حمید رضا قائدی

لزوم کثرت‌گرایی در ایران معاصر گزارش

  بزرگنمایی:


ت نویسنده و پژوهشگر انگلیسی در نظریه‌های ملی‌گرایی آورده است: قوم‌گرایی به‌عنوان یک حرکت سیاسی عموماً محصول کار نخبگان سیاسی است. تجربه سیاسی شدن مسائل زبانی و مذهبی در ایران و خصوصاً قرن بیستم نشان می‌دهد که روشنفکران و نخبگان سیاسی در تلاش برای خلق هویت قومی نقش قاطعی دارند و از علایق کهن نظیر زبان و مذهب به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند تا به اهداف موردنظر خود دست یابند. بِراس در بخشی از کتاب قومیت و ملی‌گرایی شرح می‌دهد: نخبگان در فرایند تبدیل اشکال و ارزش‌های فرهنگی به سمبل‌های سیاسی با یکدیگر بر سر جلب حمایت افراد گروه یا کنترل سرزمین متعلق به گروه به رقابت می‌پردازند و به‌این‌ترتیب همبستگی گروه را درهم می‌شکنند.با ظهور رضاشاه، بافت دولت سنتی ایران دچار دگرگونی عمیقی شد. با گسترش اقتدار نظامی و اداری زمینه ظهور دولت مدرن فراهم گردید. البته درواقع دولت دست به نوسازی ایران زد اما عملاً مسئله مشارکت را تدبیری نجست و لاینحل ماند. به‌عبارت‌دیگر دولت مدرن ایران با برچیدن اقتدار روسای پرقدرت ایلات و طوایف ایران و خلع سلاح و به اطاعت کشانیدن آن‌ها مانع مشارکت این گروه از نخبگان سنتی و پرنفوذ جامعه ایران شد و نخبگان سنتی که زمینه‌ای برای مشارکت در امور سیاسی در مرکز یا مناطق اطراف ایران نمی‌دیدند به رویارویی با دولت برخاستند. پس حسب به این منظور به کسب حمایت مناطق تحت سکونت گروه‌های مذهبی یا زبانی اطراف ایران برای سیاسی کردن اختلافات تلاش کردند. به همین ترتیب افتراق زبان و مذهب به‌صورت ابزار گونه به‌عنوان منبع مناسب و قابل جهت نیل به اهداف سیاسی مورد انتفاع قرار گرفت. بدین ترتیب مشارکت سیاسی یا عدم وجود آن می‌تواند نقش اساسی و تشدیدکننده‌ای در روابط قومی و سیاسی گشتن اختلافات زبانی و مذهبی ایفا کند. کثرت‌گرایی مذهبی و زبانی جامعه ایرانی و جاذبه زیاد آن میراث فرهنگی و سیاسی آن حکم می‌کند که دولت (به معنی عام) معاصر یک دولت فراگیر باشد و نه دولتی اقتدارگرا. دولت فراگیر نیز تنها در صورت گسترش مشارکت سیاسی و لزوم حضور اقشار گوناگون جامعه ایرانی در آن قابل شکل‌گیری است و تنها چنین دولتی است که توان مقابله با چالش‌های گوناگون دنیای پیچیده معاصر را خواهد داشت.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟