن نیروی بیشتر همچنین حمایت‌های مادی و نظامی کشورهایی از جمله کره شمالی و چین و ایران، از نظر نظامی در اوکراین دست برتر را به دست خواهد آورد.نیلز آندریاس استنسونس، رئیس واحد اطلاعات نظامی نروژ در جریان ارائه گزارش ارزیابی ریسک سالانه که توسط سرویس‌های امنیتی نروژ تهیه شده بود، گفت که کی‌یف به کمک نظامی «قابل توجه» غرب نیاز دارد تا بتواند اوضاع را تغییر دهد.او افزود: «در حال حاضر در این جنگ، روسیه در موقعیت قوی‌تری نسبت به یک سال گذشته قرار دارد و در حال کسب برتری است.»رئیس واحد اطلاعات نظامی نروژ استدلال کرد که روسیه «می‌تواند حدود سه برابر اوکراین نیرو بسیج کند... و مسکو بهتر از آنچه انتظار می‌رفت خود را با شرایط تحریم‌ها سازگار کرد».او افزود که صنعت روسیه اکنون قادر به تولید مهمات، خودروهای جنگی، پهپاد و موشک است که به نیروهای این کشور امکان می‌دهد تا در تمام طول سال مبارزه کنند.به گفته وی، روسیه در حال حاضر از حمایت نظامی کره شمالی، ایران، بلاروس و چین بهره می‌برد. این کشورها نه‌تنها تسلیحات مورد نیاز مسکو بلکه «ماشین آلات، وسایل نقلیه، لوازم الکترونیکی و قطعات یدکی» مفید برای صنایع نظامی روسیه را نیز تامین می‌کنند.

آزادی 8 هندی محکوم به اعدام در قطر
وزارت خارجه هند امروز دوشنبه اعلام کرد که قطر 8 سرباز سابق هند را که به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی محکوم به اعدام شده بودند، آزاد کرد.به گزارش الحره، هند جزئیاتی درباره این 8 سرباز هندی یا جرم آنها اعلام نکرد و قطر نیز واکنشی نسبت به این قضیه نشان نداد.رسانه های هندی اما نوشتند که این 8 نفر از جمله افسران سابق بلندپایه نیروی دریایی در اوت 2022 در دوحه دستگیر شدند.این 8 شهروند هند در شرکت «الظهره» برای خدمات هواپیمایی، امنیتی و دفاعی کار می کردند.دهلی نو در بیانیه ای ضمن اعلام آزادی این 8 نفر، از آزادی آنها استقبال کرد.در بیانیه وزارت خارجه هند آمده است که 7 نفر از این افراد به هند بازگشتند.

بررسی تحولات نوار غزه محور گفت‌و‌گوی نصر الله و النخاله
حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین درمورد آخرین تحولات در نوار غزه و کرانه باختری و جبهه های پشتیبانی گفت و گو کردند.به گزارش «المیادین» نصرالله روز دوشنبه (12 فوریه) با النخاله ضمن تاکید بر ضرورت ثبات و تداوم کار قوی برای دستیابی به پیروزی موعود، درباره اوضاع جبهه های پشتیبانی و کمک رسان به نوار غزه رایزنی کرد.همچنین دو طرف در این دیدار درباره تحولات میدانی، مردمی، سیاسی و  نیز حمایتی که محور مقاومت در میادین مختلف در دفاع از نوار غزه ارائه می کند گفت و گو کردند.دبیرکل حزب الله لبنان و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی همچنین پیرامون احتمالات موجود و تحولات پیش بینی شونده چه در سطح میدانی و چه در روابط سیاسی رایزنی کردند.

اخبار ضد و نقیض درباره انفجارها نزدیک فرودگاه حلب
اخبار منتشر شده در فضای مجازی از حملات هوایی اسرائیل به مناطق نزدیک فرودگاه حلب حکایت دارد اما شماری از رسانه ها از جمله رسانه های مخالف سوریه اعلام کرده اند این انفجارها  ناشی از  عملیات خنثی سازی بقایای تسلیحات به جای مانده از جنگ در سوریه بوده است که  توسط یگانهای مهندسی  نیروهای ارتش این کشور خنثی شده است.پایگاه عرب 48 در این باره نوشت: صدای چند انفجار در منطقه فرودگاه بین‌المللی حلب شنیده شد، در حالی پدافند هوایی سوریه نیز به مقابله با اهداف متخاصم  پرداخت.این منبع نوشت : در همین حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان، اعلام کرد صداهایی که شنیده شد ناشی از انفجار بمب‌ها و مواد منفجره به جای مانده از جنگ است که توسط واحدهای مهندسی نیروهای ارتش سوریه خنثی شده است و  نیروهای سوریه  از ساعات اولیه صبح  وقوع چنین انفجارهایی را اعلام کرده بودند.

سقوط هواپیمای آموزشی در اردن و کشته شدن دو خلبان
منابع نظامی اردن از کشته شدن دو خلبان نیروی هوایی سلطنتی در جریان یک دوره آموزشی در پایگاه هوایی ملک حسین در استان المفرق بر اثر سقوط هواپیما خبردادند.به گزارش اسپوتنیک، یک منبع نظامی اردن  اعلام کرد دو خلبان این کشور به نامهای عمر عطا العبادی و کاپیتان خلبان محمد عبدالله الخضیر در پی سقوط یک هواپیمای آموزشی از نوع GROP  متعلق به نیروی هوایی سلطنتی اردن کشته شدند.پیشتر نیز در ژوئن 2023، ارتش اردن از کشته شدن یکی از خلبانان خود بر اثر مصدومیت در پی سقوط یک هواپیمای نظامی در حین پرواز آموزشی خبر داده بود.

نخست وزیر پیشین هلند و همسرش با مرگ خودخواسته «دست در دست هم» به زندگی خود پایان دادند
دریس فن آخت، نخست وزیر سابق هلند دست در دست اوژنی، همسرش با مرگ خود خواسته [اتانازی] در سن 93 سالگی درگذشتند. مرگ آن‌ها در دوشنبه گذشته به‌عنوان بخشی از روند رو به رشد «مرگ خودخواسته دو نفره» در هلند تلقی می‌شود. اتانازی زوج‌ها برای نخستین بار در سال 2020 مورد توجه قرار گرفت زمانی که 26 نفر همزمان با شریک زندگی خود اتانازی کردند. این اعداد در سال بعد به 32 مورد و در سال 2022 به عدد 58 مورد رسید. فن آخت نخست وزیر سال‌های 1977 تا 1982 هلند مرگ خود خواسته را با شریک زندگی‌اش که 70 سال با یکدیگر بودند و او را همیشه «دخترم» صدا می‌کرد انتخاب کردند. طبق گزارش رسانه‌های هلند، این زوج بسیار بیمار بودند اما «نمی‌توانستند بدون یکدیگر بمانند.»فن آخت از خونریزی مغزی که در سال 2019 به آن دچار شد به‌طور کامل بهبود نیافته بود. اتانازی در هلند از سال 2002 با دلایل موجه مانند رنج غیرقابل تحمل، بدون چشم‌انداز بهبودی و … آزاد شده است.

سازمان بین‌المللی دریانوردی: به حل بحران دریای سرخ خوش‌بین هستیم
 «آرسنیو دومینیگز»، رئیس سازمان بین المللی دریانوردی وابسته به سازمان ملل، بر تعهد این نهاد برای دستیابی هرچه سریعتر به یک راه حل برای بحران دریای سرخ که حمل و نقل کالاهای جهانی را با مشکل مواجه کرده است، تاکید کرد.به گزارش الشرق الاوسط، دومینیگز تاکید کرد تغییر مسیر کشتی ها راه حل بهتر و ایده آل برای شرکت ها نیست، زیرا هزینه حمل و نقل و در نتیجه قیمت محصولات به شدت افزایش پیدا می کند.وی خاطرنشان کرد: بیش از 60 درصد محموله‌هایی که سالانه از کانال سوئز عبور می‌کردند، اکنون از آفریقای جنوبی عبور می‌کنند که همین مساله به افزایش هزینه‌های بیمه، مصرف بیشتر سوخت و فرسودگی و خستگی مفرط ملوانان پس از افزایش ده روزه سفر آنان منجر شده است.این مقام سازمان ملل با ابراز خوش‌بینی درباره حل این بحران و تاکید بر ادامه گفتگو میان همه طرف‌ها تصریح کرد برای ادامه هماهنگی هر اقدامی که منجر به حل این مشکل شود، به شکلی خستگی‌ناپذیر به تلاشهای خود ادامه خواهیم داد.دومینیگز در پایان خاطر نشان کرد  نقش این سازمان این است که اطمینان حاصل کند طرفهای درگیر در بحران به گفتگوهایشان ادامه می دهند تا وضعیت بدتر از این نشود و  محیط امن  و ایمن دریایی بار دیگر ایجاد شود.

درخواست 30 نهاد در انگلیس برای توقف صادرات سلاح به اراضی اشغالی
در بحبوحه تداوم جنگ غزه، روزنامه گاردین از ارسال نامه‌ 30 سازمان مستقر در بریتانیا برای وزیر خارجه انگلیس برای تعلیق صادرات سلاح به اراضی اشغالی فلسطین خبر داد.به گزارش ایسنا، 30 سازمان در انگلیس نامه‌ای را برای دیوید کامرون، وزیر خارجه این کشور فرستاده و در آن خواستار تعلیق صادرات سلاح به اراضی اشغالی فلسطین و رسیدن آن به دست رژیم صهیونیستی شدند.در این نامه آمده است: دولت انگلیس باید از دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کرده و سیاست خود را از طریق تعلیق ارسال سلاح برای اسرائیل تغییر دهد.بر اساس گزارش روزنامه گاردین، نامه این 30 سازمان و نهاد که از جمله آنها گروه‌های حقوقی هستند، به دست وزیر خارجه انگلیس رسیده است.در این نامه که به‌تازگی ارسال شده، آمده است: دولت انگلیس به عنوان یکی از کشورهای امضاکننده توافق منع نسل‌کشی ملزم است که اطمینان حاصل کند در نقض این توافقنامه دست ندارد.

نخست وزیر پیشین فنلاند در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد
الکساندر استاب، از حزب راست میانه «ائتلاف ملی» روز یکشنبه با اختلاف اندکی در انتخابات ریاست جمهوری فنلاند پیروز شد و پیکا هاویستو، عضو لیبرال حزب سبز را شکست داد. استاب طرفدار اروپا و حامی سرسخت اوکراین است. وی پس از کسب 51.6 درصد آرا در حالی که 99.7 درصد آرا شمارش شده بود خود را در دور دوم انتخابات برنده اعلام کرد در حالی که داده‌های وزارت دادگستری نشان داد که هاویستو 48.4 درصد آرا را کسب کرده است.استاب در اظهارات تلویزیونی، پیروزی خود را «بزرگترین افتخار» زندگی‌اش توصیف کرد.استاب نخست وزیر سابق، در دور نخست انتخابات در تاریخ 28 ژانویه توانست 27.2 درصد آرا را کسب کند در حالی که هاویستو 25.8 درصد اقبال عمومی را به دست آورد. هاویستو با قبول شکست به سیزدهمین رئیس جمهوری فنلاند تبریک گفت.وی افزود: «معتقدم فنلاند اکنون یک رئیس جمهور خوب برای جمهوری دارد. الکساندر استاب یک فرد با تجربه و شایسته برای این کار است. دیگر حرفی برای گفتن ندارم.رئیس جدید دولت فنلاند فرماندهی ارتش این کشور را بر عهده دارد که در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین و تغییر موقعیت ژئوپلیتیکی فنلاند در پیوستن به ناتو مهم ارزیابی می‌شود.

آلبانی هکرهای مورد حمایت ایران را متهم به حمله سایبری به موسسه آمار این کشور کرد
به روایت یورونیوز ،آلبانی هکرهای مورد حمایت ایران را متهم به حمله سایبری به موسسه آمار این کشور کرد مقامات امنیت سایبری آلبانی یک گروه هکری «حمایت‌شده» از سوی دولت ایران را مسئول حمله به مؤسسه آمار این کشور اعلام کردند که در اوایل ماه جاری روی داده بود. این موسسه در اول ماه فوریه گزارش داد که هدف یک «حمله سایبری پیچیده» قرار گرفته و برخی از سیستم‌های آن نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. در پی اعلام این خبر و آغاز تحقیقات رسمی، سرانجام روز سه‌شنبه 13 فوریه سازمان ملی صدور گواهینامه‌های الکترونیکی همچنین آژانس امنیت سایبری آلبانی اعلام کردند که «یک گروه مهاجم تحت حمایت دولت ایران» به نام عدالت میهن (the Homeland Justice) عامل حمله به 40 رایانه این موسسه بوده است. آلبانی در گذشته نیز اتهام مشابهی را علیه ایران مطرح کرده بود؛ یعنی پس از یک حمله سایبری در ژوئیه 2022 میلادی که دولت آلبانی وزارت خارجه ایران را در وقوع آن مقصر دانست. گمان می‌رود که آن حمله در واکنش به پناه گرفتن اعضای سازمان مجاهدین خلق در این کشور انجام شده باشد که یک گروه مخالف حکومت ایران است و حتی دولت آلبانی را به سمت قطع روابط دیپلماتیک با ایران سوق داده است. دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت این کشور نیز گروه هکری «عدالت میهن» را «بازیگران سایبری دولتی ایران» معرفی کرده‌اند. در آن زمان وزارت خارجه ایران دست داشتن در این حمله را تکذیب کرد و در مقابل در جریان این مناقشه ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا از آلبانی حمایت کردند.


نظرات شما

admin-magz

سیده مهتاب قصابی

عالی بود با آرزوی موفقیت برای دست اندرکاران نشریه

۱۴۰۲/۱۲/۰۱

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه