پیروز حناچی نخستین شهردار ترک‌تبار و متخصص تهران اندیشه

پیروز حناچی  نخستین شهردار ترک‌تبار و متخصص تهران

  بزرگنمایی:
با اندکی اغماض و البته واقع‌بینی باید شهردار تهران را سومین دولتمرد مؤثر و پرنفوذ کشور پس از مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور تلقی کنیم. گستردگی مسئولیت‌ها و حیطه اختیارات، حساسیت‌های خاص پایتخت، امکانات و منابع مالی فراوان و حوزه اثربخشی و... دلایل اهمیت فوق‌العاده پست شهرداری پایتخت می‌باشد. برای نمونه بودجه و امکانات فرهنگی شهرداری تهران به‌تنهایی از بودجه وزارت ارشاد و ده‌ها نهاد موازی فرهنگی به‌مراتب بیشتر است.

با اندکی اغماض و البته واقع‌بینی باید شهردار تهران را سومین دولتمرد مؤثر و پرنفوذ کشور پس از مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور تلقی کنیم.
گستردگی مسئولیت‌ها و حیطه اختیارات، حساسیت‌های خاص پایتخت، امکانات و منابع مالی فراوان و حوزه اثربخشی و... دلایل اهمیت فوق‌العاده پست شهرداری پایتخت می‌باشد. برای نمونه بودجه و امکانات فرهنگی شهرداری تهران به‌تنهایی از بودجه وزارت ارشاد و ده‌ها نهاد موازی فرهنگی به‌مراتب بیشتر است.
به همین دلیل از دیرباز احزاب و شخصیت‌های مؤثر سعی در انتخاب همفکران و نزدیکان خود در این پست استراتژیک و محوری داشته و دارند.
در کشورهای توسعه‌یافته هر کس شهردار پایتخت باشد، معمولاً از شانس‌های اصلی ریاست جمهوری برای ادوار آتی خواهد بود. در ایران نیز پست شهرداری پایتخت عملاً سکوی پرتاب دکتر محمود احمدی‌نژاد به نهاد ریاست جمهوری گردید.

 پیروز حناچی متخصص و اصلاح‌طلبی بی‌حاشیه
پیروز حناچی متولد 1343 تهران و البته زنجانی‌الاصل می‌باشد. وی از رزمندگان دفاع مقدس و اصلاح‌طلبان بی حاشیه و تحصیل‌کرده بوده و در دوره اصلاحات و همچنین تدبیر و امید مسئولیت‌های حساسی را در حوزه‌های عمران، شهرسازی و... داشته است. حناچی از کاندیداهای شهرداری تهران در سال 96 بود. وی با انتخاب نامعقول دکتر نجفی به‌عنوان شهردار تهران وارد کابینه وی و همچنین شهردار بعدی گردید.
برخی پیروز حناچی را به خاطر سوابق چندوجهی، تحصیلات مرتبط و طی کردن سلسله‌مراتب پله‌های ترقی، نخستین شهردار متخصص پایتخت قلمداد می‌کنند. وی در 22 آبان 97 با پشت سر گذاشتن عباس آخوندی سومین شهردار تهران در دو سال اخیر می‌باشد. حناچی دانش‌آموخته معماری و مرمت بناهای باستانی و متخصص در حوزه شهرسازی و آشنا به مسائل امور شهری است.
وی در عین گرایشات اصلاح‌طلبی در نوک تخریب‌های رقبا و تیررس شیطنت‌ها نیست. درعین‌حال معاونت معماری و شهرسازی شهرداری و همچنین معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را در رزومه کاری خود حک کرده و به جرأت می‌توان گفت که تنها شهردار متخصص تهران حداقل در دهه‌های اخیر می‌باشد.

 تهران شهری برای همه
حناچی به‌درستی معتقد است که دولت باید بیش از نیم میلیون واحد خالی در تهران را شناسایی و برایشان مالیات ببندد. همچنین وی معتقد است که وابستگی بودجه‌ای شهرداری به منابع عمومی و دولتی باید قطع شده و به‌جای تراکم فروشی به دنبال حرکت به سمت درآمد پایدار برای پایتخت بود.
گسترش حمل‌ونقل عمومی با هدف کاهش و کنترل ترافیک نیز از دیگر رئوس اعلامی برنامه‌های دکتر حناچی بوده و در یک‌کلام وی به دنبال تحقق شعار تهران شهری برای همه می‌باشد.

 خیانت به آموزش‌وپرورش و محمدعلی نجفی
نجفی با وجود تمام حواشی ایجادشده هنوز هم یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها بین فرهنگیان می‌باشد. خاطرات خوش معلمان از دوره وزارت وی در یاد قدیمی‌ها نقش بسته است. وی مدیری لایق در عرصه فرهنگی و البته ناتوان در عرصه‌هایی چون شورا و شهرداری است. اهمال دکتر نجفی و خیانت مجلس در دور اول روحانی در عدم رأی اعتماد به وزارت آموزش‌وپرورش وی زخمی کاری بر پیکره عظیم‌الجثه و البته مریض این وزارتخانه تلقی می‌گردد.

 آموزش‌وپرورش و شهرداری‌ها
در طول یک ماه و اندی تلاش و تقلا برای تجهیز و تعمیر هنرستان دستغیب گوهردشت کرج و قبل از آن چهار سال تجربه مدیریت هنرستان هنرهای زیبای زنجان به این نتیجه رسیدم که رؤسای آموزش‌وپرورش در کل کشور روابط حسنه و برد برد با دیگر سازمان‌ها و به‌ویژه شهرداری‌ها ندارد. این در حالی است که شهرداری‌ها بودجه قابل‌توجهی در حوزه فرهنگ دارند.
شایسته است که مسئولین آموزش‌وپرورش با اتخاذ تصمیمات عاجل و فعال کردن روابط عمومی‌ها در این خصوص تجدیدنظر اساسی بنمایند. در نظر آوریم که در بسیاری از استان‌ها معلمین حضور قابل‌توجهی در قالب شوراهای اسلامی شهر و روستا دارند. ورود در تعاملات برد برد از حلقه‌های مفقوده در حوزه‌های مختلف آموزش‌وپرورش ماست. عقد قرارداد با ضعیف‌ترین بیمه‌ها چون آتیه سازان نمونه‌ای از این زوار دررفتگی ارتباطات بین بخشی و بین سازمانی است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه