جهان در هفته‌ای که گذشت (50) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (50)

  بزرگنمایی:
پایان فرضیه «زمستان سختِ ۲۰۲۲»؛ قیمت گاز در اروپا چگونه منفی شد؟ / یک هوادار ترامپ با حمله به خانه نانسی پلوسی با چکش جمجمه شوهرش را شکست / هالووین مرگبار کره جنوبی؛ دست‌کم ۱۴۶ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند / اردوغان: با اصلاحات در قانون اساسی از زنان محجبه حمایت می‌کنیم / رئیس جمهور لبنان استعفای دولت را پذیرفت / ویژگی‌های سه زن عضو کابینه عراق / روسیه توافق انتقال غلات با اوکراین را به حالت تعلیق در آورد! / آلمان چگونه غیرمستقیم تسلیحات سنگین به اوکراین می‌رساند؟

تهیه و تنظیم: پیام فیض

پایان فرضیه «زمستان سختِ 2022»؛ قیمت گاز در اروپا چگونه منفی شد؟
قیمت عمده فروشی گاز طبیعی در اروپا روز دوشنبه منفی شد؛ به تعبیری تأمین کنندگان گاز مایل بودند که به مدت یک ساعت که قیمت به زیر صفر رسید، نزدیک به 16 یورو به هر کسی که می‌توانست یک مگاوات ساعت گاز را با خود ببرد، پرداخت کنند، حجمی از گاز که تقریباً معادل میانگین مصرف ماهانه یک خانوار بریتانیایی بود. این یک چرخش قابل توجه در بازاری بود که تا پایان ماه اوت شاهد ثبت رکوردهای قیمتی بیش از 300 یورو برای هر مگاوات ساعت گاز بود. از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تصمیم گرفت عرضه گاز در بازار اروپا را از طریق خط لوله نورداستریم1 متوقف کند، یعنی از اواخر اوت گذشته، برخلاف انتظارها قیمت گاز در اروپا در مجموع روندی نزولی به خود گرفته است. هر چند بلافاصله پس از اعلام این تصمیم ب‌های هر مگاوات ساعت گاز از حدود 170 یورو به 200 یورو جهش کرد ولی این نرخ طی روزهای اخیر به 100 یورو بازگشته که نزدیک به قیمت‌های پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و روزهای آغازین سال 2022 است. در همین حال، قیمت آتی گاز برای نوامبر سال 2023 نیز از رکورد 300 یورویی فاصله گرفته و تا 140 یورو پایین آمده است. این افت قیمت در شرایطی رخ می‌دهد که همزمان با پُر شدن انبارهای ذخیره گاز طبیعی مایع در اروپا محموله‌های جدید همچنان در بنادر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال پهلوگیری هستند. افزون بر این، کارشناسان معتقدند که در کنار سپری کردن پاییزی معتدل‌، روند صرفه‌جویی در مصرف چه در میان صنایع و چه در میان خانوارها از دیگر عوامل کاهش قیمت گاز است. اما آنها هشدار می‌دهند که با وجود پایان نگرانی‌ جدی در مورد رخداد بحران انرژی در زمستان 2022 از هم اکنون زنگ خطر برای زمستان سال آتی به صدا درآمده، زمانی که در نبود گاز روسیه امکان پرکردن انبارها در تابستان آتی فراهم نیست و از هم اینک رهبران اروپایی باید به دنبال رفع نگرانی موجود در مورد سال آینده باشند.

یک هوادار ترامپ با حمله به خانه نانسی پلوسی با چکش جمجمه شوهرش را شکست 
پلیس آمریکا می‌گوید حمله روز پنجشنبه 28 اکتبر به همسر نانسی پلوسی در منزلش حمله تصادفی نبوده و احتمالاً طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده صورت گرفته است. ویلیام اسکات، رئیس پلیس سانفرانسیسکو، روز جمعه 29 اکتبر در یک نشست خبری ضمن اعلام این مطلب تأکید کرد که حمله به پل پلوسی، همسر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با یک چکش صورت گرفته است. دیوید دپیپ 42 ساله از طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده عامل این حمله معرفی شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی ضارب پس از ورود به خانه پلوسی، ضمن درگیر شدن با پل پلوسی فریاد می‌زده است: «نانسی کجاست؟» در همین گیر و دار با چکش به سر او ضربه زده که باعث شکسته شدن جمجمه پل پلوسی 82 ساله شده است. نیروهای پلیس کنگره آمریکا در همکاری با اف‌بی‌آی در تلاش هستند تا انگیزه‌های احتمالی این حمله را روشن کنند. دیوید دپیپ در شبکه‌های اجتماعی پست‌هایی در حمایت از دونالد ترامپ و مخالفت با اقدامات بهداشتی برای مقابله با بیماری همه‌گیر «کووید-19» را به اشتراک گذاشته بود. او همچنین از کسانی است که ویروس کرونا را حاصل یک تئوری توطئه می‌دانسته است. گفته می‌شود هدف ضارب حمله به نانسی پلوسی بوده اما او در زمان وقوع این سوقصد در واشنگتن در کنگره حضور داشته است. این حمله در حالی صورت گرفته که حدوداً 10 روز دیگر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار خواهد شد. هنوز مشخص نیست ضارب از این حمله اهداف سیاسی داشته یا خیر.

هالووین مرگبار کره جنوبی؛ دست‌کم 146 نفر کشته و 150 نفر زخمی شدند
ازدحام جمعیت در جریان برگزاری جشن هالووین، شنبه شب 29 اکتبر در سئول پایتخت کره جنوبی دست کم 146 کشته و 150 زخمی برجای گذاشت. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که هزاران نفر از شرکت کنندگان در خیابانی باریک در محله ایته‌وون منطقه یونگ‌سان سئول گرفتار شدند و بسیاری بر اثر هجوم جمعیت به زمین افتادند. این رویداد مرگبارترین فاجعه سال‌های اخیر در کره جنوبی محسوب می‌شود. چوی سونگ بوم، رئیس سازمان آتش‌نشانی منطقه یونگ‌سان سئول از احتمال افزایش آمار کشته‌ها خبر داد و خاطر نشان کرد همچنان اطلاع دقیقی از شمار زخمی‌هایی که وضعیتشان وخیم است در دسترس نیست. تخمین زده می‌شود که حدود یکصد هزار نفر برای برگزاری جشن هالووین در ایته‌وون گرد هم آمده بودند. این بزرگترین جشن هالووین در کره‌ جنوبی از شروع همه‌گیری کرونا بود. دولت این کشور طی ماه‌های اخیر محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کرونا را کاهش داده بود. ایته‌وون محله‌ای در سئول است که به کافه‌ها، کلوب‌ها و رستوران‌های مورد علاقه جوانان شهرت دارد. هنوز مشخص نیست که چه چیز باعث هجوم مردم به یک خیابان باریک شیب‌دار در نزدیکی هتل همیلتون شده است. این هتل یکی از مکان‌های اصلی جشن‌ها در سئول به شمار می‌رود. آقای کیم، یکی از بازماندگان حادثه می‌گوید که مردم همدیگر را هل می‌دادند و مثل «دومینو» یکی پس از دیگری روی زمین می‌افتادند. آن‌ها نزدیک یک‌ساعت و نیم‌در آن خیابان باریک گیر افتاده بودند. تعدادی از مردم با فریاد درخواست کمک می‌کردند و بسیاری نیز به سختی نفس می‌کشیدند.

اردوغان: با اصلاحات در قانون اساسی از زنان محجبه حمایت می‌کنیم 
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می‌گوید قصد دارد قانون اساسی جدیدی را برای ترکیه ارائه دهد که به گفته او «حقوق و آزادی‌های شهروندان» را تضمین می‌کند. اردوغان با بیان این مطلب همچنین گفت که دولت او قصد دارد اصلاحیه جدیدی را پیشنهاد کند که در آن از حقوق زنانی که مایل به استفاده از حجاب و روسری هستند، محافظت می‌شود. به گفته او همچنین ارزش‌های خانواده در برابر «تهدید جریان‌های منحرف» حفظ خواهد شد. این اشاره‌ای است به اصلاحات برنامه‌ریزی شده که قصد دارد روابط همجنس‌گرایان در ترکیه را محدود کند. سخنرانی اردوغان در یک سال مانده به زمان برگزاری جشن‌های یکصدمین سالگرد تأسیس جمهوری پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده‌ است. او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که این کشور در ماه ژوئن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را در پیش خواهد داشت و تحلیلگران سخنرانی او را به عنوان «مانیفست تبلیغاتی» اردوغان و حزب عدالت و توسعه توصیف کردند. رجب طیب اردوغان طی دو دهه گذشته رهبری ترکیه را بر عهده داشته است. او ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس در مقام رئیس جمهور از سال 2003 قدرت را در این کشور در دست داشته است. اردوغان مدعی است با چشم‌اندازی که ارائه داده قرار است ترکیه به یکی از 10 قدرت برتر جهان در «سیاست، اقتصاد، فناوری، سیاست خارجی و قدرت نظامی» تبدیل شود و در عین حال وابستگی انرژی این کشور به کشورهای خارجی را کاهش دهد. رئیس جمهوری ترکیه همچنین قول داد که طرح ساخت کانالی که از استانبول می‌گذرد پی بگیرد. طرح دولت ترکیه برای این کانال در تنگه بسفر نگرانی‌ گروه‌های زیست محیطی را به همراه داشته است.

رئیس جمهور لبنان استعفای دولت را پذیرفت
به گزارش خبرنگار آناتولی از بیروت، میشل عون، رئیس جمهور لبنان در آخرین روز از مأموریت ریاست جمهوری خود استعفای دولت این کشور را پذیرفت. وی در این باره اعلام کرد: من صبح امروز براساس اختیاراتم نامه‌ای به مجلس نمایندگان نوشتم و حکم استعفای دولت را امضا کردم. رئیس جمهور لبنان ظهر امروز با کارمندان نهاد ریاست جمهوری در کاخ بعبدا در شرق بیروت خداحافظی کرد و با پایان مأموریت خود، کاخ را ترک کرد. وی روز پنجشنبه گفته بود که تشکیل دولت غیرممکن به نظر می‌رسد و صدور حکم پذیرش استعفای کابینه نجیب میقاتی خلاف قانون اساسی نیست و این احتمال همچنان وجود دارد.

ویژگی‌های سه زن عضو کابینه عراق 
دولت جدید عراق پس از گذشت بیش از یک سال از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق در دهم اکتبر 2021، تشکیل شد. به گزارش میدل ایست نیوز، پنجشنبه 27 اکتبر 2022 جلسه رأی اعتماد تشکیل داد و برنامه و کابینه وزرای دولت جدید رأی اعتماد نمایندگان پارلمان عراق را کسب کردند. در کابینه دولت جدید عراق نام 3 زن به چشم می‌خورد که وزارت دارایی، مهاجرت و امور مهاجران و ارتباطات را برعهده گرفتند.
وزیر دارایی: طیف سامی، از نیروهای وابسته به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، وزیر دارایی عراق، ایوان فائق جابرو، از نیروهای وابسته به ریان الکلدانی از جنبش بابلیون، وزیر مهاجرت و امور مهاجران و هیام عبود از نیروهای وابسته به فالح الفیاض، رئیس الحشد الشعبی، وزیر ارتباطات عراق شد. طیف سامی السعیدی، وزیر دارایی عراق دارنده جائزه «زن شجاع» از وزارت خارجه امریکا است و بسیاری از محافل سیاسی در عراق احترام بسیاری برای او قائل هستند. وی پیش از این به عنوان معاون وزیر دارایی عراق فعالیت کرده و نقش بسزایی در مبارزه با ظلم و فساد در حوزه مالی عراق داشته است. طیف سامی متولد 1963 و 59 ساله است که مدرک لیسانس مدیریت و اقتصاد را از دانشگاه بغداد گرفته است.
وزیر مهاجرت: دومین زن وزیر کابینه دولت جدید عراق ایوان فائق جابرو است که از شخصیت‌های برجسته در عراق به شمار می‌رود. وی از مسیحیان کلدانی و فعال اجتماعی است و از زنان عراقی در محافل بین المللی دفاع کرده است. ایوان فائق جابرو متولد 1981 و 41 ساله در بصره است که لیسانس خود را در رشته میکروبیولوژی از دانشگاه بصره گرفته است. وی دارای مدرک دیپلم فلسفه از انستیتو بابل و دیپلم روانشناسی از لبنان نیز است. فائق جابرو در دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق نیز به عنوان وزیر مهاجرت و امور مهاجران عراق فعالیت می‌کرد.
وزیر ارتباطات: سومین زن وزیر کابینه دولت جدید عراق نیز هیام عبود الیاسری است که به عنوان معاون وزیر ارتباطات فعالیت داشته است. وی در زمینه‌های مختلف فعالیت داشته و یکی از شخصیت‌های مهم حکومت عراق است و ارتباط نزدیکی با نوری المالکی، نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون دارد. وی متولد 1967 و 55 ساله از بغداد است که مدرک فوق دکترای خود در مهندسی ارتباطات را از استرالیا و دکترای مهندسی ارتباطات را از بغداد گرفته است.

روسیه توافق انتقال غلات با اوکراین را به حالت تعلیق در آورد!
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مشارکت این کشور در توافقنامه صادرات غلات با اوکراین پس از هدف قرار گرفته شدن سواستوپول با پهپاد به حالت تعلیق در آمده است. مقام‌های شهر بندری «سواستوپول» واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی «کریمه» روز (شنبه) اعلام کردند که پس از حمله پهپادی صبح امروز به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این خصوص گزارش کرد، «میخائیل رازووژایوف» فرماندار شهر سواستوپول کریمه صبح امروز در کانال تلگرامی اعلام کرد که کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در آب‌های خلیج سواستوپول حملات پهپادی را دفع کردند اما هیچ یک از تأسیسات شهر مورد هدف قرار نگرفته است. وی در این خصوص گفت: «کشتی‌گاه به طور موقت مسدود شده است. کشتی‌ها و قایق‌ها حرکت ندارند». از طرف دیگر، وزارت دفاع روسیه در این خصوص گفته است که اوکراین، 16 پهپاد را برای حمله به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه ارسال کرده است و ردیاب‌های پرواز، یک پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه در حال پرواز نشان داده است.

آلمان چگونه غیرمستقیم تسلیحات سنگین به اوکراین می‌رساند؟
آلمان متعهد شده است که با تجهیزات نظامی خود از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت کند، اما ارائه و رساندن تسلیحات به اوکراین عملاً و اغلب به دلایل تاریخی و از طریق کشورهای ثالث مثل یونان ساده و آسان نبوده است. با وجود دشواری‌هایی که دولت آلمان بلحاظ سیاستگذارهایش با آن روبروست، این کشور چگونه به اوکراین در برابر ارتش روسیه سلاح‌های سنگین می‌رساند؟ برلین کوتاه مدتی پس از حمله روسیه به اوکراین متقاعد شد که می‌بایست همچون دیگر متحدان اروپایی و غربی خود با ارسال تسلیحات نظامی از جمله تانک از اوکراین حمایت کند اما اعلام کرد که ظرفیت و پتانسیل «ارسال مستقیم تانک» را ندارد. اما همگان در آلمان بر سر ارسال تسلیحات سنگین نظامی به اوکراین متحدالقول نبودند. برخی از سیاستمداران آلمان بر این عقیده بودند که ارسال تجهیزات نظامی سنگین به منطقه و جایی که نازی‌های هیتلر در جریان دوم جنگ جهانی دوم در آنجا جنگیدند، کار درستی نیست. گروه دوم اما معتقد بودند که این تسلیحات هر چه سریعتر می‌بایست در اختیار ارتش اوکراین قرار گیرد، اما تسلیحاتی که سربازان و نظامیان اوکراینی نیازی به آموزش نظامی وقت‌گیر برای استفاده از آن تسلیحات نداشته باشند. از همین رو ایده‌ گروه دوم در کمک نظامی به اوکراین شکل گرفت. کشورهای دوست آلمان که از اقمار اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، تجهیزات نظامی سنگین خود را به اوکراین می‌فرستادند، تجهیزاتی که نظامیان اوکراین نیازی به آموزش برای استفاده از آنها ندارند، و آلمان در عوض تجهیزات نظامی مدرن و امروزی خود را به این کشورها می‌داد تا جایگزین شوند. آلمان در این خصوص تا به امروز با کشورهای اسلوونی، جمهوری چک و نیز یونان به توافق رسیده است. لهستان هم به نوبه خود تانک‌های ساخت دوره اتحاد جماهیر شوروی خود را به اوکراین گسیل کرده است اما ورشو در مقابل از آنچه از برلین گرفته است ناراضی است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه