برای تأمین درآمدهای شهرداری تهران مشکل جدی پیدا خواهیم کرد:
نداریم، نمیتوانیم، نمیشود!
اندیشه
بزرگنمایی:
محمد سالاری عضو شورای شهر تهران با اشاره به گزارش اخیر حسابرسی بودجه شهرداری تهران که نشان میدهد فقط 50 درصد از بودجه ششماهه اول تحققیافته است، این مسئله را زنگ خطری دانسته و به خبرنگار ایلنا گفت: در حوزه سرمایهای عملاً هیچگونه هزینهای انجام ندادهایم. در سال 97 نزدیک به 17 هزار و 500 میلیارد تومان برای شهرداری تصویب کردهایم و اکنونکه در میانهسال هستیم، فقط 50 درصد از آن محقق شده است.
سال جاری در حوزه تأمین درآمدها مشکل جدی پیدا خواهیم کرد
سالاری افزود: این تحقق 50 درصدی در حالی است که در سالهای گذشته این موقع سال میزان درآمد شهرداری بسیار خوب بود. اما امسال در حوزه تأمین درآمدها مشکل جدی پیدا خواهیم کرد به همین دلیل پیشنهاد دادیم جلسهای خارج از نوبت و با فوریت و اضطراری در خصوص بودجه تشکیل شود.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به روند تصویب بودجه سال 97 گفت: در جریان تصویب بودجه؛ این نگرانی را انتقال دادم که بودجه سال جاری استراتژی مشخصی را دنبال نمیکند و باید بهصورت هدفمند تصویب شود. بخش عمده بودجه صرف حقوق و نگهداشت شهر شده و اگر خروجی نداشته باشد، اقدامات برای شهر مردم تهران ملموس نخواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه باید با توجه به مشکلات درآمدی در خصوص هدفمند کردن اقدام کنیم، افزود: فقط پنج هزار میلیارد تومان از بودجه باقی خواهد ماند و بقیه صرف نگهداری و حقوق کارمندان خواهد شد. اگر برای این پنج هزار میلیارد تومان برنامهای داشته باشیم، میتوانیم این بودجه را صرف نیازهای اساسی شهر ازجمله خرید واگن مترو، نوسازی اتوبوسرانی، بافت فرسوده و افزایش سرانه فضای سبز و سرانه ورزشی کنیم.
سالاری در انتقاد به روش بودجهبندی سال جاری گفت: ما امسال همچون سنوات گذشته بودجهبندی کردیم درحالیکه در سنوات گذشته نهتنها همه بودجه تأمین میشد بلکه با مازاد درآمد هم روبرو بودیم. البته مدیریت شهری گذشته عمده درآمد خود را از ساخت مگا مالها، فروش املاک، کاربری و ... تأمین میکرد به همین دلیل همیشه بودجه قابلتوجهی داشتیم اما رویکرد امروز شورا و شهرداری دیگر شهر فروشی نیست و باید به دنبال درآمدهای پایدار باشیم. عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر افزود: یکی از مهمترین اولویتهای ما تأمین واگن مترو است چراکه مترو به علت نداشتن واگن کافی با همه ظرفیت کارنکرده و به مردم خدمات نمیدهد. اگر قرار است همه بودجه تأمین نشود باید مشخص کنیم از کجا کم و به کجا اضافه خواهیم کرد.عضو شورای شهر در خصوص علت محقق نشدن بودجه تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی عدم تحقق بودجه در درجه اول عدم رونق ساختوساز و عدم حصول مطالبات شهرداری از سوی برخی از سازمانها و نهادهاست. البته باید دلایل عدم تأمین منابع درآمدی بهدقت موردبررسی قرار گیرد و سؤال اساسی این است که این اتفاق به چه دلیل افتاده است و شورا باید در این خصوص جلسات جدی برگزار کند. سالاری در پاسخ به این سؤال که در صورت عدم تحقق بودجه بدترین سناریوی ممکن چیست و آیا شهرداری مجبور به فروش املاک خود ازجمله شرکت شهروند خواهد شد یا خیر؟ گفت: فکر نمیکنم کار به آنجا بکشد. میتوانیم با برنامهریزی مشکل را حل کنیم. البته من اعتقاد ندارم بودجه از مسیری هرز میشود بلکه معتقدم که با دقت برآورد کنیم که چقدر از بودجه سال جاری تأمین خواهد شد و بودجه محقق شده را صرف چه چیزی خواهیم کرد. همچنین محسن پورسیدآقایی (معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران) در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است در دو خط 6 و 7 مترو تهران، تعدیل نیرو صورت بگیرد یا خیر؟ گفت: پروژههای ساخت سیویل خط شش تقریباً به اتمام رسیده است و بیش از 92 درصد در این خصوص پیشرفت داشتهایم. بدیهی است که در این خصوص پیمانکارانی که کارشان در این خطوط به پایان رسیده است، نیروهای خود را جابجا خواهند کرد. اگر هم قرار است نیروها تعدیلشده و جابجا شوند ربطی به شهرداری تهران و شرکت مترو ندارد.
وی در خصوص تجمع کارگران خط شش به علت عدم پرداخت حقوقشان گفت: این مشکلات باید توسط پیمانکاران خط شش و سایر خطوط حلوفصل شود. ما در حد توان و بودجهای که به ما تخصیص داده شد، مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردهایم.
پورسیدآقایی افزود: نکته اساسی این است که خط شش متروی تهران دارای سه پیمانکار بسیار بزرگ از بخش خصوصی است. این پیمانکاران پروژههای بسیار بزرگی نهتنها در سطح تهران، بلکه در کل کشور بر عهدهدارند و اصولاً مطالبات دریافت شده را خودشان بالانس (متعادل) میکنند. معاون شهردار خاطرنشان کرد: برای مثال ممکن است این پیمانکاران پولی که از شهرداری تهران میگیرند را در جای دیگر هزینه کنند و یا مطالبات خود از بخشهای دیگر را در مترو هزینه کنند، اما نمیتوانیم در نحوه مدیریت داخلی پیمانکاران دخالت کنیم