آخرین مطالب

نهادهای مدنی و دولت در ایران امروز ویژه نامه‌ها

نهادهای مدنی و دولت در ایران امروز

  بزرگنمایی:
تشکلها و نهادهای مدنی برخواسته از مردم و جامعه مدنی هستند و بطور مستقیم نباید در ساختار دولت حضور داشته باشند؛ کارکرد و فعالیت آنها نیز در عمل همین را دیکته میکند. اما بتدریج و با قدرت گرفتن آنها، دولت مجبور شد آنها را به رسمیت بشناسد. در این راستا دولت دو اقدام را صورت داد.

افشین فرهانچی
تشکلها و نهادهای مدنی برخواسته از مردم و جامعه مدنی هستند و بطور مستقیم نباید در ساختار دولت حضور داشته باشند؛ کارکرد و فعالیت آنها نیز در عمل همین را دیکته میکند. اما بتدریج و با قدرت گرفتن آنها، دولت مجبور شد آنها را به رسمیت بشناسد. در این راستا دولت دو اقدام را صورت داد. 
یکی اینکه حضور ایشان را در بعضی از شوراها و مجامع تصمیم ساز و تصمیم گیر تسهیل نمود و از این طریق پای نمایندگان این نهادها را به ساختار های حاکمیتی باز نمود. در این شوراها و مجامع، نمایندگان نهادهای مدنی حرف این تشکلها و نهادها را بدون واسطه به گوش متولیان دولتی میرساندند و نقش سازنده و مترقی خود را ایفا مینمودند. البته بسته به شرایط دولت این نقش را قبض و بسط میداد. بطوریکه شاهد بودیم در دولت آقای خاتمی این نقش بسیار گسترده شد ولی در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به شیوه های مختلف از این فرایند طفره رفته شد.
و دوم اینکه در داخل ساختار دولت، بخش هائی را برای ساماندهی به آنها تاسیس کرد. در بیشتر وزارتخانه ها یا سازمان های تحت پوشش وزارت خانه ها، بخشی متولی ارتباط و ساماندهی این نهادهای مدنی گردید. این بخش از طرفی با این نهادها ارتباط برقرار مینمود و پذیرای نظرات و پیشنهادات ایشان بود و از طرفی به نوعی به ایشان رسمیت میداد و از طرق مختلف نظیر دادن بودجه، شریک نمودن نهادهای مدنی در پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی، دعوت برای حضور در جلسات، به مشارکت طلبیدن آنها در برنامه های میدانی مشترک و اعطا امتیازات خاص؛ ایشان را کنترل مینمود. 
در حال حاضر شاهد واحدهای مرتبط با نهادهای مدنی در بسیاری از وزارتخانه ها و سازمانها هستیم که گزیده ای از آنها در ادامه آورده میشود:
• دفتر هماهنگی امور تشکل‌ها و حقوق بشر در معاونت هماهنگی امور بین قوا وزارت دادگستری
• اداره کل مشارکت‌های اجتماعی جوانان در معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان
• دفتر سازمانهای مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای در معاونت مسکن و ساختمان وزارت مسکن
• دفتر مشارکتهای مردمی و مسئولیت اجتماعی در معاونت آموزشی و مشارکتهای مردم سازمان حفاظت محیط زیست
• دفتر تشکلها و نظام صنفی در سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران
• معاونت مشارکتهای مردمی در کمیته امدام امام خمینی
• رئیس اداره کانون‌ها و فعالیت‌های اجتماعی اداره کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
• اداره کل امور خیرین و موسسات خیریه سلامت در وزارت بهداشت
• معاونت مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی
• اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمائی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
• دفتر تعاونی ها در سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران
• معاونت مشارکتهای مردمی سازمان امور اجتماعی کشور
• اداره کل ترویج و تشکیل تعاونی ها در معاونت امور تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
• اداره تشکل‌ها و دبیرخانه هیات نظارت بر تشکل‌ها اداره کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
• اداره کل مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
• هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور در وزارت صمت
• اتاق اصناف ایران
• ...
با توجه به گستره و فعالیت این ساختارهای دولتی مرتبط با نهادهای مدنی، میتوان به عینه دید که نقش دولت در گسترش یا مهار این نهادهای مدنی میتواند بسیار وسیع باشد. یک دولت پیشرو با استفاده از ابزارهائی که در اختیار دارد میتواند خیلی سریع و با سهولت این نهادها را تقویت نماید و مردم را به سمت حضور در این نهادها و موثر بودن ایشان سوق دهد و برعکس یک دولت محدودکننده میتواند در کوتاه ترین زمان، محدوده کنش ورزی و تاثیرگذاری این نهادها را لااقل در عرصه تصمیم سازی به حداقل برساند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)

پیش نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال دموکراسی

لزوم اجماع بر سر منافع ملی

کوره راه

فریادی بر دیوار

راقمان انقلاب ها (در حکایت انقلاب‌های جهان تا انقلاب 1952 مصر)

شوراها

اندیشه‌های سیاسی سید قطب و تأثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر مصر

یک خوشه نور

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

با گذشت زمان و با توجه به شرایط موجود در اقتصاد و سیاست جهانی، لزوم بازگشت به الگوی مردم‌سالاری اجتماعی بیشتر احساس می‌شود. الگویی که ضمن پذیرش واقعیت‌های موجود دنیای سرمایه‌محور، تلاش می‌کند که عوارض و تبعات موجود را به کمینه‌ترین میزان برساند.

درباره مجموعه “خوانشی نوین: مردم‌سالاری اجتماعی”

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ابراهیم نصرالله: نویسنده فلسطینی تبار، زاده اردن را می‌توان یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر عرب دانست. علاوه بر این‌ها در حوزه شعر، موسیقی، سینما نقد ادبی و... هم دستی بر آتش دارد.

بالکن رسوایی

برنامه ای برای اداره‌کل سازمان‌های‌مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی