آخرین مطالب

محمد صادق جوادی حصار، فعال مدنی اصلاح طلب در گفت و گو با اراده ملت عنوان کرد:

ریشه تقابل حاکمیت در برابر مردم از خود حق پنداری قدرت نشأت گرفته است گفتگو

ریشه تقابل حاکمیت در برابر مردم از خود حق پنداری قدرت نشأت گرفته است

  بزرگنمایی:
اراده ملت، فائزه صدر: مهدی باقری نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی اخیرا اعلام کرد: "نیروی انتظامی فعلا اولویت امنیت کشور را دارد و چون کمبود نیرو داریم، گشت ارشاد فعالیت نمی ‌کند، اما با مصادیق شکستن حریم عفاف جامعه به شدت مقابله می‌کنیم و در خصوص حجاب و عفاف اصلاً کوتاه نخواهیم آمد." اظهارات این نماینده مجلس در حالی منتشر شده که کشور نزدیک به دو ماه هزینه طرح ناموفق گشت ارشاد را پرداخته و همچنان اعتراضات در این خصوص در سطح کشور ادامه دارد. اراده ملت در گفت و گو با محمد صادق جوادی حصار، فعال مدنی اصلاح طلب به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید:

اراده ملت، فائزه صدر: مهدی باقری نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی اخیرا اعلام کرد: "نیروی انتظامی فعلا اولویت امنیت کشور را دارد و چون کمبود نیرو داریم، گشت ارشاد فعالیت نمی ‌کند، اما با مصادیق شکستن حریم عفاف جامعه به شدت مقابله می‌کنیم و در خصوص حجاب و عفاف اصلاً کوتاه نخواهیم آمد." اظهارات این نماینده مجلس در حالی منتشر شده که کشور نزدیک به دو ماه هزینه طرح ناموفق گشت ارشاد را پرداخته و همچنان اعتراضات در این خصوص در سطح کشور ادامه دارد. اراده ملت در گفت و گو با محمد صادق جوادی حصار، فعال مدنی اصلاح طلب به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید:

طرح گشت ارشاد از ابتدای اجرا با واکنش منفی جامعه و نخبگان روبرو بود ولی این طرح ادامه پیدا کرد. این طرح طی دو دهه چه دستاوردی در حوزه حجاب داشت؟
گشت ارشاد برای امر حجاب به راه افتاد که طراحان و مجریان این طرح آن را قبول داشتند و بخش هایی از مردم نسبت به آن معترض، بی اطلاع یا مخالف بودند. می خواهید برخوردی هدایتگرانه با مساله داشته باشید و مامورانی را در سطح شهر قرار می دهید که آن ها مخالفان، یا معترضان به قانون حجاب اجباری را مطلع کنند، تذکر بدهند و یا تهدید و بازداشت کنند.
این روش در گشت ارشاد معمول بود. اهدافی تعیین شده بود و جامعه ای از زنان را هدف گذاری کردند که در نهایت منجر به برخورد مردم با گشت ارشاد شد. گشت ارشاد معمولا با روش های ناپسند با مردم برخورد می کرد و روش کار بر پایه زور و تهدید بود. وقتی به بخشی از جامعه تلقین می کنید که شما می خواهید بی حجابی را ترویج کنید یا شما مخالف اسلام هستید این بخش در مقابل شما موضع می گیرد.
سابقه گشت ارشاد نشان می دهد که هیچ کدام از برنامه هایش در جامعه اثر مثبت به جا نگذاشت و مردم را نسبت به واکنش های معقول در حوزه امر به معروف و نهی از منکر حساس و خشمگین کرد و مردم را به واکنش وا داشت. شکی نیست که دستاورد گشت ارشاد برای کشور، رضایت بخش نبود و حتی مورد توجه جامعه متدینین هم قرار نگرفت و عموم مردم را به تقابل با مساله امر به معروف وا داشت.

به نظر می رسد در حاکمیت این نگاه وجود دارد که حذف یک طرح ناکارآمد به معنای کوتاه آمدن در مقابل معترضان است. این نگاه از کجا نشات می گیرد و چرا سیستم، بازدهی طرح ها و پروژه هایش در حوزه حجاب و عفاف را بررسی نمی کند؟
این نگاه عاقل اندر سفیه حاکمیت، عامدانه است. معتقدان به این روش گمان می کنند مردم از فواید طرح ها و برنامه ها و شیوه های آن ها آگاه نیستند. مردم را از خودشان پایین‌تر و ناآگاه تر فرض می کنند و از خطرات گشت ارشاد بی اطلاع هستند. روحیه بخشی از جریان قدرت و حاکمیت این است که: "ما می دانیم و مردم نمی دانند".
از این رو مسائل را به جدال حق و باطل تبدیل می کنند. گویی تصمیم گیران در موضع حق و منتقدان در موضع باطل هستند و حکمی را که دین برای باطل دارد در برابر هر نوع انتقادی روا می دارند. سیستم می گوید چون ما در موضع حق هستیم اگر در برابر اعتراضات مردم کنار بیاییم این عقب نشینی حق در برابر باطل است. ریشه تقابل حاکمیت در برابر مردم کشور که صاحبان اصلی مملکت هستند از همین نگاه نشات گرفته است.
اما در حقیقت امر، جمع آوری گشت ارشاد و عقب نشینی در حوزه طرح های این چنینی نه تنها کاری غلط با آثار و تبعات منفی نیست، بلکه احترام به خواسته ملت و احترام به شعور صاحبان این کشور است.

در مورد صورت مساله هم همین مشکل را می بینیم. در ادبیات حاکمیت از اصطلاح اغتشاش و در گفتمان جامعه از واژه هایی نظیر اعتراضات و تجمعات و مطالبات استفاده می شود. آیا این روحیه قدرت به عمیق شدن فاصله بین مردم و حاکمیت می انجامد با خیر؟
ویژگی نگاه از بالا به پایین همین است. نگاهی که خودشان را مرکز قدرت می بینند و خود را در جایگاه حقیقت و حقانیت می دانند. به عبارتی خودبینی و خود را کامل و بدون عیب پنداشتن، خود عقل پنداری و خود حق پنداری در درون حاکمیت باعث شده که مخالفان و منتقدان به حاکمیت سیاسی کشور را مخالفان به ساحت مقدسات دینی معرفی کنند.
در ادبیات قدرت کمتر از کلمه اعتراض استفاده می کنند. حداکثر جدایی بین نگاه حاکمیت با نگاه مردم را در مساله نابرابری های اجتماعی و بی کفایتی های سیاسی و برخی مسائل اخلاقی می بینیم.
اما حاکمیت جبهه مقابل خود را مخالف اصول و مقدسات و مخالف تعاریف حداکثری از مقولات دینی نشان دهند و منتقدین و مطالبه گران و معترضین و مخالفان را به عنوان دشمنان ساحت مقدس دین معرفی و سرکوب می کنند و همین هم عامل خشم بیشتری در جامعه است چون جامعه یک اکثریت مسلمان است.

در داخل حاکمیت چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ چرا با اصرار بر ادامه داشتن طرح هایی مثل گشت ارشاد، همچنان به عمیق شدن فاصله بین حاکمیت و مردم دامن می زنند؟ 
به نظر من در مسیر منطقی و در مسیر استدلال خود را بازنده می دانند و احساس می کنند که در جدال کلامی و در مبارزات منطقی و استدلالی پای استدلالشان می لنگد و در برابر مطالبات مردم حرفی برای گفتن ندارند.
بنابراین پای این مانده اند که تا آخرین مرز که همان خشونت است به شیوه خود ادامه دهند و از یک سو متکی به آموزه های فرهنگی و دینی و از سوی دیگر متکی بر قدرت سازه ای دولت و نظام، معترضان را سرکوب یا گوشه گیر کنند و آن ها را از موضع خودشان دور نگه دارند. حاکمیت بیشتر در این جهت است.
سوختن سرمایه ها قابل جبران نیست. در نهایت من این رفتارها را به ضرر ملت می بینم. اما وقتی شکاف بین دولت و ملت زیاد می شود زیان آن برای دولت است. 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تحزب، سیاست و امکان سوسیال‌دموکراسی در ایران

جامعه مدنی

شهرکُشی: مرگ خاموش منابع تاریخی و زیست‌محیطی تمدن‌ها

گذار از " نهیلیسم" به "معنای زندگی"

اهل علم مصلحت را بجویند یا حقیقت را؟!

میهمان روستا

چالش‌های حقوقی مقابله با ارتشا؛ بررسی ریشه‌های قانونی یک فساد ساختاری

نمایشگاهی ضروری، گرچه تکراری

غرفه انتشارات حزب اراده ملت ایران را راه انداختیم

بخوانیم برای ایران

شرحی بر چرایی و اهمیت ترجمه سری کتاب سازوکار حزبی

بازتعریف سوسیال دمکراسی در عصر جدید

دموکراسی و اندیشه سوسیال‌دموکراسی

معرفی کتاب نمایی روشن‌تر (بینشی جدید درمدل مدرسه سادبری‌ولی)

تاب آوری اجتماعی

بیانیه کارگروه محیط زیست حاما به مناسبت اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی

علی برقراری از اعضا ارشد حزب اراده ملت ایران مشاور اقتصادی فرماندار نظرآباد شد

کتاب "صداهائی برای برابری" مجوز انتشار گرفت

انتخاب اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان سمنان

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

تحلیل های سیاسی ماه

وزیر آموزش و پرورش چه می‌کند؟‌

یاد یاری که در سکوت فریاد شد

ظهرها شام بخوریم؟!

تعرفه‌های تجاری،ابزار حمایت‌گری هوشمند

“فناوری بی‌اخلاق، شمشیری است در دست کودک نابالغ”

برایتان جهنم آورده‌ایم!

بیانیه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی (یکم خرداد)

سفیران سلامت

آیا مدفوع زیاد سگ‌ها در باغچه می‌تواند به گیاهان آسیب برساند؟

گردشگری پایدار و لزوم مدیریت پسماند و آموزش به گردشگران برای حفاظت از محیط زیست درایام نوروز1404 در شهر شیراز

چرا این مجموعه را ترجمه کردم؟

نگاهی انتقادی به کتاب «پیش‌نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال‌دموکراسی»

معرفی کتاب تجربیات مدرسه سادبری‌ولی به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی‌ترین مدارس دمکراتیک دنیا

سازمان‌های مردم‌نهاد از توسعه انسانی تا مشارکت مدنی

رونمایی کتاب « آدم کسی نبودن »

آتش و قلم

قرار عروسی سوم خرداد است

جهان در هفته ای که گذشت(93)

پیام تسلیت احمد حکیمی پور ریاست شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران برای درگذشت علی بیکس

بیانیه دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران (حاما) به مناسبت روز معلم

تبریک دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران به مناسبت روز جهانی پرستار (22 اردیبهشت)

کار انتشارات حزب اراده ملت ایران در نمایشگاه کتاب پایان یافت

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)

پیش نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال دموکراسی