آخرین مطالب

فاطمه امامی، فاطمه قدم، مهشید قاسمی

سازمان‌های دولتی و اقشار آسیب‌پذیر اندیشه

سازمان‌های دولتی و اقشار آسیب‌پذیر

  بزرگنمایی:

 
     
 در این یادداشت مرور بسیار مختصری بر نهادهای دولتی و حکومتی متولی در امور اقشار و زنان آسیب‌پذیر داریم. بدون تردید در تمامی کشورها نقش دولت به‌عنوان متولی اصلی در امر سیاست‌گذاری‌های رفاهی و حمایتی، مهم‌ترین رکن در محور آسیب‌پذیری اقتصادی و اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شود. در ایران نیز کمک به اقشار آسیب‌پذیر از جمله زنان، در سایه رویکرد سیاست‌گذاران، خود را در قالب طرح‌ها و مدل‌های مختلف رفاهی و حمایتی نشان می‌دهد. رویکرد مدیران، درصد و سهم مدیران زن در سیاست‌گذاری‌ها، تعداد و نوع و نقش نهادهای متولی، میزان بودجه‌ها و مدیریت حاکم بر این نهادها، چگونگی نظارت بر عملکرد آن‌ها و میزان شفافیت و پاسخگویی آن‌ها همگی از جمله عوامل تأثیرگذار در این حوزه هستند. علاوه بر این، چنین نهادهایی با اقدامات و برنامه‌های مختلفی از جمله اهدای وام به شکل قرض‌الحسنه در جهت ایجاد مشاغل خانگی و خوداشتغالی، کمک‌هزینه‌های (تحصیلی، ازدواج، مسکن، درمان و زیارت) کمک‌هایی به این اقشار ارائه می‌دهند. فراهم کردن خدمات مشاوره برای زنان نیازمند و ارائه کمک‌هزینه سالمندی و روستایی-عشایری از دیگر خدمات این نهادهاست که مشمول زنان آسیب‌پذیر نیز می‌گردد. از سوی دیگر قرارگیری تحت پوشش بیمه‌ای و یا اقداماتی چون آموزش و توانمندسازی به جهت آمادگی برای اشتغال نوع دیگری از خدمات این نهادهاست.
اینکه در فرایند ارائه این خدمات، با چه رویکردی و چقدر و چه سهمی به زنان آسیب‌پذیر می‌رسد، پرسش‌های مهمی هستند که خیلی پاسخ روشنی برایشان نیست. به‌طور مثال آیا ارائه این خدمات رفتار تکدی‌گرانه و غیرمسئولانه نیازمندان را تقویت نموده است یا موجبات توانمندی و میل به استقلال آن‌ها را علیرغم بی‌بضاعتی و کم‌بضاعتی‌شان فراهم کرده است؟ آیا این نهادها در مأموریت و رسالت اصلی خویش؛ یعنی امداد به مستضعفان شفاف و کارآمد و سازنده پیش رفته‌اند یا از عدم شفافیت مالی، مدیران ناکارآمد و فعالیتِ غیربهینه رنج می‌برند؟ این‌گونه پرسش‌ها از جمله ابهامات و انتقاداتی است که پاسخ آن‌ها، می‌تواند سطح و میزان موفقیت پروژه‌های حمایتی و کامیابی ما در ریشه‌کنی فقر و آسیب اقتصادی این قشر را مشخص کند؛ که پرداختن به آن‌ها البته در این مقال نمی‌گنجد.
بیش از 6 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند که این تعداد در قالب 2 میلیون و 500 هزار خانوار قرار دارند و خدمات متفاوتی از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند. تقریباً نیمی از این مجموعه خانوار، تحت پوشش دریافت مستمری هستند. گاهی برخی از این خانوارها تا بیش از 10 سال چشم‌انتظار ورود به فهرست دریافت مستمری هستند. مستمری پرداختی خانوارهای تک‌نفره حدوداً 160 هزار تومان است.
این نهادها در سطح قانون‌گذار، مجری، پشتیبان یا ناظر قرار است که به نفع گروه‌های آسیب‌پذیر ایفای نقش کنند. وزارت صنعت معدن تجارت، وزارت تعاون و کار و امور اجتماعی، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد مستضعفین، استانداری، جهاد دانشگاه، سازمان برنامه و بودجه، اداره فنی و حرفه‌ای، تأمین اجتماعی، سازمان زندان‌ها، شهرداری‌ها، بانک کشاورزی، بانک مهر، موسسه تاک و ... از جمله این نهادها و سازمان‌ها در سطوح و لایه‌های مختلف سیاستی و اجرایی هستند. 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)

پیش نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال دموکراسی

لزوم اجماع بر سر منافع ملی

کوره راه

فریادی بر دیوار

راقمان انقلاب ها (در حکایت انقلاب‌های جهان تا انقلاب 1952 مصر)

شوراها

اندیشه‌های سیاسی سید قطب و تأثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر مصر

یک خوشه نور

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

با گذشت زمان و با توجه به شرایط موجود در اقتصاد و سیاست جهانی، لزوم بازگشت به الگوی مردم‌سالاری اجتماعی بیشتر احساس می‌شود. الگویی که ضمن پذیرش واقعیت‌های موجود دنیای سرمایه‌محور، تلاش می‌کند که عوارض و تبعات موجود را به کمینه‌ترین میزان برساند.

درباره مجموعه “خوانشی نوین: مردم‌سالاری اجتماعی”

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ابراهیم نصرالله: نویسنده فلسطینی تبار، زاده اردن را می‌توان یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر عرب دانست. علاوه بر این‌ها در حوزه شعر، موسیقی، سینما نقد ادبی و... هم دستی بر آتش دارد.

بالکن رسوایی

برنامه ای برای اداره‌کل سازمان‌های‌مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی