سرمقاله

سرمقاله (۴۰): نمایندگان معزز مجلس چه میکنند؟

در کنار ده ها دستور و گزارش در برنامه این هفته مجلس مایل هستیم در سرمقاله این شماره نشریه اراده ملت توجه شما را به سه گزارش جلب نمائیم تا مشخص شود نمایندگان معزز مجلس در راستای دفاع از منافع ملت به چه اموری مشغولند.

سرمقاله (۳۹): نمایندگان واقعی مردم کجا هستند؟

در زمان جنبش مشروطیت مجلس شورای ملی تشکیل شد تا صدای مردم در مقابل حاکمیت باشد و به‌نوعی حاکمیت تحت لوای اراده مردم قرار گیرد. در مجلس اول مشروطه شاهد حضور نمایندگانی از اقشار و اصناف و شهرهای مختلف هستیم و ایشان صدای رسا مردم در برابر قدرت شاه و دربار بودند. این مجلس ایجاد شد تا دیگر ضرورتی نباشد که مردم بست بنشینند، تلگرام روانه کنند، به مراجع متوسل شوند، انجمن مخفی و کارگروه مجازات راه بیندازند و متحصن گردند. مجلس که ملی باشد صدای واقعی مردم را به سایر بخش‌های حکومت منعکس می‌کند. اما متأسفانه عمر این مجلس‌های واقعی کوتاه بود و خیلی زود با مجلس‌هایی روبرو شدیم که کمترین دغدغه‌شان مردم و خواست مردم بود و نتیجه آن شد که همگان دیدیم.

سرمقاله (۳۸): رسانه‌ها، ریه‌های جوامع دموکراتیک

صاحب‌نظران و اندیشمندانی که به دنبال جامعه سالم، به لحاظ شاخصه‌ای دموکراتیک هستند، به‌خوبی دریافته‌اند که شهروندان یک جامعه، در بیان آراء و افکار و عقاید باید آزاد باشند؛ و این آزادی عقاید، بخش غیره قابل‌انکار حیات اجتماعی و سیاسی شهروندان را تشکیل می‌دهد. شهروندان باید از این حق طبیعی اجتماعی - سیاسی، استفاده برده و نیروی خلاقه ذهنی خود را برای بهبود وضعیت جامعه پرورش و از تراوش‌ها فکری و عقلانی خود در جهت این مهم به نفع جامع استفاده ببرند و رسانه‌ها بهترین ابزار برای استیفای این حق طبیعی هستند.

سرمقاله (۳۷): مسئولیت با کیست!؟

در روزهای گذشته ماجرای سفر اعضاء خانواده محمدباقر قالیباف برای خرید به ترکیه سهم وسیعی در اخبار سیاسی داخل کشور داشت. به این موضوع از زاویه‌های مختلف پرداخته شد که هرکدام در جای خود مهم است.

سرمقاله (۳۶): تغییرات اقلیمی

قطعاً در کنار آزادی بیان، انتخابات آزاد و اقتصاد پویا موضوع تغییرات اقلیمی باید در گفتمان احزاب سیاسی و رهبران سیاسی ایران قرار بگیرد و در آینده اگر انتخابات برابری در کشور برگزار شد، شاهد این باشیم افکار عمومی نسبت به تغییرات اقلیمی حساس باشد و سیاستمداران برای مقابله با این پدیده راهکار و برنامه داشته باشند.

سرمقاله (۳۵): در باب عمل به وعده‌ها/شورا یافته ها چه در چنته دارند؟

سال گذشته شوراها میراث‌دار بودجه به‌جامانده از شوراهای قبلی بودند. امسال درواقع اولین سالی است که منتخبین شوراها می‌توانند بر اساس بودجه و برنامه‌ریزی که خودشان انجام داده‌اند به رتق‌ و فتق امور بپردازند؛ لذا انتظار پربیراهی از ایشان نخواهد بود که این به قدرت رسیدگان آنچه در چنته دارند در سال جدید رو کنند.

سرمقاله (۳۴): بیم‌ها ‌وامیدها در سالی که گذشت

سال ۱۴۰۰ با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و اکنون با ده‌ها بیم و امید در آستانه سال جدید ایستاده‌ایم. در سال گذشته مسائل و اتفاقات بسیاری افتاد؛ بعضی امید را در دل ما همچنان برافروخته نگاه داشت و بعضی ما را بیم‌ناک کرد.

سرمقاله (۳۳): احزاب و مسائل محیط زیستی

بحث‌وبررسی روی فرایندهای توسعه‌ای مخصوصاً از نوع پایدار آن‌یکی از حوزه‌های بسیار موردتوجه مجامع سیاسی در سطح جهان هست. البته باید به‌خاطر داشت که این تمایل در بین ممالک و مجامع سیاسی فعال در آنها با تفاوت‌هایی عینیت می‌یابد

سرمقاله (۳۲): افزایش دستمزد پایه، فصل مشترک تمام مطالبات صنفی

شاغلین اصناف مختلف از چند منظر نسبت به حقوق و مزایا و دریافتی خویش میتوانند معترض باشند: منظر اول تامین معیشت حداقلی برای یک زندگی آبرومند است. (نه در حد بخور و نمیر) منظر دوم در مقایسه با میزان و سختی کاری است که ایشان انجام میدهند. در منظر سوم ایشان میزان تخصصی بودن و مدت زمانی را که صرف رسیدن به این جایگاه مهارتی کرده اند را مبنا قرار میدهند. و از منظری دیگر در مقایسه با همتایان داخلی یا خارجی خویش انتظار دریافتی بالاتر از وضع موجود را دارند.

سرمقاله (۳۱): احزاب بر سر دوراهی

ساختار سیاسی کنونی ایران احزاب را بر سر یک دوراهی قرار داده است و ظاهرا فعالین سیاسی و حزبی هر کدام از این دو راه را بروند به سر منزل مقصود نمیرسند. از طرفی همه کسانی که کوچکترین مطالعه ای در زمینه سیاست مدرن داشته اند یا ارتباطی با ساختارهای سیاسی داشته اند، میدانند که وجود و حضور احزاب، پایه و اساس نظام های سیاسی مدرن است

سرمقاله (۳۰): شوراها ثمره مجاهدت‌های مردم ایران

انتخابات دور ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا در شرایطی شروع شد که مردم علاقه چندانی به حضور در این فرایند از خود نشان ندادند. نه در بین نامزدها چهره‌های برجسته و توانمند چندانی دیده شد و نه رأی‌دهندگان استقبال زیادی از این انتخابات کردند. جدا از این در بین نامزدها نیز برنامه و طرح‌های قابل‌توجه و ساختارمندی مشاهده نشد و نامزدها به تعدادی شعار پیش‌پاافتاده و قالبی بسنده کردند و عملاً با این وضعیت شوراها در حال رفتن به محاق هستند.

آسیب‌شناسی تئوریک اصلاحات؛ از اصلاح تا جنبش

طبیعی است که تصور کنیم موضوع آسیب‌شناسی اصلاحات ازآن‌رو که خواست و میل قلبی اکثریت جامعه بوده چقدر واجد اهمیت است. ازاین‌رو در موضوع آسیب‌شناسی مطالب بسیاری و از زوایای مختلفی در مطبوعات درج شده است که به‌جا و موقع خود قابل‌تأمل و توجه بوده و قطعاً به کار می‌آیند. تا آنجا که به خاطر داریم بعضی از این مطالب از منظر نظری هم به بحث پرداخته‌اند اما در رویکرد تئوریک به‌جز چند مطلب قابل‌تأمل که البته موضوع و محوریت بحثشان آسیب‌شناسی نبوده بلکه به ریشه‌ها و عوامل پیدایی دوم خرداد و جریان اصلاح‌طلبی منعطف بوده‌اند و از آن میان هم تنها مطلبی که در راستای گفتمان دوم خرداد بوده و مبتنی بر تحلیل گفتمانی، کتاب جادوی گفتار دکتر کاشی است. اغلب مطالب نوشته‌شده در فضای تنفسی و در درون گفتمان اصلاحات صورت گرفته، از منطق اصلاحات پی روی نموده و نمی‌توان برای برون‌رفت از این وضعیت به آن‌ها متوسل شد. بریدن از فضا و شکستن قالب‌های منطق اصلاح‌طلبی و نگرش فرا گفتمانی از ضرورت‌های بحث آسیب‌شناسی است چراکه آنچه در فضای اصلاح‌طلبی نوشته می‌شود درواقع تمجید و تعریف است گرچه ظاهری نقادانه و حتی پرخاشگرانه داشته باشد. علی‌ای‌حال بعد از گذشت حدود ده سال از پدیده دوم خرداد و شکل‌گیری گفتمان اصلاح‌طلبی نیازمند نگرش تئوریک و نیز معرفتی به گفتمان دوم خرداد هستیم. کاری که لازمه آن همان‌طور که قبلاً اشاره شد، برون آمدن از فضای اصلاح‌طلبی و نگرشی از بیرون به آن است. در شماره قبل واژه‌های اصلاحات و جنبش و مطالبات و مفهوم آن در بحث تبیین و ضمن پاسخ به این سؤال که چرا عده‌ای واژه اصلاحات را به کار می‌برند و عده‌ای نگرش جنبشی دارند؟ مطالبات از نگاه حکومت طبقه بندی و مورد تحلیل قرار گرفت.

اشکال از خودمان است؛ گردن رقیب نیندازیم سرمایه رئیس دولت اصلاحات را مثل یخ مقابل آفتاب قرار دادند

سرویس سیاسی- به نقل از آرمان: بیش از دو دهه از تولد جریان اصلاحات می‌گذرد و اصلاح‌طلبان در این ۲۰ سال توانسته‌اند با تمام فراز و نشیب‌ها کنش فعال و موفقی را در مقاطع مختلف انتخاباتی تجربه کنند. چه در ۸ سال دولت اصلاحات که دولت، مجلس و شوراها به‌تناوب در اختیار اصلاح‌طلبان بود و چه پس‌ازآن که از میانه‌های دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ کج‌دار و مریز در حاشیه سیاست ایران قدم برمی‌داشتند، اصلاح‌طلبان مطالبات مردم را از سر نینداختند، اما مسأله ‌ای که سال‌هاست اصلاح‌طلبان را آزار می‌دهد و موجب شده که بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نسبت به آن واکنش نشان دهند نقد درون گفتمانی است. نقد درون گفتمانی مسأله ‌ای بسیار حساس در این جریان است چراکه می‌تواند موجب پویایی و بالندگی هر چه بیشتر این جریان شود و آن را از دگماتیسم و خودمحوری چه به‌صورت حزبی و چه به‌صورت فردی رهایی بخشد. بر همین اساس اگر اصلاح‌طلبان پس از سال‌های ۹۴ و ۹۶ به نظارت و نقد عملکرد فراکسیون امید مجلس و شورای شهر می‌پرداختند امروز با انبوهی از پرسش‌ها مواجه نبودند. بسیاری شورای عالی سیاستگذاری را در این مسأله مقصر می‌دانند و برخی چند قدم جلوتر اساساً خود شورای عالی را معضلی در این مسأله می‌بینند. ۸ ماه تا انتخابات مجلس باقی است و اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند بازهم موفقیتی بیافرینند باید این مسائل و مشکلات درون جریانی را هر چه سریع‌تر حل‌وفصل کنند. برای بررسی شرایط اصلاح‌طلبان در فرصت مانده تا انتخابات، نقد درون‌گفتمانی و تحزب‌گرایی در جریان اصلاحات، «آرمان» با احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت و عضو سابق شورای شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.

نقد وآسیب‌شناسی نحله (مشرب ومسلک) سیاسی اصلاح‌طلبی

دوستان تا بدین جای کار و در تلاش برای تأکید گذاردن روی این ادعا که اصلاح‌طلبی را در ایران نمی‌توان در قالب و قاموس حزب معرفی کرد به این شاخص‌های تا حدودی کمی اشاره کردیم که فعالیت حزبی عملاً باید دارای شاخص‌های ۱- تشکیلات پایداری فعالیت حزبی را تحت تولیت بگیرد / ۲- تشکل و یا حزب باید محل ثابتی داشته باشد / ۳- اراده رهبران ملی و مذهبی آن بر کسب قدرت استوار باشد / ۴- حزب با ابزار انتخابات به دنبال کسب و جلب حمایت عمومی باشد و با ارائه تکمله‌ای بر هریک از این موازین بیان داشتیم که دریک اشل عملی و قابل‌اثبات و آن‌هم در سطح کلان ملی اصلاح‌طلبان برای ایجاد هیچ‌یک از این شاخص‌ها تلاش سازمان‌یافته و مستمری نداشته‌اند.

پرسش و پاسخ با وزارت امور خارجه در سامانه انتشار و گردش آزاد اطلاعات

سامانه انتشار و گردش آزاد اطلاعات اقدام مؤثری در جهت شفافیت خدمات مؤسسات عمومی کشور است. هر شهروند حق دارد از مؤسسات عمومی پرسش‌های خود مطرح کنند و مؤسسات عمومی در مدت ده روز موظف به پاسخ گوئی هستند. در صورت عدم پاسخ گوئی و در صورت موارد به کمیسیون انتشار و گردش آزاد اطلاعات، کمیسیون پاسخ را پیگیری می‌کند. آنچه در زیر مطالعه می‌کنید پرسش‌های من از وزارت امور خارجه به‌عنوان یک شهروند و پاسخ‌های وزارت امور خارجه به یک شهروند است:

رسش و پاسخ با وزارت امور خارجه در سامانه انتشار و گردش آزاد اطلاعات

سامانه انتشار و گردش آزاد اطلاعات اقدام مؤثری در جهت شفافیت خدمات مؤسسات عمومی کشور است. هر شهروند حق دارد از مؤسسات عمومی پرسش‌های خود مطرح کنند و مؤسسات عمومی در مدت ده روز موظف به پاسخ گوئی هستند. در صورت عدم پاسخ گوئی و در صورت موارد به کمیسیون انتشار و گردش آزاد اطلاعات، کمیسیون پاسخ را پیگیری می‌کند

کارگروه ویژه اقدام مالی چیست؟

پول شویی چیست ؟ پول‌شویی فرآیندی است که مقدار زیادی پول از طریق فعالیت‌های مجرمانه به دست می‌آید، مانند قاچاق مواد مخدر، فعالیت‌های تروریستی که از منابع قانونی نشست می‌گیرد. پولی که از فعالیت‌های غیرقانونی به دست می‌آید پول کثیف در نظر گرفته می‌شود و فرآیند شستن این پول، آن را پاکیزه به نظر می‌رساند. پول‌شویی برای سازمان‌های متخلف بسیار حیاتی است و آرزویشان استفاده از پول غیرقانونی به‌طور مؤثر است. کلیدی‌ترین عنصر پول‌شویی پنهان شدن زیر رادارهاست. استفاده از اینترنت به پول‌شوها اجازه می‌دهد تا راحت‌تر از شناسایی شدن جلوگیری کنند. حتی بیشتر، استفاده از سرورهای فیلترشکن، نرم‌افزارهای ناشناس، سازنده سومین جزء پول‌شویی هستند.پول همچنین می‌تواند از طریق حراجی‌ها و فروش‌های آنلاین، وب‌سایت‌های قمار و حتی سایت‌های بازی مجازی که پول نامشروع به‌صورت ارزبازی تبدیل‌شده، سپس به‌صورت واقعی انتقال داده می‌شود، پول قابل‌استفاده و غیرقابل‌پیگیری پاک.وجود سیستم ضد پول‌شویی به‌صورت آرام این‌گونه جرم‌های مجازی را می‌یابد می‌گیرد، بیشترین قانون‌های سیستم ضد پول‌شویی برای کشف پول کثیفی است که از طریق مؤسسات بانکی سنتی رد می‌شوند.اما اقدام به پنهان کردن پول مربوط به هزاران سال است و این ماهیت افرادی است که پول‌شویی انجام می‌دهند. تا برای ناشناخته باقی ماندن به‌وسیله تغییر رویکرد شأن تلاش کنند.

آخرین مطالب

به جای مقدمه (40): در ستایش نهاد سازی

سخن سردبیری (40): دوزخ خاورمیانه و انرژی خواران

سرمقاله (40): نمایندگان معزز مجلس چه میکنند؟

ورزش زیر سایه سیاست

ملاحظات هواداری

“حق تقدمِ تفسیر ستم با ستم دیده است”

کنشگری روی رکاب

فلسفه و هنر زیستن (2) معرّفی دو کتاب؛ دو شاهکار، دو نمونه

سوسیال دموکراسی ایرانی

مصاحبه: رجال سیاسی و مذهبی و نخبگان ما حزبی نیستند

مصاحبه: مداخله ادارات در امور روستاها اصلی‌ترین مشکل ماست

ایران در هفته‌ای که گذشت (40)

معرفی فیلم:آکیلا و مسابقه هجی کلمات

پیشنهاد مقاله:دولت رفاه و دوگانه سوسیال‌دمکراسی و لیبرال دمکراسی

معرفی چهره: غلبه منش شخصی بر ایدئولوژی

معرفی رویداد:حمایت اجتماعی جهانی برای پایان دادن به کار کودکان (شعار سال 2022)

یک عکس و چند نکته:تابلو به دستانِ حاشیه جاده

نشستی در رابطه با جنبش من هم!

کتاب دیپلماسی نفتی ایران قبل و بعد از برجام آماده چاپ می‌شود.

اپوزیسیون خارج از کشور چه می‌گوید؟

شروع مجدد فعالیت کارگروه محیط‌زیست حاما

سیاست به زبان خودمانی - 40 (کنشگران سیاسی)

به‌جای مقدمه (39): آوار و دیگر هیچ ...

سخن سردبیر (39): حکومت چیست

سرمقاله (39): نمایندگان واقعی مردم کجا هستند؟

حکمرانی حزبی و ضرورت وجود احزاب

اتحادیه‌های کارگری

روزهای پرهیاهو در دنیای سیاست و تاثیر آن بر بازارهای مالی

گزارش تصویری حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران (بخش دوم)

فلسفه برای بهتر زیستن ما چه دارد