آخرین مطالب

چرا موضع می‌گیریم؟ اندیشه

چرا موضع می‌گیریم؟

  بزرگنمایی:
بدون تردید با همه دانایی موجود و در اختیار نسل ما انسان تنها موجود در عالم خلقت است که سیاست ورز است و یا به قولی تنها موجودی است که رفتار و سخن خود را باهدف تحت اختیار گرفتن منطق هزینه به فایده تعین می‌کند و این منطق او را با دو الزام عملی و فکری روبرو می‌سازد. باید زندگی گله‌ای توأم با رابطه مستمر و معنادار با دیگران داشته باشد و مراقبت کند که در آن خللی ایجاد نشود

بدون تردید با همه دانایی موجود و در اختیار نسل ما انسان تنها موجود در عالم خلقت است که سیاست ورز است و یا به قولی تنها موجودی است که رفتار و سخن خود را باهدف تحت اختیار گرفتن منطق هزینه به فایده تعین می‌کند و این منطق او را با دو الزام عملی و فکری روبرو می‌سازد. باید زندگی گله‌ای توأم با رابطه مستمر و معنادار با دیگران داشته باشد و مراقبت کند که در آن خللی ایجاد نشود
دوم این ارتباط را تعالی بخشد تا با ایجاد نظم و عمل به برنامه، کیفیت زندگی را به حدی بالا برد که از زیستن در متن آن به خود ببالد. پس می‌بینید که هم ورود در متن زندگی گله‌ای و هم تلاش برای ارتقای آن تا جایگاهی که درک و عمل به تناسب دانایی بتواند نوع زندگی انسانی را از نحوه زندگی جانداران پست متفاوت سازد راه بسیاری است که برای تحققش باید فرد و گروه‌های متشکل از افراد بتوانند با تحلیل دقیق شرایط و تفسیر روشن موقعیت و وضعیت به قرارگاهی برسند که با ایستادن در آن بشود گفت که من و ما به این واقعیت رسیده‌ایم که ایستادن صحیح و قرارگاه درست همان چیزی است که ما بدان رسیده و انتخاب کرده‌ایم 
پس داشتن موضع حاوی دو تاکید و اعلان است: 
- قرارگرفتن در جایگاهی درست و واقع‌بینانه 
- اتخاذ بهترین پوزیشن و مناسب‌ترین روش و عمل
حال سؤال این است که اساساً چرا باید موضع اتخاذ شود؟ و چرا اعلان گردد؟ و چرا باید روی درستی و قابل تکیه بودن آن ابرام شود؟ 
دوستان اگر به سطور بالای این مطلب برگردند ملاحظه خواهند کرد که عرض کردم زندگی انسان اگر حمل بر اسائه ادب نشود همانند سایر جانداران با زندگی جمعی گله‌ای است و ارتباط تعاملی تعالی یابنده‌ای به این زندگی هویت و هدف می‌بخشد و هر عاملی که بتواند هویت و هدف آن را مغشوش کند عامل مزاحمی تلقی می‌شود که راه تعالی را بسته و انسان را زمین‌گیر می‌کند درحالی‌که او در فلسفه خلقت و پیدایشش موجودی مسئول و تکامل یابنده شناخته شده است موجودی که دررابطه‌با نحوه عمل به مسئولیتش از او سؤال خواهد شد سؤال از اینکه هدفش چیست و برای تحققش چه باید بکند؟ و اگر یافت چرا پایمردی و ابرام در دنبال کردن هدف از خود نشان نداد و یا حتی در این راه دیگران را به همکاری و همراهی فرا نخواند؟
بله با تمرکز در این دو سؤال است که مشخص می‌شود رسیدن به موضع و اتخاذ آن و در نهایت ابرام و پافشاری برای اجرایی کردن آن برای انسان چه مقدار مهم است زیرا که با آن ما به دیگران می‌گوییم: یافته‌ایم راه درست زندگی را و پیدا کرده‌ایم روش حمایت و مراقبت از دستاوردهای آن راه را؛ و بر خود وظیفه می‌دانیم که تا پای جان بر اراده‌ای که بکار بسته‌ایم تا تغییر مثبت و رو به تعالی ایجاد شود بایستیم.

بدون تردید با همه دانایی موجود و در اختیار نسل ما انسان تنها موجود در عالم خلقت است که سیاست ورز است و یا به قولی تنها موجودی است که رفتار و سخن خود را باهدف تحت اختیار گرفتن منطق هزینه به فایده تعین می‌کند و این منطق او را با دو الزام عملی و فکری روبرو می‌سازد. باید زندگی گله‌ای توأم با رابطه مستمر و معنادار با دیگران داشته باشد و مراقبت کند که در آن خللی ایجاد نشود
دوم این ارتباط را تعالی بخشد تا با ایجاد نظم و عمل به برنامه، کیفیت زندگی را به حدی بالا برد که از زیستن در متن آن به خود ببالد. پس می‌بینید که هم ورود در متن زندگی گله‌ای و هم تلاش برای ارتقای آن تا جایگاهی که درک و عمل به تناسب دانایی بتواند نوع زندگی انسانی را از نحوه زندگی جانداران پست متفاوت سازد راه بسیاری است که برای تحققش باید فرد و گروه‌های متشکل از افراد بتوانند با تحلیل دقیق شرایط و تفسیر روشن موقعیت و وضعیت به قرارگاهی برسند که با ایستادن در آن بشود گفت که من و ما به این واقعیت رسیده‌ایم که ایستادن صحیح و قرارگاه درست همان چیزی است که ما بدان رسیده و انتخاب کرده‌ایم 
پس داشتن موضع حاوی دو تاکید و اعلان است: 
- قرارگرفتن در جایگاهی درست و واقع‌بینانه 
- اتخاذ بهترین پوزیشن و مناسب‌ترین روش و عمل
حال سؤال این است که اساساً چرا باید موضع اتخاذ شود؟ و چرا اعلان گردد؟ و چرا باید روی درستی و قابل تکیه بودن آن ابرام شود؟ 
دوستان اگر به سطور بالای این مطلب برگردند ملاحظه خواهند کرد که عرض کردم زندگی انسان اگر حمل بر اسائه ادب نشود همانند سایر جانداران با زندگی جمعی گله‌ای است و ارتباط تعاملی تعالی یابنده‌ای به این زندگی هویت و هدف می‌بخشد و هر عاملی که بتواند هویت و هدف آن را مغشوش کند عامل مزاحمی تلقی می‌شود که راه تعالی را بسته و انسان را زمین‌گیر می‌کند درحالی‌که او در فلسفه خلقت و پیدایشش موجودی مسئول و تکامل یابنده شناخته شده است موجودی که دررابطه‌با نحوه عمل به مسئولیتش از او سؤال خواهد شد سؤال از اینکه هدفش چیست و برای تحققش چه باید بکند؟ و اگر یافت چرا پایمردی و ابرام در دنبال کردن هدف از خود نشان نداد و یا حتی در این راه دیگران را به همکاری و همراهی فرا نخواند؟
بله با تمرکز در این دو سؤال است که مشخص می‌شود رسیدن به موضع و اتخاذ آن و در نهایت ابرام و پافشاری برای اجرایی کردن آن برای انسان چه مقدار مهم است زیرا که با آن ما به دیگران می‌گوییم: یافته‌ایم راه درست زندگی را و پیدا کرده‌ایم روش حمایت و مراقبت از دستاوردهای آن راه را؛ و بر خود وظیفه می‌دانیم که تا پای جان بر اراده‌ای که بکار بسته‌ایم تا تغییر مثبت و رو به تعالی ایجاد شود بایستیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)

پیش نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال دموکراسی

لزوم اجماع بر سر منافع ملی

کوره راه

فریادی بر دیوار

راقمان انقلاب ها (در حکایت انقلاب‌های جهان تا انقلاب 1952 مصر)

شوراها

اندیشه‌های سیاسی سید قطب و تأثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر مصر

یک خوشه نور

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

با گذشت زمان و با توجه به شرایط موجود در اقتصاد و سیاست جهانی، لزوم بازگشت به الگوی مردم‌سالاری اجتماعی بیشتر احساس می‌شود. الگویی که ضمن پذیرش واقعیت‌های موجود دنیای سرمایه‌محور، تلاش می‌کند که عوارض و تبعات موجود را به کمینه‌ترین میزان برساند.

درباره مجموعه “خوانشی نوین: مردم‌سالاری اجتماعی”

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ابراهیم نصرالله: نویسنده فلسطینی تبار، زاده اردن را می‌توان یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر عرب دانست. علاوه بر این‌ها در حوزه شعر، موسیقی، سینما نقد ادبی و... هم دستی بر آتش دارد.

بالکن رسوایی

برنامه ای برای اداره‌کل سازمان‌های‌مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی