علی مجدم قائم‌مقام حزب اراده ملت ایران در استان خوزستان در راستای مطالبات محلی عنوان کرد

شناسایی مشکلات، آسیب‌ها و نیازهای مطرح در شهرستان اهواز و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس اولویت و ویژگی‌های قابل‌پیگیری سخن سردبیری

شناسایی مشکلات، آسیب‌ها و نیازهای مطرح در شهرستان اهواز و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس اولویت و ویژگی‌های قابل‌پیگیری

  بزرگنمایی:

قائم‌مقام حزب اراده ملت ایران در استان خوزستان با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات مطرح در اهواز، از ضعف مدیریت شهری، مافیای آب و اجرای طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای و سوزاندن مزارع نیشکری که آلودگی هوا را در پی دارد و ... سخن گفت.
به گزارش حاما نیوز، علی مجدم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به شناسایی مشکلات، آسیب‌ها و نیازهای مطرح در شهرستان اهواز و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس اولویت و ویژگی‌های قابل‌پیگیری عنوان کرد: بر اساس رویکردی که حزب در تمرکز بر سیاست‌های خرد و توجه به جامعه محلی در پیش گرفته است، طبیعتاً دفتر حزب در شهرستان اهواز نیز پیگیر مأموریت‌های محوله و شناسایی مطالبات جامعه محلی برآمده است. مجدم با پرداختن به اهمیت موضوعات مورد پیگیری در شهرستان و نقش شوراها و شهرداری در مقوله مدیریت شهری، ابراز کرد:
 شوراهای شهرها و شهرداری‌ها امانت‌داران مردم هستند، به این معنا که با تصویب و قانون‌گذاری، دریافت وجوه و عوارض از مردم و غیره، نسبت به اداره کردن محیط زندگی آنها اقدام می‌نمایند.  دراین‌بین، مهم‌ترین وظایف شورای شهر در کنار انتخاب شهردار توانا و باتجربه، نظارت بر کار شهرداری و ایجاد تحول در ساختار مدیریت شهری است.وی افزود: براین‌اساس مردم عملکرد یک شهردار را با میزان کارکردش در خدمت‌رسانی مشکلات عمومی، جمع جمع‌آوری و آب‌های سطحی، توسعه زیرساخت و غیره می‌سنجند.  مجدم مطرح کرد: با نگاهی گذرا به مصوبات شورای شهر اهواز و شهرداری در یک سال گذشته درمی‌یابیم که در مقایسه با کلان‌شهرهای دیگر کشور که در مسائل کلان‌شهری، طرح‌ریزی و سیاستگذاری می‌کنند کار ویژه صورت نگرفته و این برای کلان‌شهر اهواز جای بسی تأسف است.
دبیر حاما شهرستان اهواز با اشاره به انتصابات اخیر شهردار، خاطرنشان کرد: انتصابات اخیر شهردار اهواز در ماه‌های اخیر، باعث شد تا یکی از اعضای شورای شهر سؤالات 9 گانه خود را که با محوریت آشفتگی در زمینه مدیریت شهری، توقف پروژه‌های عمرانی و استخدام‌های بدون مجوز بود، مطرح نمایید.
تا اینکه در ادامه این انتصابات عجیب، مدیر منطقه 8 شهری که به علت عملکرد ضعیف و افزایش شکایت‌های مردم توسط شهردار اهواز توبیخ شده بود، را در فاصله 2 ماه، آن را به‌عنوان سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز منصوب می‌کند. وی افزود: باید اذعان کرد که یک کلان‌شهر با شعار و وعده مدیریت نخواهد شد و به نظر می‌آید شورای شهر و شهردار آینده اهواز روزهای پرمشغله و دشواری را در پیش خواهند داشت.  دشواری‌های فزاینده‌ای همچون ترافیک، مدیران ناکارآمد، آلودگی‌های زیست‌محیطی، نارسایی خدمات، نبود زیرساخت‌ها و حاشیه‌نشینی در اهواز، شهرداری مقتدر و تیمی با تجربه و دلسوز را می‌طلبد. با چنین شرایطی باید از مدیریتی همه‌جانبه و علمی سخن گفت و سیاستی مبتنی بر خدمتگزاری را سرلوحه کار قرار داد.

‌دود نیشکر در چشم مردم خوزستان
علی مجدم با پرداختن به دلایلی که آلودگی هوا در کلان‌شهر اهواز را به وجود آورده است، گفت: یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای کلان‌شهر اهواز و شهرهای اطراف آتش زدن مزارع نیشکر است. 
وی افزود: این سوزاندن، باعث ایجاد دود بسیار غلیظ با خاکستر، سمی و سیاه که تا شعاع چند کیلومتری در منطقه گسترش پیدا می‌کند (به همین علت به آن برداشت سیاه می‌گویند) و منجر به آلودگی هوا و مشکلات تنفسی برای شهروندان می‌شود.
وی با اشاره به استمرار این موضوع طی سال‌های گذشته، عنوان کرد: سال هزینه‌های زیادی به لحاظ بروز مشکلات تنفسی و سایر بیماری‌های وابسته به مردم تحمیل می شو و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که 10 سال پیش قرار بر این بود که نیشکر را به صورت سبز برداشت و از آتش زدن آن خودداری کنند (طبق ماده 388 قانون مجازات اسلامی) و متأسفانه تاکنون اجرا نشده است.  
دبیر حامای اهواز افزود: از مدیرکل حفاظت محیط‌زیست و مسئولین ذی‌ربط استانی انتظار می‌رفت با برخورد قاطعانه با متخلفین، یک‌بار برای همیشه و قبل از اینکه، این معضل تبدیل به بحران شود به برداشت سیاه نیشکر خاتمه دهند، تا مردم بتوانند هوایی بدون آلودگی تنفس کنند.

‌علت اصرار مافیای آب بر اجرای طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای چیست؟
مجدم با اشاره به اینکه جریان سرمایه‌داری صنایع خارج از استان با فرصت‌طلبی از شرایط کرونایی کشور و سکوت مرگبار نمایندگان مجلس در خوزستان اقدام به تحرکاتی برای تکمیل تونل‌های غیرقانونی انتقال آب از سرشاخه‌های کارون کرده است، گفت: پیش‌ازاین نیز مقامات اصفهانی از تصویب بودجه برای شروع به کار تونل‌های فاقد مجوز محیط زیستی خبر داده بودند.
وی ادامه داد: این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که مردم در حال دست‌وپنجه نرم کردن با ویروس مرگبار کرونا هستند و جامعه بیش از هر زمانی به آرامش روانی نیازمند است. اجرای طرح‌های انتقال آب در تضاد آشکار با اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی حفاظت از محیط‌زیست کشور است.
وی با بیان اینکه شواهد امر نشان می‌دهند که علاوه بر اصفهان، مسئولین یزد نیز در حال رایزنی برای انتقال آب استان به صورت محرمانه و در سکوت رسانه‌ی هستند، عنوان کرد: این در حالی است که روستاهای زیادی مانند غیزانیه وجود دارد که از آب شرم محروم هستند.
دبیر حامای اهواز افزود: امسال کشاورزان استان در فاصله چند متری از کارون برای کشت برنج با محدود برداشت آب از کارون مواجه بودند و نتوانستند شعار جهش تولید را عملی کنند. همچنین طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری به صورت کامل اجرا نشده است. مجدم تأکید کرد: مسئولان باید پاسخ دهند در این شرایط بحرانی کشور، از نظر درآمدی و فروش نفت و شیوع بیماری کرونا، چرا این منابع مالی باید صرف پروژه‌های انتقال آب شود که نه‌تنها فایده‌ای برای کشور ندارد بلکه خسارت‌بار است به علت اینکه پنج برابر رودخانه کارون را به کویر انتقال دهیم، پاسخگوی آن مناطق نخواهد بود و چرا این منابع مالی صرف احداث صنایع تبدیلی در خوزستان نمی‌شود.

‌مدیران ناکارآمد یا نبود بودجه؟
وی با اشاره به ضعف مدیریتی موجود در آبفای اهواز، گفت: شبکه فاضلاب اهواز به صورت مرکب (دفع آب‌های سطحی و فاضلاب شهری با هم از یک مجرا) است. این شبکه حدود 2 هزار و 400 کیلومتر طول دارد که هزار و 150 کیلومتر آن فرسوده و مربوط به 50 سال پیش است.
وی ادامه داد: به همین علت حتی در تابستان شاهد پس زدگی فاضلاب در خیابان‌ها هستیم. این مشکل زمانی تبدیل به معضل می‌شود که بارندگی آغاز می‌شود، آن موقع است که رحمت الهی به زحمت برای مردم مبدل شده و خیابان‌های اهواز و استان به دریاچه‌ی از فاضلاب تبدیل می‌شود.
مجدم با اشاره به اینکه با بررسی عملکرد شرکت آب و فاضلاب متوجه می‌شویم، طرح جامع فاضلاب اهواز که قرار بود شبکه مجزا از طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی باشد، بعد از گذشت بیش از 15 سال فقط 41 درصد پیشرفت داشته است، افزود: درصورتی‌که برای اجرای آن، اعتبار لازم گرفته شده بود. به‌عنوان نمونه در دهه 80 بانک جهانی 149 میلیون دلار برای طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان اختصاص داده بود.   وی با پرداختن به مصوبات دولت در بازه زمانی طی شده، یادآور شد: دولت، مبلغ 95 میلیارد و 417 میلیون ریال و چندین اعتبار دیگر، به‌منظور رفع مشکلات بخش آب و فاضلاب خوزستان مصوب کرد تا طرح‌های بخش آب و فاضلاب استان اجرایی شوند. اما علاوه بر این‌که طرح جامع فاضلاب تکمیل نشد، حتی توسعه شبکه فاضلاب از آهنگ رشد و توسعه کلان‌شهر اهواز عقب افتاد. تا اینکه گزارش دیوان محاسبات کشور در خصوص عملکرد شرکت آب و فاضلاب خوزستان منتشر شد که حکایت از موارد متعدد از تخلف و سوءمدیریت در بخش‌های مختلف شرکت آب و فاضلاب خوزستان بود.
وی با اشاره به ضعف مدیریتی موجود از بی‌تدبیری مدیران آبفا، گفت: شبکه فاضلاب در قسمت غرب اهواز دارای لوله‌کشی بدون تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب در قسمت شرق کلان‌شهر دارای تصفیه‌خانه‌ای مجهز، اما بدون خط لوله اصلی است. 
وی افزود: جالب‌تر این‌که شرکت آبفا از مردم حق اشتراک می‌گیرد و باید هرسال برای لای‌روبی و نگهداری این شبکه هزینه کند. ولی در مانور لای‌روبی چند ماه پیش، تیر برق، مصالح ساختمانی و زباله‌های شهری که چندین سال است در مجراهای شبکه بودند، خارج کردند. 
البته باید اذعان کرد که شرکت آب و فاضلاب با مشکلات زیادی مثل حاشیه‌نشینی، انشعاب‌های غیرمجاز و غیره مواجه است اما از نظر اختصاص بودجه مشکل جدی نداشت و مدیران آبفا می‌توانستند با هزینه بسیار کمتر نسبت به زمان فعلی، طرح جامع فاضلاب را در گذشته اجرا کنند. 
دبیر حامای اهواز تصریح کرد: اکنون شبکه فاضلاب دارای بیش از 400 نقطه بحرانی، 57 نقطه فوق بحرانی و در 25 نقطه، فاضلاب خام از شبکه وارد رودخانه کارون می‌شود (فاجعه زیست‌محیطی). همه این موارد نشان از سوءمدیریت در شرکت آبفا، عملکرد ضعیف سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان ناظر بر امور فاضلاب و سوءمدیریت برخی از نهادهای وزارت نیرو در سال‌های گذشته است که موجب خسارت به مردم و زیر ساخت‌های استان شده است و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.
در شماره‌ای دیگر از هفته‌نامه به پیگیری‌های عملیاتی حامای اهواز در خصوص مسئله‌های طرح شده خواهیم پرداخت.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه